Direktlänk till inlägg 5 mars 2019

JOBS BOK. 6:1-30. JOBS SVAR PÅ ELIFAS FÖRSTA TAL.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 5 mars 2019 10:28

JOBS BOK. 6:1-30. 

 

JOBS SVAR PÅ ELIFAS FÖRSTA TAL.

 

Jobs bok. 6:1.

 

1.  #Job sade: #.

 

Jobs bok. 6:2.

 

2.  #Om blott mina kval kunde vägas, mina olyckor

läggas på vågen!#.

 

Tänk om mina kroppsliga plågor av lidande kunde vägas, skulle de väga tungt.

        Tillsammans med alla mina olyckor.

 

Jobs bok. 6:3.

 

3.  #De skulle väga tyngre än havets sand,

därför är mina ord bittra#.

 

Allt lidande alla olyckor vilket drabbat mitt liv,

       jämfört med havets sands tyngd tillsammans

skulle vara tyngre.

        Vilket fyller mina ord med bitterhet.

 

Jobs bok. 6:4.

 

4.  #Den vädiges pilar sitter i mig, deras gift tränger

in i min själ.

      Gud låter fasor rycka fram mot mig#.

 

Väldige Gudens skarpa brinnande pilar sitter

    fasta i min dödliga kropp.

Deras dödliga gift, tränger sitt gift ner i mitt själsliv.

       Gud tillåter mig bemötas av förskräcklig rädsla.         

Jobs bok. 6:5.

 

5.  #Inte skriar vildåsnan när det finns gräs,

inte bölar oxen när han har foder#.

 

Jämförs sig med vildåsnan som inte skriker

   efter föda när gräset finns.

Undkommer samma lidande som jag har. 

      Arbetsoxen inte behöver ropa efter foder.

Vilket jag saknar.

 

Jobs bok. 6:6.

 

6.  #Men vem kan äta det fadda utan salt?

Vad finns det för smak i slemörtens saft?#.

 

Vilken levande varelse kan äta utan saltad föda?

     Ifrågasätter slemörtens smakliga saft.     

 

Jobs bok. 6:7.

 

7.  #Det som jag kände avsmak för har blivit min

vämjeliga föda#.

 

Det jag innan mitt kroppliga lidande och bemötade

    olyckor och fördärv, kände avsmak för har

nu blivit min dagliga avskyvärda föda. 

 

Jobs bok. 6:8.

 

8.  #O att min bön blev hörd, att Gud uppfyllde

min önskan#.

 

Längtar efter bönhörelse från sin barmhärtige Gud.

       Jobs hjärtats önskan, bli uppfylld.

 

Jobs bok. 6:9.

 

9.  #Att Gud gick med på att krossa mig,

lyfte handen och gjorde slut på mig#.

 

Min längtan om befrielse från mitt lidande,

      krossa mitt liv, lyfta sin allmakt hand mot mig.

Göra slut på mitt liv. 

 

Jobs bok. 6:10.

 

10.  #Det skall ändå vara min tröst, när jag vrider

mig i olidlig plåga, att jag aldrig har dolt

den Heliges ord#. 

 

Vilket skulle vara mig till tröst i lidandet.

        Jag lider i en outhärdlig plåga.

Har aldrig förnekat hans heliga ord.

 

Jobs bok. 6:11.

 

11.  #Har jag styrka som kan ge mig hopp, finns ett

slut som ger mig tålamod?#.

 

I behov av tålamodets hjälp och stöd,

     vilket ger mig hopp om livet.

 

Jobs bok. 6:12.

 

12.  #Är min styrka stenens, är min kropp

av brons?#. 

 

Kan min styrka likna stenens fasta slagkraft.

       Likna min  kropp bronsets fasthet.

 

Jobs bok. 6:13.

 

13.  #Nej, för mig finns ingen hjälp, alla vägar

är stängda#.

 

Finna styrkan i mitt lidande tycks inte


      vara tillgänglig. 

 

Jobs bok. 6:14.

 

14.  #Den som sviker sin nästa i nöd har upphört

att frukta den Väldige#.

 

Svika sin nästa i tid av nöd-lidande, visar ingen

    gudsfruktan för den Väldige.

 

Jobs bok. 6:15.

 

15.  #Bröder, ni är opålitliga som bäckar, 

som sinade bäckfåror#.

 

Bröder, mina vänner, era råd av ord likt 

       sinade bäckar av vishet.

 

Jobs bok. 6:16.

 

16.  #Först mörknar de av smältande is och snö

som blandar sig med vattnet#.

 

Ni liknar i ert beteende, smältande is snö som

        blandar sig med vattnet.

 

Jobs bok. 6:17. 

 

17.  #Men torrtiden kommer och tystar dem,

i hettan försvinner de helt#.

 

Era o-pålitliga råd, kommer som torr-tidens torka.

     Vilket tystar dem.

Bli prövade i sanningens hetta, vilket förgör dem.  

 

Jobs bok. 6:18.

 

18.  # Karavaner söker följa deras lopp, drar ut

i ödemarken och går under#.

 

 

 

Jobs bok. 6:19.

 

19.  #Karavaner från Tema letar efter dem, 

köpmän från Saba sätter sitt hopp till dem#.

 

Jobs bok. 6:20.

 

20.  #Men förhoppningarna grusas, de når fram

och blir besvikna#.

 

Jobs bok. 6:21.

 

21.  #Så har ni blivit för mig, ni såg det fasansfulla

och blev skrämda#.

 

Jobs bok. 6:22.

 

22.  #Har jag begärt att få något av er, bett er att köpa mig  fri?#.

 

Jobs bok. 6:23.

 

23.  #Har jag ropat:

"Hjälp mig mot fienden, rädda mig från våldsmännen#?.

 

Jobs bok. 6:24.

 

24.  #Undervisa mig, så skall jag tiga, förklara på vad sätt jag har felat#.

 

Jobs bok. 6:25.

 

25.  #Visst är sanningen hård att höra, men vad

är det ni vill klandra mig för?#.

 

Jobs bok. 6:26.

 

26.  #Tänker ni klandra vad jag har sagt, göra den

förtvivlades ord till intet?#.

 

Jobs bok. 6:27.

 

27.  #Ni kastar lott om faderlösa, ni köpslår om

era egna vänner#.

 

Jobs bok. 6:28.

 

28.  #Se mig i ansiktet nu!

Jag ljuger inte för er#.

 

Jobs bok. 6:29.

'

29. #Tänk om och låt all orätt fara!

Tänk om!  Än har ingen bevisat min skuld#.

 

Jobs bok. 6:30.

 

30.  #Skulle jag ta fördärvliga ord i min mun?

Nog skulle jag känna smaken av orätt#. 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards