Direktlänk till inlägg 3 februari 2019

ANDRA PETRUSBREVET. 1:1 & 1:2-15. HÄLSNING & MANING TILL ETT KRISTUS LIV.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 februari 2019 07:31

ANDRA PETRUSBREVET. 1:1 & 1:2-15.

 

HÄLSNING.

 

       MANING TILL ETT KRISTET LIV.

 

¤Andra Pertrusbrevet. 1:1.

 

1.  #Från Simon Petrus, Jesu Kristi tjänare

och apostel, till dem som genom rättfärdigheten

      hos vår gud och frälsare Jesus Kristus har fått

samma dyrbara tro som vi#.

 

Jesu Kristi tjänare: aposteln Simon Petrus 

    hälsar er alla i mitt skrivna brev.

Till de som upplevt rättfärdighetens liv hos vår Gud.

         Vår Gud och frälsare Jesus Kristus.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:2.

 

2.  #Nåd och frid åt er i allt rikare mått genom

kunskap om Gud och Jesus Kristus, vår herre#.

 

Nåden och friden berikar i fullt mått genom

       kunskapen om Gud och Jesus Kristus.

Jesus Kristus, vår herre.

 

¤Andra Petrusbrevvet. 1:3.

 

3.  #Ty allt som leder till liv och gudsfruktan har

hans gudomliga makt skänkt oss genom kunskapen       om honom som i sin härlighet och kraft har

kallat oss#. 

 

Hans gudomliga makts kunskap: leder er till

    liv och gudsfruktan.

Kunskapen blivit oss given: om honom i sin

       härlighet.

Blivit kallade av hans härlighet och kraft. 

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:4.

 

4.  #Han har gett oss sina stora och dyrbara löften,

för att ni tack vare dem skall bli delaktiga av 

       gudomlig natur sedan ni kommit undan det 

fördärv som begäret drar med sig i denna värld#.

 

Han gett oss sina stora dyrbara löften.

          I vilka ni ska känna delaktighet av hans

gudomliga  ( gudoms ) natur.

       Vilket räddat er från köttliga begärets fördärv.

Begärets fördärv vilket styrs denna världen.

        Denna världens undergång.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:5.

 

5.  #Sök därför med all iver att till er tro foga styrka,

till styrkan kunskap#.

 

Sök istället med ivrigt hjärta: vilket styrker er tro.

      Er styrkta tro till er fasthet i kunskapen.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:6.

 

6.  #Till kunskapen självbehärskning,

till självbehärskningen uthållighet, till uthålligheten

        gudsfruktan#.

 

Leder ert andliga liv i  kunskapen

      själv-behärskningen.

Till uthålligt liv, till livet i gudsfruktan.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:7.

 

7.  #Till gudsfruktan broderlig omtanke och till

omtanken kärlek#.

 

Livet i gudfruktan leder livet in i broderliga

     omtanken.

I Broderliga omtanken  kärleken. 

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:8.

 

8.  #Ty om allt detta finns hos er och får växa till

blir er kunskap om vår herre Jesus Kristus inte

       overksam utan bär frukt#.

 

Finns detta livet i er: vilket ger er tillväxt blir er

       verksamma kunskap om vår herre Jesus Kristus inte o-verksam i er liv.

 

Er mogna tillväxt om vår Herre Jesus Kristus

      bär behaglig frukt i era liv.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:9.

 

9.  #Men den som saknar detta ser ingenting i sin

närsynthet; han har glömt hur han blev renad från

      sina tidigare syndare#. 

 

De som saknar denna andliga tillväxt:

      Har glömt bort hur man efter de första grunderna i tron blev renade från sina tidigare synder.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:10.

 

10.  #Gör i stället allt ni kan, bröder, för att befästa 

er ställning som kallade och utvalda.

       Gör ni det kommer ni aldrig på fall#.

 

Var uthålliga i ert strävande efter, ni bröder,

        befäst er tros ställning som kallade och av

Herren utvalda.

        Gör så blir ni bevarade i tron. 

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:11.

 

11.  #Ty då skall ni få fritt och öppet tillträde till

vår herre och frälsare Jesu Kristi eviga rike#.

 

Gör ni så beslutsamma med ert liv; skall ni frimodigt

      få till-träde till vår herre och frälsare Jesu

Kristi väntande eviga rike. 

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:12.

 

12.  #Därför tänker jag ständigt påminna er om allt

detta, även om ni känner till det och är befästa

       i den sanning som har blivit er#.

 

I min uthållighet mot er: ständigt påminna er om allt

     detta som jag sagt er.

 

Även om ni känner till vad jag sagt er:

       Vara befästa i den sanning som givts till er. 

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:13.

 

13.  #Jag ser det som min plikt att hålla er vakna

med mina påminnelser så länge jag bor i detta

        kroppens tält#.

 

Känner till vara er plikttrogen: hålla er vaksamma

      med mina ords påminnelser.

Så länge jag fortfarande lever i min jordiska

        kroppshydda.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:14.

 

14.  #Jag vet nämligen att jag snart måste lämna

det, det har vår herre Jesus Kristus gjort klart

      för mig#.

 

Jag vet tiden kommer när jag för alltid ska lämna

       kroppens tälthydda.

Vilket Kristus själv klargjort  för mig.

 

¤Andra Petrusbrevet. 1:15.

 

15.  #Men jag vill göra mitt bästa för att ni även

efter min bortgång alltid skall kunna minnas

        dessa ting#.

 

Vill göra känt för er efter min himmelska bortgång

        ska känna till mina påminnelser.

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards