Direktlänk till inlägg 5 mars 2019

JOBS SVAR PÅ SOFARS FÖRSTA TAL. DEL. 2. JOBS BOK. 13:1-28.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 5 mars 2019 10:28

JOBS SVAR PÅ SOFARS FÖRSTA TAL.  DEL.2

 

Jobs bok. 13:1-28.

 

1.  #Jag har sett alltsammans, jag har hört det

och förstått#.

 

Allt det du delgett till mig, känner jag till. 

 

Jobs bok. 13:2.

 

2.  #Det ni vet också jag, jag är inte dummare

än ni#.

 

Det ni sagt, har jag kunskap om.

      Jag är inte o-kunnigare än vad ni är.

 

Jobs bok. 13:3.

 

3.  #Nu vill jag vända mig till den Väldige,

jag tänker försvara mig inför Gud#.

 

Jag vänder min fulla tilltro nu till, den Väldige

     allvetande, i vilken jag inför vill försvara mig.

 

Jobs bok. 13:4.

 

4.  #Ni ljuger och skönmålar, kvacksalvare

är vad ni är#.

 

Ni som talat till mig, ser jag som lögnare.

    Ni förfalskar verkligheten om mitt liv.    

Ni likna er själva som bedragare.

 

Jobs bok. 13:5.

 

5.  #Å, om ni ville tiga!

Det vore det klokaste ni kunde göra#.

 

Ni talar tomma ord, bättre ni låter tystnaden 

     styra era tungor.

Gör ni det, låter ni klokheten råda över er liv.

 

Jobs bok. 13:6.

 

6.  #Lyssna nu till mitt försvar, hör på nu när jag

för min talan#.

 

Lyssna ödmjukt på mitt försvarstal.

       Lyssna hörsamt på mina ord.

 

Jobs bok. 13:7.

 

7.  #Är det för Guds skull ni far med lögn,

är det för hans skull ni ljuger?#.

 

Ni, lögnens tjänare, ljuger ni för ära Gud:

      sanningens Gud.

 

Jobs bok. 13:8.

 

8.  #Skall ni vara partiska för honom, uppträda

som Guds advokater?#.

 

Ert dåraktiga tal gör er till Guds dömande

     akvokater.

      

Jobs bok. 13:9.

 

9.  #Hur skall det då gå om han prövar er?

Lurar ni honom som man lurar en människa?#.

 

     Visar ni ingen respekt  vörnad inför den Väldige.

Tänk om Gud skulle pröva ert tal genom sanningen.

          

Jobs bok. 13:10.

 

10.  #Nej , han kommer att straffa er om ni är  

partiska i det fördolda#.

 

Är ni o-rättvisa i ert dömande tal, kommer han

     be-straffa er.

 

Jobs bok. 13:11.

 

11.  #Hans upphöjdhet slå er med skräck,

ni grips av fruktan för honom#.

 

Hans upphöjda storhet, gör er heligt skräckslagna.

      Ser ni hans personlighet, grips av respekt

för honom.

 

Jobs bok. 13:12.

 

12.  #Era visdomsord blir aska, era gensagor

skärvor#.

 

Inför hans visdom, blir era själviska visdoms-ord,

     likt aska inför vinden. 

 

 Jobs bok. 13:13.

 

13.  #Tig, nu är det jag som tala!

Sedan må det gå mig hur det vill#.

 

Låt er själviska ord tystas ned, nu talar jag.

      Efter mitt försvarstal, må det gå med mig

hur det själv vill.

 

Jobs bok. 13:14.

 

14.  #Jag tar en dödlig risk, jag sätter mitt liv

på spel#.

 

Genom mitt frimodiga tal, riskerar jag livet.

 

Jobs bok. 13:15.

 

15.  #Må han döda mig, jag väntar inget annat,

jag vill ändå försvara mig inför honom#.

 

Efter mitt försvars-tal, må den Väldige döda mig.

    Ske hans vilja.

Förväntar mig ingenting annat, känner till

     hans visdoms-ord.

 

Jobs bok. 13:16.

 

16.  #Redan det borde bli min räddning, ty en gudlös

skulle inte träda fram inför honom#.

 

Mitt tal, borde bli räddning ur mitt lidande.

        Gudlös människa, träder inte frimodigt

inför honom. 

 

Jobs bok. 13:17.

 

17.  #Hör på vad jag säger, lyssna noga på

mina ord!#.

 

Lyssna på mitt tal, mina talade ord.

 

Jobs bok. 13:18.

 

18.  #Jag lägger nu fram min sak, och jag vet

att jag har rätt#.

 

Lägger fram mitt hjärtats tankar, jag vet efter

       talet, jag har rätt.

 

Jobs bok. 13:19.

 

19.  #Kan någon överbevisa mig, då skall jag tiga

och dö#.

 

Ska vara tyst, och dö, om någon överbevisar

       mitt försvars-tal. 

 

Jobs bok. 13:20.

 

20.  #Blott två ting måste du skona mig för, 

så att jag slipper gömma mig för dig#.

 

Två ting, min väldige bli förskonad från,

       vilket jag i vörnad slipper gömma för 

din o-strafflighets skull.

 

Jobs bok. 13:21.

 

21.  #Ta din tunga hand ifrån mig och låt skräcken

för dig släppa!#.

 

Min längtans bön; låt min faro-fyllda tunga,

       tas ifrån mig.

Låt din barmhärtighet, rädda mig från

       mitt livs-skräck.

 

Jobs bok. 13:22.

 

22.  #För din talan, så skall jag svara, eller ge mig

ordet och bemöt mig sedan#.

 

Svara mig, så skall jag ödmjukt besvara dig.

        

Jobs bok. 13:23.

 

23.  #Hur många är mina brott och synder?

Vad ont har jag gjort?

       Låt mig veta mitt brott!#.

 

Du, min allvetande, min herre och Gud,

      Hur många brott och synder har jag gjort,

varit ondskefull.

      Låt din nåd, visa mig! 

 

Jobs bok. 13:24.

 

24.  #Varför döljer du ditt ansikte och räknar mig

som din fiende?#.

 

Låt inte din nåds ansikte dölja sig för mig.

      Låt oss vara vänner, inte fiender.

 

Jobs bok. 13.25

 

25.  #Vill du skrämma ett virvlande löv, jaga ett

visset strå#.

 

Låter du istället skrämma ett virvlande löv

      för vinden.

Eller vara jagande efter ett vissets  strå värde.

      I  Vilket han vill jämföra sitt livs värde. 

 

Jobs bok. 13:26.

 

26.  #Eftersom du dömt mig till detta bittra öde

och låter mig plikta för ungdomssynder?#.

 

Känner mig toltalt ut-dömd,  i detta lidandets

    bittra öde.

Du, barmhärtige Gud, låter mig plikta,

     vara skuldfylld för mina ungdomssynder. 

 

Jobs bok. 13:27.

 

27.  #Du sätter mig i stocken, du bevakar alla

mina vägar och ger akt på varje steg jag tar#.

 

Placerar mig i syndens-stock, i ditt allvetande 

     bevakar alla livs-vägar.

Följer varje fotsteg jag tar.

 

Jobs bok. 13:28.

 

28.  #Jag, en murknande träbit, en maläten klädnad#. 

 

Liknar mitt liv som murknande träbit, livlös.

       Min jordiska boning angripen av varbölder.

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards