Direktlänk till inlägg 9 april 2019

JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL. 29:1-25. DEL. 4.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

JOBS BOK. 29:1-25.

 

JOBS SVAR PÅ BILDADS TREDJE TAL.

 

DEL.  4.

 

Jobs bok. 29:1.

 

1.  #Job fortsatte sitt tal och sade:#.

 

Jobs bok. 29:2.

 

2.  #Om det ändå vore som förr, på den tiden Gud

vakade över mig#.

 

Herrens tjänare Job, berättar om sitt liv av Gud

     välsignade innan hans lidande.

 

Jobs bok. 29:3.

 

3.  #När han lät sitt ljus skina över mitt huvud

och lyste mig väg genom mörkret#.

 

Han tillät rättfärdighetens ljusstrålar skinar

    över mitt huvud.

Vilket belyste mitt livsvandring genom världens

       mörker.

 

Jobs bok. 29:4.

 

4.  #När jag var i min krafts dagar och Gud

beskyddade mitt hem#.

 

I mina livs kraftsdagar, Guds omsorg barmhärtighet

      beskyddade mitt hem.

 

Jobs bok. 29:5.

 

5.  #När den Väldige ännu var med mig och jag var

omgiven av söner!#.

 

Den väldige Guden, var ständigt vid min sida.

       Var omgiven av söner.

 

Jobs bok. 29:6.

 

6.  #Då vadade jag i grädde, ur min press rann

floden av olja#.

 

Jag, med mitt liv, levde överfödets liv.

      Utifrån mitt renhjärtliga liv, gavs likt välsignelsens flöde livet i oljans välstånd.

 

Jobs bok.  29:7.

 

7.  #Jag gick ut till stadsporten och intog min

plats på torget#.

 

I frimodighet, visade mig vid stadsporten.

     Hade min givna plats på torget.

 

Jobs bok. 29:8.

 

8.  #De steg tillbaka när de såg mig, de gamla

reste sig upp#.

 

Inför min närvaro, visade de mig respekt

    och vördnad.

Även de gamla, med sin livs-långa lärdom.

     

Jobs bok. 29:9.

 

9.  #Stormän höll inne sina ord och satte handen

för munnen#.

 

Stormännen behärskade sin tunga.

       Satte en vakt för sin muns tal.

 

Jobs bok. 29:10.

 

10.  #Hövdingar tystnade med tungan häftande 

vid gommen#.

 

Hövdingarnas stortalighet, var tysta.

       Deras tunga var o-rörlig vid deras gom.

 

Jobs bok. 29:11.

 

11.  #Den som hörde mig tala prisade mig, den som

såg mig gav mig sitt befall#.

 

Prisade mig för mitt visa tal.

        De som såg mig gav sitt befall till mitt tal.

 

Jobs bok. 29:12.

 

12.  #Ty jag räddade den fattige som ropade,

den faderlöse som ingen hjälpte#.

 

Mitt livsstil var; rädda den fattige från fattigdomen. 

         Rädda den faderlöse, vilken saknade hjälp.

 

Jobs bok. 29:13.

 

13.  #Den nödställde välsignade mig, jag beredde

änkan glädje#.

 

Nödställde välsignade mitt liv.

      Gav änkan glädje istället för sorg.

 

Jobs bok. 29:14.

 

14.  #Rättfärdighet var den klädnad jag klädde

mig i, rättrådighet min mantel och huvudbonad#.

 

Livet i Renhjärtligheten o-straffligheten;

   min huvudklädnad.

Min livs-mantel  huvudbonad  återspeglade mitt

   hjärtats pålitliga ärlighet.

 

Jobs bok. 29:15.

 

15.  #Jag var den blindes ögon, jag var den lames fötter#.

 

Var den blindes ledstjärna för Livet.

       Var den lames ben, hans rörliga fötter.

 

Jobs bok. 29:16.

 

16.  #För de fattiga var jag en far, jag tog mig 

an den okändes rättssak#.

 

Var en faders-gestalt för de fattiga.

         Försvrade den o-kändes rättvisa.

 

Jobs bok. 29:17.

 

17.  #Jag krossade nidingens tänder och ryckte

bytet ur hans käftar#.

 

Krossade i min o-strafflighet bedragarens

      listigheter. 

Ryckte Hans bedragnas offer ut ur hans våld.

 

Jobs bok. 29:18.

 

18.  #Jag tänkte: Jag skall dö i mitt eget bo,

mina dagar bli många som sandkornen#.

 

Tänkte:  skall få dö i mitt egna hem.

      Mina livs-dagar till antalet likt sandkornen

på havets botten.

 

Jobs bok. 29:19.

 

19.  #Mina rötter nådde till vattnet, daggen vilade

på mina grenar#.

 

Mina livs-rötter, fann det näringsrika vattnet.

       Fuktiga daggen, vilade på mina livs-grenar.

 

Jobs bok. 29:20.

 

20.  #Mitt anseende var alltid gott, bågen i min

hand behöll sin spänst#.

 

Mitt anseende ibland människors ögon,

    gav gott vittnesbörd. 

Min hands livskraft fanns kvar.

 

Jobs bok. 29:21.

 

21.  #Man lyssnade förväntansfullt på mig och avaktade under tystnad mina råd#.

 

Människor lyssnade på mitt tal, förväntansfullt.

     Visade sin behärskande tystnad under

min visa rådgivning.

 

Jobs bok. 29:22.

 

22.  #När jag hade talat sade ingen något mer,

varje ord sjönk in i dem#.

 

Inga kommenterande ordstrider, fanns efter 

    mitt tal.

Varje ord från mina läppar, tilläts bära frukt

      i deras hjärtan. 

 

Jobs bok. 29:23.

 

23.  #De väntade på mig som på regnet,

som man törstar efter ett vårregn#.

 

De inväntade min rådgivning, likt väntan på

  regnet.

Likt törstig jord efter vårregnet. 

 

Jobs bok. 29:24.

 

24.  #Log jag mot dem fattade de mod, när mitt

ansikte lyste sken de upp#.

 

Mitt vänliga leende gav dem nytt mod.

     Såg på mitt lysta ansikte, fattade de mod.   

 

Jobs bok. 29:25.

 

25.  #Jag valde väg åt dem som deras hövding,

jag var som en kung i spetsen för sin här,

      dit jag ledde dem gick de#. 

 

Blev deras vägledande hövding.

      Likt stridbar kung i spetsen för stridande

här mot ondskan.

      Var deras ledare, följde mina fotspår.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards