Direktlänk till inlägg 30 november 2017

JESUS SYRAKS BOK. 51:1-12.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 30 november 2017 17:15

EN BÖN  AV JESUS, SYRAKS SON.


¤Syraks bok.  51:1.


1.  #Jag vill tacka dig , herre och konung,

och lovsjunga dig, Gud min räddare.

     Jag vill prisa ditt namn#.


Jesus Syraks sons innersta böne-tankar:


Tacksamt hjärta: sin Herre och konung.

      Lovsjunger Gud sin räddare.

Vill prisa den Högstes namn.  


¤Syraks bok.  51:2.


2.  #Ty du blev min beskyddare och hjälpare,

du räddade mig från undergången,

     från fällan som förtalaren gillrade,

från läpparna som spred ut lögner.

     Inför mina fienders angrepp kom du mig till hjälp#.


Jesus, Syraks sons bön:

         Du blev min beskyddare och hjälpare.

Räddade mitt liv från undergång. 

      Var min beskyddare mot förtalarens tungas

fällande dömmande ord.

       Från människors läppars lögnaktiga ord.

Du var min trogne hjälpare mot mina

      fienders listiga angrepp. 


Psalm. 52:4-7.


4.  #Tänker du ut fördärv, din tunga är som

en vässad kniv, du full av svek#.


Du, ondsinte ditt hjärta tänker ut fördärvliga ord.

    Din tunga är som ett tveeggat svärd av ondska.

Svekets tunga ondskans vapen.

       Använda sin tunga i o-rättfädighetens tjänst

vanärar renhjärtligheten.


5.  #Du älskar det onda mer än det goda,

kommer hellre med lögn än med sanning#.


Ondsint tunga väljer hellre lögnaktiga ord

     än ära sanningens ord.


6.  #Du älskar ord som gör skada och svekfullt tal#.


Ondsinte älskar lögnaktiga ord vilka är 

skadliga och smärtsamma för själs-livet. 


Skadligt och svekfullt tal ära lögnaktigheten. 


FÖRTALETS FAROR.


Syraks bok.  28:19-22.


19.  #Lycklig den som funnit skydd mot förtalet,

som inte utsatts för dess raseri, inte behövt

       släpa på dess ok och aldrig fjättrats

av dess bojor#.  


Välsignad den som funnit beskyddet mot förtalets giftiga tunga.

      Inte blivit förtalets offer i dess onda raseri.

Inte behövt bära förtalets tunga ok.

      Adrig blivit fjättrad av förtalets listiga bojor. 


20.  #Ty dess ok är av järn och dess bojor

av koppar#.


Förtalets tunga ok  järnoket tungt att bära.

      Förtalets bojor  frihetens vanära.


21.  #Ond är den död det vållar, och dödsriket

självt ger en bättre lott#. 


Förtalets död  hennes död ondskefull.

      Använd tunga i förtalets tjänst vållar tungan

död och fåfänglighet.

      Själva dödsriket bättre än förtalets  tungas död.


22.  #Förtalet skall aldrig få makt med de fromma,

de skall inte bli brända av dess flammor#.


Milda och saktmodiga människor  tillåter sina 

      tungors blir förtalets tjänare.

De blir inte förstörda av förtalets brinnande flammors pilar.     


¤Syraks bok.  51:3.


3.  #Och du räddade mig, rik som du är på barmhärtighet

      och ära, från käftar som var beredda

att sluka mig, från händer som ville ta mitt liv,

      från alla de faror jag råkat i#. 


Du räddade mig: din barmhärtighets rikedomar var

       mig till stor hjälp.

Din barmhärtighet och ära  från ondsinta läppar

( käftar ) som ville ta mitt liv.

       O-barmhärtiga händer som ville döda mig.

 

¤Syraks bok.  51:4. 


4.  #Från kvävande eld som omgav mig, ut ur

lågor som jag inte hade tänt#.


Räddade mig från ondsinta käftar av eld

vilkas ord liknas vid  flammande elslågor.    


¤Syraks bok.  51:5.


5.  #Ur djupet av dödsrikets innandömen,

från orena tungor och lögnaktigt tal #.


Bemöttes av bråddjupet  från dödsrikets innandömen.

       Orena tungors ord och lögaktiga ords

giftiga brinnande pilar.


¤Syraks bok.  51:6.


6.  #Inför kungen blev jag brottsligt förtalad,

en dödlig fara hotade mig, och jag var på väg

      ner i dödsriket#.


Inför kungen  falskt anklagad av förtalets ord.

      Dödliga ords fara hotade mig.

Människors dödliga ord förde mig ned i dödsrikets

bråddjupa existens.


Syraks bok.  9:13.


13.  #Håll dig på avstånd från den som har makt

att döda, då slipper du frukta för ditt liv.

       Och närmar du dig honom, gör inga misstag,

ty då tar han livet av dig.

       Du skall veta att du trampar bland fällor

och att du rör dig på stadsmurens krön#.


Vist hålla sig på avstånd från förtalets faror.

       Förtalets faror makt att döda.

Livet i avstånd från förtalet giftiga ord

          beskyddar ditt liv.  

Umgås inte med förtalet  göra inga misstag

         lyssna inte på hennes inbjudan.

Livet bland människor  kan inte helt undvikas av

förtalets människor.


Syraks bok. 13:9-13.


9.  #Blir du bjuden till mäktig man, så var nödbedd,

desto ivrigare blir hans inbjudan.

 

Blir du inbjuden till en mäktig mans förtal

   är du svår att bli övertalad blir hans 

inbjudan ivrigare.


10.  #Träng dig inte på, då kan du bli bortstött.

Håll dig inte undan, då kan du bli bortglömd#.


Var inte påträngande vilket gör dig bortstött.

       Dra dig inte undan då blir du bortglömd. 


11.  #Försök inte tala som en jämlike med honom

och inte lita på hans många ord, ty medan han

        pratar sätter han dig på prov, och medan

han ler studerar han dig#.


Undvik tala med honom lita inte på hans talträngda

tungas ord.

      I sin pratsamhet sätter han med sina utvalda ord

dig på prov.

      I sitt leende studerar ondskefullt dig.


12.  #Obarmhärtig är han ------ han tiger inte med

det han fått höra och skonar dig inte från misshandel och bojor#.


O-barmhärtig i sitt tal.

       O-behärskad tunga tiger inte.

Det han fått höra talar han.

      I sitt o-barmhärtiga tal bespara han dig inte 

från förtalets misshandel och bojor.


13.  #Ta dig i akt och se dig noga för, ty vid varje steg riskerar du att falla#.


Var aktsam i vad du säger hör och ser.

      För varje fotsteg du tar kan du riskera att

falla för förtalets faror.     


¤Syraks bok.  51:7.


7.  #De kringrände mig från alla håll, och ingen

kom till min räddning; jag såg efter mänsklig hjälp

        men fann ingen#.  


Ondsinta tungor omringade mig på alla sidor.

     Ingen var mig till hjälp.

Sökte efter mänsklig hjälp fann ingen.


 ¤Syraks bok.  51:8.


8.  #Då kom jag ihåg din barmhärtighet Herre,

och den godhet du visat i evighet:

         du befriar dem som tåligt väntar på dig,

och du räddar dem ur fiendernas våld#.


I min hjälplöshet  kom jag ihåg din barmhärtighet

Herre min skapare.

      Tacksam för din godhet du visat i evighet.

Tålamodets belöning visar sig i din befrielse

       från ondsinta människors tungors våld. 


Psalm. 25:6.


6.  #Herre, kom ihåg din barmhärtighet, den godhet

du alltid har visat#.


Tacksam för din barmhärtighet och godhet alltid visat mig.

    Min bön ::: Davids bön ::: glöm inte din

barmhärtighet och godhet. 


¤Syraks bok.  51:9.


9.  #Och jag böjde mitt bönerop från jorden

och bad om räddning från döden#.


Bönens väg:  Visa mitt hjärtats innersta bönerop

     från jorden.

Bad om befrielse från dödsrikets käftars våld.    


¤Syraks bok.  51:10.


10.  #Jag åkallade Herren, min fader:

"Överge mig inte i nödens tid, när jag står hjälplös

       mot övermodet#.


Min bön om hjälp från min himmelske fader.

      I nödens tid av olycka och faror bli

övergiven av övermodets människor.

      Övermodets männniskors giftiga ords pilar.


Psalm. 89:27.


27.  #Han skall säga: Du är min fader, min Gud

och min räddande klippa#.


Min fader, min Gud  min trygga tillfykts klippa. 

 

¤Syraks bok.  51:11.


11.  #Så skall jag inte tröttna att prisa ditt namn;

jag skall lovsjunga och tacka dig".

       Och min bön blev hörd#.


Låta tålamodets outtröttlighet  prisa ditt namn.

        Lovsjunga och tacka dig i din trofast. 

Tacksam bön visa din barmhärtighet.


¤Syraks bok.  51:12.


12.  #Du räddade mig från undergången och befriade mig i farans stund.

      Därför vill jag tacka och prisa dig och välsigna

Herrens namn#.


Blev räddad från olyckor och faror.

      Befriades i farans stund.

I tacksamhet tacka och prisa dig.

      Välsigna ditt ärorika namn. 

  

   

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards