Direktlänk till inlägg 31 december 2018

HEBREERBREVET. 3:7-19. VARNING FÖR OLYDNAD.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 31 december 2018 07:15

HEBREERBREVET. 3:7-19.

 

VARNING FÖR OLYDNAD.

 

¤Hebreerbrevet. 3:7.

 

7.  #Därför, som den heliga anden säger:

     OM NI HÖR HANS RÖST I DAG#.

 

Helige ande säger: om ni hör hans röst.

 

¤Hebreerbrevet. 3:8.

 

8.  #FÖRHÄRDA INTE ERA HJÄRTAN SOM UNDER

UPPRORET,

       PÅ UTMANINGENS DAG I ÖKNEN#.

 

När ni hör hans röst: Förhärda inte era otroshjärtan

      som under ert uppror på utmaningens dag

under ökenvandringen.

 

¤Hebreerbrevet. 3:9.

 

9.  #DÅ ERA FÄDER UTMANADE MIG OCH SATTE

MIG PÅ PROV, FAST DE HADE SETT MINA

     GÄRNINGAR#.

 

Era fäder, utmanade mig i öknen.

          Satte mig på prov genom ert knotande.

Fast de hade sett mina gärningar.

       

¤Hebreerbrevet. 3:10.

 

10.  #UNDER FYRTIO ÅR.

DÄRFÖR BLEV MIG DETTA SLÄKTE FÖRHATLIGT, 

     OCH JAG SADE:  

ALLTID FAR DE VILSE I SINA HJÄRTAN:

       DE KÄNNER INTE MINA VÄGAR#.

 

Under fyrtio i öknen, detta gensträviga släkte 

      blev för mig förhatligt.

Jag sade; I sina hjärtan far de vilse, de känner

       mina vägar.

 

¤Hebreerbrevet. 3:11.

 

11.  #OCH JAG SVOR I MIN VREDE:

ALDRIG SKALL DE KOMMA IN I VILA#.

 

I min vrede mot detta folk svor jag:

       aldrig skall de komma in i min vila.

 

¤Hebreerbrevet. 3:12.

 

12.  #Se till, bröder att ingen av er är ond och trolös

i sitt hjärta och avfaller från den levande Guden#.

 

Var vaksamma, mina bröder:  ingen av er har

       ett ont och trolöst hjärta från den

levande Guden

 

¤Hebreerbrevet. 3:13.

 

13.  #Uppmuntra varandra varje dag, så länge man

kan säga I DAG, så att ingen av er låter sig förledas        av synden och förhärdar sig#.

 

Uppmuntra varandra dagligen; så länge man säger

     idag: vilket inte låter er förledas av synden

förhärda era hjärtan.

 

¤Hebreerbrevet. 3.14

 

14.  #Ty vi har del i Kristus som vi ändå till slutet

orubbligt håller oss till samma grundval som

      i början#.

 

Kristus vårt o-rubbliga grundval håller vi fast vid

        till slutet.

 

¤Hebreerbrevet. 3:15.

 

15.  #Det heter: OM NI HÖR HANS RÖST I DAG, FÖRHÄRDA INTE ERA HJÄRTAN SOM UNDER

     UPPRORET#.

 

¤Hebreerbrevet. 3:16.

 

16.  #Vilka var det då som hörde och ändå gjorde

uppror, om inte alla de som hade dragit ut ur

        Egyptien under Mose?#.

 

Israeliterna som drog ut ur Egyptien under Mose

      ledning; hörde hans gärningar och ändå

gjorde uppror.

 

¤Hebreerbrevet. 3:17.

 

17.  #Vilka VAR HONOM FÖRHATLIGA UNDER FYRTIO ÅR, om inte de som hade syndat och BLEV

      LIGGANDE SOM LIK I ÖKNEN?#.

 

Folket under öken-vandringen var honom förhatliga

      under fyrtio år.

Syndade i sin upproriskhet blev liggande som lik

       i öknen.

 

¤Hebreerbrevet. 3:18.

 

18.  #Vilka gällde EDEN ATT DE INTE SKULLE

KOMMA IN I HANS VILA, om inte dem som hade

       vägrat att lyda?#.

 

Genom deras o-lydnad; gavs dem eden att de inte 

        skulle komma in i vilan.

 

¤Hebreerbrevet. 3:19.

 

19.  #Så ser vi att det var för sin otro som de inte

kunde komma in#. 

 

Deras upproriska o-tro förhindrade dem komma in

       i löfteslandet.

 


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards