Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

PSALTAREN. PSALM. 9:1-21.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 maj 2019 10:38

PSALTAREN.

 

PSALM. 9:1-21.

 

TACKSÄGELSE TILL GUD FÖR HANS

      RÄTTFÄRDIGHET.

 

Psalm. 9:1.

 

1.  #För körledaren.

    En psalm av David.#.

 

Psalm. 9:2.  

 

2.  #Jag vill tacka dig, Herre, av hela mitt hjärta,

vittna om alla dina under#.

 

Vill tacka dig min Herre.

      Tacksam av hela mitt hjärta.

Vittna frimodigt, om alla dina skapade underverk.

 

Psalm. 9:3.

 

3.  #Jag vill jubla av glädje över dig och lovsjunga

ditt namn, du den Högste#.

 

Vill visa mitt jubelrop av glädje inför ditt ansikte.

      lovsjunga ditt eviga namn.

Du, den Högste.

 

Psalm. 9:4.

 

4.  #Ty mina fiender vek tillbaka, de vacklade

och gick under för din blick#.

 

Mina fiender bemöts av din allmakt,

    bli skräckslagna i närheten av din Höghet.

Blir tillintetgjorde inför din blick.

 

Psalm. 9:5.

 

5.  #Du har dömt och skaffat mig rätt, du satte

dig på tronen, en rättvis domare#.

 

Du allas domare, rättvis i din dom.

       Du satte dig på din eviga tron.

Rättvis domare du är.

 

Psalm. 9:6.

 

6.  #Du röt åt folken förgjorde de onda, du strök

ut deras namn för evigt#.

 

Du visar din allmakts vrede mot folken.

       I din vrede förgjorde de ondsinta.

Du, utplånade deras namn för evigt.

 

Psalm. 9:7.

 

7.  #Fienden är borta, krossad för alltid.

Du lade städerna öde, ingen minns dem#.

 

Fienden bortglömd krossad för alltid. 

      Du ödelade städerna, för evigt glömda.

 

Psalm. 9:8.

 

8.  #Herren regerar i evighet, han har rest sin tron

för att döma#.

 

Herren regerar i all evighet.

     Rest sin eviga tron, som domare.

 

Psalm. 9:9.

 

9.  #Han råder rättvist över världen, dömer folken

med oväld#. 

 

Hans härskar rättvist över världen.

    Dömer folken med rättvisa.

      

Psalm. 9:10.

 

10.  #Herren är en borg för den förtrampade, en borg

i tider av nöd#.

 

Herren tryggt beskydd för den förtryckte,

    i livets tid av nöd.

 

Psalm. 9:11.

 

11.  #De som känner dig, Herre, litar på dig,

ty du sviker inte dem som kommer till dig#.

 

Herre, de som förtröstar på dig, känner dig.

       Visar din trofasthet mot de som söker dig.

 

Psalm. 9:12.

 

12.  #Lovsjung Herren som bor på Sion, förkunna

hans gärningar för folken!#.

 

Lovsjung Herren, bor på Sion.

      Förkunna frimodigt hans gärningar.

 

Psalm. 9:13.

 

13.  #Han som hämnas blodsdåd minns,

han har inte glömt de förtrycktas klagan#.

 

För utgjutet blods-dåd straffar han.

     Glömmer inte de förtrycktas klagorop.

 

Psalm. 9:14.

 

14.  #Var barmhärtig, Herre, se hur jag förtrycks

av mina fienderdu som ska lyfta bort från

      dödens portar#.

 

Visa din barmhärtighet, min Herre.

    Se mitt förtryck från mina fiender.

 

Psalm. 9:15.

 

15.  #Så att jag får sjunga ditt lov

jubla över din hjälp i Sions portar#.

 

Befriar du Herre mitt liv från mina fiender,

     vilket gör jag kan i tacksamhet sjunga

ditt eviga lov.

     Visa dig mitt jubelrop över din hjälp

i Sions portar.

 

Psalm. 9:16.

 

16.  #Folken föll i den grop de grävt, de fastnade

i snaran de gillrat#.

 

Gudlösa folket föll i den grop de själva grävt.

     I sitt högmod fastnade i den listiga de gillrat.

 

Psalm. 9:17.

 

17.  #Herren gav sig till känna, han skipade rätt,

i sitt eget dåd blev den gudlöse snäjd#.

 

Herren gav sig till känna, visade sin rättvisa,

      Gudlöse snärjde sig själv i sitt eget vålds-dåd.       

Psalm. 9:18.

 

18.  #Ner i dödsriket skall de gudlösa fara, alla de

folk som glömmer Gud#.

 

In i dödrikets boningar skall de gudlösa få bo.

        Det folk som glömt sin skapare.

 

Psalm. 9:19.

 

19.  #Ty den fattige är ej för evigt glömd,

för förtryckas hopp inte borta för alltid#.

       Herre, grip in!

 

Fattiges behov, ej för evigt bortglömt.

      Förtrycktes framtidshopp, 

inte glömt för alltid.

     Min bön: grip in!

 

Psalm. 9:20.

 

20.  #Låt inte människor ta makten! 

    Ställ folken inför din domstol!#.

 

Låt inte gudlösa människor ta makten!

      Var en rättvis domare inför folken.

 

Psalm. 9:21.

 

21.  #Herre, fyll dem med fruktan!

Låt folken veta att de är dödliga#.

 

Herre, fyll deras hjärtan med fruktan för dig.

        Ödmjuka folkens övermod, låt dem

få veta sin dödlighet.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards