Alla inlägg under april 2016
KAPITEL. 17.
DEN ANDRA VERSEN ÅTERGES. DET FÖRKLARAS
HUR DENNA DUNKLA KONTEMPLATION ÄR HEMLIG.
1. För att rätt förstå denna versrad är det lämpligt
att ge en förklaring till tre ord i den.
De två orden HEMLIG STEGE betecknar den
kontemplationens mörka natt som vi sysslar med;
det tredje ordet, dvs. ordet FÖRKLÄDD, hänför
sig till själen och betecknar henne sätt att vara
i denna natt.
Och främst måste vi vet att i denna vers kallar själen den dunkla kontemplationen varigenom
hon når kärleksföreningen för en HEMLIG STEGE,
och detta på grund av två egenskaper den har:
den är en stege, och den är hemlig.
Dessa två egenskaper skall vi behandla var
för sig.
2. Först kallas den dunkla kontemplationen hemlig.
Som vi ovan har sagt är detta den mystiska
teologin som teologerna kallar hemlig vishet
och som enligt den helige Tomas meddelas
och ingjutes i själen medelst kärleken.
Dett asker hemligt och utan att förståndets
naturliga verksamhet och de andra själskrafterna
vet något om det.
Alla själskrafterna är nämligen totalt oförmögna
att åstadkomma något sådant, utan det är
den Helige Ande som ingjuter och ordnar
kontemplationen i själen, som Bruden i
Höga Visan ( 2:4 ) säger: detta utan att själen,
som det eller vet hur det har gått till.
Det är därför som denna kontemplation
kallas hemlig.
I själva verket är det inte bara själen som inte
förstår den, utan ingen förstår den, inte ens
djävulen.
Det är den gudomlige Mästaren som undervisar
själen, han finna på ett substantiellt sätt inom
henne där, dit varken djävulen eller den
naturliga kunskapsförmågan eller förståndet
kan tränga in.
3. Den dunkla kontemplationen kallas hemlig
också på grund av de verkningar den har i själen
Den är hemlig inte bara när själen befinner
sig i reningens mörker och smärta och den
hemliga visheten renar henne på ett sådant sätt
att hon inte vet vad hon skall säga om den,
utan den är hemlig också efteråt när själen
är upplyst och visheten meddelas henne på ett
klarare sätt; även då förblir den så hemlig
att själen kan urskilja den eller ge den något namn.
För örigt känne rsjälen alls inte något begär
att överhuvud taget tala om sin dunkla kontemplation, och inte heller finner hon någon
lämlig form eller likhet eller något medel som
kunde ge ett adekvat uttryck för en så upphöjd
nåd och en så oändligt fin andlig förnimmelse.
Och även om själen verkligen skulle gripas
av en riktigt varm önskan att förklara sin
kontemplation och därför försökte använda
alla möjliga uttryck, så skulle den ändå förbli
en hemlighet för omvärlden och någonting
outsägligt.
Eftersom denna inre vishet är så enkel,
så almän och så andlig, kan den nte inträda i
förståndet som någon föreställning eller någon
symbolisk bild som vore fattbar för sinnena.
Och eftersom den ännu aldrig har upptagits
genom sinnena och inbillningskraften och dessa
aldrig har iakttagit dess form och väsen,
så förmår de inte heller ge någon upplysning
därom eller göra sig en föreställning därom
så att de kunde uttrycka sig riktigt, även om själen
alldeles tydligt märker att hon känner och erfar
denna livgivande och mystiska vishet.
Själen liknar alldeles en person som ser en sak för första gången och som aldrig förut har sett något liknande: han förstår den och njuter av den,
och likväl kan han inte benämna den och inte säga
vad den är för någonting, trots alla sina ansträngningar och trots att det i så fal rör sig om en sak som han kan förnimma med sinnena.
Desto omöjligare är det då för själen att
tala om något som hon inte kan förnimma
med sinnena.
Detta är en utmärkande egenskap i Guds tal.
När det är mycket förtroligt och andligt
och översinnligt, så hejdar det med ens harmonien
och all förmåga hos sinnena, både de yttre
och d einre, och bringar dem till tystnad.
4. Vihar bevis och exempel på detta i den
Heliga Skrift.
Jeremia visar oss sin oförmåga att uppenbara
vad Gud har sagt tillhonom och att utåt tala om det,
när han efter att ha lyssnat till Gud inte kan
svara honom något annat än: A, A, A, ( 1:6 ).
Denna inre oförmåga, dvs, de inre sinnenas
och inbillningskraftena oförmåga, samtidigt med den yttre oförmågan att tala uppvisas av Mose,
när denna befann sig inför den brinnnade
busken ( 2 Mos. 4:10 ).
Han svarade Gud att efter detta Guds tal kunde
han själv inte längre tala, och att han inte heller
vågade lyfta sina ögon genom den inre inbillningskraften, såsom Apostlagärningarna
berättar ( 7:32 ).
Ty han tyckte att inbillningskraften stod
alldeles främmande för Gud, att den inte kunde
bilda sig något begrepp om vad han uppfattade
av Gud, ja att den inte ens var i stånd att alls
uppfatta någon unskap om Gud.
Då nu denna vishet är Guds tal till själen,
närmare bestämt en ren ande som talar till
en annan ren ande, så förmår inte sinnena som
ju står lägre än anden att uppfatta detta tal,
utan det förblir en hemlighet för dem.
Sinnena förstår det inte, de kan inte återge
det med ord och har inte ens något intresse
för det, eftersom de inte förnimmer det.
5. Härigenom kan vi förstå varför somliga
personer som går denna väg, rättsinniga och litet
blyga, och som så gärna skulle vilja avlägga
räkenskap för sina andliga ledare över vad som
sker i deras själ, inte vet hur de skall uttrycka sig
och inte kan säga det.
Därför känner de stor motvilja mot att tala öppet
i detta ämne, särskilt när kontemplationen är
en smula enklare och själen knappast själv
märker den.
Det enda de kan säga är att de är nöjda och belåtna
och lyckliga, at de förnimmer Gud och att de tror at de är på rätt väg.
Men att uttrycka vad själen upplever, det
är inte ena att tänka på, annat än i allmänna
ordalag sådana som dem vi har anfört.
Det förhåller sig inte på samma sätt när det gäller
mera speciella nådebevis såsom visioner,
direkta gudsupplevelser och liknande.
Ty vanligen ges dessa nådebevis i någon
sinnligt förnimbar form, och då är det som denna
förnimbara form eller någon annan liknande som
man kan tala.
Men då beror förmågan atttala därom inte
på den rena kontemplationen, ty den förblir
obeskrivlig som vi har sagt, och det är därför
den kallas hemlig.
6. Men det är inte bara därför som den mystiska
visheten kallas hemlig och verkligen är det,
utan det är också därför att den besitter egenskapen att i sig dölja själen.
Utom de verkningar som den normalt
frambringar bemäktigar den sig ibland själen på
ett sådant sätt och döljer henne så helt i sitt
outgrundliga djup, att själen tydligt märker
hur långt borta från alla skapade varelser hon
befinner sig och avskild från dem.
Själen känner det då som om hon vore ställd
i en djup och ofantligt stor ödmark dit ingen
mänsklig varelse har tillträde, det är som en oändlig
öken utan gränser åt något håll.
Och djupare och ofantligare och ödsligare den
är, desto behagligare, attraktivare och ljuvligare
är den för själen.
Ju mera själen ser sig upphöjd över alla skapade
varelser på jorden, desto mera känner hon
sig invigd i hemligheten.
I detta outgrundliga djup av vishet förädlas själen
och växer till genom att dricka ur själva källorna till
kärlekens vetande.
Då upptäcker hon inte bara hur låga de mänskliga
förhållandena ter sig i jämförelse med et gudomliga
vetandet och kännandet, utan hon ser också hur dåliga, otillräckliga och odugliga alla de ord
och uttryck är som man använder för att här på
jorden kunna tala om gudomliga ting.
Likaså inser hon hur omöjligt det är att på
naturlig väg lära känna och förnimma hurdana
de gudomliga tingen är i sig själva, hur upphöjt
och andligt man än förmår tala därom.
För detta är det nödvändigt att själen får se
allting i belysningen av den mystiska teologi
som vi talar om.
Det är endast mitt uppe i dess strålglans som själen
fattar som själen fattar denn sanning som man
inte kan återge med vanliga mänskliga uttryck
och ännu mindre förklara.
Därför är det med all rätt som själen kallar den
HEMLIG.
7. Dengudomliga kontemplationen äger denna
egenskap att vara hemlig och att övergå vår
normala fattningsförmåga, inte bara därför att den
är övernaturlig, utan vidare därför att den är den
väg som leder till fullkomligheterna i föreningen
med Gud.
Men eftersom dessa fullkomligheter inte är kända
på mänskligt sätt, så måste man söka sig fram
till dem genom ett mänskligt icke-vetande
och ett gudomligt icke-vetande.
Enligt mystikens språk som vi här använder,
är de gudomliga tingen och fullkomligheterna
inte kända och fattade sådana som de är i sig
själva medan man söker dem och övar sig i dem,
utan först när man redan har funnit dem och har
erfarenhet av dem.
I detta sammanhang säger profeten Baruk
om den gudomliga Visheten:
"Ingen finnes, som känner hennes vägar,
och ingen som aktar på henens stigar"
( 3:31 ).
När den kunglige profeten talar till Gud om denna väg uttrycker han sig så:
"Ljungeldar lyste upp jordens krets, jorden darrade
och bävade, genom havet gick din väg, din stig
genom stora vatten, och dina fotspår fann
man icke" ( Ps. 77:19-20 ).
8. Dessa ord hänför sig andligen till det ämne
vi behandlar.
Ty det ljus som Guds ljungeldar lyser upp
jorden med, därmed menas det ljus som den
gudomliga kontemplationen sprider
i själskrafterna: att jorden darrar och bävar,
därmed menas den rening som själen då undgår.
När det säges att den väg på vilken själen
vandrar framm emot Gud är havet, och att hennes
fotspår därför inte återfinnes, så utsäges därmed
att den väg som leder till Gud är lika hemlig
och dold för själens sinnliga del, som en väg
på havet, vars stigar och fotspår man ju inte kan se, är för det kroppsliga sinnet.
Likaså är det utmärkande för de vägar som Gud
följer när han drar till sig själarna och fullkomnar
dem genom att förena dem me dsin Vishet,
att de förblir okända.
Därför står också i Jobs bok, när detta
Guds handlingssätt prisas, följande ord skrivna:
"Förstår du de vida vägar som molnen följa
och har du det fullkomliga vetandet" ( 37:16 ).
Därmed hänsyftas på de vägar och stigar som Gud följer för att förhärliga själarna och fullkomna dem
i sin Vishet, dessa själar som här liknas vid
moln.
Av allt detta kan vi se att denna kontemplation
som leder själen till Gud är en hemlig vishet.
KAPITEL. 14.
DÄR DEN FÖRSTA STROFENS TRE VERSRADER
ANFÖRES OCH FÖRKLARAS.
1. Denna lyckliga lott består i det själen nu
bsjunger i de följande verserna:
JAG GICK UT OSEDD AVV ALLA
TY HELA MITT HUS LÅG I VILA.
Detta är en l iknelse.
För att kunna förverkliga sin plan har hon på
natten gått ut ur sitt hem, rakt ut i mörkret,
under det att allt hennes husfolk låg och sov
och ingen kunde hindra hennes flykt.
Då själen vil utföra ett så heroiskt och ovanligt
verk som föreningen med hennes gudomlige
Älskade är, så går hon ut ur sitt hus, ty den
Älskade finner man bara därute i ensamheten.
Därför begär Bruden att finna honom ensam när hon
säger: "Vem ger mig dig såsom en min broder,
amad vid min moders bröst, så att jag finge möta
dig därute och finge kyssa dig"
( Höga V. 8:1 ).
Just så måste den av kärlek gripna själen handla
för att uppnå sitt mål.
På natten när allt hennes husfolk låg och sov
måste hon gå ut, det betyder när själens vanliga handlingssätt och hennes önskningar och begär,
som är hennes husfolk, hade dämpats och bringats till ro medelst denna natt.
Ty detta husfolk stör alltid själen och tillåter
inte att hon gör sig fri från dem, och de hindrar henne alltid från att komma åt nådegåvorna.
De är de tjänare som är människans fiender
och om vilka vår Herre i Evangeliet säger:
"Och envar får sitt eget husfolk till fiender"
( Matt. 10:36 ).
Därför måste detta husfolks verksamhet och många
känslor bringas till ro i denna natt, så att de inte
ståri vägen för mottagandet av det övernaturliga
goda som kärleksföreningen med Gud är,
ty så länge de äger sin fulla kraft och verksamhet
kan själen inte förverkliga sin plan.
Denna naturliga verksamhet och dessa naturliga
känslor för ingalunda till hjälp för själen,
utan de utgör tvärtom de hinder som avhåller
henne från att ta emot det andliga goda som
kärleksföreningen är.
Därför är också hennes naturliga förmåga helt
odugliga i att förskaffa henne detta övernaturliga
goda, som Gud själv ingjuter i själen,
hemligt ooch stilla, utan hennes medverkan.
Det är alltså nödvändigt att alla hennes själskrafter
tystnar och förhåller sig passiva och att de inte
blandar in sin låga verksamhet och sina eländiga
böjelser, om själen skall kunna ta emot
detta Guds ingjutande.
2. Det var alltså en "lycklig lott" för själen att Gud
i denna natt lät allt hennes husfolk somna in,
det vill säga alla hennes själskrafter, alla lidelser,
böjelser och begär som lever både i hennes
sinnliga och hennes andliga del.
På det sättet kunde hon gå ut osedd, det vill säga
utanatt hejdas av alla dessa själskrafter etc,,
som var nedsövda och förkvävda under denna
natt där de hade lämnats i mörker,
för att de inte skulle kunna förnimma eller vara
medvetna om någonting påderas låga och
naturliga sätt.
Ty då skulle de ha ställt sig i vägen för själen
och hindrat henne från att gå ut ur sig själv
och ut sin sinnlighets hus.
Men nu kunde hon alltså nå fram till den
fullkomliga kärlekens andliga förening med Gud.
3. O vilken lycklig lott för själen att ha kunnat
befria sig från sin sinnerlighets hus!
Enligt min åsikt kan själen inte tillfullo fatta
detta utan att själv ha fått göra denna lyckliga
erfarenhet.
Då först ser hon klart i vilket sorgligt slaveri
hon förut befann sig, och i hur mycket elände hennes lidelser och lustar förut försatte henne.
Nu vet hon att andens liv är verklig frihet
och at det innebär an rikedom av oväderliga
skatter.
Vi skall för övrigt visa upp några av dessa när vi
så småningom utvecklar de kommande stroferna.
Och då kommer läsaren att alldeles klart inse
hur rätt själen har när hon betraktar det som en lycklig lott att ha gått igenom den fruktansvärda
natt vi har talat om.
KAPITEL. 15.
HÄR ÅTERGES OCH FÖRKLARAS DEN
ANDRA STROFEN.
ANDRA STROFEN
JAG VAR IMÖRKER OCH I TRYGGHET
NÄR JAG GICK UT FÖRKLÄDD PÅHEMLIG STEGE
---------- O LYCKLIGA LOTT-------
JAG VAR I MÖRKER NÄR JAG SMÖG UT
OCH HELA MITT HUS LÅG I VILA.
FÖRKLARING
1. I denna strof besjunger själen än en gång
några av egenskaperna hos denna mörka natt
och upprepar de värdefulla fördelar hon vunnnit
genom den.
Detta gör hon för att besvara en tyst invändning,
och påpekar att även om hon i denna natt
och i detta mörker har genomgått alla slags
plågor, ångest, tvivel, fruktan och skräck,
så som vi har beskrivit det, så skall man inte
tro att hon därför har varit i någon större fara
att gå förlorad.
Tvärtom har denna mörka natt medfört stora
fördelar: i den befriades hon från sina fiender
och undslapp dem skickligt när de vid varje steg
framåt ställde sig i vägen för henne.
I skydd av nattmörkret bytte hon kläder och förklädde sig genom att ta på sig tre klädnader
i olika färger, såsom vi skall berätta om längre
fram.
Sedan flydde hon ut på en mycket hemlig stege som
ingen i huset kände till, nämligen den levande trons
stege.
Också detta skall vi senare förklara.
Så förklädd och oigenkännlig gick hon därifrån för att bättre kunna utföra sitt verk.
Och hon hade verkligen inte kunnat vara säkrare, särskilt som hennes begär, böjelser och lidelser i denna rennade natt redan hade slumrat in,
förkvävts och undanröjts.
Ty de hade återfått sin kraft och levat upp på nytt,
så skulle de aldrig ha tillåtit att hon avlägsnade
sig.
Själen fortsätter alltså med denna versrad
som säger:
JAG VAR I MÖRKER OCH I TRYGGHET.
KAPITEL. 16.
DET FÖRKLARAS HUR SJÄLEN VANDRAR
FRAMÅT I TRYGGHET, FASTÄN HON BEFINNER
SIG I MÖRKER.
1. Det mörker som själen här talar om rör,
som vi sagt, hennes sinnliga, inre och andliga begär
och själskrafter, vilka alla i denna natt förlorar sitt
naturliga ljus, ty de måste frigöras för att bli
i stånd att motta det övernaturliga ljuset.
De sinnliga och de andliga begären är nu
inslumrade och förkvävda, och därför är det
omöjligt för dem att med glädje njuta varken
något gudomligt eller något mänskligt,
vad det än må vara.
Själens böjelser är tillbakahållna och undertryckta,
så att de varken kan röra sig eller finna stöd i någonting.
Inbillningskraften är bunden och förmår inte
längre tänka över något.
Minnet har förlorat sin förmåga, förståndet är höljt
i mörker utan att kunna förstå något,
och till följd därav befinner sig också viljan
i torka och trångmål.
Till slut är alla själskrafter tomma och odugliga,
och till allt detta har liksom ett tjockt och svart moln lägrat sig över själen och håller henne
i ångest och såsom vore hon fjärran från Gud.
Det är, säger hon, när hon går på detta
sätt höljd i dunkel som hon vandrar
framåt i trygghet.
2. Orsaken till detta har redan klart angivits.
Ty vanligen råkar själen i svårigheter endast
genom sina egna begär eller genom sitt sinnliga
välbehag, sina resonemang, åsikter eller
böjelser, och då går hon ibland för långt eller
gör för l itet, eller också förirrar hon sig och bringas
ur fattningen.
Med ett ord, hon riktar sig då mot sådant som inte är gagneligt.
Har nu själen hejdats ifråga om alla dessa verksamheter och rörelser, så är det klart att hon
därmed också går säker för förvillelser.
Därigenom berfriar hon sig inte bara från sig själv,
utan också från sina båda andra fiender,
världen och djävulen, vilka när hennes böjelser
och versamheter har kommit till ro
inte från något håll eller på något sätt
kan föra krig mot henne.
3. Därav föjler att själen känner sig desto
tryggare ju mer hon vandrar i mörkret och har
utblottats på sin naturliga verksamhet.
Därför säger också profeten:
"Ditt fördärv, o Israel, kommer från dig själv"
( det vill säga från dina verksamheter och från
de inre och sinnliga böjelser som är ordnade),
"under det att din hjälp kommer endast från dig"
( Hos. 13:9 (.
När därför själen på detta sätt bevaras från sina
dåliga anlag, så återstår henne bara att snabbt
ta emot det goda som hennes förening med Gud
skapar i hennes själsförmögenheter och själskrafter, och som gör dem helt himmelska.
Om själen så länge detta mörker varar även för övrigt ger akt på sig själv, så kommer hon
att lägga märke till hur sällan det är som hennes
själskrafter förlorar sig i fåfängliga och onyttiga
ting och hur trygg hon känner sig för äregirighet,
högmod och inbiliskhet, för fåfäng och bedräglig
glädje och mycket annat ont.
Fölaktligen löper själen inte någon risk att gå
förlorad medan hon vandrar den dunkla
trons väg, utan då gör hon tvärtom stora framsteg,
ty i detta tillstånd förvärvar hon sig dygder.
4. Men här tränger sig genast en fråga fram
och det är följande.
Eftersom de övernaturliga tingen i sig själva är
en källa till allt gott för själen, utövar dragning på
henne och ger henne trygghet, varför lägges
då i denna natt hennes själsfömögenheter
och krafter i mörker även ifråga om dessa goda
ting, så att hon inte heller kan njuta av dem
och syssla med dem som med de andra tingen,
ja till och med mindre?
Här kommer mitt svar.
I detta tillstånd är det lämpligt att själskrafterna
inte utövar någon varsamhet beträffande de andliga tingen och inte heller få uppleva någon njutning
av dem, eftersom de ännu är orena, lågstående
och högst naturliga; och även om de får någon
upplevelse och njutning av de övernaturliga
och gudomliga tingen, så kan de inte delta i detta
annat än på ett mycket lågt och naturligt sätt,
helt i överensstämmelse med deras låga tillstånd.
Ty, som Filosofen säger, allt som mottages mottages efter den mottagandes egen förmåga.
Och eftersom dessa naturliga själskrafter
inte har varken renhet, kraft eller förmåga att ta emot och uppleva de övernaturliga tingen så som
de borde, dvs. på ett gudomligt sätt, så kan
de bara göra det på sitt eget sätt, alltså mänskligt
och lågt som vi har sagt.
Därför är det lämpligast att de försättes
i den dunkla nattens mörker vad de gudomliga
tingen beträffar.
Genom denna avvänjning, rening och förkvävning
frigör de sig från sitt vanliga låga och mänskliga
sätt att handla och ta emot, och då först har de blivit rätt förberedda och danade för att kunna
ta emot och känna och uppleva det gudomliga
och övernaturliga på ett upphöjt och fullkomligt sätt.
Ty denna mottaglighet kan inte förverkligas
förrän den gamla människan är död.
5. Om därför dessa andliga ting inte kommer som
ett delgivande från ovan, från ljusets Fader,
till vår fria vilja och våra mänskliga begär,
så kan människan inte heller njuta dem på ett gudomligt och andligt sätt, hur mycket hon
än intresserar sig för Gud och vänder sina
själskrafter till honom och hur stor njutning
hon än tycks finna i honom.
Hon kan då inte njuta Gud annat än på mänskligt och naturligt liksom hon njuter andra ting.
Ty nådegåvorna går inte från människan
till Gud, utan från Gud till människan.
Om detta vore rätt plats därför, så skulle vi
också kunna uppvisa hur en mängd människor
är mycket lyckliga över att till Gud rikta alla
sina andliga övningar, lustkänslor och varma
känslor såväl som sin verksamhet, i den tron
att allt detta är övernaturligt och andligt,
när det kanske ändå inte är annat än naturliga
och mänskliga handlingar och känslor.
Eftersom e använder dessa handlingar och känslor
i alla situationer, så överför de dem också till
detgoda med samma naturliga lätthet som de
har att inrikta själsförmögenheter och krafter
emt vilket föremål som helst.
6. Om vi senare får tillfälle skall vi tala om detta.
Då skall vi också ange vissa tecken varpå man
kan märka när inre rörelser och akter i själen gentemot Gud är enbart naturliga eller enbart
andliga, eller när de är samtidigt andliga
och naturliga.
För stunden får det räcka att veta, att om de inre aktrerna och rörelserna i själen skall kunna på
ett upphöjt och gudomligt sätt beröras av Gud,
så måste de först insövas, försättas i mörker
och neddämpas, ända till dess deras naturliga
förmåga och naturliga versamhet har förintas.
7. Därför säger jag dig, du andliga själ,
att när du finner att din önskeförmåga ligger
i mörker , dinakänslor i torka och betryck och att dina själskrafter är som förlamade och oförmögna
till allt inre liv, så sörj inte!
Tvärtom, betrakta detta tillstånd som
ett lycksamt öde: tyGud håller då på att allt
mer och mer befria dig från dig själv!
Han vrider dina ägodelar ur dina händer.
Trots det goda bruk du skulle ha gjort av dem,
så skulle dudock på grund av deras orenhet
och låghet inte ha kunnat handla så rätt,
så fullkomligt och säkert som nu när Gud tar dig vid
handen och leder dig som en blind på mörka vägar
utan att du vet var och varthän, mot ett mål
som du själv aldrig skulle ha funnit,
trots all hjälp av dina ögon och dina fötter.
8. En annan orsak till att själen inte bara är
i säkerhet när hon sålunda vandrar i mörkret,
utan att hon dessutom samlar en allt större
rikedom av dygder, det är att hennes framsteg
och fullkomlighet oftast kommer till henne från
ett håll som hon minst av allt anar, ja vanligen
på en väg där hon tror sig ha gått förlorad.
Ty eftersom hon ju inte har någon erfarenhet
av detta nya tillstånd som får henne att gå ut ur
sig själv och som bländar och förvirrar hennes tidigare handlingssätt, så tror hon snarare
att hon är på väg mot sitt förärv än att hon går
mot sitt mål och förskaffar sig dygder.
Hon ser nämligen at hon lider avbräck ifråga
om allt som förut var henne bekant och som då
medförde njutning, och att hon i stället går på
vägar som hon inte känner till och inte tycker om.
När en resande vil bege sig till nya, okända
och outforskade trakter, så måste han ju slå in på
nya vägar som han inte känner och inte vet
något om, varken av sig själv eller genom andras
upplysningar.
Det är ju klart att han inte kan komma in till
denna nya trakt och få veta mer än han förut visste,
annat än genom att gå dessa nya vägar och lämna
dem han känner till.
Det är precis på samma sätt för den som håller
på att utbilda sig i ett yrke eller konstart.
Han får treva sig fram hela tiden och fortsätter
inte att använda sina första kunskaper, ty om
han inte lämnade dem så skulle han aldrig
komma vidare och göra några framsteg.
Så är det också med själen: ju mer hon går
framåt, desto mer tränger hon igenom mörkret
utan att veta vart hon går.
Och det är därför som vi säger att Gud här är
Mästaren som leder denna blinda själ.
Och nu när hon verkligen förstår denna sanning
kan hon också verkligen glädja sig och säga:
"Jag var i mörker och i trygghet":
9. En annan orsak till att själen är i säkerhet
när han vandrar mitt detta mörker, det är att hon
har lidit där.
Ty lidandets väg är både säkrare och nyttigare
än glädjens och handlandets väg,först och främst
därför att när man lider får mann kraft av Gud,
under det att när man handlar och njuter träder
själens svagheter och ofullkomligheter i dagen.
Vidare också därför att i lidandet utövar
man dygder och samlar så småningom alltflera,
därför att själen renas och blir visare och
försktigare.
10. Men det finns också en mera speciell orsak
till att själen är i säkerhet när hon vandrar i mörkret,
och det är det ljus eller den dunkla vishet som vi har talat om.
Denna kontemplationens mörka natt drar själen till sig så helt, innesluter henne så i sig och för henne så nära Gud, att han själv beskyddar henne
och frigör henne från allt som inte är Gud.
Själen är så att säga ställd under behandling för
att återvinna si n hälsa, som är Gud själv.
Guds Majestät sätter henne på diet, föreskriver
henne avhållsamhet från allt och förintar i henne
smaken för allt skapat.
Det är just så som man gör med en sjuk som vårdas
i sitt hem.
Man lägger honom i ett avsides beläget rum och
tillåter inte att en vindfläkt eller en solstråle
berör honom, och man ser till att varken fotsteg eller buller från husets folk stör honom;
och mann hålle rhonom på den strängaste diet
och ger honom bara de mest utsökta rätter i små
portioner, varvid manmera ser till näringsvärdet
än till dengoda smaken.
11. Alla dessa egenskaper som rör säkerställandet
och bevarandet av själen, de åstadkommes
inom henne av kontemplationens mörka natt,
därför att hon redan är närmare Gud.
Ty ju mera själen närmar sig Gud, desto djupare mörker och större dunkel erfar hon
på grund av sin svaghet.
Ju mer någon vänder sina ögon mot solen,
desto mer orsakar dess glans mörker och lidande
för ögonen på grund av deras svaghet,
ofullkomlighet och oförmåga.
Så är det också med Guds andliga ljus;
det är så intensivt, det övergår förståndet till
den grad, at när det kommer närmare förblindar
det själen och förmörkar henne.
Därför sade David i psalm 18:
"Han gjorde mörker till sitt täckelse, till en hydda som omsöt honom: mörka vatten i tjocka moln"
( v. 12 ).
Dessa mörka vatten i tjocka moln betyder
som vi skall föklara den dunkla kontemplationen
och den gudomliga Visheten i dessa själar.
Och själarna märker också mer och meratt det rör sig om något som står nära Gud, att det är
Guds tabernakel där han bor, när han en gång
förenar sig med dem.
Och därför säger den helige Paulus att det som i Gud är högst aljus och klarhet, det är för
människan ett desto djupare mörker ( 1 Kor. 2:14 ),
vilket också David i samma psalm betygar med
följande ord: "Av glansen framför honom gingo
molnen fram" ( Ps. 18:13 ), över det naturliga
förståndet, vars ljus är förmörkat genom hans
töcken, såsom Jesaja säger ( 5, 30).
12. O hur jämmerliga är inte villkoren i människolivet, där man svävar i så stor fara och har
så svårt att nå fram till kunskap om sanningen!
Det som är högsta klarhet och sanning tyckes
oss vara det dunklaste och osäkraste.
Vi flyr det som är bäst för oss, och det som lyser
oss mest i ögonen, det väljer vi och det srävar
vi efter, fastän det i själva verker är det sämsta
för oss och en ständig fara för själen.
Vem kan räkna de faror och vedervärdigheter
som människan upplever på jorden!
Och detta därför att det ögonens naturliga ljus
som skall leda oss är det första att blända oss
och att leda oss vilse på vår vandring med Gud!
Om man vill komma fram till den enda säkra vägen
måste man ovillkorligen sluta ögonen och vandra
i mörker för att lyckas undgå husfienderna,
det vill säga våra sinnen och själskrafter.
13. Själen är alltså väl dold och i gott skydd här
i detta mörka moln som omger Gud.
Ty eftersom detta moln för Gud själv är ett
tabernakel och en boning, så kommer det att bli
detta också för själen, det kommer att på ett fullkomligt sät att vara hennes trygga borg
och fäste.
Själen vandrar i mörker, det är sant, men där
är hon väl dold, och hon är skyddad mot sig själv
och mot alla andra faror som kan nå henne
från det skapade, såsom vi har sagt.
Det är dessa själar som David talar också
i en annan psalm när han säger:
"Du beskärmar dem i ditt ansiktes beskärm
mot människors sammangaddning; du döljer
dem i din hydda mot tungornas angrepp"
( ps. 31:21 ).
Dessa ord avser alla slags beskydd, ty att vara beskärmd i Guds ansiktes beskärm mot
människors sammangaddning, det är att stärkas
av denna dunkla kontemplationen mot alla de
angrepp som kan komma från människors sida;
att vara dold i hans hydda mot tungornas angrepp,
det är att vara översvämmad av dessa
mörka vatten, som David kalalr detta Guds
tabernakel.
Och eftersom själen har frigjorts från alla sina
böjelser och känsloband och eftersom hennes
själskrafter ligger i mörker, så är hon också befriad
från alla de ofullkomligheter som legat i strid
med hennes ande, liksom från sitt kött och allt
skapat.
Hon kan alltså med all rätt säga att hon vandrar
"mörker och i trygghet".
14. Det finns ännu en orsak som inte är mindre
viktig än den just anförda och medelst vilken vi
slutgiltigt kan fastslå att denna själ verkligen vandrar i trygghet i mörkret.
Det är den kraft som omedelbart tillföres
själen från detta mörka och smärtfyllda
täta moln.
Ty även om molnet är mörkt så är det dock vatten,
och därför uppfriskar och stärker det själen
i sådant som är nyttigt för henne, om också
i mörker och smärta.
Själen upptäcker omedelbart inom sig en fast
beslutsamhet att inte göra någonting som hon
vet förolämpar Gud, liksom att inte underlåta
någonting somm hon tror kan bidra till hans ära.
Under inverkan av denna dunkla kärlek upptändes
hon av nitälskan och orolig omsorg om att ta
reda på vad hon skall göra och inte göra för
att behaga honom, och hon frågar sig ständigt
och tänker efter om hon ändå inte har
förolämpat honom.
Hon handlar därvid med en vida större omsorg och ängslan än tidigare, som vi ovan har sett när
vi talade om själens kärleksångest.
Ty här ser ví hur själens alla krafter, alla hennes
böjelser och all hennes förmåga som har frigjorts
från det skapade nu koncentrerar hela sin kraft
och verksamhet på tjänandet av Gud.
Så går själen ut ur sig själv och alla skapade
ting för att uppnå den ljuvliga och livgivande
kärleksföreningen med Gud,
" i mörker och i trygghet",
NÄR JAG GICK UT FÖRKLÄDD PÅ HEMLIG STEGE.
KAPITEL. 13.
ANDRA UNDERBARA VERKNINGAR SOM
KONTEMPLATIONENS DUNKLA NATT
FRAMBRINGAR I SJÄLEN.
1. I detta uppflammande i själen kan vi redan finna
några av de livgivande verkningar som kontemplationens dunkla natt nu börjar skap i själen.
Ty mitti detta mörker upplyses själen ibland
och "ljuset lyser i mörkret" ( Joh. 1:5 ).
Denna mystiska förståelse meddelas till förståndet,
under det att viljan stannar kvar i sin känslotorka,
jag menar att den inte just då frambringar
några akter av kärlek.
Men viljan befinner sig likväl i en så fin och ljuvlig
ro o ch enfald att man inte vet hur man skall
beskriva den, ty man upplever hela tiden en känsla
av Guds närhet, än på det ena sättet,
än på det andra.
2. Som vi har sagt beröres ibland båda själskrafterna samtidigt, och då upptändes kärlekselden plötsligt och brinner innerligt
och starkt.
Dessa båda själskrafter, förståndet och viljan,
förenar sig som vi redan har sagt ibland på ett
sätt som är desto mera fullkomligt och upphöjt
som förståndets rening är mera fullständig.
Men innan man uppnår detta stadium är det vanligare att man får känna inverkan av ett uppflammande i viljan, än att man känner gåvan av en fullkomlig förståelse i förståndet.
3. Här reser sig emellertid ett tvivel.
Eftersom dessa två själskrafter renas på en gång,
varför känner då viljan i början uppflammandet
och den renande kontemplationens kärlek
vanligen oftare än förståndet erfar någon
förståelse därav?
Till detta svaras att den passiva kärleken
inte berör viljan direkt, eftersom viljan är fri;
uppflammandet av kärleken är snarare em
kärlekens passiva lidelse än en fri viljeakt.
Ty denna kärleksglöd sårar själen i hennes
innersta väsen och uppeggar därefter själens
känslor på ett sådant sätt att hon förhåller sig passiv.
Därför kan man snarare kalla detta kärlekens
uppflammande för en passiv kärlek, än för en
fri viljeakt.
Ty det går inte att tala om en viljeakt annat än
i den mån den är fri..
Eftersom dessa l idelser och känslor har sitt säte
i viljan, säger man att om själen låter sig ryckas
med av en lidelse, så gör viljan det likaså.
Och så förhåller det sig verkligen.
Ty det är på det sättet som viljan blir bunden
och ofri, så att lidelsens drivkraft kan överväldiga
den.
Och så kann vi säga att denna kärleksglöd ligger
i viljan och eggar viljan till begär.
Därför kallar man denna process snarare en kärlekslidelse, en passiv kärlek, än en fri viljeakt.
Men eftersom förståndets mottaglighet inte
kan uppta en ren kunskap annat än när förståndet
är utblottat och förhåller sig passivt ------ och detta sker bara när det har renats ------ så erfar själen dessförinnan mindre ofta någon inverkan
av förståelse än av kärlekslidelse.
Det är för övrigt inte nödvändigt att viljan är lika
renad som förståndet, ty viljans lidelser hälper
själen att känna kärlekens häftiga längtan.
4. Den kärleksglöd och kärlekstörst som här
framkallas av den Helige Ande är alldeles olik den som vi talade om när vi behandlade den sinnliga
människan i Sinnenas natt.
Även om sinnena naturligtvis tar någon del i
denna kärleksglöd, eftersom också de dras in i
andnes vedermödor, så upplever man dock denna
kärlekstörst väsentligen i den högre delen av
själen, det vill säga i anden.
Anden känner och förstår så väl vad den
upplever, såväl som avsaknaden av det goda den begär, att sinnenas alla plågor tyckes den vara ett
intet, trots att plågorna nu är ojämnförligt mycket större än under den första natten, Sinnenas natt.
Ty anden känner i sitt innersta väsen frånvaron
avv ett mycket stort gott, som ingenting
fförmår ersätta.
5. Det är lämpligt att på detta ställe påpeka att
om man så här i början av Andens natt inte
får uppleva detta kärlekens uppflammande,
därför att kärlekens eld ännu inte har börjat verka,
så ger Gud genast i dess ställe en så innerlig
uppskattande kärlek, att den värsta av alla
prövningar som själen i denna natt måste undergå och lida, det blir då den förlamande tanken att
hon har förlorat Gud och har förkastats av honom.
Och d ärför kan vi alltid säga att själen redan
från början av denna dunkla natt upplever
en stark kärleksvånda, och att denna kärlek
än är en uppskattande kärlek, än en
uppflammande kärlek.
Därav förstår man att det allra värsta lidande
för henne i dessa prövningar, det är denna fruktan
som vi talar om.
Om hon i detta läge bara kunde vara säker på
att inte allt är förlorat och slut, utan at allt
som händer henne är det bästa som kan ske,
vilket det verkligen är, och att Gud inte är ond på
henne, så skulle hon inte längre bry sig om alla
dessa lidanden.
Tvärtom skulle hon gjädja sig åt tanken att de hjälper henne att leva till Guds ära.
Hon har en så djup uppskattande kärlek till
Gud, fastän hon inte märker det och inte känner den, att hon inte bara är beredd att uthärda
dessa lidanden, utan att hennes högsta glädje
skulle vara att många gånger om få lida döden
för att behaga honom.
Men när då till denna uppskattande kärlek som
hon redan har ytterligare tillkommer den
kärlekslåga som förtär henne, då blir hon vanligen
som förvandlad genom den kraft, det mod
och den häftiga längtan efter Gud som uppfyller
henne.
Kärlekens stora djärvhet ges henne, hon blir orädd,
inga hinder avskräcker henne, inga mänskliga hänsyn.
Hon hänföres ochberusas av kärlek och brinner
av iver och hejdar sig knappt för att besinna vad
hon gör, och hon skulle kunna utföra de
egendomligaste och ovanligaste saker för att
finna honom som hon älskar.
6. Det är därför som Maria Magdalena trots att hon är av god familj inte alls bekymrar sig om de många
förnäma personer som är församlade vid
fariseens middagsbord.
Inte heller tänker hon på att tillfället inte verkar
och inte är lämpligt valt för att sätta sig och gråta
och utbrist ai höga snyftningar mitt ibland
bordsgästerna.
Hon drömmer inte ens om att skjuta upp det hela
en timme eller att invänta ett annat tillfälle.
Hennes enda tanke är attkomma fram till Honom
som har sårat och upptänt hennes hjärta
( Joh. 12:3 ).
Vilken berusning och djärvhet i denna kärlek!
Hon vet att hennes Älskades kropp vilar
i en grav och att ingången till graven är stängd
med en tung förseglad sten, hon vet att soldater
går på vakt för att inte kroppen skall föras
bort av lärljungarna.
Men intet av allt detta hindrar henne från att före
morgongryningen bege sig till denna grav med
välluktande salvor för att balsamera denna kropp
( Joh. 20:1 ).
7. I kärlekens berusning och ångest frågar hon
den som tar trädgårdsmästaren på platsen,
omhan har tagit bort kroppen och var han har lagt
den, så att hon kan få bära bort den
( Joh. 20:15 ).
Hon besinnar inte hur oförnuftig dena fråga är
och oklok.
Ty det är klart att om trädgårdsmästaren hade
tagit bort kroppen så skulle han inte tala om
det för henne, och ännu mindre låta henne
bära bort den.
Men när kärleken är stark och häftig, så har den
det särdraget att den tror allt vara möjligt och tror
att alla andra tänker och handalr på samma sätt.
Kärlekn tror inte att någon kan sysselsätta
sig med annat eller söka något annat än det som
dn själv söker och älskar, och att alla andra
är gripna av samma tanke.
Därför gick också Bruden i Höga Visan ut
och sökte efter sin Älskade på gator och torg,
och i den tron att alla de andra också sökte efter
honom besvor hon dem att om de fann honom
säga til honnom att hon var sjuk av kärlek
( 5:8 ).
Lika stark var Maria Magdalenas kärlek.
Hon tänkte att omm trädgårdsmästaren bara
sade var han hade lagt kroppen, så skulle
hon gå och hämta den trots alla förbud.
8. Av samma slag är ångesten och längtan
hos den kärlek som själen alltmer börjar känna
när hon har kommit ett stycke på väg in i den andliga reningen.
Honn stiger upp mitt i natten, det vill säga i det
renande mörkret, och handlar enligt viljans
känslor.
Som en lejoninna eller en björnhona häftigt
och ängsligt söker efter sina ungar som någon
hartagit ifrån dem och som de inte kan finna,
så söker dena av kärlek sårade själ sin Gud.
Eftersom hon befinner sig i mörker känner hon sig
skild från honom, och ändå är hon nära att förgås
av kärlek till honom.
Detta är den våkdsamma kärleken, och i den
kan människan inte leva under någon längre tid.
Ty antingen uppnår hon vad hon längtar
efter, eller också dör hon.
Vi har ett exempel härpå i Rakel, som i sin
längtan efter att få barn sade till Jakob:
"Skaffa mig barn, eljest dör jag " ( 1 Mos. 30:1 ).
9. Här måste man förundra sig över att själen,
som ju känner sig så eländig och ovärdig Gud
i detta renande mörker, ändå har så mycket mod och kraft att hon vågar sträva efter förening
med Gud.
Skälet är att kärleken så småningom ger henne
nya krafter till att verkligen älska, och en
utmärkande egenskap för kärleken är dess
strävan efter förening och förbindelse, efter
likställdhet och likhet med det älskade förmålet
för att fullkomna sig i själva kärlekens goda.
Och emedan denna själ ännu inte har nått fram
till förening, så känner hon hunger och törst
efter vad som fattas henne, nämligen efter föreningen.
De krafter som kärleken redan har givit åt viljan
och som har upptänt den, de gör därför denna
vilja djärv och stark, fastän förståndet som
befinner sig i mörkret och utan ljus känner sig
oärdigt och eländigt.
10. Jag vill inte underlåta att här uppmärksamma
orsaken till detta gudomliga ljus, somju alltid
är ett ljus för själen, inte upplyser henne genast
när det strömmar in såsom det senare gör,
utan i stället som sagt skapar mörker och sorg
inom henne.
Vi har redan delvis talat om detta.
Men jag måste här särskilt framhäva följande punkt.
Det mörker och de andra lidanden som drabbar
själen när det gudomliga ljuset tränger in i henne
kommer inte från ljuset utan från själen själv,
och det är ljuset som avslöjar det.
Själen upplysesalltså genast av det
gudomliga ljuset.
Men först i början kan hon med ljusets hjälp inte se
något annat än vad som närmast berör henne,
eller rättare, vad somfinns inom henne själv,
och det är just hennes eget mörker och elände som
hon genom Guds förbarmande upptäcker.
Ty tidigare kunde honn inte se detta, eftersom
det gudomliga ljuset inte fanns inom henne.
Detta är orsaken till att honn i början bara
känner mörker och sorg.
Men när hon väl en gång har renats genom
kunskapen om och kkänslan av sitt eget elände,
då får hon upp ögonen för fördelarna med det
gudomliga ljuset.
Ty när allt mörker och alla ofullkomligheter väl
har jagats ut och försvinnit ur själen, då börjar
hon märka den nytta och de stora fördelar
som kommer henne till del i denna
kontemplationens lycksaliga natt.
11. Av vad vi har sagt framgår vilken stor nåd
Gud här bevisar själen, när han renar henne i
dessa svåra prövningar och botar henne med dessa
bittra bedrövelser.
Han renar både den sinnliga och den andliga delen
från alla de böjelser och ofullkomliga vanor som
själen dittills haft, både ifråga om det timliga och det naturliga, det sinnliga och det andliga.
Detta sker därigenom att Gud leder de inre
själskrafterna in i mörker och utblottar själen
på allt; han låter hennes sinnliga och andliga
känslor genomgå ångest och känslotorka;
och dessa resultat skulle själen själv aldrig ha
kunnat åstadkomma, såsom vi snart skall se.
Med ett ord, Gud lösgör henne allt mer och mer
i naturligt hänseende från allt som inte är han själv,
så att hon utblottad och avklädd sin gamla
människa skall kunna iklädas en ny.
Det är så som själens ungdom förnyas liksom örnens
( Ps. 103:5 ), och därefter är hon till lkihet med Gud
( Ef. 4:24 ).
Denna förvandling är ingenting annat än en upplysning av förståndet med övernaturligt ljus,
så att det mänskliga förståndet förenas med Gud
och blir ett gudomligt förstånd.
På samma sätt upptändes också viljan av gudomlig
kärlek och blir gudomlig, den älskar bara på
ett gudomlgt sätt och är ett med en gudomliga
viljan och den gudomliga kärleken.
Det är på samma sätt med minnet, känslorna
och böjelserna, de ändras och förvandlas
i enlighet me dGud och värdigt Gud.
Och därför har denna sjääl redan nu blivit en
himmelssjäl, himmelsk ochmer gudomlig
än mänsklig.
Alla dessa förvandlingar som vi har berättat om,
dem utför Gud och förverkligar medelst denna
natt i själen, därigenom att han upplyser henne
på et gudomligt sätt och upptänder i henne
en längtan efter att få äga Gud allena och ingenting
annat.
Det är sålunda med all rätt som själen genast
tillägger den tredje versen av strofen:
O LYCKLIGA LOTT!
KAPITEL. 11.
VI BÖRJAR ATT FÖRKLARA ANDRA VERSEN
AV DEN FÖRSTA STROFEN.
OCH VI VISAR HUR VINSTEN AV DESSA
SVÅRA PRÖVNINGAR ÄR EN HÄFTIG
KÄRLEK TILL GUD.
1. Själen ger i dnna vers en förklaring av den
kärlekseld vi talat om, som griper tag i henne
på samma sätt som den materiella elden griper
tag i träet.
Den upptändes i själen tack vare eden smärtsammakontemplationens natt.
Denna eld liknar en viss mån den eld som inverkar på den sinnliga delen som vi har talat
om. Men i annat avseende är den helt olik
denna, lika mycket som själen är olik kroppen
och som den andliga delen av själen är olik
den sinnliga.
Denna kärlekseld upptändes i anden;
det är som själen mitt uppe i sina mörka ångestkval
känner sig träffad av en levande, häftig kärlek
till Gud.
Samtidigt har hon en vag känsla av att Gud är där,
Utan att hon likväl fattar något särskilt,
ty förståndet ligger som sagt i mörker.
2. Han bara känner att hennes ande älskar Gud
djupt och lidelsefullt, ty detta andliga uppflammande skapar en passionerad kärlek.
Eftersom denna kärlek är ingjuten av Gud är den mera passiv än aktiv, och därför föder
den i själen kärlekens starka passion.
Denna kärlek äger redan i dag något av förening
med Gud, och följaktligen har den i viss mån
också del i föreningens egenskaper; dessa
yttrar sig mera som Guds handlingar än som
själens, de finns på ett passivt sätt inom
henne och hon bara ger sitt samtycke till dem.
Men värmen, kraften, egenarten och lidelsen
i kärleken eller i flammandet framkallas
utslutande avGuds kärlek, och Gud drar själen
allt mera till sig för att förena henne med sig.
Denna Guds kärlek finner emellertid själen
så mycket mera förberedd och mottaglig för
möte och förening, som hon har lyckats förkväva,
underkuva och betvinga alla sina böjelser
och frånta dem all njutning av både det
himmelska och det jordiska.
3. Det är detta som på ett underbart sätt sker
i denna rening så fylld av mörker.
Ty Gud har försatt jälens alla krafter i ett sådant
tillstånd av avvärjning och samling, att de inte
längre kan finna njutning i någonting, även om
de ville.
Allt detta gör Gud för att lösgöra själens krfater från allting och dra dem till sig, så att hon
får mera kraft och förmåga at ta del i denna
starka kärleksförening med Gud, som han medelst
denna rening redan börjar ge åt henne.
I detta tillstånd måste själen älska Gud med
alla sina krafter och andliga och sinnliga känslor.
Men detta skulle inte ha kunnat komma
till stånd om hennes känslor och böjelser hade vänt
sig också till andra föremål.
Det var därför som David för att få kraft till
denna kärleksförening till Gud sade till honom:
"Min kraft vill jag bevara för dig"
( Ps. 59:10 ), det vill säga all min förmåga, alla
mina böjelser och alla förmögenheter, och jag
vill inte ge dem varken sysselsättning eller
tillfresställe utanför dig.
4. Av denna framställning kan man kanske göra
sig en svag ide om intensiteten och kraften hos
denna kärleksglöd i anden, när Gud till denna
koncentrerar själens alla krafter, förmögenheter
och böjelser, både de andliga och de sinnliga.
Han vill att hon skall bruka alla krafter och
böjelser i fullständig harmoni uteslutande till
denna kärlek och på så sätt i ordets fulla
betydelse hålla det första budet, enligt vilket
allt som människan har och är skall vändas
till denna kärlek och ingenting får uteslutas.
"Du skall älska Herren din Gud av allt ditt hjärta
och av all din själ och av all din kraft"
( 5 Mos. 6:5 ).
5. Själens alla förmögenheter och krafter har
koncenterats i denna kärleksglöd och själen själv
har upphunnits och träffats i var och en av dessa
förmögenheter och gripits av kärlek.
Hur kommer då ------ kan vi förstå det? -------
dessa krafters rörelser och hela verksamhet att
gestalta sig, när de är träffade och upptända
av denna mäktiga kärlek och när de utan att äga
den och mättas av den i stället ser sig själva
i mörker och tvivel?
Naturligtvis blir deras hunger bara större därvid.
Och liksom de hundar som David talar om,
stryker de omkring i staden, och när de inte kan
mätta en sådan kärlek börjar de tjuta och jämra
sig ( Ps. 59:15-16 ).
Ty beröringen av denna kärlek och gudomliga
eld uttorkar andne så, och upptänder så dess begär
att få stilla sin törst, att själen på tusen sätt
gör sig aktiv för att försöka visa för Gud alla sina
önskningar och förhoppningar.
Det är detta som David så bra uttrycker
i psalmen när han säger:
"Min själ törstar efter dig, men på hur många
sätt längtar inte min kropp efter dig" ( Ps. 63:2 ).
Detta betyder genom sina önskningar.
Enligt en annan översättning skulle han ha sagt:
"Min själ törstar efter dig, min själ förgås
för din skull".
6. Detta är orsaken till att själen i denna vers
säger: "Av kärleksdrömmar och ångest driven",
hon säger inte:
Av kärleksdröm och ångest driven.
Ty själen älskar i själva verket på tusen sätt,
i sina tankar, i handlingar och i de händelser som
inträffar.
Hennes kärlekslängtan plågar henne ständigt,
vid alla tillfällen och på alla platser; aldrig är hon
riktigt fridfull, utan ständigt upptänd och gripen
av kärlek, såsom den helige Job förklarar
när han säger:
"Liksom hjorten som flämtar efter skugga,
och liksom en dagakarl som får bida efter sin lön,
så har jag fått till arvedel månader av elände,
och nätter av vedermöda ha blivit min lott.
Så snart jag har lagt mig är min fråga:
"När skall jag då få stå upp? Och på nytt inväntar
jag aftonen, och jag genomtränges av smärta
ända till mörker" ( 7:2-4 ).
Allt blir för trångt och för smått för denna själ;
hon ryms inte inom sig själv, varken himmel
eller jord räcker till för henne längre och hon
genomtränges av smärta ända till mörker,
såsom Job uttrycker sig.
Andligen och för vårt syfte uppfattat beyder
detta att själen plågas och lider utan trösten
av ett hopp om något ljus eller andligt gott.
Själens längtan och kärleksplåga är så stor
därför att den har två orsaker.
För det första det mörker hon befinner sig'
i,, som marterar henne med tvivel och fruktan,
och för det andra den kärlek till Gud som
brinner inom henne, eggar henne genom
sitt kärlessår och strömmar över henne
på ett underbart sätt.
7. Dessa två sätt att lida under detta tillstånd
skildrar Jesaja mycket fint för oss i orden:
"Min själ trängtar efter dig om natten" ( 26:9 ),
det vill säga mitt i sitt elände.
Detta ärdet ena sättet att lida som kommer
av den dunkla natten.
Men profeten tillägger:
"Anden i mig söker dig bittida".
Detta är det andra sättet att lida, och det
kmmer av de begär och den kärlekslängtan som
plågar ande och hjärta.
Men mitt i dessa lidanden som beror på mörker
och kärlek känner själen i sitt inre en viss vänlig närvaro och kraft, som alltid följer henne och som
stärker henne.
Och när sedan tyngden av det plågsamma mökret
åter fösvinner, så känner sig själen ofta ensam,
tom och svag.
Och orsaken är att själens energi och kraft blev
henne given utan hennes medverkan av den
dunkla, genomträngande kärlekselden; men när
nu denna kärlekseld upphör, så försvinner
smatidigt me dmörkret också kärlekens kraft
och glöd ur själen.
KAPITEL. 12.
VI VISAR HUR DENNA FRUKTANSVÄRDA NATT
ÄR EN SKÄRSELD, OCH HUR DEN GUDOMLIGA
VISHETEN UPPLYSER MÄNNISKORNA PÅ
JORDEN MED SAMMA LJUS VARMED DEN RENAR
OCH UPPLYSER ÄNGLARNA I HIMMELEN.
1. Det nu sagda låter oss förstå hur denna
kärlekseldens dunkla natt samtidigt somden renar
själen i mörkret också så småningom upplyser
henne i mörkret.
Likaså inser vi därigenom att såväl som det
i det andra livet finns en mörk och matriell eld
som renar andarna, så finns det i detta livet en kärleksfull, mörk och andlig eld som renar och luttrar dem.
Skillnaden består bara däri att i skärselden
är det elden som renar, under det at på jorden
är det kärleken ensam som renar och upplyser.
Detta är den kärlek somDavid bad om när
han sade:
"Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta" ( Ps. 51:12 ).
Ty hjärtats renhet är intet annat än Guds
kärlek och nåd.
Och därför kallas de renhjärtade saliga
av Frälsaren ( Matt. 5:8 ),
vilket betyder att de är uppfyllda av kärlek,
ty salighet ges bara åt kärleken.
2. Men om själen nu renas när hon upplyses
av den gudomliga Vishetens kärleksfulla eld,
så är det därför att Gud aldrig ger den mystiska
visheten utan att också ge kärlek, eftersom det
är kärleken själv som ingjuter den.
Det är detta som Jeremia klart visar oss
när han säger:
"Från höjden sände han en eld i mina ben
och han undervisade mig" ( Klag. 1:13 ).
David säger att Guds Vishet är lik silver
renat i eld ( Ps. 12:7 ), vilket betyder att det
har renats i kärlekens luttrande eld.
Ty denna dunkla kontemplation ingjuter
på en gång kärlek och vishet i själen; den mottas
av varje själ alltefter just hennes förmåga
och behov, och den upplyser och renar henne
från henens okunnighet, såsom den Vise som
hade erfarit det säger:
"Visheten upplyste all min okunnighet"
( Syrak. 51:19-20 ).
3. Därav följer likaså att dessa själar renas
och upplyses av samma Guds Vishet som renar
änglarna från deras okunnighet och som undervisar och upplyser dem om vad de förut inte visste.
Denna Vishet går från Gud ut till de högsta
hierarkierna ändå ned till de lägsta, och därifrån
slutligen till människorna.
Det är därför som den Heliga Skrift i fullständig
sanning och korrekthet i uttrycken säger att
änglarnas alla verk och alla ingivelser till
människorna kommer från dem och från Gud
på samma gång.
Ty Gud leder vanligen sin vilja genom änglarna,
och dessa meddelar den i sin tur från den ene
till den andre utan dröjsmål, liksom solstrålen
tränger tvärs igenom en mängd glasfönster
som står i rad efter varandra.
Om också solstrålen i verkligheten av sig själv
tränger igenom alla fönstren, så överför
och meddelar dock varje enskilt fönster ljuset
i en mildare form åt nästa fönster, alltefter
fönsters art, och mera inskränkt och försvagat,
alltefter som fönstret står närmare eller längre
bort från solen.
4. Därav följer att ju närmare de högre och de lägre hierarkierna står Gud, desto mera renas och upplyses de och mottar en allmän klar insikt;
men det följer också att de lägre hierarkierna mottar denna insikt bara så mycket svagare
och avlägsnare.
Därav följer också att människan, som är
den sista som denna kärleksfulla kontemplation
når fram till när det behagar Gud att ge henne den,
kommer att motta den på sitt eget ofullkomliga
sätt, mycket begränsat och smärtsamt.
Ty det Guds ljus som ängeln får uppfyller honom
med kärleks klarhet och ljuvlighet, såsom det
passar en ren ande som är förberedd att ta emot
en sådan nåd.
När det emellertid gäller människan som är oren
och svag, är det naturligt att Gud upplyser henne
så som vi har sagt genom att försätta henne
i mörker, plåga och ängslan, just så som solen
gör med det sjuka ögat.
Han uppfyller henne med en passionerad
och smärtfylld kärlek, och detta varav ända till
dessa att kärlekens eld genom sitt renande verkan
har förandligat och fullkomnat henne, så att hon,
liksom änglarna, till slut blir i stånd till en ljuv
förening med detta kärleksfulla nådeinflytande.
Härom skall vi med Guds hjälp senare tala.
Men i väntan på detta är det i sorger och bedrövelser som hon mottar denna kontemplation
och denna kärleksfulla insikt som vi talar om.
5. Vad detta uppflammande och dessa kärleksval
beträffar, känner själen dem dock inte alltid.
Ty i börja av den andliga reningen ägnar sig
denna gudomliga eld mera åt att torka ut
och förbereda själens trä än åt att upptända det.
Men med tiden, när elden så småningom har
värmt upp själen, känner hon rätt ofta detta
uppflammande och denna kärleksglöd.
Då nu förståndet här medelst detta mörker
blir alltmer renat, så händer det ibland att den
mystiska och älskande Gudsvisheten samtidigt
som den upptänder viljan också upplyser
och berör den andra själsförmögenheten,
förståndet, och ger detta någon kunskap eller
klarhet om Gud som är så härlig och himmelsk,
att viljan genom denna klarhet flammar upp ien
underbar hänförelse.
Utan att viljan själv gör något slår då den
gudomliga kärlekens eld ut i full låga, så att själen,
tack vare den klara förståelse därav som hon får,
tycker sig förvandlad till en levande eld.
Därför säger David i en psalm:
"Mitt hjärta blev brinnande i mitt bröst; när jag
begrundade, upptändes en eld i mig"
( Ps. 39:4 ).
6. Den gemensama kärleksbrand hos de två
själsförmögenheterna, förståndet och viljan,
som här försiggår är en källa till rikedom
och glädje för själen.
Hon har utan tvivel kommit i beröring med Gudomen
och redan uppnått begynnelsen av den fullkomliga
kärleksföreningen som hon eftersträvar.
Och därför kan man inte vänta sig en beröring
av denna upphöjda känsla och gudomliga kärlek
förrän man har genomgått många lidanden
och fullgjort största delen av reningen.
För de lägre graderna däremot, dem som vanligen förekommer, är en sådan rening
inte nödvändig.
7. Av denna framställning följer, att samtidigt
som viljan av Gud passivt mottar detta andliga
goda kan den mycket väl älska utan att förståndet
begriper det, liksom att förståndet kan begripa
utan att viljan älskar.
Och då nämligen denna kontemplationens
dunkla natt innefattar både gudomligt ljus
och gudomlig kärlek, så som elden ju innefattar
både ljus och värme, så ligger det ingen
motsägelse i att detta kärleksfulla ljus vid sitt
tillströmmande ibland mera träffar viljan och
upptänder den med kärlek, under det att det
lämnar förståndet i mörker; och vidare att det
ibland uppfyller förståndet med ljus och kunskap,
under detat det lämnar viljan i känslotorka.
Det är likadant med elden.
Den kan ge värmeutan att ge sitt ljus, och likaså
kan den ge ljus utan att ge sin värme.
Det är alltsammmans Guds verk.
Han ingjuter sina nådegåvor så som det
behagar honom.