Direktlänk till inlägg 13 mars 2018

EXEMPLET ABRAHAM. ROM. 4.1-12.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 13 mars 2018 17:01

EXEMPLET ABRAHAM.


Romarbrevet.  4:1-12.


¤Romarbrevet. 4:1.


1.  #Vad innebär nu detta om vi tänker på Abraham,

vårt folks stamfar?

       Hur gick det för honom?


¤Romarbrevet. 4:2.


 2.  #Om han blev rättfärdig genom gärningar har

han något att vara stolt över.

       Men inte inför Gud#.


Fader Abraham har inget vara stolt för inför Gud.


Vårt folks stamfader Abraham: blev han rättfärdig

       genom gärningar:  inte inför Gud.


Bli rättfärdig genom gärningar: ärar stoltheten.

       Bli rättfärdig genom tro på Jesus Kristus

vanärar stoltheten.


¤Romarbrevet. 4:3.


3.  #Ty vad säger skriften?

ABRAHAM TRODDE PÅ GUD OCH DÄRFÖR

       RÄKNADES HAN SOM RÄTTFÄRDIG#.


Skriften säger oss:  ABRAHAM TRODDE PÅ GUD

I VAD HAN GJORDE I LYDNAD.

      VAD HAN I TRONSLYDNAD GJORDE RÄKNADES

HAN SOM RÄTTFÄRDIG.


Jakobs brev. 2:23.


23.  #.........  och han kallades Guds vän#.


Vår fader Abraham levde livet i trons-lydnad:

     trodde på Guds löftes-ord:  blev räknad som

rättfärdig: kallades Guds trogne vän. 


¤Romarbrevet. 4:4.


4.  #Den som har gärningar att peka på får sin lön

inte som en nåd utan som en rättfärdighet#.


Peka på gärningar: ger sin lön som rättfärdighet.

     Nåden ges genom tron på Jesus Kristus.


Romarbrevet.  11:6.


6.  #Men om det var om nåd var det inte för

gärningars skull ------ då vore nåden inte nåd#.


Nåden inte beroende av gärningars skull.


Galaterbrevet. 3.18


18.  #Om arvet berodde på lagen kunde det ju inte

längre bero på löftet.

        Men nu är det genom sitt löfte som Gud har skänkt arvet åt Abraham#.


Om arvet skulle bero på lagen: kan inte arvet

     bero på löftet.

I Guds löftes-ord till Abraham: skänktes arvet

       åt Abraham.


¤Romarbrevet. 4:5.


5.  #Den däremot som står utan gärningar men

tror på honom som gör syndaren rättfärdig,

      han får sin tro räknad som rättfärdighet#.


Tro på Kristus Jesus: räknar syndaren rättfärdig.


Romarbrevet. 3:28.


28.  #Ty vi menar att människan blir rättfärdig

på grund av tro, oberoende av laggärningar#.


Laggärningar gör inte människan rättfärdig

     inför Gud.

Människan blir rättfärdig på grund av tron.

      Tron gör människan  o-strafflig renhjärtlig

& syndfri.


RÄTTFÄRDIGHET GENOM TRO.


Galaterbrevet. 2:16.


16.  #Men vi vet att människan inte blir rättfärdig

genom laggärningar utan genom tron på

      Jesus Kristus.

Därför har vi också satt vår tro till Kristus för att

       bli rättfärdiga genom tron på Kristus

och inte genom laggärningar, ty av laggärningar

       blir ingen människa rättfärdig#.


Laggärningar gör inte människan rättfärdig.

     Tron på Jesus Kristus gör människan rättfärdig.

Vi satt vår tro på Kristus blir vi rättfärdiggjorda

      genom tron på Kristus.


Filipperbrevet. 3:9.


9.  #Och få vi leva i honom, inte med den rättfärdighet som lagen ger utan med den som

       kommer av tro på Kristus, den rättfärdighet

som Gud ger åt dem som tror#.


Vi får leva i honom Jesus Kristus: inte livet i

    den rättfärdighet som laggärningar ger.

Vi lever i honom i den rättfärdighet som ges genom

       tron på Kristus.

 

¤Romarbrevet. 4:6.


6.  #Så prisar också David den människa salig som Gud räknar som rättfärdig oberoende av hennes

       gärningar:#.


David prisar den människan välsignad som

    Gud tillräknar rättfärdig oberoende av hennes gärningar. 


¤Romarbrevet. 4:7.


7.  #SALIGA DE VILKAS ÖVERTRÄDELSER ÄR

FÖRLÅTNA OCH VILKAS SYNDER ÄR

       UTPLÅNANDE#.


Salig de som fått sina överträdelser förlåtna.

        Deras synder utplånade.


EN DIKT AV DAVID.


Psalm. 32:1-5.


1.  #Lycklig den vars brott har förlåtits och vars synd har plånats ut!


Vara välsignad vara förlåten från sina brottsliga

     överträdelse i arvssyndens spår. 


2.  #Lycklig den vars skuld har avskrivits av Herren

och vars sinne är utan svek!#.


Vara välsignad vara skuldfri av Herrens förlåtelse.

        Vara fri från svekets sinne.


3.  #Så länge jag teg tynade jag bort.

      Jag jämrade mig dagen lång#.


Bekände jag inte min arvssynd tynade jag bort

   i den.

Livet i min synd: gav mig ångest & klagan

      dagen lång. 


4.  #Dag och natt låg din hand tung på mig,

jag blev som en åker i sommarens torka#.


     Ständigt låg Herrens hand tung på mitt liv.

Vilket jämförs med en åkerjord: som törstar

      i sommarens torka.  


5.  #Då erkände jag min synd för dig, jag dolde

inte min skuld.

     Jag sade: Jag vill bekänna mina brott för Herren.

Och du förlät min synd och skuld#.


Vilket gjorde: jag erkände min synd inför dig.

       Mitt hjärta: dolde inte min skuld.

Bekände mina lagbrott inför Herren.

       Du gjorde mig skuldfri från min synd.  

   

¤Romarbrevet. 4:4.


8.  #SALIG DEN SOM HERREN INTE TILLRÄKNAR

SYND#.


Salig den som inför Herren tillräknas

      vara syndfria.


¤Romarbrevet. 4:9.


9.  #Denna saligprisning, gäller den bara de omskurna eller också de oomskurna?

         Jag har redan sagt: för sin tros skull räknades

Abraham som rättfärdig#.


¤Romarbrevet. 4:10.


10.  #Och när skedde det, före eller efter omskärelsen?  Före, inte efter#.


Omskärelsen skedde före.


¤Romarbrevet. 4:11.


11.  #Omskärelsens tecken fick han som bekräftelse på att han redan som oomskuren

     var rättfärdig genom sin tro.

Så skulle han bli far till alla oomskurna som tror,

      så att dessa kunde räknas som rättfärdiga#.


Omskärelsens synliga tecken fick vår Stamfader

      Abraham bekräftelse: var o-omskuren

blev han rättfärdig genom tro.


Abrakam blev vår Stamfader: till alla o-omskurna

      som tror. 

Genom att tro räknades de rättfärdiga. 


Galaterbrevet. 3:7.


7.  #Ni skall alltså veta att de som tror, de är

söner till Abraham#.


¤Romarbrevet. 4:12.


12.  #Han skulle också bli far till omskurna,

för dem som inte bara är omskurna utan också

        följer trons väg, den som vår fader Abraham

vandrade redan innan han blev omskuren#.


Abraham blev far till de omskurna.

       Blev också far till som följer trons väg.

Fader Abraham vandrade själv trons väg: innan

      han blev omskuren.     


 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards