Direktlänk till inlägg 5 mars 2019

JOBS BOK. JOBS SVAR PÅ BILDADS FÖRSTA TAL. 10:1-22.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 5 mars 2019 10:28

JOBS BOK. JOBS SVAR PÅ BILDADS FÖRSTA TAL.

 

Jobs bok. 10:1-22.

 

1.  #Jag äcklas av livet.

Jag kan inte hålla tillbaka min klagan, jag vill ge

       ord åt min bitterhet#-

 

Istället för se livet som livets gåva. 

     Föraktar jag livet.  

Min klagan vill styra mig, vill ge mina ord till

        bitterheten.

 

Jobs bok. 10:2.

 

2.  #Jag säger till Gud:

Döm mig inte skyldig, låt mig veta varför du söker

       sak med mig#.

 

Säger till Gud:

     Döm mig inte utan orsak.

Låt mig få veta vad jag gjort.

 

Jobs bok. 10:3.

 

3.  #Vad har du för glädje av att förtrycka,

att förkasta den du själv har skapat medan ditt

       ljus lyser över de gudlösa?#.

 

Vad har du för nytta glädje förtrycka den du skapat.

      Den du förkastat från ditt ansikte.

Under tiden låter du ditt gudoms ljus lysa över

'     de gudlösas liv. 

 

 Jobs bok. 10:4.

 

4.  #Har du en människas ögon ser du som

dödliga ser?#.

 

Ifrågasätter mänskliga synsättet.

       Människors ögon  dödliga ögon.

 

Jobs bok. 10:5.

 

5.  #Är din livstid en människas, dina år en mans#.

 

Ifrågasätter den allsmäktiges tid.

       Jämför den med människans livs-tid.

Allsmäktiges tid med en mans år.  

 

Jobs bok. 10:6.

 

6. #Eftersom du sökte fel hos mig, letar efter

mina synder#.

 

Du sökte mina livs felsteg.

       Letar fram min syndighet.

 

Jobs bok. 10:7.

 

7.  #Fastän du vet att jag är oskyldig?

Det finns ingen räddning undan dig#.

 

Jobs bok. 10:8.

 

8.  #Du som skapat mig med din egna händer,

du störtar mig nu i fördärvet#.

 

Du min skapare, formade mig av jordens soft med

     dina allskapande händer.

Genom mitt kroppsliga lidande, störtar mitt liv

       ni i fördärvet. 

 

Jobs bok. 10:9.

 

9.  #Tänk på hur du formade mig som lera,

nu låter du mig bli till jord igen#.

 

Tänk på skapelses kraft, formade mig av jordens

   lera, nu låter du mig åter få bli jordens stoft. 

 

Jobs bok. 10:10.

 

10.  #Du hällde ut mig som mjölk och lät mig

stelna som ost#.

 

Min fysiska kropp, hälldes ut som rinnande mjölk

    på jordens yta.

Lät mig bli som stelnad ost.

 

Jobs bok. 10:11.

 

11.  #Du klädde mig hud och kött, vävde mig samman med ben och senor#.

 

Du formade mig i min modersliv: klädd i hud 

     och kött.

Sammanvävde min kropp med ben och senor.

 

Jobs bok. 10:12.

 

12.  #Du gav mig livet, du visade mig godhet,

din omsorg bevarade mig vid liv#.

 

Du; min skapare gav mig livet, visade mig

      dingodhet.

Din omsorgsfulla kärlek, bevarade mitt liv.

 

Jobs bok. 10:13.

 

13.  #Men vad du hade i sinnet var detta, jag vet vilka planer du hyste#.

 

Jag vet vilka planer du har i sinnet, mina livsdagar

      upptecknade i dina livsböcker över varje människas liv.

     Vilka då låter gå i uppfylles när människan lever 

i lydnad.

 

Jobs bok. 10:14.

 

14.  #Att vakta på om jag syndade och aldrig fria

mig från min skuld#.

 

Bevaka min viljas beslut antingen göra din vilja

     eller vara olydig.

 

Jobs bok. 10:15.

 

15.  #Om jag är skyldig ---- ve mig!

Och är jag oskyldig går jag ändå inte fri utan

       mättas av skam och elände#.

 

Är jag skyldig ---- olyckan drabbar mig.

        Räknas jag som skuldfri, mitt kroppsliga

lidande nu; mättas av skamkänsla och livets elände.

 

Jobs bok. 10:16.

 

16.  #Om jag står på mig jagar du mig lik ett lejon,

jag får åter känna på hur underbart du handlar#.

 

I mitt lidande, liknar springade lejon.

    I mina frimodiga svars-tal, får jag åter uppleva

hur underbar du är.            

 

Jobs bok. 10:17.

 

17.  #Du skaffar ständigt nya vittnen mot mig

och eggar upp dig mot mig mer och mer.

      Plåga och åter plåga blir min lott#.

 

Du låter mig ständigt bemötas av vittnen:

     vilka i sina tal talar mot mig.

Tal får höra genom vittnena mig till plåga.

 

Jobs  bok. 10:18.

 

18.  #Varför lät du mig lämna moderlivet?

Jag borde ha fått dö innan någon sett mig#.

 

Varför tillät  du mig födas ur min moderslivet;

     senare i livet plågas smädas av olika vittnen.

 

Jobs bok. 10:19.

 

19.  #Då hade det varit som om jag aldrig funnits,

jag hade burits från modersskötet till graven#.

 

Hade jag aldrig föds levande ur min modersliv;

     varit döfödd, fått min grav utanför min

moders liv.

 

Jobs bok. 10:20.

 

20.  #Flyktiga är mina vägar, låt mig vara,

unna mig en flyktig glädje#.

 

Mina livs-vägar blivit för mig, rotlösa.

      Lämna mig ifred!

Ge mig tillfällig glädje. 

 

Jobs bok. 10:21.

 

21.  #Innan jag går för att aldrig komma åter,

bort till ett land av djupaste mörker#.

 

Innan jag försvinner bort, aldrig återkommer.

       Till landet fyllt av djupaste mörker; livlöst.

 

Jobs bok. 10:22.

 

22.  #Landet där natt och kaos härskar, där ljuset

är ogenomträngligt mörker#. 

 

Dit där landet härskas av nattligt mörker 

     kaos-liv.

Ljusets strålstyrka ej nog för genomtränga

       mörkrets fasta grepp av livet.

 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards