Alla inlägg den 9 september 2018

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 september 2018 09:28

ANDRA KORINTERBREVET. 5:1-10.

 

HOPPET OM KOMMANDE HÄRLIGHET.  DEL. 2.

 

¤Andra Korinterbrevet. 5:1.

 

1.  #Ni vet att då det tält som är vår jordiska boning

rivs ner har Guden byggnad åt oss i himlen,

      en evig boning som inte är gjord av människohand#.

 

Vår jordiska kropps-tält jämförs med vår jordiska

          boning rivs bryts ned av förgångelsen. 

Har Guds barmhärtighet förberett för oss en

        byggnad åt oss i himlen.

Evig boning inte gjord av människohand.

 

¤Andra Korinterbrevet. 5:2.

 

2.  #Medan vi är här ropar vi av längtan efter att

     få ikläda oss himmelska boning#.


Under vår jordevandring ropar i hjärtats längtan

       efter iklädandet av himmelska boningen.

 

¤Andra Korinterbrevet. 5:3.

 

3.  #Ty vi har väl klätt oss i den skall inte stå nakna#.

 

Blivit iklädda oss den himmelska boningen:

   skall vi inte utblottade i den förgängliga kroppshyddan.

 

¤Andra Korinterbrevet. 5:4.

 

4.  #Vi som ännu bor i tältet ropar i vårt betryck; 

vi vill vill ju inte bli avklädda, vi vill bli påklädda, 

       så att det som är dödligt uppslukas av livet#.

 

Vi som bor i det jordiska tältet:  ropar i vårt

    betryck  vill inte bli avklädda i vår nakenhet.

Istället bli iklädda så vår kroppsliga dödlighet

      bli uppslukade av bli livet. 

 

¤Andra Korinterbrevet. 5:5.

 

5.  #Gud har själv skapat oss just för detta,

och som en borgen har han gett oss Anden#.

 

Guds ursprungliga plan med våra liv: bli uppslukade

       av livet.

Vår borgen blivit oss given Anden.

 

¤Andra Korinterbrevet. 5:6.

 

6.  #Därför är vi alltid vid  gott mod, även om vi vet

att så länge vi har vårt hem i kroppen är vi

       borta  från Herren#.

 

Bli uppslukade av livet ger oss gott mod.

      Vi lever fortfarande i vår jordiska kroppshydda

i vårt tillstånd är vi nu borta från Herren.

 

¤Andra Korinterbrevet. 5:7.

 

7.  #Vi lever i tro, utan att se#.

 

Vi lever i trons verklighet, utan att se den.

 

¤Andra Korinterbrevet. 5:8.

 

8.  #Vi är vid gott mod och skulle helst vilja flytta

bort från kroppen och få vårt hem hos Herren#.

 

Vi är inte modlösa: vill helst lämna jordiska

      kroppshydda vara hos Herren.

 

¤Andra Korinterbrevet. 5:9.

 

9.  #Därför är vi så angelägna om att vara honom till

behag, vare sig vi är borta eller hemma#.

 

Vårt goda mod  vårt hem hos Herren  gör oss till

    behaga honom.

I vilket tillstånd vi just nu befinner oss i.

 

Andra Korinterbrevet. 5:10.

 

10.  #Ty alla skall vi stå inför Kristi domstol,

sådana vi är, och där skall var och en få igen

      för vad han har gjort under sitt jordiska liv,

vare gott eller ont#.  

 

Alla skall stå inför Kristi domstol.

       Inför Kristi domstol sådana vi är. 

Inget fördolt  för Kristi ansikte få igen vår jordiska

       vandring i ord och handling.

Var sig de gott eller ont är.

 

 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 september 2018 09:27

ANDRA KORINTERBREVET. 4:1-15.

 

HÄRLIGHETEN BLIR SYNLIG ÄVEN

 

I PAULUS LIDANDEN.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:1.

 

1.  #När jag genom Guds barmhärtighet har denna 

tjänst, ger alltså inte upp#.

 

Guds barmhärtighet min andliga styrka och frimodighet.

       Min apostla-tjänst vilar i Guds barmhärtighet.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:2.

 

2.  #Jag avhåller mig från allt skamligt smussel,

jag använder inga knep och förfalskar inte

      Guds ord utan lägger öppet fram sanningen 

och överlåter i Guds åsyn åt varje människa

       att själv bedöma mig#.

 

Lever i återhållsamhet från all avskyvärd o-ärlighet.

      Förfalskar inte Guds ord känner mitt hjärtats

respekt för ordet.

        Lägger det sanna ordets betydelse öppet inför

era ögon.

      Överlåter i Guds åsyn åt människors samvete

göra egen bedömning i det förkunnade ordet. 

 

 ¤Andra Korinterbrevet. 4:3.

 

3.  #Om mitt evangelium är dolt är det dolt för dem som går förlorade#.

 

Mitt evangelium vilket blivit förkunnat:

     är fördolt för dem som går förlorade. 

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:4.

 

4.  #Ty denna världens gud har förblindat förståndet 

hos dem som inte tror, så att de inte ser ljuset

        från evangeliet om härligheten hos Kristus,

Guds avbild#.

 

Denna världens gud:  förblindat de o-troendes

    förstånd.

Ljuset från evangeliet ses inte av de icke troende. 

      Evangeliets ljusstrålar om härligheten 

hos Kristus, Guds avbild.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:5.

 

5.  #Jag förkunnar inte mig själv utan Jesus Kristus:

han är herre, och jag är er tjänare för Jesu skull#.

 

Förkunnar inte för mig själv: förkunnar Jesus

     Kristus.

Guds son är herre. 

      Jag är Herrens utvalde tjänare för er.

 

¤Andra Korintrerbrevet. 4:6.

 

6.  #Ty Gud, som sade:  "Ljus skall lysa ur mörkret",

har lyst upp mitt hjärta, för att kunskapen om 

       Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte

skall sprida sitt ljus#.

 

Gud skapade ord: Ljuset skall lysa ur mörkret.

         Samma fullkomliga ljus har belyst mitt hjärta.

Kunskapen om Guds härlighet strålar från

        Kristi ansikte.'

Det spridande ljuset sprider sitt ljus ibland er.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:7.

 

7.  #Men denna skatt har jag i lerkärl, för att den

väldiga kraften skall vara Guds och inte

      komma från mig#.

 

Denna kunskapsskatt har jag i lerkärl.

         I den skatten visar sin väldiga kraft: Guds kraft.

        Inte min egen kraft.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:8.

 

8.  #Alltid är jag ansatt, men inte kringränd, 

rådvill men inte rådlös#.

 

Alltid känner jag mig ansatt, men inte kringränd,

    o-beslutsam men inte övergiven.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:9.

 

9.  #Förföljd men inte övergiven, slagen till marken

men inte förlorad#.

 

Känner mig förföljd men inte övergiven.

     Nedslagen till marken av människor.

Inte förlorad i tron på Kristus Jesus.  

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:10.

 

10.  #Alltid bär jag med mig i min kropp den död som Jesus fick lida, för att också Jesu liv skall bli synligt

       i min kropp#.

 

I min jordiska hydda bär jag med mig Kristi död

    Jesus själv fick  lida.

Jesu lidande döds-kropp skall visa sig i min kropp.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:11.

 

11.  #Ty jag, som är vid fullt liv, utlämnas för Jesu

skull ständigt till att dö, för att också Jesu liv

       skall bli synligt i min dödliga kropp#.

 

Har fått mig givet fullt liv i hans död: 

      blivit utlämnad för Jesu lidandets skull för

dö i Kristus.

       Jesu liv blir då synligt i min dödliga kropp.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:12.

 

12.  #Alltså verkar döden i mig och livet i er#.

 

Döden alltid veksam i min dödliga kropp:

          Livet verksamt i era liv.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:13.

 

13.  #Jag har samma trosvissa ande som i skriften,

där det står:

       JAG TROR, DÄRFÖR TALAR JAG.

Också jag tror, och därför talar jag#.

 

Min trosvissa ande verksam i mig: vilket skriften

      säger.

 

JAG TROR PÅ VAD JAG SÄGER.

         DÄRFÖR TALAR JAG I ORD.

Jag sätter min tilltro till de ord jag talar.

 

¤Andra Korinterbrevet.  4:14.

 

14.  #Jag vet ju att han som har uppväckt herren'

Jesus skall uppväcka mig med Jesus och låta

       mig träda fram tillsammans med er#.

 

Guds liv uppväckte sin Son på uppståndelsens

      morgon.


Sonen Jesus Kristus skall uppväcka mig.

        Låta mig frimodigt träda fram tillsammans

med er.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:15.

 

15.  #Allt det sker för er skull, för att nåden skall nå

allt fler och hos allt fler väcka en överflödande

       tacksamhet, till Guds ära#. 

 

Allt sker för era livs skull: vilket gör nåden

        tillgänglig för er. 

Vilket väcks till en överflödande tacksamhet

      till Guds ära.

 


 

Av Jan-Owe Ahlstrand - 9 september 2018 09:27

ANDRA KORINTERBREVET.  4:16-18.

 

HOPPET OM KOMMANDE HÄRLIGHET.  DEL.1

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:16.

 

16.  #Därför ger jag inte upp.

     Även om min yttre människa bryts ner förnyas

min inre människa dag för dag#.

 

Mitt framtida hopp finns i den kommande

      härligheten.

Min yttre människa bryts ned.

       Min inre människa förnyas dagligen. 

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:17.

 

17.  #Mina kortvariga lidanden väger ju oändligt

lätt mot den överväldigande, eviga härlighet de 

      bereder åt mig, som inte riktar blicken mot

det synliga utan mot det osynliga#.

 

Mitt kortvariga lidande begränsas till min yttre

            människa som bryts ned.

Kortvariga lidandet väger lätt i jämförelse med

       mot den överväldigande: eviga härligheten.

Eviga härligheten förbereder sig för min ankomst.

       Eviga härligheten riktar inte sin blick mot

det synliga:  den yttre nedbrytande kroppshyddan.

       Eviga härligheten har blicken riktad mot

min inre människas fullkomlighet.

 

¤Andra Korinterbrevet. 4:18.

 

18.  #Det synliga är förgängligt, men det osynliga

är evigt#. 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards