Direktlänk till inlägg 13 februari 2019

UPPENBARELSEBOKEN. 1:9-20. JOHANNES SYN PÅ ÖN PARTMOS.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 13 februari 2019 11:51

UPPENBARELSEBOKEN. 1:9-20.

 

JOHANNES SYN PÅ ÖN PATMOS.

 

¤Uppenbarelseboken. 1:9.

 

9.  #Jag, Johannes, er bror som i Jesus delar lidandet, kungavärdigheten och uthålligheten 

     med er, hade kommit till ön Patmos för Guds ords

och Jesu vittnesbörds skull#.

 

Johannes, er broder, i Jesus delar lidandet.

       Delaktig i lidandet, kunga-värdigheten.

Delaktig i samma uthållighet med er.

       Kommit till ön Patmos för Guds Ords skull.

För Jesu vittnesbörd skull. 

 

¤Uppenbarelseboken. 1:10.

 

10.  #Jag kom i hänryckning på Herrens dag

och hörde bakom mig en stark röst, som en basun#.

 

Kom i ande-hänryckning på Herrens dag.

      Hörde bakom mig en stark talande röst.

Likt ett basunljud.

 

¤Uppenbarelseboken. 1:11.

 

11.  #Och den sade: "Vad du ser, skriv det i en bok

och skicka den till de sju församlingarna, 

      till Efesos, Smyrna, Pergamon, Thyratia, Sardes,

Filadelfia och Laodikea#.

 

Rösten sade: "Vad du ser, skriv ner det i en bok.

       Skicka den skrivna boken till de sju församlingarna i Asien.

      Efesos, Smyrna, Pegamon, Thyratia, Sardes,

Filadelfia och Laodikea.

 

¤Uppenbarelseboken. 1:12.

 

12.  #Jag vände mig om för att se rösten som talade

till mig.

       Och när jag vände mig om såg jag sju lampställ

av guld#.

 

Vände mig om för att se rösten vilken talade till mig.

       Vände mig om, såg sju lampställ av guld.

 

¤Uppenbarelseboken. 1:13.

 

13.  #Och mitt bland lampställen såg jag någon som var lik en människoson, i fotsid klädnad och med

       ett bälte av guld om bröstet#. 

 

Mitt bland lampställen, liknade en människoson.

       Klädd i fotsid klädnad.

Med ett bälte av guld om sitt bröst.

 

¤Uppenbarelseboken. 1:14.

 

14.  #Hans huvud och hår var vitt som vit ull,

som snö, och hans ögon var som eldslågor#.

 

Hans huvud, hans vita hår likt vitt ull.

       Håret likt vit snö.

Hans ögon, likt brinnande eldslågor.  

 

¤Uppenbarelseboken. 1:15.

 

15.  #Hans fötter liknade gyllene brons när den glöder i smältugnen, och hans röst var som rösten

        av stora vatten#.

 

Hans fötter, liknade gyllene brons glödande i 

      smältugnen.

Hans röst, likt stora vattnets brusande ljud.

 

¤Uppenbarelseboken. 1:16.

 

16.  #I sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur

hans mun kom ett skarpt, tveeeggat svärd,

      och hans ansikte var som solen när den lyser

i sin kraft#.

 

Höll i sin högra hand, sju stjärnor.

      Ur hans mun kom ett skarpt  tveggat svärd.

Hans ansikte, lyste som solens ljus.

       I solens fulla kraft.

 

¤Uppenbarelseboken. 1:17.

 

17.  #När jag såg honom föll jag ner som död för

hans fötter.

        Och han lade sin högra hand på mig och sade:

"Var inte rädd.

      Jag är den förste och siste#.

 

När jag såg honom föll  jag ner som död

      inför hans fötter.

Han lade sin kärleksfulla hand på mig och sade:

      Var inte rädd för mig.

Jag är den förste och siste.

 

¤Uppenbarelseboken. 1:18.

 

18.  #Och den som lever.

Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet,

        och jag har nycklarna till döden och dödsriket#.

 

Jag är den som lever.

       Jag var död, och se, jag lever i evigheters evighet.

       Jag har nycklarna till döden och dödsriket. 

 

¤Uppenbarelseboken. 1:19.

 

19.  #Skriv nu ner vad du har sett och vad som nu

skall ske härefter#.

 

¤Uppenbarelseboken. 1:20.

 

20.  #Detta är hemligheten med de sju stjärnorna

som du har sett i min högra hand och med de sju

      lampställen av guld: de sju stjärnorna är de

sju församlingarnas änglar, och de sju lampställen

      är de sju församlingarna#. 

 

Detta är hemligheten med de sju stjärnorna.

       Du sett i min högra hand.

Med de sju lampställen guld.

        De sju stjärnorna en  bild på de sju församlingarnas änglar.

       De sju lampställen, de sju församlingarna. 

     

        

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards