Direktlänk till inlägg 5 mars 2019

JOBS BOK. 16:1-22. JOBS SVAR PÅ ELIFAS ANDRA TAL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 5 mars 2019 10:28

JOBS BOK. 16:1-22.

 

JOBS SVAR PÅ ELIFAS ANDRA TAL.

 

Jobs bok. 16:1-22.

 

1.  #Job sade:#.

 

Jobs bok. 16:2.

 

2.  #Sådant har jag hört så det räcker, eländiga

tröstare är vad ni är#.

 

Ni, anklagar mig för vara o-rättfärdig.

    Vilka usla tröstare ni är.

 

Jobs bok. 16:3.

 

3.  #Har du slutat prata i vädret, eller har du

mer på hjärtat?#.

 

Du, Elifas talar tomma ord fåfänglig i ditt tal.

       Vill du fortsätta tala ur ditt dåraktiga hjärta?

 

Jobs bok. 16:4.

 

4.  #Jag skulle också kunna tal som ni,

om ni vore i mitt ställe, hålla långa utläggningar

       också skaka på huvudet#.

 

Skulle ni vara i mitt ställe lida, på dåraktigt sätt tala

       till ert lidande.

Skulle i min köttsliga vishet, med egen-viljans

     självvalda kommentarer, skaka på huvudet:

Ni dårar.

 

Jobs bok. 16:5.

 

5.  #Jag skulle komma med stärkande fraser,

ge lindring med läpparnas tröst#.

 

Skulle fortsätta tala med stärkande fraser.

      Ge kropplig lindring med läpparnas  

trösterika ord.  

 

Jobs bok. 16:6.

 

8.  #Talar jag, lindras inte min smärta, tiger jag,

slipper jag den inte#.

 

Genom mitt tal, vilket lindrar min smärta.

      Genom tystnaden, lindras inte smärtan.

 

Jobs bok. 16:7.

 

7.  #Han har tömt mig på all min kraft,

så att alla omkring mig förfäras#.

 

Uttömd på all min kroppsliga kraft.

       Vilket se av människors-ögon, i förfäran.   

 

Jobs bok. 16:8.

 

8.  #Min skrumpnad hud har blivit ett vittne,

min tärda gestalt anklagar mig#.

 

Min kroppliga hud förändrats: blivit förtorkad

    saknar den livs-näring den behöver.

Min förtorkade hud blivit vittne  vilket anklagar mitt

     kroppsliga  lidande.    

 

Jobs bok. 16:9.

 

9.  #Jag har blivit ett byte för hans rasande vrede,

han har visat tänderna mot mig och genomborrat

      mig med hätska blickar#.

Blivit offerbyte, för hans rasande vrede mot mig.

      I sin vrede, visat sina argsinta vassa tänder 

mot mig.

      Med sina fientlig hatiska blickar vilka trängt

igenom mitt liv.

 

Jobs bok. 16:10.

 

10.  #Han hångrinar mot mig skymfar mot mig och slår mig i ansiktet, alla går emot mig i flock#.

 

Visar sig hånfull, mot mig.

       Förolämpar kränker mig.

I sin hatiska vrede slår mig blodig i mitt ansikte.

        Alla som möter migsamlas i enad flock

mot mig.

 

Jobs bok. 16:11.

 

11.  #Gud  har utlämnat mig åt brottslingar,

kastat mig i syndares händer#.

 

   Gud som säger sig vara barmhärtig, har utlämnat

mig i brottsliga människors händer.

     Kastat mitt liv i syndfulla händer.

 

Jobs bok. 16:12.

 

12.  #Mitt i min trygghet skakade han om mig,

grep mig i nacken och krossade mig.

       Han gjorde mig till mål för sina pilar#.

 

I min gudfruktiga trygghet, skakade han om mig.

      Grep våldsamt tag i min nack.

Krossade mitt liv in olyckor.

        Blev mål-tavla för hans smärtsamma pilar. 

 

Jobs bok. 16:13.

 

13.  #Hans skyttar omringade mig.

Skoningslöst genomborrade han mina njurar

      och lät min galla rinna ut på marken#.

 

Hans utvalda prickskyttar, omringade mitt liv.

      Hänsynslöst våldsamt  trängt igenom mina

njurar gav sin tillåtelse låta min kroppligt inre

       gallas vätska rinna ur minn kropp ut på

jordens yta.

       

Jobs bok. 16:14.

 

14.  #Han har slagit bräsch efter bräsch stormat fram mot mig som en kämpe#.

 

Han slagit, mig gång på gång visas sig vara likt

      kämpaktig våldsman mot mig.

  

Jobs bok. 16:15.

 

15.  #Säck har jag sytt till min skorviga kropp,

jag ligger maktlös i gruset#.

 

I säck och aska, vidrört min skorviga fjälliga hud,

       ligger kraftlöst slagen i grusets smutsiga

närhet.

 

Jobs bok. 16:16.

 

16.  #Ansiktet bränner av gråt, det mörknar för

min blick#.

 

Ansiktet gråtfyllda tårar bränt sig fast på 

     min fjälliga hud.

Mina ögon-blickar:  blivit sorgsligt förmörkade.

 

Jobs bok. 16:17.

 

17.  #Ändå har mina händer aldrig fläckats av våld,

och min bön har varit utan synd#.

 

Mina händer har aldrig vidrörts av våldet.

      Min bön: varit syndfri.

 

Jobs bok. 16:18.

 

18.  #Täck inte över mitt blod, o jord!

Låt dess rop aldrig tystna!#.

 

Min bön:  Du jord, övertäck inte mitt o-skyldiga blod.

      Låt inte mitt o-skyldiga blod, aldrig tystas

i sitt nödrop.

 

Jobs bok. 16:19.

 

19.  #Ja, i himlen har jag mitt vittne, i höjden

min förespråkare#.

 

I himlen, finns Herren mitt vittne på

      min o-skyldighet.

I den himmelska höjden, på sin tron av evighet.

       Han är min förebedjare.

 

Jobs bok. 16:20.

 

20.  #Mina vänner hånar mig bara, jag vänder

mig till Gud med min gråt#.

 

Mina vänner visar hånfullt beteende mot mig.

       I min förtvivlan vänder jag mitt gråt-fyllda 

hjärta till Gud.

 

Jobs bok. 16:21.

 

21.  #Må han försvara en dödlig inför Gud, så som

en människa försvarar en annan#.

 

Må han i sin barmhärtighet försvara mig;

    likt en dödlig människa.

Som en människan försvarar sin nästa.

 

Jobs bok. 16:22.

 

22.  #Mitt korta liv är snart förbi, jag vandrar

den väg som ingen går tillbaka#. 

 

Mitt korta jorde-liv som försvunnit.

        Vandrar med livets blick framåt.

Ser inte till vad som varit.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards