Direktlänk till inlägg 25 juni 2019

PSALTAREN. PSALM. 19:1-15. SKAPELSENS OCH ORDETS UPPENBARELSE.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 25 juni 2019 08:53

PSALTAREN.  PSALM. 19:1-15.

 

SKAPELSENS OCH ORDETS UPPENBARELSE.

 

GUDS HÄRLIGHET I SKAPELSEN.

 

Psalm. 19:1.

'

1.  #För körledaren.

     En psalm av David.

 

Psalm. 19:2.

 

2.  #Himlen förkunnar Guds härlighet, himlavalvet

vittnar om hans verk#.

 

Himlens härskaror förkunnar Guds härlighet.

      Himlavalvet vittnar i ord om hans verk.

 

Psalm. 19:3.

 

3.  #Dag talar till dag därom och natt

undervisar natt#. 

 

Dag till dag talar till varandra därom.

          Natt undervisar natt för varandra.

 

Psalm. 19:4.

 

4.  #Det är inte tal, det är inte ljud, deras röster

kan inte höras#.

 

Deras tal  ljudlöst deras röster kan inte höras.

 

Psalm. 19:5.

 

5.  #Men över hela jorden når de ut , till världens

ände deras ord#.

      Där har han rest ett tält åt solen#.

 

Deras röster når ut över hela jorden.

         Till världens ände talas deras ord.

 

Psalm 19:6.

 

6.  #Den liknar en brudgum som lämnar sin kammare, en hjälte som gläds åt att löpa sin bana#.

 

Jämförs med brudgummen som lämnar sin

       kammare.

Löpar-hjälten gläds åt löpningen.

       

Psalm. 19:7.

 

7.  #Den stiger vid himlens ena ände och når

i sitt kretslopp den andra.

       Ingenting är gömt för dess glöd#.

 

Den stiger upp, vid himlens ena ände.

        Når i sitt kretslopp den andra.

 

Psalm. 19:8.

 

8.  #Herrens lag är utan brist, den ger liv på nytt.

Herrens lära är sann, den gör den oerfarne vis#.

 

Herrens lag fullkomlig.

      Livgivande på nytt.

Herrens undervisning sanningens ord.

        Vilket ger den oerfarne vishet. 

 

Psalm. 19:9.

 

8.  #Herrens påbud är rätta, de ger hjärtat glädje.

Herrens befallningar är klara, de gör blicken ljus#.

 

Herrens förordningar är rättvisa.

       Ger hjärtat glädje.

Herrens beallningar ger andlig klarsynthet.

       Upplyser livets tankar.

 

Psalm. 19:10.

 

10.  #Herrens ord är rena, de skall alltid bestå.

Herrens stadgar är sanna, de är alla rättfärdiga#.

 

Herrens ord ger renhet.

     Herrens ord för består för alltid.

Herrens bestämmelse sanna.

       O-straffliga renhjärtliga i vad de säger.

 

Pslam. 19:11.

 

11.  #Mer åtråvärd än guld, än rent guld i mängd,

och sötare än honung, än självrunnen honung#.

 

Herrens ord mer begärliga än guldets värd.

           Mer begärliga än renat guld i mängd.

Orden sötare än honungens sötma.

         Sötman mer än självrunnen  honung.

 

Pslam. 19:12.

 

12.  #Genom dem blir din tjänare varnad, att följa

dem ger riklig lön#.

 

Genom orden blir din tjänare varnad för sanningens

       förföljare.

Vara ordets görare, ger riklig belöning.

 

Pslam. 19:13.

 

13.  #Vem känner dina fel?

Fria mig från synder jag inte vet om#.

 

Gör mig fri från o-medvetna synder.

 

Psalm. 19:14.

 

14.  #Men hindra mig också från öppet trots, låt det

inte få makt över mig!

      Då är jag utan brist och fri från svåra synder#.

 

Låt inte dessa synder vara ett makt-hinder 

          för mig.

Din förlåtelse, gör mig fri från syndens makt.

 

Psalm. 19:15.

 

15.  #Ta i nåd emot mina ord, mitt hjärtas bön till

dig, Herre, min klippa, min hjälpare#. 

 

Mitt hjärtats bön:  I din nåd ta emot mina böneord.

      Herre, du min klippa, min hjälpare.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards