Alla inlägg under april 2019

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

KARLSTORPS PASTORAT.

 

KYRKOHERDAR  I KARLSTORP.

 

 

HINCEKIN   1364.

          TYRGGILZ     1411.

PETRUS SVENONIS.

        SUNO PETRI.

BIRGER PEDERSSON  1547-1567.

       MATHIAS OLAI  1567-1569.

JONAS ANDRE  1569-1584.

      PAULUS GUDMUNDI  1584-1590.

CHRISTOPHER GUDMUNDI SPEGEL 1593-1597.

     JOHANNES PETRI  1597-1624.

ERICUS HOLGERDI  1624-1648?

     SVENO MAGNI LANGIUS  1649-1672.

CHRISTOPHORUS GUDMUNDI ARELIUS  1673-1707.

      JONAS ( SVENONIS ) ANGVILIN 1708-1720.

ISAC ÅRELIUS  1722-1739.

      SAMUEL BJÖRKMAN  1740-1747.

JONAS LAGERGREN 1749-1773.

       SVEN NYMANSSON  1774-1793.

JONAS CHRYSANDER  1793-1829.

      PEHR MAGNUS PALMBERG  1829-1852.

NILS GUSTAF HOLMER  1853-1859.

     DANIEL PERSSON ALLVIN  1860-1876.

JOHAN  SANDSTRÖM 1876-1883.

     ISRAEL JOHANNES CARLSTEDT 1884-1920.

JOHANNES LUNDQUIST 1919-1922.

     SVEN ROBERT JOHANSSON RUBIN 1922-

 

KOMMINSTRAR KRÅKSHULT.

 

ERICUS BRODDONIUS  1627-1629.

      PETRUS GUDMUNDI HELGSTADIUS 1629-1652.

PETRUS OLAI CHORAEUS  1653-1672.

      JOHANNES ANDREA KRONALTZIUS 1673-1674.

HEMMINGIUS GUDMUNDI BRUSELIUS  1675-1684.

    HENRICUS STIGELIUS  1685-1713. 

 

 

KOMMINISTRAR I KRÅKSHULT.

 

OLAUS FOGENDAHL  1697-1723.

     LAURENTIUS KOMSTEDT  1724-1741.

ISRAEL LÖNVALL  1741-1750.

     NILS WIKHOLM  1752-1759.

ANDREAS JACOB LOHM  1760-1792.

     MAGNUS COLLIANDER  1792-1827.

DANIEL ENEWALD LÖNEGREN  1827-1835.

      CARL GERHARD FRIMAN  1836-1877.

JOHAN PETER ALBREKT LINDELL  1877-1883.

      HENNING THEOFIL PLEIJEL  1883-1891.

OSCAR FREDRIK HAGSTRAND  1892-1893.

     ALFRED HVIDFELD CARSTENSEN  1894-1916.

 

 

 

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

JOBS BOK. 29:1-25.

 

JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL.

 

DEL.  4.

 

Jobs bok. 29:1.

 

1.  #Job fortsatte sitt tal och sade:#.

 

Jobs bok. 29:2.

 

2.  #Om det ändå vore som förr, på den tiden Gud

vakade över mig#.

 

Herrens tjänare Job, berättar om sitt liv av Gud

     välsignade innan hans lidande.

 

Jobs bok. 29:3.

 

3.  #När han lät sitt ljus skina över mitt huvud

och lyste mig väg genom mörkret#.

 

Han tillät rättfärdighetens ljusstrålar skinar

    över mitt huvud.

Vilket belyste mitt livsvandring genom världens

       mörker.

 

Jobs bok. 29:4.

 

4.  #När jag var i min krafts dagar och Gud

beskyddade mitt hem#.

 

I mina livs kraftsdagar, Guds omsorg barmhärtighet

      beskyddade mitt hem.

 

Jobs bok. 29:5.

 

5.  #När den Väldige ännu var med mig och jag var

omgiven av söner!#.

 

Den väldige Guden, var ständigt vid min sida.

       Var omgiven av söner.

 

Jobs bok. 29:6.

 

6.  #Då vadade jag i grädde, ur min press rann

floden av olja#.

 

Jag, med mitt liv, levde överfödets liv.

      Utifrån mitt renhjärtliga liv, gavs likt välsignelsens flöde livet i oljans välstånd.

 

Jobs bok.  29:7.

 

7.  #Jag gick ut till stadsporten och intog min

plats på torget#.

 

I frimodighet, visade mig vid stadsporten.

     Hade min givna plats på torget.

 

Jobs bok. 29:8.

 

8.  #De steg tillbaka när de såg mig, de gamla

reste sig upp#.

 

Inför min närvaro, visade de mig respekt

    och vördnad.

Även de gamla, med sin livs-långa lärdom.

     

Jobs bok. 29:9.

 

9.  #Stormän höll inne sina ord och satte handen

för munnen#.

 

Stormännen behärskade sin tunga.

       Satte en vakt för sin muns tal.

 

Jobs bok. 29:10.

 

10.  #Hövdingar tystnade med tungan häftande 

vid gommen#.

 

Hövdingarnas stortalighet, var tysta.

       Deras tunga var o-rörlig vid deras gom.

 

Jobs bok. 29:11.

 

11.  #Den som hörde mig tala prisade mig, den som

såg mig gav mig sitt befall#.

 

Prisade mig för mitt visa tal.

        De som såg mig gav sitt befall till mitt tal.

 

Jobs bok. 29:12.

 

12.  #Ty jag räddade den fattige som ropade,

den faderlöse som ingen hjälpte#.

 

Mitt livsstil var; rädda den fattige från fattigdomen. 

         Rädda den faderlöse, vilken saknade hjälp.

 

Jobs bok. 29:13.

 

13.  #Den nödställde välsignade mig, jag beredde

änkan glädje#.

 

Nödställde välsignade mitt liv.

      Gav änkan glädje istället för sorg.

 

Jobs bok. 29:14.

 

14.  #Rättfärdighet var den klädnad jag klädde

mig i, rättrådighet min mantel och huvudbonad#.

 

Livet i Renhjärtligheten o-straffligheten;

   min huvudklädnad.

Min livs-mantel  huvudbonad  återspeglade mitt

   hjärtats pålitliga ärlighet.

 

Jobs bok. 29:15.

 

15.  #Jag var den blindes ögon, jag var den lames fötter#.

 

Var den blindes ledstjärna för Livet.

       Var den lames ben, hans rörliga fötter.

 

Jobs bok. 29:16.

 

16.  #För de fattiga var jag en far, jag tog mig 

an den okändes rättssak#.

 

Var en faders-gestalt för de fattiga.

         Försvrade den o-kändes rättvisa.

 

Jobs bok. 29:17.

 

17.  #Jag krossade nidingens tänder och ryckte

bytet ur hans käftar#.

 

Krossade i min o-strafflighet bedragarens

      listigheter. 

Ryckte Hans bedragnas offer ut ur hans våld.

 

Jobs bok. 29:18.

 

18.  #Jag tänkte: Jag skall dö i mitt eget bo,

mina dagar bli många som sandkornen#.

 

Tänkte:  skall få dö i mitt egna hem.

      Mina livs-dagar till antalet likt sandkornen

på havets botten.

 

Jobs bok. 29:19.

 

19.  #Mina rötter nådde till vattnet, daggen vilade

på mina grenar#.

 

Mina livs-rötter, fann det näringsrika vattnet.

       Fuktiga daggen, vilade på mina livs-grenar.

 

Jobs bok. 29:20.

 

20.  #Mitt anseende var alltid gott, bågen i min

hand behöll sin spänst#.

 

Mitt anseende ibland människors ögon,

    gav gott vittnesbörd. 

Min hands livskraft fanns kvar.

 

Jobs bok. 29:21.

 

21.  #Man lyssnade förväntansfullt på mig och avaktade under tystnad mina råd#.

 

Människor lyssnade på mitt tal, förväntansfullt.

     Visade sin behärskande tystnad under

min visa rådgivning.

 

Jobs bok. 29:22.

 

22.  #När jag hade talat sade ingen något mer,

varje ord sjönk in i dem#.

 

Inga kommenterande ordstrider, fanns efter 

    mitt tal.

Varje ord från mina läppar, tilläts bära frukt

      i deras hjärtan. 

 

Jobs bok. 29:23.

 

23.  #De väntade på mig som på regnet,

som man törstar efter ett vårregn#.

 

De inväntade min rådgivning, likt väntan på

  regnet.

Likt törstig jord efter vårregnet. 

 

Jobs bok. 29:24.

 

24.  #Log jag mot dem fattade de mod, när mitt

ansikte lyste sken de upp#.

 

Mitt vänliga leende gav dem nytt mod.

     Såg på mitt lysta ansikte, fattade de mod.   

 

Jobs bok. 29:25.

 

25.  #Jag valde väg åt dem som deras hövding,

jag var som en kung i spetsen för sin här,

      dit jag ledde dem gick de#. 

 

Blev deras vägledande hövding.

      Likt stridbar kung i spetsen för stridande

här mot ondskan.

      Var deras ledare, följde mina fotspår.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

SVARTTORPS PASTORAT.

 

KYRKOHERDAR.

 

JOHANNES  1345.

      LAFRENZ   1394-1402.

BOTOLF  1419.

      MARTIN  1442.

BENGT  1535.

     MÅNS STAPHANSSON  1540-1554.

PEDER  1558-1563.

      LARS  1564-1571.

HAQIUNUS LAURENTII  1571-1612.

      ANDERS PETRI   1615-1624?

JOHAN  ( BENEDICT ) BAAZIUS  1625-1647.

      SVENO BERNHARDI JUNEPOLINUS 1647-1663.

PETRUS ESBERNI ULMSTADIUS 1663-1686.

       JOHANNES ULMSTEDT 1686-1719.

LAURENTIUS WIETIUS  1720-1723.

      ISRAEL EMPORAGRIUS  1723-1734.

ARVIDUS LALLERUS 1735-1740.

      ERLAND COLLANDER  1741-1768.

JOHAN LÖNWALL  1769-1786.

     HARALD SANDBERG  1787-1793.

SVEN FOLIN 1794-1815.

      SAMUEL GUMELIUS 1816-1849.

CARL HENRIK STÅHL  1849-1882.

      CARL GUSTAF THEODOR LINNELL 1883-1894.

SVENING HENRIKS  1894-1922.

       JOHAN ALFRED SIGISMUND PETERSSON

1922- 

 

 

KOMMINISTRAR.

 

PETER  1359.

     OLOF  1574.

JOHANNES  1593.

      PETRUS NICOLAI  ( DUBB )  1615-1619.

JOHAN ( BENEDICTI )  BAAZIUS   16?-1625.

      SVENO  ( SVENONIS ) NORCK  1638-1643.

PETRUS OLAI JUNECOPENSIS   1642-1689.

       GUDMUNDUS KEXERUS  1689-1708.

LARS SELLBERG  1709-1727

       ANDREAS ALANDER  1728-1740.

ZACHARIAS  WETTER   1741-1753.

      JOHAN MELCHIOR  ASCHAN  1753-1789.

JONAS JOHAN LAGERGREN  1790-1803.

       ANDERS GABRIEL RYLANDER  1803-1828.

CARL GUSTAF BÄCKMAN  1830-1841.

       JOHAN EDVARD LAGERGREN  1841-1864.

CARL JOHAN SAMUELSSON 1864-1881.

      GUSTAF SÖDERLUND  1881-1891.

JOHAN MAGNUS HULTCRANTZER  1892-1901.

       JOHAN OLOF DAVID STÅHL  1901-1914.

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

JOBS BOK. 26:1-14.

 

JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL.

 

Jobs bok. 26:1.

 

1.  #Job sade#.

 

Jobs bok. 26:2.

 

2.  #Vilket stöd du är för den svage, vilken hjälp

för den kraftlöse#.

 

Du; Bildad vilket livs-stöd är du för den svage.

           Behjälplig för den kraftlöse.

 

Jobs bok. 26:3.

 

3.  #Vilka råd du ger den som saknar förstånd,

så frikostig du är med din visdom!#.

 

Äger du visheten i din rådgivning, för de som

      saknar förstånd.

Din visdom, vilket du frikostigt ger. 

 

Jobs bok. 26:4.

 

4.  #Vem har ingett dig dessa ord, vems ande

talar genom dig?#.

 

Vem har gett dig dessa visa ord.

        Vems vishets-ande, talar genom dig?

Jobs bok. 26:5.

 

5.  #Underjordens skuggor bävar, vattnet och de

som bor där#.

 

Under-jordens verksamma mörker skräckslagna,

      vattnet och de som lever i den,

för visheten.

 

Jobs bok. 26:6.

 

6.  #Dödsriket ligger naket inför honom, avgrunden

är blottad#.

 

Dödsriket känner sig avklädd inför honom.

       Argunden utblottad.

 

Jobs bok. 26:7.

 

7.  #Gudaboningen har han rest över öde rymder,

jorden har han hängt över tomma intet#.

 

Guda-boningen reser sig högt upp de

         ödelagda rymderna.

I sin gudom hängt jordens yta över tomma intet.         

Jobs bok. 26:8.

 

8.  #Han knyter in vattnet i molnen utan att skyarna

rämnar av tyngden#.

 

Han förvara vattnet i molnen.

      Utan himla-skyarna, spricker öppnar sig för vatnnets tyngd. 

 

Jobs bok. 26:9.

 

9.  #Han döljer sin tron, sveper den i skyar#.

 

Han avslöjar inte sin tron för mänskliga ögat.

       Omsveper omsorgsfullt sin tron 

i himlens skyar.

 

Jobs bok. 26:10.

 

10.  #Runt havet har han dragit en gräns där ljus

och mörker möts#.

 

Beslutat i sitt eviga rådslut, dragit en bestämd

    gräns för havets utbredande.

Fast gräns där ljuset och mörkret får mötas.

 

Jobs bok. 26:11.

 

11.  #Himlens pelare darrar, skrämda av hans rytande#.

 

Himlens skapade pelare lever i skräck.

      Uppskrämda av hans allmakt rytande ljud.

 

Jobs bok. 26:12.

 

12.  #Havet rörde han upp med sin kraft, med sin

klokhet krossade han Rahav#.

 

Vidrör havets vatten med sin allmakts kraft.

        Med sin personliga klokhet, 

krossar förintar han Rahavs liv.

 

Jobs bok. 26:13.

 

13.  #Med sin vind blåste han himlen ren,

hans hand genomborrade den snabba ormen#.

 

Med genom sin allmakt vindstyrka rengör han

    i renhet himlen.

Hans allsmäktiga hand, genomborrade snabba

       ormens liv  från liv till död.

 

Jobs bok. 26:14.

 

14.  #Detta är bara en glimt av hans verk, det vi

hört är blott en viskning .

      Vem kan fatta hans allmakts dån?#.    

 

Allt vad han beskrivits gjort, endast ett tecken

     på hans stor-verk.

Det hört berättas, blott en viskning ur hans gudom.

     Vilken mänsklig visdom kan förstå 

hans allmakts stormande vindar? 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

ROGBERGA PASTORAT.

 

 

KYRKOHERDAR.

 

 

HARALD  1350

        HÅKAN  1380-86.

OLOF  1409-10.

      LARS   1442.

BIRGER   1462.

     HAQUINUS  1524.

LARS ANDREAS   1545-79.

     ERIC  B.  1580-83.

HANS HERMANNI  1584-1593.

      OLAUS PETRI  1598-1602.

MAGNUS EDMUNDI  1605-07.

 

 

UDDO  LAURENTII ( ROBERGIUS )  1609-38.

      ERICUS SUNONIS TILLLANDER  1639-51.

BRODDO SVENONIS 1651-56.

        ANDREAS AMBERNI  HORNAEUS  1657-1700.

ZACHARIAS HORNAEUS  1700-25.

      ANDREAS  DRYSELIUS  1725-28.

JOHAN ÅLANDER   1729-1740.

     PETER BERGWALD 1742-78.

ERLAND DRYSELIUS   1779-1795.

       HANS CHRISTIAN KUGELBERG  1796-1823. ATHANASIUS  WETTER  1824-32.

      DAVID ISRAEL SJÖSTRÖM 1832-73.

CARL JOHAN SVALANDER  1874-83.

      

 

 

 NILS JOHAN  SANDELL  1883-1892.

       JOHAN GUSTAF YMAN  1892-1905.

SVEN EMIL HAGBERG  1906-27.

      JOSUA KILIAN   1928-

 

 

KOMMINISTRAR.

 

 

JOHANNES LUDOVICI  ( BARCK )  1625.

      ISRAEL  ( JOHANNES )  KROKIUS  1633-42.

DANIEL PETRI  ( PÅFVE ) 1642-77.

       JONAS LEONARDI HAGLINUS  1677-1705.

NICOLAUS ( ANDRE ) ELMEGREN  1707-11.

     BRODERUS DRYSELIUS  1712-1736.

PETER ÅHMAN 1738-75.

      JONAS SELLMAN 1776-85.

HANS CHRISTIAN KUGELBERG  1786-96.

        ULRIC LÖNBLAD  1796-1812.

CARL MAGNUS HUSBERG  1813-26.

      

 

THEODOR  PAGANDER  1827-51.

         PEHR NICLAS NORDSTRÖM  1852-55.

ANDERS JOHANSSON  1856-1896.

       JOHAN ALFRED BREDIN  1896-1910.

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

JOBS BOK. 25:1-6.  

 

BILDADS TREDJE TAL.

 

Jobs bok. 25:1.

 

1.  #Bildad från Shuach sade#.

 

Jobs bok. 25:2.

 

2.  #Makten är hans, han inger fruktan,

hans som skapar sin ordning i himlarna#.

 

Vår Skapare äger all makt.

       Han inger respekt, för vem han är.

Skapat utifrån sitt ordnings-tänkande,

        sin ordning i himlarna.

 

Jobs bok. 25:3.

 

3.  #Hans skaror är utan tal, alla nås av

hans ljus#.

 

Hans himla-skaror, finns i o-räkneligt antal.

         Alla skapade varelser, bemöts av hans

eviga ljus.

 

Jobs bok. 25:4.

 

4.  #Hur kan då en människa ha rätt mot Gud,

ett av kvinna född vara ren?#.

 

Hur kan då människan visa sig vara allvetande

      mot Guds?

Hur kan varje människan utifrån moderlivet

     vara född i renhet?

 

Jobs bok. 25:5.

 

5.  #Inte ens månen är vit i hans ögon, inte ens

stjärnorna är rena#.

 

Månen inte vit i hans renhets ögon.

        Inte ens stjärna i himlen lever i renhet. 

Jobs bok. 25:6.

 

6.  #Än mindre människan, det krypet, människobarnet, den masken!#.

 

Ser Guds avbild som, människobarnet, vilket

äger ett mask-liv.  

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

ORD AV UPPMUNRAN OCH VEDERKVICKELSE.

 

DEL. 164.

 

16400.  O-ändliga kärleken  barmhärtig kärlek.

 

16401.  Självisk kärlek  sämre än o-självisk kärlek.

 

16402.  O-själviska kärleken  ödmjuk kärlek

givande kärlek.

 

16403.  Självisk kärlek säger: kan inte ge kärlek

utan först fått kärlek.

 

16404.  O-självisk kärlek säger: kan ge kärlek

o-beroende om få gensvara eller inte. 

 

16405.  O-ändlig godhet: ger ut godheten utan 

får  gensvar tillbaks.

 

16406.  Glömskan  o-ordningen  bundsförvanter.

 

16407.  I Ordningen finns ingen glömska.

 

16408.  O-ordningen rider på glömskan.

 

16409.  Ordningen rider på god planeringen.

 

16410a.  Ordningssamt liv  bättre än livets

tröttsamma liv.

 

16410b.  Ordningssamt liv vad människan Behöver.

 

16410c.  Där splittring råder  finns o-ordnat liv.

 

16411.  Psykiskt sårade människo-själar,

viljesvaga personer.

 

16412a.  Trätgirige saknar livet i ge uppmuntran.

 

16412b.  Trätgirige o-kunnig ge uppmuntran.

 

16412c.  Trätgirige skadar sig själv.

 

16413.  Ondskan fördömer  anklagar människor.

 

16414a.  Ondskan sårar  ger skuldkänslor

ångest-känslor.

 

16414b.  Ondskan förnedrar människan.

 

16415c.  Ondskan undervärderar hennes 

människo-värde.

 

16416.  Saktmodet har inte sin bo-plats i vilket

hjärta sålt sig själv till ilskenheten.

 

16417.  Ärligheten har inte sin boplats i vilket

hjärtat sålt sig till o-ärligheten.

 

16418a.   Tänk få vara barmhärtighetens livs-bärare.

 

16418b.   Tänk få vara glädjens livs-bärare.

 

16418c.   Tänk få vara tacksamhetens livs-bärare.

 

16419.  Låta godheten vara livets lag-stiftare.

 

16420.  Tillåta godheten vara livets vägvisare.

   

16421.   Visheten ger förökad lärdom.

 

16422.  Tänk få vara omdömes-rik i Livet.

 

16423.  Förkastad saktmod  görs av ilskna personer.

 

16424.  Förkastad saktmod  görs av häftiga 

personers liv.

 

16425.  Förakta saktmodighetens rikedomar 

görs av strids-lystna människor.

 

16426.  Vis människa förstår godhetens uppmuntrande ord.

 

16427.  Vis människa föraktar inte

uppmuntrande ord.

 

16428a.  Vis människa lever i visheten.

 

16428b.  Vis människa söker inte dårskapen.

 

16428c.  Dumdristig person lever i dårskapen

 

16429.  O-själviska personer  vandrar på 

renhjärtliga stigar.

 

16430.  Välsignad den som funnit livets godhet.

 

16431.  Välsignad den som funnit vänligheten.

 

16432.  Välsignad den som funnit snällheten.

 

16433a.  Låt inte godheten vika bort från ögon

och hjärta.

 

16433b.  Låt inte snällheten vika bort från öron

och hjärta.

 

16433c.  Låt inte vänligheten vika bort från 

ögon och hjärta.

 

16434.  Ödmjuke har sin bo-plats i ödmjukheten.

 

16435.  Milde har sin boplats i mildheten.

 

16436.  Vänlige har sin bo-plats i vänligheten.

 

16437a. Elake sprider elaka ord.

 

16437b.   Elaka ord livets gissel.

 

16437c.  Elaka ord  livets fattigdom.

 

16438.  I våg-skålen väger vreden lätt.

 

16439.  Med läppars ord tala vänliga ord,

men  hjärtats tankar  besmittade av elakhetens

     giftiga farligheter.

 

16440.  I vågskålen väger föraktet lätt 

kärleken tynger ned vågens livs-vikter.

 

16441.  Kärlekens eldslågor förtär hatets ondska.

 

16442.  Kärlekes elds-lågor förtär föraktets ondska.

 

16443.  Kärlekens eld rengör föraktets smutsamma  blödande själ-sår.

 

16444.   Kärlekens läkande sötma  rengör läker

hatets sårande själs-sår.

 

16445.  Ödmjukheten talar sitt ödmjuka tal

genom ödmjukes frimodiga tunga.

 

16446.  Ödmjukheten  tröstar vägleder förmanar

uppmuntrar den ödmjukes lydnad.

 

16447.  Vara lydnadens tjänare  tjänarinna 

lyssna på lydnadens ord vara hennes trogne

     efterföljare  i allt vad hon säger.

 

16448.   HANDFULLA ORD LIVETS NYTTIGHETER:

 

a.  LIVETS  ÄRLIGHET.

 

b.   LIVETS  FINHET.

 

c.   LIVETS  MJUKHET.

 

d.   LIVETS  SNÄLLHET.

 

e.   LIVETS  ÖDMJUKHET.

 

16449.  Stolthetens o-moraliska liv: nationens undergång.

 

16450.  Öronens behärskande lyhördhet:

för sanningen, lögnens fiende.

 

16451.  Ödmjukhetens moral: nationens framtid.

 

16452.  Ögonens behärskande seende:

beskyddet mot livets frestelser och lockelser.

 

16453.  Tacksamhetens och godhetens omsorg.

 

16454.  Moraliska och etiska läran nyttig 

för nationens levnadsregler.

 

16455. Anklagande fördömande tankar 

tillhör livets o-nyttigheter.

 

16456.  Fördömande  anklagande  tankar

smärtsamma sårande.

 

16457.   Stolte: stolthetens tjänare eller tjänarinna

säger: jag kan allt, jag vet så mycket jag

      behöver veta.

 

16458. Tänk få leva i gemenskap med ödmjukhetens lärdom och erfarenhet.

 

16459.   Visa och uppmuntrande Ord:

Bra ha dig du sköter om det på troget sätt

      nu får vi ta vara på den lärdom dagen givit oss.

 

16460.  Gemenskapen med ringheten, litenheten

ödmjukheten: fördjupar livets lärdom & erfarenhet.

 

16461.  Allteftersom åren går: blir människan

visare och klokare i livets lärdom och erfarenhet.

 

16462a.  Nationell behov av behärskade tungor:

vara uppmuntrande, kärleksfulla.

 

16462b.  Vara vaksamma antingen väljer man

godheten eller ondskan.

 

16463. Mänsklighetens stoltheten har inget bestående värde inför människors ögon.

 

16464.  Ytlig reslg manlig trygghet, saknar inte

manliga tryggheten.

 

16465.  Villig bekämpa penning-begärets 

o-säkerhet otrygghet.

 

16466a.  Ordet ödmjukhet främmande för

högmodiga personer.

 

16466b.  Ordet vara saktmodig  främmande för

ilskna häftiga personer.

 

16466c.  Ordet vara barmhärtig  främmande för 

o-barmhärtigheten.

 

16467.  Viljans tillåtelse till tålighetens frön få

sås växa till mognad: vara till stöd

      uppmuntan hjälp.

 

16468.  Viljans tillåtelse till ståndaktighetens frön

få sås växa till mognad: stödja uppmuntra hjälpa.

 

16469.  Övermodet äger skrytsamt beteende.

 

16470.  Uppmuntrande ord likt väl-doftande 

blommor.

 

16471.  Älskvärda nyttiga ord likt väldoftande

blommor.

 

16472.  Sannings-enliga ord  likt väl-doftande

blommor.

 

16473.  Kunskapen och upplysningen gör

livet innehållsrikt.

 

16474.  Kunskap & upplysning besparar människor

på från misslyckande göra olika misstag.

 

16475.  O-tåligheten visar sig elak i sin o-tålighet.

 

16476.  O-tåligheten tillhör livets o-nyttigheter.

 

16477a.  Häftigheten visar sig elak i sin häftighet.

 

16477b.  Saktmodigheten visar sig mild

i sitt sakmod.

 

16477c.  Ilskna ord visar sig elak i ilskenheten.

 

16478.  Ödmjukhetens med-känsla.

 

16479.  Ödmjukhetens med-ömkan.

 

16480.  Ödmjukhetens medlidande.

 

16481a.  Högmodets själviska medlidande.

 

16481b.  Högmodets själviska medömkan.

 

16481c.  Högmodets själviska medkänsla.

 

16482.  Högmodets själviskhet, tänker bara

på sig själv: bli själv-tillfredsställd.

 

16483.  Lögnen visar o-moget beteende.

 

16484.  Skrytsamheten o-moget beteende.

 

16485.  Sanningen nationens framtid.

 

16486.  Laglöst samhälle  ingen litar på någon.

 

16487.  Tålamodet  mildheten utövas inte av

o-tåliga vredesfulla själar.

 

16488.  Långmodigheten tåligheten bundsförvanter.

 

16489.  Egoismen äger o-barmhärtigt beteende.

 

16490.  Egoismen kärleks-lös hjärt-lös: i sitt beteende.

 

16491.  Fegheten rädslan frimodighetens fiender.

 

16492.  Storsintheten  ondsintheten bundsförvanter.

 

16493.  Tänk få bevara lugnet i stillheten

i världens o-tystnad.

 

16494.  Tystnadens ödmjukhet varandras följeslagare.

 

16495.  Högmodet o-lydnaden varandras följeslagare.

 

16496.  Vreden  bitterheten  glädjefattiga.

 

16497.  Vreden besvikelsen glädje-fattiga.

 

16498.  Kärlekens: glädjens inspirations-källa.

 

16499a.  Barmhärtigheten utesluter all vrede

och ilskenhet.

 

16499b.  Vise svalka sin vrede: i självbehärskningens luttrande eld.

 

16499c.  I vilket vreden förvandlas till idel tomhet. 

 

 

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

  

 

UNDVIKA KÖTTLIGA VÄNNER.

     JORDELIVET EN ÖKENVANDRING.

HELIGA BIRGITTA.

 

 

MÅNGA GÅNGER ÄR DET HERRENS VILJA ATT

 

ONDATANKAR FÖRFÖLJER OCH PLÅGAR OSS UTAN

 

ATT VI KAN DRIVA BORT DEM.

 

OM NÅGON FALLER SÅ SKALL NI INTE BLI 

 

MODSTULNA FÖR DET OCH SLUTA UPP MED 

 

ATT VANDRA  FRAMÅT.  CITAT INDRE VANDRING

    SID. 40. 

 

VANDRA INFÖR MIG OCH VAR  FULLLKOMLIG.

 

FÖRSTA MOSEBOKEN. 17:1.

 

Vår himmelske Faders rådslut till människolivets 

    värde.

Hennes jordevandrings liv.

      Förberedelse-tiden  kärlekens tid.

Mänskligt tänkandet   kortsiktigt tänkande.

      Gudomligt tänkande  långsiktigt tänkande.

 I GETSEMANE FÅR DELA MÅLTID MED HONOM.

 

Hans jordeliv  hans uppståndelseliv.

      Gud besvarar o-självisa  böner.

 

Hebreerna kunde erövrat kanaan på några veckor

       Deras knotande kostade dem 40 år.

Sid.  73  Emerittaget. 

 

Heliga brödet  Eukarstin  o-dödlighetens läkemedel.

       Motgiftet mot döden. Ignatius brev  till Efesierna  sid. 87. 

 

Saligprisningarna fullkomlighetens evangelium.

        Evangeliets saligprisningar får sin

näring  från korsets nav.

     Utan Kristi sinna kommer du inte någon insikt

i saligprisningarna.  Emeritaget. sid. 80.

 

Leva fromt dygdigt liv  sid. 38  andlig teologi.

     Ju mer och intim och djup kärleken är desto

mer kräver den respekt för den andres frihet

      och en förmåga att vänta tills den andre 

öppnar dörren till sitt hjärta.  Påve  Fransiskus.

 

Saligprisningarna blomstrar i egoismens ruiner:

     eremittaget.  sid. 83.

Varje saligprisning belönas av egoismens livlöshet.

      Varje saligprisning:  delger personlig belöning.

Fariseerna sadducerna: var försvars-lösa

     mot Jesu vishet.

 

Beder om andliga förböner:

 

1.  Serafimers förböner.

      2.  Kerubimers förböner.

            3.  Tronens förböner.

                 4.  Herradömens förböner.

                        5.  Dygders förböner.

                               6.  Makters förböner.

                                      7.  Furstendömens förböner.

8.  Ärkeänglars förböner.

      9.  Änglars förböner.

 

Trons väg.  Trons liv.  Tvivlets väg  tvivlets liv.

      Världens splittring fiendeskap växande polarisering.

      

Otuktens ande.  Hosea. 4:12.

     Det som är fött av Gud lämnar inte vårt.  

 

Rådgivande ledarskapet: Ord. 11:24.

      Efesierbrevet.  4:26:  Bemöta vreden.

        

Getsename lidandet återupprrättar olydnadens 

     fall i synden.

I Edens lustgård.

      Kontemplativa livet lydnadens liv:

från o-lydnaden in i lydnaden.

 

Människans över och straff  Syraks bok. 10:12-13.

     Syraks bok. 10:18.

Världshärskare  Syraksbok. 10:13- 

 

Moses saktmod.  4 Mos. 12:3.

     Davids saktmod.  Psalm. 132.1

 

Få lärljungens tunga.  Jes. 50:4.

      Ivrigt studerande av skrifterna fysiskt arbete

lydnad avsägelsen från allt jordiskt.

 

I Getsename-bönen  Jesu bön inför sin Fader.

     Riktade sin kärleksfulla blick till Fadern. 

 

Jesu medlidsamma Kärlek.

     Jesu ömma kärlek.

Jesu kärleksfulla hjärta.

      Jesu barmhärtiga hjärta.

Jesu fridsamma hjärta.  bed för oss. 

 

Jesu smärtfyllda hjärta 

     Jesu sår-märkta händer.

Jesu sårmärkta hjärta. 

      Jesu törne-krona vår törne-krona.

2019.07.30. 

 

KONTEMPLATIVA LIVET SKADAR MÖRKRETS

     VÄLDE DJÄVULENS VÄRLD.

KÖTTSLIGA VILJA  VÄRLDEN.

 

Gud är fadern men Han är ännu mer moder.

    Salige Johannes Paulus II.

 

Kontemplativa Bönen bilden på Rom. 12:1-2.

     Inre bönen: uttala Jesu hjärta

Vår moder Maria  be för oss: i vilket hon besvarar

      böner som bes.

 

Din nåd är det att det inte ute med oss.

     Klagv. 3:22.

 

#Jungfru Maria visade sig för en bedjande nunna:

      År 1830.

Sade till henne: #Jungfru Maria ville hjälpa

     i hennes bedjande#.

 

Vilket gäller alla söker i kontemplativ bön:

   Genom   Jesu kärleksfulla hjärta  tacksam för hennes  ömma moders kärleksfulla hjärta.

     Jungfru Maria älskar de människor som beder

för själarna och själarna i skärselden vilket hon

       själv ständigt beder.

Belönar dem på olika sätt vill uppmuntra dem.

      

När fiende är på krigsstigen känner han sig hotad.

    Tala ut sina aktiva lögner mot  tankevärlden.

Kontemplativa livet:

     människans andliga ryggrad.

Kontemplativa livet:

     Getsemane  livet  vilket drar oss närmare

Jesu Maria moderliga ömma kärlek.

 

Tålmodige förlåter otåliges förhastade vilje-beslut.

   Lärljunges säger ska jag förlåta min nästa

7 ggr Nej, säger du ska förlåta 7 ggr 70 ggr

    din broder eller syster.

 

Övervinna besegra lögnens tankar inte i tankar

    följa upp tankarna  då dör de  ut.

Följer jag upp dem  fångar upp med får de ett

    fotfäste i min tankevärld.

   Vilket föda fram tvivel  och o-tro.

Vi kan få hjälp av Jesu Marias förböner:

     

Bönen: #Jesus Maria moderliga kärlek be för oss#. 

 

 Trons fiender:

   

       TVIVLET  O-TRON INVÄNTA TRONS-TID.

 

Tvivlet in-väntar inte trons givna tid.

 

Tvivelaktigt-hjärta inväntar inte trons givna tid.

 

Trons givna tid rider på Uthålligheten  tålamodet.

 

Tvivlet rider på o-tåligheten ilskenheten.

 

O-trons-hjärta rider på o-tålighetens högmodet. 

 

#Järn kan slipas mot järn, och på samma

    sätt den ena människans karaktär mot

den andres#.

 

#Likt järnets hårdhet slipas ett andra järns hårdhet.

      Likt fostrars människans dagliga karaktär

mot varandra olika personliga karaktärer#.  

 

Lydnaden inväntar alltid Guds rätta tid.

 

O-lydnaden  o-tålighetens vän finner ingen

    för invändet av Guds rätta tid. 

 

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

 

Syndens o-lydnad  orenar själen.

     Syndens olydnad dödar själen.

Synden olydnaden varandras vänner.

      O-lydnaden synden bundsförvanter.

 

Syndens olydnad låter  sanningen vara sin fiende.

       Antingen är man syndens träl eller

sanningens tjänare.

      Synden och sanningen lever som

fiender mot varandra.

       Sanningen och synden lever i fiende-skap

med varandra.

    Tvivlets Herre: säger skulle väl Gud har sagt.

 

Själarna i skärselden  väntade på de levanders

     förböner.

Efter lidandets luttringseld likt guldets värde

       guldets renas från slaggets värde-löshet. 

 

Ärkeängeln Gabriel besökte Sakarias till höger

    om rökelsealtaret i templet.

Var inte rädd, Sakarias, din bön  har blivit bönhörd.

         Din hustru ska föda en son  ge honom

namnet Johannes.

    När du inte trodde på mitt ord du bli stum

intill barnets födelse.

      Tvivlet behagade inte Ärkeängeln Gabriel. 

 

Visad ståndaktighet trohet mot Kristus som

   är eviga livets ord belönas med Livets krona.

 

Sången Magnifica frmhäver  också grundskillnaden

     mellan Elisabeth och Marias lovprisning.

I Lukas 1: 

Elisabet vänder sig till Maria. 

        Maria direkt mof Gud: nästan glömsk 

av sig själv.  Citat: #Den lyssnande Maria# sid. 46.

      Författare: Michele Mazzeo.

      

 

#Det räcker att vi ödmjukar oss och bär

     o-fullkomligheter med tålamod.

Sann helighet ligger detta#  20/8 2019.

    Denna lilla vägen  Tankar av Therese av Lisieux.

 

#Mången är det Herrens vilja att onda andar

    förföljer och plågas oss utan att vi kan driva

bort dem.

      Om ni någon gång faller skall ni inte bli

modfällda för det och slut upp med att vandra

      framåt#.  Wilfred Stinnesen.  

 

Dina sårmärkta händer  fötter  rör vid mitt hjärta.

       Din törnekronas:  vassa knivskarpa taggar

vidrör tankarna i tanke-världen.

      Låt ditt blod flytande blodet runt taggarna

rena mina tankar#. 

 

Köttsliga människr gör i gärningar inget nyttigt

      för Guds rike.

Köttsliga människor genom sina gärningar vanärar

      Guds vilja.

Andliga människor genom sina gärningar

    ärar Guds vilja.

 

Människa kan inte leva i köttsliga viljan

   samtidigt i andliga viljan inte tjäna två Herrar.

Antingen väljer man tjäna andliga eller

      köttsliga viljan.

 

Kort läsning.

 

#Våra lidande i denna tid betyder ingenting

mot den härlighet som skall uppenbaras

      och bli vår#.  Rom. 8:18.

 

 

TVIVLET  O-TRON UTMANAR TRON.

 

TRON UTMANAR  TVIVLET OCH O-TRON.

 

Tänk få vara rätt-skaffens människa.

       

Heliga Jungfru Marias moders-kärlek:

       bed för dina älskade barn.

        

Livet i den inre människan  äger större

    värde än yttre människans dödlighet.

Mänskligheten behöver bemötas av

       förlåtelse förtroende förståelse

vilken belyser människors rätta värde. 

 

Ta vara på förvalta:

   Getsemane stunden.

        Gisslingen med alla Jesu blödande sår.

                 Jesu törnekrona  med att vassa taggars

blödande sår. 

 

Äga en Guds-relation.

    #Tänk få äga en Gudsrelation#.

Där ödmjukheten råder  råder  o-självisheten.

 

Gud är Ordningens Gud  inte o-ordningens.

     Fienden o-ordningens Herre.

 

O-befläckade Jungfru Maria: bed för oss.

     Saliga de renhjärtade de ska se Guds härlighet. 

 

Bättre vara kyskhetens slav träl än o-kyskhetens.

 

Maria vår förespråkerska  beskyddarinna

    hjäparinna  förmedlerska. 

 

Trons ande förtröstar på Herrens möjligheter.

 

Arvssynden rider på högmodet och o-lydnaden:

   själviskheten vilket är en avgud.

 

Ödmjukheten litenheten  arssynden farliga fiender.

 

Ödmjukheten beroende av treenigheten.

 

Intressant leva med Jesus Jesu Moder Maria

    vär ömma Moder.

 

Tänk ut själv när det ska inträffa:

       visar egostiskt tänkande: vilket saknar

stillhetens vilans inväntade tid.

 

Arvssynden målmedveten beslutsam

i vad den gör:  kontrollerar människan. 

 

Sjukdomen fullbordar sitt uppdrag: vilket fått

     tilåtelse av arvssynden att utföra.

Förvandlar kroppens liv till död.

 

Trons vandring  livets vila. utföra 

      Tvivlet  smärtsam och skadlig.

 

Arvssynden beroende av tiden  utföra sin

     förströrelses verk  i människors kroppar genom

arvsssyndens följder av högmodet och o-lydnaden

      mot sanningen.

Mänsklighetens fader Adam och moder Eva

    o-lydnad högmod mot sannngen fick fienden

ormen med sitt högmods-gift rätt utföra skadligt

    smärtsamt lidande genom människans arvssynd.

 

Köttets gärningar aktiverar arvssynden.

    Andens frukt  köttets gärningars fiende.

 

2019.11.25

 

SJÄLARNA I SÄRSELDEN TROGNA FÖREBEDJARE.

 

VÄNTAR PÅ VÅRA FÖRBÖNER.

 

TILLÅTA TRONS ANDE PÅVERKA VÅRT 

  

SINNERLIGA FÖRSTÅND.

 

Isak sörjde sin moder Sarars bortgång:

    men fann sin tröst uppmuntran Rebecka.

 

Sara och Rebecka var ofruktsamma.

 

Isak bad om Rebeckas fruktsamhet:

     fick tvillingsöner vid 40 års ålder.

Den förstfödde var Esau: andre födde Jakob.

 

Adam: mänsklighetens faders liv blev långt.

 

Abrahams liv 175 år:

 

Saras liv 127 år.  Isak var 37 år vid hennes död.

 

Sara var 90 år vid Isaks födelse.

 

Abraham 100 år vid Isak födelse.

 

Abraham 86  år vid Ismaels födelse.

 

Ismael var 14 år vid Isaks födelse.

 

När syndafloden upphört att täcka jordens yta:

      Gud gör ett evigt förbund med mänskligheten

med regnbågens flerfaldiga färger på himlen.

     Vilket var ett tydligt tecken.

 

Guds utvalda tid  för som ska ske inte människans

     uttänkta tid. 

 

Arvssynden villig ta död på alla levande varelser:

   allt mänskligt liv!

Arvssynden utövar sitt uppdrag genom 

     köttets gärningar.

 

Människor som  inte accepterar Jungfru Marias

 

o-befläckade avelse: lever i sin stolthet:

 

likt Ewas landsflyktiga barn.

 

MÄNSKLIGA  TIDEN INTE BEROENDE  PÅVERKAD

 

AV GUDS TID.

 

MÄNSKLIGA TIDEN LEVER SITT EGNA LIV.

 

MÄNSKLIGA  TIDEN PÅVERKAR STYR

 

MÄNSKLIGA TIDEN.

 

GUDS TID LÅTER SIG INTE PÅVERKAS ANTINGEN

 

AV MÄNSKLIGA TIDEN ELLER MÄNNISKANS

 

ÅLDER. 


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards