Alla inlägg under december 2018

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 december 2018 13:39

KLOSSERBREVET.  3:18-25 & 4:1.

 

DEN KRISTNA FAMILJEN.

 

¤Kolosserbrevet. 3:18.

 

18.  #Ni kvinnor, underordna er era män, som det

anstår kristna#.

 

Ni kvinnor, låt i ert familje-liv vara ett liv i 

     underordnande inför era män.

Vilket visas sig kännetecknas av ert kristna liv.

 

¤Kolosserbrevet. 3:19.

 

19.  #Ni män, älska era hustrur och var inte elaka

mot dem#.

 

Ni män, låt ert familje-liv  älska era hustrur.

      Visa inte ett elakt beteende mot dem.

 

20.  #Ni barn, lyd era föräldrar i allt, ty så bör det

vara bland kristna#.

 

Ni barn, vilka tillhör familjen.

        Lyd era föräldrar i allt vad ni gör.

Vilket visar ni barns-liv leva ett kristet liv.

 

¤Kolosserbrevet. 3:21.

 

21.  #Ni fäder, reta inte upp era barn, då tappar

de modet#.

 

Ni andliga fäder, reta inte er barn, vilket gör

     dem mod-fällda.

 

¤Kolosserbrevet. 3:22.

 

22.  #Ni slavar, lyd i allt era jordiska herrar, inte som

inställsamma ögontjänare, utan ärligt och 

     uppriktigt, i fruktan för Herren#.

 

Ni slavar, lyd i all vad era jordiska herrar säger.

       Låt inte er lydnad visa sig i ögon-tjänandet.

Var ärliga och uppriktiga i vad ni gör.

       Vilket görs i fruktan för Herren.

 

¤Kolosserbrevet. 3:23.

 

23.  #Vad ni gör skall ni göra helhjärtat, det gäller

ju Herren och inte människor#.

 

I ert tjänande gör det hel-hjärtat.

       Hel-hjärtat inför Herren.

Inte vara ögontjänare inför människors-ögon.

 

¤Kolosserbrevet. 3:24.

 

24.  #Tänk på att är Herren som skall ger er belöningen, er del av arvet.

      Kristus är er herre, och ni skall tjäna honom#.

 

Glöm inte Herrens ska belöna er trohet.

          Er del av arvet; er belöning.

Kristus herre i era liv.

        Tjäna honom. 

 

¤Kolosserbrevet. 3:25.

 

25.  #Ty den som gör orätt skall få sitt straff för vad

han har gjort, och då tas ingen hänsyn till pesonen#.

 

Era o-rätta ord och handlingar; ska bestraffas.

       Visas ingen hänsyn till pesonen. 

 

¤Kolosserbrevet. 4:1.

 

1.  #Ni som är herrar och har slavar, låt dem få vad

som är rätt och skäligt.

       Tänk på att ni också har en herre --- i himlen#.

 

Ni jordiska herrar som har slavar: belöna dem.

         Ni herrar; ni har en herre i himlen.

Herrarnas Herre!

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 december 2018 13:39

KOLOSSERBREVET. 4:2-6.

 

FÖRMANINGAR.

 

¤Kolosserbrevet. 4:2.

 

2.  #Var uthållig i bönen, vaka och be under  tacksägelse#.

 

Var uthålliga i era böner.

         Var vaksamma i era böner.

Be med tacksamma böner.

 

¤Kolosserbrevet. 4:3.

 

3.  #Be då också för oss att Gud öppnar en dörr 

för ordet, så att jag kan predika hemligheten 

       med Kristus ------ det är för den jag är fängslad#.

 

Be för oss Guds utvalda tjänare.

       Gud ska öppna en dörr för Ordet.

Predika Guds hemlighet: med Kristus.

       För Kristi skull är jag fängslad.

 

¤Kolosserbrevet. 4:4.

 

4.  #Och göra den känd och tala som jag bör#.

 

Få frimodighet göra den känd.

         Predika Guds hemlighet.

 

¤Kolosserbrevet. 4:5.

 

5.  #Visa klokhet i umgänget med de utomstående

 och ta väl vara på tiden#.

 

Visa klokheten i ert liv inför de utomstående.

        Ta vara på tiden.

Var vaksam; låt inte tidstjuvar bedra era hjärtan.

 

¤Kolosserbrevet. 4:6.

 

6.  #Lägg alltid era ord väl och ge dem sälta,

ni måste veta hur ni skall svara var och en#.

 

Låt era ord vara kloka: kloka ord sälta bland

  o-kloka ord.

Er klokhet ger er ord i rätt tid.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 december 2018 13:39

KOLOSSERBREVET. 4:7-18.

 

¤Kolosserbrevet. 4:7.

 

7.  #Tychikos, en kär broder och trogen medarbetare i Herrens tjänst, skall berätta allt

      om hur jag har det#.

 

Tychikos; kär broder trogen medarbetare

      i Herrens tjänst.

 

¤Kolosserbrevet. 4:8.

 

8.  #Jag sänder honom till er just för att ni skall få

veta hur det är med oss och få uppmuntran

    av honom#.

 

Jag sänder min käre broder till er.

        För att bli uppmuntade i tron.

 

¤Kolosserbrevet. 4:9.

 

9.  #Han har sällskap med vår trogne och käre

broder Onesimos, som ju är en av er, och de

      kommer att berätta om allting här#. 

 

Han kommer till er i sällskap med vår trogne

     käre broder Onesimos.

Han är en av er.

                

¤Kolosserbrevet. 4:10.

 

10.  #Min medfånge Aristarchos hälsar er, och likså

Markus, Barnabas kusin.

      För hans del har ni redan fått anvisningar: ta väl

emot honom om han kommer#.

 

Med medfånge i mitt fängelse Aristarchos hälsar er.

          Markus, Barnabas kusin hälsar er.

Han har givit er anvisningar: mottag honom i all

       vänlighet om han kommer.

 

¤Kolosserbrevet. 4:11.

 

11.  #Jesus, han som kallas Justus hälsar också.

       Av de omskurna är dessa de enda som arbetar tillsammans med mig för Guds rike, och de har

       gett mig stöd och uppmuntran#.

 

Jesus, kallas Justus hälsar också er.

      Dessa mina älskade bröder: arbetar tillsammans

med mig för Guds rike.

          Givit mig sitt stöd och uppmuntran.

       

¤Kolosserbrevet. 4:12.

 

12.  #Hälsningar från Epafras, som ju är en av er.

Han tjänar Kristus Jesus och kämpar alltid för er

       i sina böner för att ni skall stå fasta och vara

fullkomliga och helt uppfyllda av Guds vilja#.

 

Hälsningar från Epafras en av oss.

       Tjänar Kristus Jesus.

Kämpar alltid troget för er i sina böner.

    Vilket gör er ståndaktiga i ert liv.

Vara fullkomliga vara uppfyllda av Guds vilja.

      

¤Kolosserbrevet. 4:13.

 

13.  #Jag kan vittna om hur han arbetar för er

och för dem i Laodikea och Hierapolis#.

 

Jag kan vttna om hur Epafras arbetar för er skull.

      För dem i Laodikea och Hierapolis.

 

¤Kolosserbrevet. 4:14.'

 

14.  #Vår käre Lukas, läkaren, hälsar liksom Demas#.

 

Vår käre broder Lukas, läkaren hälsar er.

        Demas hälsar er.

 

¤Kolosserbrevet. 4:15.

 

15.  #Hälsa till bröderna i Laodikea och till Nymfas

och församlingen som möts i hans hus#.

 

¤Kolosserbrevet. 4:16.

 

16.  #När mitt brev har blivit uppläst för er, ordna

då så att det blir uppläst också i församlingen

       i Laodikea och att ni får läsa det brev som

de har fått#.

 

Mitt skrivna brev låt det bli uppläst inför er.

      Det också blir uppläs för församlingen

i Laodikea.

        

¤Kolosserbrevet. 4:17.

 

17.  #Och säg åt Archippos: "Se till att du fullgör

den tjänst som Herren har gett dig#.

 

Archippos: säg till honom fullgöra sin tjänst

      som Herren gett honom. 

 

¤Kolosserbrevet. 4:18.

 

18.  #Här skriver jag, Paulus, min hälsning med 

egen hand.

       Glöm inte mina bojor.

Nåd åt er alla#.

 

Jag, Paulus skriver min hälsning med egen hand

       med mina bojor.

Tänk på mina bojor i era böner.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 december 2018 13:39

FILIPPERBREVET. 3:2-16.

 

INTE OMSKÄRELSE, UTAN TRO PÅ KRISTUS.

 

¤Filipperbrevet. 3:2.

 

2.  #Var på er vakt mot de där hundarna, de där

skadegörarna, den där sönderskärelsen#. 

 

¤Filipperbrevet. 3:3.

 

3.  #Ty omskärelsen, det är vi som tjänar Gud i vår

ande och har vår stolthet i Kristus Jesus och inte

       förlitar oss på något yttre#.

 

¤Filipperbrevet. 3:4.

 

4.  #Fast jag för min del kunde ha rätt att gör det

också.

    Ja, om någon tror att han kan förlita sig på

något yttre, så kan jag det ännu mer#.

 

¤Filipperbrevet. 3:5.

 

5.  #Jag som blev omskuren på åttonde dagen,

som är av Israels folk och Benjamins stam, en hebre

       född av hebreer, i laglydnad en farise#.

 

¤Filipperbrevet. 3:6.

 

6.  #I trosiver en kyrkans förföljare, i rättfärdighet

efter lagen en oförvitlig man#.

 

¤Filipperbrevet. 3:7.

 

7.  #Men allt sådant som var en vinst för mig har

jag för Kristi skull kommer att räkna som

  en ren förlust#.

 

¤Filipperbrevet. 3:8.

 

8.  #Ja, jag räknar faktiskt allt som en förlust

jämfört med det som är långt mera värt, kunskapen

      om min herre Kristus Jesus.

För hans skull har allt det andra förlorat sitt värde

       för mig.

Jag kastar det på sophögen för att vinna Kristus#.

 

¤Filipperbrevet. 3:9.

 

9.  #Och få leva i honom, inte med den rättfärdighet

som lagen ger utan med den som kommer av tro

     på Kristus, den rättfärdighet som Gud ger

åt dem som tror#.

 

¤Filipperbrevet. 3:10.

 

10.  #Jag vill lära känna Kristus och kraften från

hans uppståndelse och dela hans lidanden,

       genom att bli lik honom i en död som hans ----#.

 

¤Filipperbrevet. 3:11.

 

11.  #Kanske jag då kan nå fram till uppståndelsen

från de döda#.

 

¤Filipperbrevet. 3:12.

 

12.  #Tro inte att jag redan har nått detta eller

redan har blivit fullkomlig.

       Men jag gör allt för att gripa det, när nu Kristus

Jesus har fått mig i sitt grepp#.

 

¤Filipperbrevet. 3:13.

 

13.  #Bröder, jag menar inte att jag har det i min

hand, men ett är säkert: jag glömmer det som ligger

       bakom mig och sträcker mig mot det som

ligger framför mig#.

 

¤Filipperbrevet. 3:14.

 

14.  #Och löper mot målet för att vinna det pris

där uppe som Gud har kallat oss till genom

       Kristus Jesus#.

 

¤Filipperbrevet. 3:15.

 

15.  #Det är så vi skall tänka, alla vi fullkomliga.

Och har ni en annan mening på någon punkt

      skall Gud upplysa er även där#.

 

¤Filipperbrevet. 3:16.

 

16. #Men låt oss fortsätta på den väg som fört

oss hit#. 

 

        

  

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 december 2018 13:39

FILIPPERBREVET. 3:1.

 

TIMOTHEOS OCH EPAFRODITUS SKICKAS

 

TILL FILIPPI.

 

¤Filipperbrevet. 3:1.

 

1.  #Alltså, mina bröder, gläd er i Herren.

Att jag upprepar vad jag redan har sagt besvärar

       inte mig, och ger er det trygghet#.

 

Mina bröder; gläd er i Herren.

        Jag upprepar min uppmuntran återigen till er.

Vilket ger er trygghet.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 december 2018 08:42

FILIPPERBREVET. 2:19-30.

 

TIMOTHEOS OCH EPAFRODITUS SKICKAS

 

TILL FILIPPI.

 

¤Filipperbrevet. 2:19.

 

19.  #Herren Jesus ger mig hopp om att snart kunna

skicka Timotheos till er, så att jag kan få nyheter

       om er och vara vid gott mod även jag#.

 

Herren Jesus mitt eviga hopp.

      Snart till er skicka Timotheos.

Vilket kan ge mig andliga nyheter om er.

        Nyheterna kan ge mig gott mod.

 

¤Filipperbrevet. 2:20.

 

20.  #Jag har ingen annan med samma förmåga att

känna det rätta ansvaret för er#.

 

¤Filipperbrevet. 2:21.

 

21.  #Alla tänker bara på sitt, ingen på Jesu Kristi sak#.

 

¤Filipperbrevet. 2:22.

 

22.  #Men ni vet vad han har gett prov på.

Som en son hjälper sin far, så har han arbetat för

      evangeliet tillsammans med mig#.

 

¤Filipperbrevet. 2:23.

 

23.  #Honom hoppas jag alltså kunna skicka så snart jag sett hur det går för mig#.

 

¤Filipperbrevet. 2:24.

 

24.  #I min tro på Herren litar jag på att snart kunna komma själv#.

 

¤Filipperbrevet. 2:25.

 

25.  #Jag har emellerttíd funnit det nödvändigt

att skicka vår broder Epafroditus till er, min

       medarbetare och medkämpe som ni sände

hit för att han skulla hjälpa med det jag behövde#.

 

¤Filipperbrevet. 2:26.

 

26.  #Han har längtat efter att alla och har varit

olycklig över att ni hörde att han hade blivit sjuk#.

 

¤Filipperbrevet. 2:27.

 

27.  #Och sjuk var han verkligen, nära döden,

men Gud förbarmade sig över honom, och inte

       bara över honom utan också över mig, så att

jag skulle slippa uppleva sorg på sorg#.

 

¤Filipperbrevet. 2:28.

 

28.  #Därför är jag så mycket mer angelägen om

att skicka honom, för att ni skall få glädjen

       att återse honom och jag själv få mina bekymmer lättade#.

 

¤Filipperbrevet. 2:29.

 

29.  #Ta alltid emot honom i Herren och med stor glädje.

      En man som han skall ni hedra#.

 

¤Filipperbrevet. 2:30.

 

30.  #Det var sitt arbete för Kristus som han var nära döden.

       Han satte sitt liv på spel för att ge mig den hjälp som ni inte kunde ge#.  

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 december 2018 08:42

FILIPPERBREVET. 2:12-18.

 

ARBETA PÅ ER FRÄLSNING.

 

¤Filipperbrevet. 2:12.

 

12.  #Därför, mina kära, ni som alltid har varit lydiga:

arbeta med fruktan och bävan på er frälsning,

       inte bara så som när jag var hos er utan

ännu mer nu när jag är långt borta#.

 

Mina kära; ni har levt i lydnad.

       Var viljestarka med helig iver arbeta på er

frälsning.

       Inte bara när jag är närvande hos er.

Utan också min frånvaro. 

 

¤Filipperbrevet. 2:13.

 

13.  #Ty det är Gud som verkar i er så att både i vilja och gärning förverkligar hans syfte#.

 

Det är Gud verksam i er.

      I er både i vilja och gärning.

Förverkliga sitt syfte ibland er.


 

¤Filipperbrevet. 2:14.

 

14.  #Gör allting utan knot och utan förbehåll#.

 

Gör det både i vilja och gärning utan knotande.

  

¤Filipperbrevet. 2:15.

 

15.  #Så att ni blir oförvitliga och rena, Guds fläckfria barn mitt i ett ont och fördärvat släkte,

       där ni lyser som stjärnor på himlen#.

 

Låt er vara fläckfria och rena.

        Guds fläckfria barn mitt ibland ett trolöst

och fördärvat människo-släkte.

     Er fläckfrihet lyser som klara stjärnor på himlen. 

 

¤Filipperbrevet. 2:16.

 

16.  #När ni håller er till livets ord.

Då kan jag vara stolt på Kristi dag: mitt lopp har

      inte varit förgäves, min möda inte förspilld#.

 

Ståndaktiga inför livets ord.

         Er ståndaktighet gör mig stolt på Kristi dag.

Min arbetsböda för Kristi skull inte förgäves.

 

¤Filipperbrevet. 2:17.

 

17.  # Ja, även om mitt blod skulle utgjutas när jag  bär fram er tro som ett offer till Gud är jag glad

        och gläds med er alla#.

 

Även om mitt egna blod skull utgjutas: när jag

     frimodigt bär fram er tro som väbehagligt offer

till Gud.

        Glad för detta offer. 

 

¤Filipperbrevet. 2:18.

 

18.  #På samma sätt skall ni vara glada och glädjas

med mig#. 

 

Var på samma sätt också ni glädjas med mig.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 december 2018 08:42

FILIPPERBREVET. 2:1-11.

 

LEV MED KRISTUS SOM FÖREBILD.

 

¤Filipperbrevet. 2:1.

 

1.  #Om det alltså finns tröst genom Kristus, uppmuntran från kärleken och gemenskap från

      Anden, om det finns ömhet och medkänsla#.

 

Trösten finns genom Kristus.

         Uppmuntran från kärleken.

Gemenskapen från Anden.

       Det finns ömhet och med-känsla vilket

ger fullkomlig glädje.

 

¤Filipperbrevet. 2:2.

 

2.  #Gör då min glädje fullkomlig genom att visa

       enighet.

Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag#.

 

Visa er andliga enhet; till min fullkomliga glädje.

      Lev eniga i samma kärlek.


Visa er enighet i er tanke och sinnelag.

 

¤Filipperbrevet. 2:3.

 

3.  #Fria från självhävdelse och fåfänga.

Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva#.

 

Var fria från själviskheten och fåfängligheten.

       Var ödmjuka i er tanke och sinnelag.

Låt er nästa vara högre än er själva.

 

¤Filipperbrevet. 2:4.

 

4.  #Tänk inte bara på ert bästa utan också

på andras#.

 

Tänk inte bara på ert bästa.

       Glöm inte din nästa.   

 

¤Filipperbrevet. 2:5.

 

5.  #Låt det sinnelag råda hos er som också fanns

hos Kristus Jesus#.

 

Låt ert sinnelag vara som Kristi sinnelag.

 

¤Filipperbrevet. 2:6.

 

6. #Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud#.

 

Kristus ägde Guds gestalt.

         Bevakade inte sin egen jämlikhet med Gud.

 

¤Filipperbrevet. 2:7.

 

7.  #Utan avstod från allt och antog en tjänares

gestalt då han blev som en av oss.

       När han till det yttre hade blivit människa#.

 

Tog avstod från egen ära.

       Antog en tjänares gestalt: jämställde sig

med oss. 

      Till det yttre hade blivit människa.

 

¤Filipperbrevet. 2:8.

 

8.  #Gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till

döden, döden på ett kors#.

 

Ödmjukade sig på korset.

        Visade lydnad ända till döden på korset.

 

¤Filipperbrevet. 2:9.

 

9.  #Därför han Gud upphöjt honom över allt annat

och gett honom det namn som står över alla

      andra namn#.

 

Genom hans lydnad upphöjde Gud honom över

     allt annat.

Gett honom namnet som upphöjs över alla

      andra namn.

 

¤Filipperbrevet. 2:10.

 

10.  #För att alla knän skall böjas för Jesu namn,

i himlen, på jorden och under jorden#.

 

Genom hans namns upphöjelse alla människors

     knän böjer sig inför Jesu namn.

Hans namn känt i himlen, på jorden 

     och under jorden.

 

¤Filipperbrevet. 2:11.

 

11.  #Och alla tungor bekänna att Jesus Kristus

är herre, Gud fadern till ära#. 

 

Alla tungor bekänner Jesus Kristus vara herre.

       Vara herre, Gud fadern till ära.

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards