Direktlänk till inlägg 29 juli 2016
ANDLIG SÅNG. TRETTIOFJÄRDE STROFEN.
DEN VITA LILLA DUVAN
HAN ÅTERVÄNT TILL ARKEN MED SIN KVIST,
OCH REDAN HAR TURTURDUVAN
ÅTERFUNNIT SIN EFTERLÄNGTANDE FÄRDKAMRAT
PÅ DE GRÖNSKANDE STRÄNDERNA.
FÖRKLARING.
1. Det är Brudgummen som talar i denna strof.
Han besjunger själens renhet i detta tillstånd, hennes rikedomar och den belöning hon fått för
att hon har förberett sig och har lidit för att nå fram till honom.
Han besjunger likaså den lycka hon fått genom att finna sin Brudgum i denna förening.
Han låter henne också förstå att hans egna önskningar har gått i fullbordan, eftersom själen
i honom har fått all glädje och vederkvickelse efter att har utstått livets och den gångna tidens
lidande och ångest.
Dessa är hans ord:
DEN VITA LILLA DUVAN.
2. Han kallar själen för en vit liten duva, på grund av den vishet och renhet som hon fått av den nåd
hon funnit i Gud, och han tillägger att hon
HAR ÅTERVÄNT TILL ARKEN MED SIN KVIST.
3. Här liknar han själen vid duvan i Noarks ark, och symboliserar genom hennes flygande av och an det som hände själen:
Sedan duvan hade flugit ut ur Noarks ark återrvände
hon dit med en olivkvist i näbben, som ett tecken
på att Guds förbarmande äntligen hade tvingat
tillbaka syndaflodens vatten, som hade uppslukat hela jorden ( 1 Mos. 8:11 ).
På samma sätt flög den själ vi talar om ut ut Guds
allmakts ark den dag hon skapades.
Och sedan hon trängt igenom syndernas
och ofullkomligheternas syndaflod, såväl som detta
livs plågor och prövningar, så återvänder hon därefter till arken i sin Skapares famn; hon bär
olivkvisten: bilden av den mildhet och det förbarmande som Gud har använt mot henne
när han lyfte upp henne till ett så högt tillstånd
av fullkomning, och när Gud befriade
henne och när han gjorde henne segerrik mot hennes fiender som förde krig mot henne
och riktade alla sina batterier mot henne
för att hindra henne från att uppnå denna ynnest;
det är därför som olivkvisten hon bär
utvisar den seger hon har vunnit över sina
fiender och den belöning hon fått genom
sina förtjänster.
Sålunda återvänder nu den lilla duvan till sin Guds ark helt vit och helt ren så som hon flög ut den dag hon skapades, men dessutom bär hon den olivkvist hon betecknar den belöning hon vunnit och den frid som är frukten av hennes seger.
OCH REDAN HAR TURTURDUVAN
ÅTERFUNNIT SIN EFTERLÄNGTADE FÄRDKAMRAT
PÅ DE GRÖNSKANDE SRÄNDERNA.
4. Här ger Brudgummen ett annat namn åt själen, nämligen turturduva, därför att hon liknar då den lilla turturduva som nyss har funnit den färdkamrat som hon längtade efter.
Denna liknelse förstår man bättre om man vet vad turturduvan gör, efter vad som berättas:
Så länge som hon inte har funnit sin färdkamrat sätter hon sig inte på någon grön kvist;
hon dricker inte klart eller friskt vatten,
hon sätter sig inte i skuggan; hon förenar sig inte
med andra fåglar; men är hon slutligen finner
den Älskade som hon skall sluta sig samman med, då njuter hon av allt detta.
Det sker på samma sätt med själen.
Innan hon uppnår den andliga föreningen med sin Älskade är hon tvungen att vilja avhålla sig från
alla glädjeämnen, vilket symboliseras av att inte
slå sig ner på någon grön kvist; vidare avhåller hon sig från äran, härligheten och glädjen i denna värld,
d.v.s hon dricker inte klart och friskt vatten;
hon avhåller sig från alla världens vederkvickelser och ynnestbevis, d.v.s hon njuter inte av skuggan,
hon stöder sig inte på något skapat,
utan jämrar sig i sin avskildhet från allt detta
som hör jorden till, ända till dess att hon funnit sin Brudgum.
5. Och liksom själen innan hon har uppnått detta
tillstånd gör precis som turturduvan för att söka efter sin Älskade, utan att finna eller vilja finna någon tröst eller vederkvickelse annat än i bara
honom, så besjunger Brudgummen i denna strof
slutet på sin Bruds prövningar och fullbordan
av hennes önskningar, när han säger:
OCH REDAN HAR TURTURDUVAN, ÅTERFUNNIT
SIN EFTERLÄNGTADE FÄRDKAMRAT, PÅ DE GRÖNSKANDE STRÄNDERNA.
Deta betyder att hon redan slå sig ner på en grön kvist, då hon finner sin högsta fröjd i sin Älskade;
redan dricker hon den höga kontempltionens
och Guds visdoms klara vatten; hon läskar sig
med ett friskt vatten, som just är den vederkvickelse som hon finner i sin Älskade;
hon slår sig dessutom ner i skuggan av hans
beskydd och hans nåd, som hon så har längtat efter;
och där uppfylls hon av tillfredsställelse
och förvandlas på ett underbart, udomligt sätt.
Det var detta som Bruden i Höga Visan gladde sig
åt när hon sade:
"Ljuvligt är mig att sitta i hans skugga,
och söt är hans frukt för min gom" ( Höga V. 2:3 ).
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
|||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 | 10 |
|||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
|||
18 |
19 | 20 | 21 |
22 |
23 |
24 | |||
25 |
26 | 27 |
28 |
29 | 30 |
31 |
|||
|