Direktlänk till inlägg 12 augusti 2018

FÖRSTA KORINTERBREVET. 13:1-13. VÄGREN FRAMFÖR ANDRA: KÄRLEKEN.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 12 augusti 2018 08:43

FÖRSTA KORINTERBREVET. 13:1-13.

 

Första Korinterbrevet. 13:1.

 

1.  #Om jag talar både människors och änglars 

språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande 

        brons, skrällande cymbal#.


Kärleken kan inte ersättas av:

        Änglars och människors språk.

Saknas kärleken  liknar jag bara ekande brons.

       Saknas kärleken i mitt liv  är jag lik

skrällande cymbalers tomhet. 

 

¤Första Korinterbrevet. 13:2.

 

2.  #Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen,

       och om jag har all tro så att jag kan flytta berg,

men saknar kärlek, är jag ingenting#.

 

Äger jag profeiska gåvan.

      Känner till alla hemligheter.

Äger all kunskap.

         Har tron till förflytta berg:

Saknar kärleksfulla hjärtat  äger jag ingenting.

 

¤Första Korinterbrever. 13:3.

 

3.  # Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek,

        har jag ingenting vunnit#-

 

Är jag givmild dela med allt vad jag äger i ägodelar.

      Låter mig levande brännas på glödhet bål.

Saknar kärleksfulla hjärtat  har jag förlorat

       kärleken. 

 

¤Första Korinterbrevet. 13:4.

 

4.  #Kärleken är tålig och god.

    Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam

och inte uppblåst#.

 

Kärleken i sig själv visar sin tålighet och 

     o-själviska godhet.

Kärleken ödmjuk  inte ordstridig i sitt beteende.

        Saknar skrytsamheten.

Ödmjuk eller istället för vara högmodig.

      

¤Första Korinterbrevet. 13:5.

 

5.  #Den är inte utmanande, inte självisk,

den brusar inte upp, den vill ingen något ont#.

 

Inte utmanande.

         O-självisk i ord och handling.

Inte häftig ilsken stridig i ord och handling.

      Inte ondskefull. 

 

¤Första Korinterbrevet. 13:6.

 

6.  #Den finner inte glädje i orätten men gläds

med sanningen#.

 Finner ingen glädje i o-rättvisan.

        Ärar sanningen.

 

¤Första Korinterbrevet. 13:7.

 

7.  #Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den,

allt uthärdar den#.

 

Känner medlidande i allt.

       Kärleken tror allt.

Den hoppas allt.

     Ståndaktig i allt.  

 

¤Första Korinterbrevet. 13:8.

 

8.  #Kärleken upphör aldrig.

Den profeiska gåvan, den skall förgå.

       Tungotalet, det skall tystna.

Kunskapen, den skall förgå#.

 

Kärleken existerar i all evighet.

      Profetiska gåvan förgås.

Tungotalet skall tysrna.

      Kunskapen skall förgås.

 

¤Första Korinterbrevet. 13:9.

 

9.  #Ty vår kunskap är begränsad, och den profetiska gåvan begränsad#.

 

Vår kunskap begränsad.

       Profetiska gåvan begränsad.

 

¤Första Korinterbrevet. 13:10.

 

10.  #Men när det fullkomliga kommer skall

det begränsade förgå#.

 

När det fullkomliga kommer  det begränsade förgås.

 

¤Första Korinterbrevet. 13:11.

 

11.  #När jag var barn talade jag som ett barn,

förstod som ett barn och tänkte som ett barn.

        Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort

det barnsliga#.

 

Mitt liv som barn: talade jag barnets språk.

       Hade ett barns förstånd.

Hade ett barns tankesätt.

        Vid vuxen ålder: lagt bort det barnsliga. 

 

 ¤Första Korinterbrevet. 13:12.

 

12.  #Ännu ser vi en gåtfull spegelbild;

då skall vi ansikte mot ansikte.

         nu är min kunskap begränsad, då skall

den bli fullständig som Guds kunskap om mig#.

 

Vi ser nu in i en gåtfull spegelbild:  när fullkomligheten kommer  skall spegelbilden

     ansikte mot ansikte visa min nuvarande kunskap

vara begränsad.

        Guds kunskap blir fullständig om mig när

ansikte mot ansikte möter den.

 

¤Förstsa Korinterbrevet. 13:13.

 

13.  #Men nu består tron, hopp och kärlek,

dessa tre, och störst av den är kärleken#. 

 

Störst av dem är kärleken.

 

 

 

           

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards