Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

PSALTAREN. PSALM. 13:1--6. I DJUP ÅNGEST.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 maj 2019 10:38

PSALTAREN.  PSALM. 13:1-6.  I DJUP ÅNGEST.

 

Psalm. 13:1.

 

1.  #För körledaren. 

En psalm av David#.

 

Psalm.  13:2.

 

2.  #Hur länge skall du glömma mig, Herre?

Hur länge skall du dölja ditt ansikte?#.

 

Jag, David lever i djup ångest.

       Glöm inte mig, Herre.

Under hur lång tid ska dölja din närhet för mig?

 

Psalm. 13:3.

 

3.  #Hur länge skall tankarna mala, mitt hjärta

änglas dag efter dag?

      Hur länge skall min fiende triumfera?#.

 

Hur länge skall mina tankar tillåtas i sin

       meningslöshet få vara verksamma i min

tanke-värld.

      Mitt hjärtats ängsliga oro min ständiga plåga.

 

Hur länge ska du tillåta min fiende få

       triumfera över mitt liv?

    

Psalm. 13:4.

 

4.  #Se på mig, svara mig, Herre, min Gud!

Ge ny glans åt mina ögon, låt mig inte somna

      in i döden#.

 

Se på mitt livs lidande, svara mig, Herre.

     Min livs ende Gud.

Ge ny klarhet i visheten åt mina ögon.

          Tillåt inte mitt liv somna in i döden.

 

Psalm. 13:5.

 

5.  #Låt inte min fiende säga att han besegrat mig,

mina ovänner jubla över mitt fall#.

 

Låt inte min fiende med övermodig tunga säga,

        jag har besegrat honom.

Mina o-vänner, höja jubel-rop övr mitt livs

     undergång.

 

Psalm. 13:6.

 

6.  #Jag litar på din godhet, mitt hjärta skall jubla

över din hjälp.

       Jag vill sjunga till Herrens ära, ty han är

god mot mig#.  

       

Jag med mitt liv  förtröstar på godhet.

      Mitt hjärta, kan i den höja jubelrop över din

goda hjälpsamhet.

        Jag villig sjunga hjärtats sång till din ära.

Ty du visar din trofasta godhet mot mig.  

 

     

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards