Direktlänk till inlägg 13 februari 2019

UPPENBARELSEBOKEN. 2:1-7. TILL FÖRSAMINGEN I EFESOS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 13 februari 2019 11:51

UPPENBARELSEBOKEN. 2:1-7.

 

TILL FÖRSAMLINGEN I EFESOS.

 

¤Uppenbarelseboken. 2:1.

 

1.  #Skriv till ängeln för församlingen i Efesos:

Så säger han som håller de sju stjärnorna i sin

      högra hand, han som går bland de sju

lampställen av guld#.

 

Skrivna budskapet till Efesos församlingsängel:

      Budskapets innehåll förmedlas genom deras ängel till församlingsmedlemmarna i Kristi kropp.

      Förmanade ord:

 

¤Uppenbarelseboken. 2:2.

 

2.  #Jag känner dina gärningar, din möda och din

uthållighet och vet att du inte kan tåla onda

      människor.

Du har prövat dem som kallar sig apostlar men

     inte är det, och du har funnit att de är lögnare#.

 

      Jag känner dina gärningar.

Din andliga flitighet, din uthållighet göra det goda.

     I din tålighet undviker onda människors gärningar.

       Prövar dem, vilka säger vara apostlar.

Men lögnaktiga apostlar, självutvalda apostlar. 

 

¤Uppenbarelseboken. 2:3.

 

3.  #Du är uthållig, du har tålt mycket för mitt namns skull och du har inte tröttnat#. 

 

Uthållig i din tro, tålmodig för mitt namns skull.

      O-utröttlig i ditt tjänande.

 

¤Uppenbarelseboken. 2:4.

 

4.  #Men det har jag emot dig, att du har övergivit

din första kärlek#.

 

Förmanar er: vilket inte behagar mig, du övergivit

     din första kärlek till mig.

Det första kärleksbudet till mig.

 

¤Uppebarelseboken. 2:5.

 

5.  #Tänk på varifrån du fallit, och omvänd dig

och gör samma gärningar som förr.

       Annars kommer jag till dig och flyttar bort ditt

lampställ, om du inte omvänder dig#.

 

Rannsaka er hjärtans gärningar, omvänd er.

       Låta era förra goda gärningar; återigen vara

verksamma i era liv.

       Lyssna ni inte på min förmaning: 

kommer jag bestraffa er.

       Flytta bort ert lampställe från min närvaro:

om ni vägrar omvända er 

 

¤Uppenbarelseboken. 2:6.

 

6.  #Men den förtjänsten har du, att du avskyr

nikolaiternas gärningar, som jag också avskyr#.

 

Du, församling avskyr nikolaiternas gärningar

     vilket också jag gör.

 

¤Uppenbarelseboken. 2:7.

 

7.  #Du som har öron, hör vad Anden säger till

församlingerna!

     Åt den som segrar skall jag ge att äta av livets träd, står i Guds paradis#.

 

Låt dina andliga öron, villigt lyssna vad Anden

    säger till församlingarna!

Åt den som segrar i vad min Ande sagt:

     utlovas till äta av livets träd vilket står

i Guds paradis. 

 

   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards