Direktlänk till inlägg 6 maj 2016
Levande kärlekslåga. Del. 2.
Tredje strofen.
14. Eftersom dessa Guds dygder och attribut
är brinnande ochh strålande facklor,
kan de inte undgå att vidröra själen med sina
skuggor, då de som vi sagt är henne så nära.
Dessa skuggor måste också vara brinnande och strålande i lika hög grad som de facklor, vilka framkallar dem, och så blir även de
en strålglans.
Som en följd av detta kommer den skugga,
som Guds skönhets fackla övertäcker själen med,
att bli ännu en skönhet, som till sin storlek
och sina egenskaper står överensstämmelse
med Guds skönhet.
Och den skugga, som styrkan framkallar, blir ännu
en styrka efter storleken hos Guds styrka,
och den skugga, som Guds visdom skapar
hos själen, blir ännu en Guds visdom i översstämmelse med Guds visdoms storlek.
På detta sätt är det också med de övrga facklorna.
Eller för att säga det ännu tydligare:
det kommer att bli själva visdomen, själva skönheten och själva styrkan hos Gud som träder
framm som skugga, eftersom själen i detta livet inte fullkomligt kan begripa honom.
Då nu skuggan i så hög grad står i översstämmelse
med Guds storhet och egenskaper, att det är Gud själv som träder fram som skugga, så erfar själen där tydligt Guds majestät.
15. Hurudana kommer då de skuggor från den Helige Andes stora dygder och attribut att bli
som han kastar över denna själ?
Han ärju henne så nära, att han inte bara rör vid henne genom sina skuggor utan hon är förenad
med dessa dygder och attribut i deras skuggor
och strålglans.
Därför förstår och smakar själen Gud i var
och en av dem alltefter hans egenskaper
och storlek i var och en av dem.
Hon förstår och smakar nämligen den gudomliga
makten i allmaktens skugga, den gudomliga visdomens skugga och förstår och
smakar den oändliga godheten i den oändliga
godhetens skugga , som omsluter henne etc.
Till sist får hon smaka Guds härlighet i härlighetens skugga, vilket ger henne vetskap om
Guds härlighets egenskaper och storlek.
Allt detta sker i de klara och brinnande skuggor,
som dessa klara och brinnande facklor kastar.
Alla dess facklor är en enda fackla, som är Guds odelade och enkla vara, som ett aktuellt sätt
strålar fram på alla dess vis.
16. O hur mycket kommer inte själenhär att få erfara genom den kunskap som delges hennes genom den syn, som Hesekiel fick skåda, nämligen väsendet med fyra ansikten och hjulet med fyra hjul ( jfr kap. 1-2 ) !
Hon ser att väsendet till utseendet är som brinnande kol och som facklor och att hjulet,
som är Guds visdom, är fullsatt med ögon både inuti och runtomkring, vilket betecknar de gudomliga insikterna och strpålglansen från hans dygder.
Och hon får i sin ande höra det dån hans steg åstadkommer, likt dånet rån en väldig härskara.
Det betecknar Guds omätliga storhet, vilken själ
här får vetskap om helt tydligt genom ett enda dån,
som hörs från det enda steg Gud tar fram till henne.
Slutligen erfar hon dånet avhans vingar, vilket
profeten sade var som dånet av stora vatten
och som den allrahögste Gudens dån, vilket som
vi sagt betecknar de gudomliga vattnens
stora kraft.
Dessa vatten ansätter själen genom den Helige
Andes vingslag i kärlekens låga och fyller henne
med glädje, så att hon här får njuta avGuds härlighets avbild och skugga.
Profeten sade ju också att synen av detta väsende
och detta hjul var en avbild av Herens härlighet.
Vem skulle beskriva, h ur högt upplyft denna lycksaliga själ här känner sig, hur upphöjd hon
vet sig vara och hur beundransvärd i helig skönhet?
När hon nu ser, att hon på ett så överflödande rikt sätt har ansatts av dessa vatten frånn den gudomliga strålglansen, förstår hon också att
den evige Fadern i sin frikostighet har givit henne
de övre och nedre vattenkällorna, liksom
Aksas far gjorde, som svar på hennes önskan
( Jos. 15:17-19 ).
Och dessa vatten bevattnar och genomtränger
både själ och kropp, d,v,s. den övre och nedre
delen.
17. O Guds underbara majestät!
Fastän dessa de gudomliga attributens facklor utgör ett odelat vara och smakas bara i Gud,
så varseblir och smakar man dem var och en
för sig på ett lika brinnade sätt som man var
och en av de övriga, eftersom de ju alla
till sätt väsen är ett.
O avgrund av njutningar! Du är så mycket mer
överflödande, som dina rikedomar är samlade i enheten och den oändliga enkelheten hos ditt enda vara, där en egenskap blir känd och smakad på ett sådant sätt, att det inte hindrar, att man får kännedom om och får smaka en annan egenskap
på ett fullkomigt sätt.
Det är snarare så att varje enskild nåd och dygd,
som finns i dig, är ett ljus från var och en avdina andra stora egenskaper.
Det beror på att genom din renhet, o gudomliga
visdom, skådas många ting i dig, när man bara
ser ett enda.
Du är ju den skattkammare där Faderns skatter
finns, "strålglansen av det eviga ljuset,
den obefläckade spegeln, avbilden av hans
godhet" ( Vish 7:26 ).
18. "I ER STRÅLGLANS"
GER SINNETS DJUPA GROTTOR.
Dessa grottor är själens förmögenheter:
minne, förstånd och vilja, vilkas djup står i överensstämmelse med allt goda de förmår
rymma, eftersom e inte låter sig fyllas med något
mindre än det oändliga.
Genom att desa lider när de är tomma kan vi få
en viss vetskap om vad de smakar och njuter
när de är fyllda med Gud, därför att en motsats kastar ljus över en annan.
För det första bör man lägga märke till att när
dssa förmögenheters grottor inte är tomma,
luttrade och renade från varje dragning till
det skapade, känner de inte den stora tomheten
i sitt djup och sin förmåga.
Det förhåller sig så, därför att det i detta livet räcker att minsta lilla sak hänger sig fast vid dem,
för att detta skall binda dem och väcka en sådan hänförelse, att de inte känner sin skada eller
saknar sitt outsägligat goda och inte heller inser, vad de förmår rymma.
Det är verkligen förunderligt, att det räcker med minsta lilla sak för att binda förmögenheterna
på ett sådant sätt, att de som är i stånd att rymma
det oändligt goda och inte kan ta emot det,
förrän de blivit helt tomma, vilket vi nu skall tala om.
Men när väl dessa grottor är tomma och rena,
blir också den andliga känslans hunger,
törst och längtan olidliga.
Ty eftersom dessa grottors buk är så djup, lider
de också svårt, därför att den mat de saknar,
vilken som jag sade ärGud, även den är mycket
djup.
Och denna känsla, som är så intensiv, infinner
sig vanligtvis mot slutet av själens upplysning
och rening, innan hon når fram till föreningen,
där dessa grottor blir mättade.
Eftersom det andliga begäret är tomt och renat
från varje skapat ting och varje dragning till detta
och eftersom det förlorat sitt naturliga sätt att verka och har avstämts efter det gudomliga sättet
och eftersom det nu genom sin tomhet är berett
och då ännu inte det gudomliga förmedlats till
det i föreningen med Gud, så öär det lidnande
som denna tomhet och törst skapar värre än döden.
Det gäller särskilt när en stråle avgudomligt ljus skymtar fram eller anas genom någon springa,
menn ändå inte delges själen.
Det är sådana själar, som lider så mycket av
otålig kärlek, att de inte kan leva längre utan måste
dö om de inte får vad de saknar.
19. Vad den första grottan beträffar som vi här skall uppmärksamma, alltså förståndet, är dess
tomhet en törst efter Gud.
När förståndet är berett, är denna törst så stor,
att David jämförde den med hjortens törst.
Dess törst är som man säger så över sig häftig,
att David inte kunna finna något bättre
att jämföra den med:
"Såsom hjorten längtar till vattenkällorna,
så längtar min själ efter dig, o Gud"
( Ps 42:1 ).
Det är en törst efter Guds visdoms vatten,
som är objektet för förståndet.
20. Den andra grottan är viljans grotta och dess tomhet är en hunger efter Gud.
Den är så stor, att den får själen att förlora fattningen, vilket också David säger:
"Min själ förlorar fattningen och trängtar efter
Herrens tält" ( Ps 84:3 ).
Det är en hunger efter den kärlekens fullkomlighet,
som själen eftersträvar.
21. Den tredje grottan är minnet och dess
tomhet innebär, att själen slits sönder och försmäktar av längtan efter att få äga Gud.
Jeremia påpekar angående detta:
"Eftersom jag med minnet skall erinra mig, ja,
erinra mig honom i högsta grad, så kommer min själ
att försmäkta i mig" ( Klag. 3:20 ).
Genom att begrunda dessa ting i mitt hjärta
skall jag ställa mitt hopp till Gud.
22. Dessa grottors förmåga och rymd är alltså
oändligt stora, ty det som kan rymmas i dem, nämligen Gud, är djupt och oändligt .
Därför är på sätt och vis deras förmåga och rymd
också oändliga likväl som deras törst är oändlig, ja, även deras hunger är djup och oändlig och deras försmäktande och lidande är en oändlig död.
Även om deras lidande inte är så intensiv som i det tillkommande livet, är det som de får lida en levande avbild av denna oändliga avsaknad,
eftersom själen är väl beredd att motta sin fullhet.
Detta lidande är dock av en annan beskaffenhet, eftersom det lever i själva bröstet på viljans kärlek,
och kärleken är ju inte något som mildrar
lidandet, ty ju större kärleken är, desto tåligare
är den efter att få äga Gud, på vilken den hoppas
med intensiv åtrå, varje ögonblick.
23. Gud hjälpte mig, men eftersom det är sagt
att när själen i sanning längtar efter Gud, så äger hon redan honom som hon älskar, som den
helige Gregorius säger i sin kommentar till Johannes, hur kan hon då lida av längtan efter
det hon redan har?
I den längtan, som enligt de helige Petrus änglarna
har efter att få se Guds Son, finns inget lidande och ingen ångest, eftersom de redan äger honom
( 1 Petr 1:12 ).
Av detta framgår det, att ju mer själen längtar
efter Gud, desto mer äger hon honom, och att äga
Gud ger själen njutning och mättnad.
Så är det också för änglarna, vars längtan ständigt går i uppfyllelse eftersom de får äga Gud.
Därför fröjdar de sig.
Ja, deras själ mättas alltid genom själva deras begär, men utan övermättnad.
Eftersom det inte finns någon övermättnad,
längtar de ständigt men de lider inte, därför att
de får äga.
Ju större själens längtan är, desto mer mättnad
och njutning får hon erfara just i denna längtan,
ty ju mer hon äger Gud desto mindre får hon erfara
smärta och lidande.
24. I denna fråga är det värt att lägga märke till den skillnad, som finns mellan att bara ha Gud
genom nåden i sig själv och att ha honom också
genom föreningen.
Det förra består i att älska men det senare innefattar också ett ömsesidigt utbyte.
Skillnaden däremellan är så stor,att den liknar
den som finns mellan trolovning och förmälning.
I trolovningen är det ju bara så att två likasinnande
parter ger varandra sitt "ja" och har en enda vilja,
och brudgummen ger frikostigt sin tilltänkta både
smycken och brudstass, men i förmälningen
finns det dessutom ett utbyte mellan personerna
och en förening.
Vidare är det så i trolovningen, att även om
brudgummen ibland besöker sin brud och ger
henne gåvor, som vi sade, så finns det ändå inte någon förening mellan personerna, ty det är ju denna förening som är sälva målet för trolovningen.
25. Kort sagt: själen har uppnått en sådan renhet
i sig själv och i sina förmögenheter, att viljan är
synnerligen luttrad och fri från andra smaker och främmande begär i den lägre såväl som i den
högre delen och har givit sitt fulla "ja" till Gud i
fråga om allt detta, eftersom själens vilja och Guds
nu är en enda vilja i deras gemensamma och frivilliga samförstånd.
På detta sätt har själen kommit fram till att få äga
Gud genom nådens möte med hennes vilja,
så mycket som det är möjligt att äga honom
just genom vilja och nåd.
Det betyder, att i detta själens "ja" har Gud givit henne sin nåds sanna och fullständiga "ja".
Detta är ett upphöjt skede, denna andliga trolovning
mellan själen och Ordet, där Brudgummen skänker
henne stora nådegåvor och avlägger många
härliga kärleksbesök hos henne och genom dem
får hon ta emot många ynnestbevis och stor
njutning.
Men allt detta har inget att göra med det som hör till själva förmälningen, ty det är bara en förberedelse till förmälningens förening.
Även om det är sant att detta sker i en själ,
som är synnerligen renad från all böjelse för de
skapade tingen ------ ty den andliga trolovningen
kan inte bli verklighet, förrän detta skett,
som vi påpekat ---- så är själen ännu i behov av andra positiva förberedelseåtgärder från
Guds sida.
Hon behöver hans besök och hans gåvor,
ty genom dessa renar han henne ytterligare samt gör henne skön och ädel, så att hon skall bli
tillbörligt förberedd för en så upphöjd förening.
Denna förberedelse tar sin tid, för somliga mer
och för andra mindre, eftersom Gud avpassar sitt
handlande efter själens förutsättningar.
Detta framställs på bildligt sätt genom de jungfrur,
som blev uvalda åt kung Assuerus.
Desa jungfrur måste vänta ett år och hölls inlåsta,
även om det nu var i palatset, innan de fick närma
sig kungens läger, fastän de för länge sedan
hade hämtats från sitt land och sina fäders hus.
Det gick till så att under det första halvåret
beredde de sig med ärskilda salvor av myrra
och nadra välluktande ting och det andra halvåret beredde de sig med andra, än sublimare salvor,
och först därefter fick de bege sig till kungens
läger ( Est 2:2-12 ).
26. Under loppet av denna trolovning och väntan
på förmälnigen, medan den Helige Andes smörjelser
utdelas och salvorna och förberedelserna inför föreningen med Gud är än intensivare,
brukar också trånaden i själens grottor vara ytterst
häftig, men ändå ljuvlig.
Eftersom dessa salvor nu utgör de sista förbredelseåtgärderna inför föreningen med Gud
------- de står nämligen Gud närmare och därför lockar de själen till honom och drar henne till
honom på ett ännu skönare sätt ----- så är också
denna längtan skönare och djupare, då u längtan
efter Gud är själva förbredelsen för föreningen
med Gud.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 |
3 |
4 |
5 |
6 | 7 |
8 |
|||
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 |
19 |
20 | 21 |
22 |
|||
23 |
24 |
25 |
26 |
27 | 28 |
29 |
|||
30 |
31 |
||||||||
|