Direktlänk till inlägg 10 augusti 2016
TREDJE BOKEN. KAPITEL. 1.
DÄR RENINGEN I DEN AKTIVA NATTEN HOS
MINNET OCH VILJAN BEHANDLAS.
DET UNDERVISAS OM DEN HÅLLNING SOM
SJÄLEN
BÖR INTA TILL DESSA TVÅ
SJÄLSFÖRMÖGENHETERS FÖRNIMMELSER,
FÖR ATT NÅ FRAM TILL FÖRENINGEN MED GUD
GENOM FULLÄNDNING AV HOPPET
OCH KÄRLEKEN.
KAPITEL 1.
1. Vi har i det föregående visat hur den första själsförmögenheten, förståndet, måste renas i alla sina förnimmelser genom den första teologala
dygden, tron.
Först när detta har skett, kan själen genom denna
själsförmögenhet förena sig med Gud på den ena
trons väg.
Nu återstår oss att ge liknande anvisningar för
de båda andra själsförmögenheterna, minnet
och viljan.
Ty också dessa måste först renas i sina förnimmelser, så att själen också genom dem kan förena sig med Gud i ett fulländat hopp och en
fulländad kärlek.
Det är detta som vi i korthet skall göra i denna
tredje bok.
Vi är nu klara med förståndet.
På sitt sätt är det som en uppsamlingsplats för alla övriga föremål.
Därmed har vi fullgjort en stor del av den uppgift som vi har förelagt oss.
Det blir alltså inte nödvändigt att behandla dessa båda själsförmögenheter lika utförligt.
I själva verket är det omöjligt att en andlig människa, som underordnar sitt förstånd under tron
i enlighet med vår undervisning, skulle kunna underlåta att samtidigt också öva de två andra
själsförmögenheterna i de båda andra dygderna, hoppet och kärleken.
Ty de enas verksamhet är beroende av de båda
andras.
2. För att nu i fortsättningen följa den inslagna vägen och samtidigt ge en bättre förståelse av ämnet, måste vi tala om det på ett tydligt
och klart sätt.
Vi skall här alltså tala om de förnimmelser som
är utmärkande för var och en av dessa själsförmögenheter, och främst om minnets förnimmelser.
Jag kommer att göra de särskiljande indelningar som behövs för vårt syfte.
Till grund för dessa indelningar kan vi ordna dess föremål i tre grupper:
de naturliga, de imaginära och de andliga.
Altefter dessa tre grupper av föremål finns det också tre slag av kunskapsformer för minnet:
de naturliga, de övernaturliga och de andligt imaginära.
3. Dessa kunskapsformer skall vi med Guds hjälp här behandla, och vi skall börja med de naturliga, som har de mera yttre förmålen till innehåll.
Därefter skall vi tala om viljans böjelser, och därmed kommer vi att avsluta denna tredje bok
om den aktiva natten i anden.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 | 5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 | 11 |
12 |
13 | 14 | |||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 | 21 | |||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 | |||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|