Direktlänk till inlägg 24 juni 2018

TILL DE KRISTNA I KORINTH. FÖRSTA BREVET. Motsättningar i församlingen. 1 Kor. 1:10-17.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 24 juni 2018 11:18

TILL DE KRISTNA I KORINTH.


Första brevet. 


MOTSÄTTNINGAR I FÖRSAMLINGEN.


¤Första Korinterbrevet. 1:10-17.


¤Första Korinterbrevet. 1.10


10.  #Men i vår herre Jesu Kristi namn uppmanar

jag er, bröder, att vara överens och inte dela

       upp er i olika läger, utan återigen stå eniga

i tankar och åsikter#.


Uppmanar er i vår herre Jesu Kristi namn:

      mina bröder i tron vara eniga.

Undvika splittring låt er vara eniga tankar

      och åsikter. 


¤Första Korinterbrevet. 1:11.


11.  #Av Chloes folk har jag nämligen fått höra,

mina bröder, att det förekommer motsättningar

       bland er#.


Av Chloes folk fått höra: mina bröder det finns

      olika åsikts-strider bland er.  


¤Första Korinterbrevet. 1:12.


12.  #Vad jag menar är att ni alla säger:

"Jag hör till Paulus", eller "Jag hör till Apollos"

     eller  "Jag hör till Kefas", eller "Jag hör till Kristus"#.


Olika åsikter: hör jag till Paulus  hör jag till Apollos.

      hör jag till Kefas   hör jag till Kristus. 


¤Första Korinterbrevet. 1:13.


13.  #Har Kristus blivit delad?

Var det kanske Paulus som korsfästes för er,

       eller vad i Paulus namn ni döptes?#.


Har Kristi kropp blivit delad.

       Blev Paulus korsfäst för era liv.

Blev ni döpta i Paulus namn istället för Kristi namn.


¤Första Korinterbrevet. 1:14.


14.  #Jag är tacksam för att det bara är Crispus

och Gaius som jag har döpt bland er#.


Känner tacksamheten har bara döpt Crispus

      och Gaius bland er.


¤Första Korinterbrevet. 1:15.


15.  #Så att ingen kan säga att ni har blivit döpta

i mitt namn#.


       Ingen kan säga har ni blivit döpta i mitt namn.


¤Första Korinterbrevet. 1:16.


16.  #Jo, Stefanas och hans familj har jag också

döpt, annars vet jag mig inte ha döpt någon#.


Stefanas och hans familj har jag också döpt.

      

¤Första Korinterbrevet. 1:17.


17.  #Kristus har inte sänt mig för att döpa utan

för att förkunna budskapet, men inte med en

       vältalares vishet: det skulle göra Kristi

kors till tomma ord#.  


Jag är sänd för att förkunna evangeliets budskap:

       inte med mänsklig vishet.

Mänskliga visheten: tomma ords vishet vilket

    skulle göra Kristi fullbordade verk till idel tomhet.   

  


   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards