Direktlänk till inlägg 9 april 2019

JOBS BOK. 23:1-17. JOBS SVAR PÅ ELIFAS TREDJE TAL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 april 2019 14:46

JOBS BOK. 23:1-17.

 

JOBS SVAR PÅ ELIFAS TREDJE TAL.

 

Jobs bok. 23:1.

 

1.  #Job sade:#.

 

Jobs bok. 23:2.

 

2.  #Än en gång blir min klagan bitter, hans hand

är tung, och jag suckar#.

 

Den allsmäktiges hand betynger mitt hjärtats

    suckande klagande.

Bitterheten klagoropet tillhör mitt dagliga liv.

 

Jobs bok. 23:3.

 

3.  #Om jag visste var jag kunde finna honom!

Då skulle jag gå till hans domstol#.

 

Kan inte finna honom, ty han genomskådar

     hela världen med sina blickar.

 

Jobs bok. 23:4.

 

4.  #Jag skulle lägga fram min sak för honom

och rada upp mina argument#.

 

Skulle jag finna honom, klargöra för honom mina

      livs-argument.

 

Jobs bok. 23:5.

 

5.  #Jag skulle få höra vad han svarar, få veta vad

han svarar, få veta vad han har att säga mig#-

 

Skulle få höra hans besvarande svar.

     Få kännedom om, hans svar.

 

Jobs bok. 23:6.

 

6.  #Skulle han visa sig maktfullkomlig?

Nej, han om någon skulle lyssna på mig#.

 

I sina svar visa sin fullkomlighet.

     Ifrågasätter om någon skulle på lyssna.

 

Jobs bok. 23:7.

 

7.  #Då skulle hans motpart står där rentvådd,

jag skulle bli frikänd för alltid av min domare#.

 

Vara rentvådd, hans motpart.

 

Jobs bok. 23:8.

 

8.  #Men söker jag i öster är han inte där,

går jag åt väster ser jag honom inte#.

 

Hans allestädes närvaro, i mitt lidande söker jag

     honom i öster finns där, känner mig övergiven.

Söker även honom åt vänster där jag också 

     inte finner honom.

 

Jobs bok. 23:9.

 

9.  #Letar jag i norr syns han inte till, vänder jag 

mig mot söder finner jag honom inte#.

 

Med mina sinnerliga ögon, letar jag efter i norr,

        syns han inte.

Även åt öster finns ej där.

 

Jobs bok. 23:10.

 

10.  #Han känner den väg jag vandrar, prövar han

mig är jag ren som guld#.

 

Hans allvetande kännedom, känner min

      vandringsväg.

Prövar rannsakar han mitt hjärtats renhet,

     likt guldets renhet.

 

Jobs bok. 23:11.

 

11.  #Troget har jag gått i hans spår, följt hans

väg utan att vika av#.

 

Visat min trohet, följt hans fotspår.

      Lydigt följt hans väg.

Undviket villovägar från sanningen.

 

Jobs bok. 23:12.

 

12.  #Buden han gett har jag aldrig brutit utan

gömt hans ord i mitt bröst#.

 

Ej, brutit lagbuden i ord och handling.

      Bevarat hans bud i mitt hjärta.

 

Jobs bok. 23:13.

 

13.  #När han bestämt sig, vem kan hindra honom?

Han gör vad han behagar#.

 

Ingen mänsklig vilje-kraft, kan förhindra hans

       bestämda vilja.

 

Jobs bok. 23:14.

 

14.  #Han genomför vad han beslutat om mig

mycket av samma slag är att vänta#.

 

Hans beslutsamma rådslut, genomförs.

 

Jobs bok. 23:15.

 

15.  #Därför bävar jag inför honom, när jag tänker

på honom känner jag skräck#.

 

   Visar respekt för hans rådslut.

Känner helig bävan inför hans allmakt.

      

Jobs bok. 23:16.

 

16.  #Gud gör mig rädd, den Väldige får mig

att bäva#.

 

Guds väldiga allmakt, ger mig hjärtlig respekt.

 

Jobs bok. 23:17.

 

17.  #Men jag tiger inte inför mörkret, inför honom

som är höljd i töcken#.

 

Låter mig vara frimodig inför mörkret.

 

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards