Direktlänk till inlägg 28 maj 2019

PSALTAREN. PSALM. 7:1-18. DEN O SKYLDIGES BÖN OM HERRENS DOM.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 28 maj 2019 10:38

PSALTAREN.

 

PSALM. 7:1-18.

 

DEN O-SKYLDIGES BÖN OCH HERRENS DOM.

 

BÖN OM GUDS RÄTTVISA.

 

Psalm. 7:1.

 

1.  #En klagosång av David, som han sjöng till

Herren med anledning av benjamiten Kush#.

 

David Herrens tjänares klagosång

      över sin o-skyldighet.

 

Psalm. 7:2.

 

2.  #Herre, min Gud, jag flyr till dig, rädda mig

från förföljarna, befria mig#.

 

Herre, min Gud, du min tröstare.

      Rädda mitt liv, från mina förföljare.

Befria mitt liv från dem.

 

Psalm. 7:3.

 

3.  #Så att ingen river min strupe som ett lejon

och släpar bort mig utan räddning#.

 

Så ingen fiende, förgör mig likt ett lejons anfall

     mot sitt offer.

O-barmhärtigt tar mitt liv utan räddning.

 

Psalm. 7:4.

 

4.  #Herre, min Gud, om jag handlat fel, om orätt

fläckat mina händer#.

 

Herre, min Gud, bekänner mina felsteg.

       Mitt syndfulla liv, befläckat mina händer.

Använt  dem som o-rättfärdighetens vapen.

 

Psalm. 7:5.

 

5.  #Om jag lönat min vän med ont och plundrat

min ovän på allt#.

 

Genom mina o-rätta händer, bemött min vän

    med ondska.

Med o-rättfärdiga händer plundrat min o-vän

      på allt vad han äger.

 

Psalm. 7:6.

 

6.  #Må då fienden hinna upp mig, trampa mig

till marken och lägga min ära i mullen!#.

 

Gör jag så, min fiende skadar mig.

 Lägger min ära i den förmultnande jorden.     

 

Psalm. 7:7.

 

7.  #Res dig, Herre, i din vrede, kväs mina ovänners

raseri! 

     Vakna upp, min Gud, du som har kallat till dom#.

 

Herre, visa din synliga vrede, låt mina

         o-vänners ursinniga raseri inte skada mitt liv.

Vakna upp Gud, låt din rättvisa dom visa sig.

 

Psalm. 7:8.

 

8.  #Låt folken samlas omkring dig!

    Trona i höjden över dem!#.

 

Låt folken samlas omkring din rättvisa dom.

        Din eviga tron i höjden visa sig över dem. 

 

Psalm. 7:9.

 

9.  #Det är Herren som dömer folken.

Fäll domen över mig, Herre!

      Jag är rättfärdig, utan skuld#.

 

Du, min Herre, folkens domare.

      Fäll din rättvisa dom över mig, Herre.

Jag är o-strafflig syndfri, utan skuld.

 

Psalm. 7:10.

 

10.  #Gör slut på de ondas anslag, låt den som

har rätt stå fast!

     Ty han som prövar hjärtan och njurar, han är

en rättfärdig Gud#.

 

Låt de ondas planer upphöra.

       Låt den rättfärdiga vara fast rotad i sin renhet.

Prövar människo-hjärtan och njurar.

     I sin rättfärdighet kan göra.

 

Psalm. 7:11.

 

11.  #Gud håller min sköld, de redbara räddar han#.

 

Gud är mitt andliga vapen.

       De svekfria räddar han ur ondskan.

 

Psalm. 7:12.

 

12.  #Gud är en rättvis domare, en Gud som alltid

kan vredgas#.

 

Gud rättvis domare.

      Gud visar sin heliga vrede mot ondskan.

 

Psalm. 7:13.

 

13.  #Om någon inte ger vika, då slipar han sitt

svärd, spänner sin båge och siktar#.

 

Ondskefulle fortsätter sitt liv i ondskan

        Gud slipar sitt heliga svärd, spänner

rättfärdighetens båge och mot ondskan.

 

Psalm. 7:14.

 

14.  #Håller dödens vapen redo och göra sina

pilar brinnande#.

 

Håller dödens vapen redo

      gör sina brinnande pilar till anfall mot all ondska.

 

Psalm. 7:15.

 

15.  #Den mannen är dräktig med ondska,

han går havande med ofärd, och han föder lögn#.

 

Gudlöse dräktig med ondskan.

     Lever havande med olyckor och fördärv.

Lögnens tjänare. 

 

Psalm. 7:16.

 

16.  #Han gräver en grop och gör den djup men faller i egen fälla#.

 

Gräver ondskefull grop, gör den listigt djup.

       I sin ondsinthet faller i egen fallgrop.

 

Psalm. 7:17.

 

17.  #Ofärden drabbar honom själv, våldet kommer

över hans eget huvud#.

 

Olyckan fördärvet drabbar hans liv, ondskans

    förtryck drabbar hans tankar.

 

Psalm. 7:18.

 

18.  #Jag vill tacka Herrens, den Högstes namn#. 

 

Jag, David vill tacka Herren min Gud.

        Ära den Högstes namn.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards