Direktlänk till inlägg 30 maj 2018

ROMARBREVET. 11:1-16. GUD HAR INTE FÖRSKJUTIT SITT FOLK.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 maj 2018 21:08

GUD HAR INTE FÖRSKJUTIT SITT FOLK.


Romarbrevet. 11:1-16.


¤Romarbrevet. 11:1.


1.  #Jag frågar då: kanske Gud har förskjutit

sitt folk?#.

       Visst inte.

Jag är ju själv israelit, ättling till Abraham

     och av Benjamins stam#.


Jag: Paulus själv israelit.

      Ättling till fader Abraham: av Benjamins stam.

Guds barmhärtighet har inte förskjutit sitt folk.


¤Romarbrevet. 11:2.


2.  #Gud har inte förskjutit sitt folk, som han

      en gång har utvalt.

Ni vet ju vad skriften säger i berättelsen om Elia,

      då han anklagar Israel inför Gud:#.


Gud har en gång för alltid utvalt sitt folk.

        Ni känner till Skriftens Ord om Profeten Elia

han folket Israel inför Gud.


¤Romarbrevet. 12:3.


3.  #HERRE, DINA PROFETER HAR DE DÖDAT

OCH DINA ALTAREN HAR DE RIVIT NER,

       JAG ÄR ENSAM KVAR, OCH NU STÅR DE

EFTER MITT LIV#.


Profeten Elia säger: Herre, min Gud; dina utvalda

      har de dödat  dina heliga altaren har du förstört.

Jag din tjänare var ensam kvar:  nu vill de

     också ta mitt liv.  


¤Romarbrevet. 11:4.


4.  #Vad får han för svar från Gud?

JAG HAR SPARAT ÅT MIG SJU TUSEN MAN

        SOM INTE HAR BÖJT KNÄ INFÖR

BAALS BILD#.


Vilket svar fick han från Gud.

         Svaret han  fick:  jag har besparat åt mig

sju tusen man som inte böjt sina hjärtan inför

      Baals bild.

De vill tjäna mig.


¤Romarbrevet. 11:5.


5.  #På samma sätt finns det i vår tid en rest som

Gud har utvalt av nåd#.


I vår tid finns det fortfarande en rest som Gud

       bevarat utvalda av nåd.


¤Romarbrevet. 11:6.


6.  #Men om det var av nåd var det inte för

gärningars skull ------ då vore nåden inte nåd#.


Nåden inte grundade på gärningar.

      Då skulle nåden motsäga sig själv.


¤Romarbrevet. 11:7.


7.  #Det betyder att Israel inte har uppnått vad

det strävar efter, bara valda har uppnått det.

        De andra har blivit förstockade#.

 

Isreals folk i  sin gensträvighet  inte uppnått

     vadde strävat efter.

Bara de utvalda gjort det.

       De andra blivit förstockade av sitt

hårdnackade liv.


¤Romarbrevet. 12:8.


8.  #Som det står skrivet:

      GUD HAR GETT DEM EN ANDE SOM OMTÖCKNAR DEM, GETT DEM ÖGON SOM INTE

      KAN SE OCH ÖRON SOM INTE KAN HÖRA,

ÄNDA TILL DENNA DAG#.


Skriften säger: Gud har gett dem en sömnaktighetens ande: de äger ögon att se med

     lever i avsaknad av det andliga seendet.

De äger ögon lyssna med deras gensträvighet

       givit dem o-hörsamma öron.


¤Romarbrevet. 12:9.


9.  #Och David säger:

LÅT DERAS BORD BLI EN FÄLLA SOM FÅNGAR DEM,

       EN STÖTESTEN, ETT STRAFF FÖR DEM#.


David den utvalde herdegossen säger:

     Deras egna livsbord: blev dem till egen fälla

för livet.

     Deras hårdnackade liv: blev deras egna stötesten de sig själv skada sig på.

        Dem själva till straff.

        

¤Romarbrevet. 12:10.


10.  #FÖRMÖRKA DERAS ÖGON SÅ ATT DE INTE

         KAN SE, OCH BÖJ DERAS RYGGAR FÖR ALLTID#.


Deras gensträviga liv förmörkades deras

      andliga ögon.

Böj deras stolta hårdnackade ryggar för sanningen. 


¤Romarbrevet. 12:11.


11.  #Jag frågar då: kanske snavade de för att de 

    skulle falla?

Visst inte.

       Men när de föll blev det till räddning från hedningarna, för att detta skulle sporra deras

     egen avund#.


Jag: Paulus frågar mig själv: kanske var orsaken

       till varför de föll på sina egna viljas fotsteg.

Visst inte.

      De föll på sin gensträviga vilja:  blev det till

deras räddning från hedningarna.

       Det blev till deras egna avund.       


¤Romarbtevet. 12:12.


12.  #Om deras fall gav världen rikedom och deras nederlag gav hedningarna rikedom, vad skall då

      deras fulla styrka ge?#. 


Judarnas fall gav världen rikedom  deras nederlag

     en skörd av deras o-hörsamhet.

Gav hedningarna rikedom.  


¤Romarbrevet.  12:13.


13.  #Men till er hedningar vill jag säga: just som

apostel för hedningarna prisar jag min tjänst#.


Till er hedningar vill jag säga: jag är utvald till

       apostel för hedningarna.

Jag prisar min tjänst som hedningarnas apostel.    


Romarbrevet. 12.14


14.  #Kanske kan jag väcka mina stamfäders avund och rädda några av dem#.


Möjligheten kan finnas väcka mina stamfäders

      avund.


¤Romarbrevet. 12.15


15.  #Ty om detta att de försköts gav världen

försoning, vad skall då deras upptagande ge,

      om inte liv för de döda?#.


De försköts i sin olydnad  vilket gav världen

      få delaktighet av försoningen.

Deras upptagande ge dem om inte liv  

       för de döda.


¤Romarbrevet. 12:16.


16.  #Om det första brödet är heligt är hela

baket heligt.

       Och om roten är helig är också grenarna heliga#.


Det första brödet: israeliterna är heligt

     är också hedningarna heliga.

Roten Israels folk är helig  också grenarna

         hedningarna heliga.



 

        


    


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards