Direktlänk till inlägg 12 april 2016
KAPITEL. 23.
DEN FJÄRDE VERSEN FÖRKLARAS, OCH DET
FRAMHÅLLES HUR LYCKLIGT DET ÄR ATT SJÄLEN
HAR KUNNAT GÅ SÅ UNDANGÖMDA SMYGVÄGAR UNDER DENNA NATT, OCH HUR DJÄVULEN
FASTÄN HAN KAN TRÄNGA IN I ANDRA
UPPHÖJDA BONINGAR LIKVÄL INTE TRÄNGER
IN I DENNA.
1. Detta uttryck ------ att smyga sig ----- betyder att gå i hemlighet eler i skydd för andras blickar.
När själen alltså säger att hon SMÖG SIG UT
I MÖRKER, så kunde hon inte tydligare låta oss
förstå den fullständiga trygghet som hon talade
om i första versen av denna strof och som hon
fick åtnjuta, när hon tack vare den dunkla
kontemplationen vandrade vägen till
kärleksföreningen med Gud.
När nu själen säger: "Jag var i mörker när jag
smög ut", så tillkännager hon därmed att hon
var dold för djävulen och beskyddad mot hans
listiga planer och försåt.
2. Orsaken till att den själ som vandrar
i kontemplationens mörker är fri och skyddad mot djävulens försåt, det är att den ingjutna
kontemplationen mottas i henne på ett passivt
och hemligt sätt, varvid de inre och yttre sinnena
och själskrafterna hos hennes lägre del
förblir i mörker.
Därav kommer det sig att själen inte bara är dold
för dessa själskrafter och skyddad mot de hinder som deras naturliga svaghet skulle ha kunnat
uppställa, utan att hon också är skyddad
mot djävulen, som inte kan upptäcka vad som sker
inom henne annat än genom dessa själskrafters
förmedling.
Ju mer dessa gudomliga delgivanden är andliga,
inre och höjda över sinnena, desto mindre
är djävulen i stånd att förstå dem.
3. Det är alltså mycket viktigt för själens trygghet
att hennes inre förbindelser med Gud är sådana,
att sinnena hos hennes lägre del förblir i mörker
och inte känner till, ja inte kan känna till dessa
förblindelser.
På så sätt blir inte den sinnliga och lägre delens svaghet till ett hinder för andens frihet
och andliga förbindelsen kan bli rikligare;
och vidare, eftersom djävulen inte kan tränga
in i denna innersta del av själen, så vandrar hon
i större trygghet.
Vi kan alltså i detta hänseende förstå följande
ord av Frälsaren, genom att fatta dem i andlig
bemärkelse: "Låt icke din vänstra hand få veta
vad den högra gör" ( Matt. 6:3 ).
Det är som om han hade sagt:
Låt det som händer till höger, eller i den högre
och andliga delen av själen, få vara okänt för
den vänstra, och se till att den lägre och sinnliga
delen av själen inte får veta om det.
Denna förbindelse bör vara en absolut hemlighet
mellan anden och Gud.
4. Visserligen inträffar det ofta att dessa andliga
delgivanden till själen, som är så hemliga
och djupa att djävulen inte lyckas fatta deras
natur och egenskaper, emmellanåt skapar
ett sådant lug och en så djup tystnad i den lägre delens sinnen och själskrafter, att han blir
varse att de existerar ochatt själen har fått
motta något utsökt nådebevis.
När han då ser att han inte kan motarbeta dem
därför att de äger rum i djupet av själen,
så underlåter han ingenting för att uppröra
och förvirra den sinnliga och lägre delen som han
rår på.
Där uppväcker han lidanden, fruktansvärda
hjärnspöken och fasor för att framkalla oro
och förvirring i själens högre och andliga del,
där det goda finns som hon just mottar
och njuter av.
Men ofta när delgivandet av en sådan kontemplation bara strömmar in i anden och med kraft verkar där, går djävulens onda planer
på att förvirra själen om intet.
Tvärtom vinner själen på det, kärleken i henne ökas
och hon upplever rentav en ännu större frid.
Och det är någonting ganska underbart, så snart
hon känner närvaron av den störande fienden
drar hon sig djupare in i sig själv, in i sitt allra
innersta, utan att vet vad som händer eller gör någoting själv, och därvid känner hon mycket
väl att hon nu befinner sig på en säker tillflyktsort
långt borta från fienden och dold för honom.
På det sättet vinner hon ännu mera av den frid
och glädje som fienden ville beröva henne.
Och så försvinner alla de fasor som kom till
henne utifrån, själen känner det tydligt.
Därför gläder hon sig åt att se att hon
i hemlighet och stor trygghet kan njuta
Brudgummens stilla frid och ljuvlighet, som världen
och djävulen varken kan ge eller ta.
Hon känner av erfarenhet sanningen i det som
Bruden i höga Visan med anledning av detta säger:
"Se, sextio hjältar omgiva Salomos bärstol ......
till värn mot nattens faror" ( 3:7-8).
Hon är medveten om sin kraft och frid, om
hon också i yttre avseende emellenåt känner
plågorna i sitt kött och sina ben.
5. Men ibland när de andliga delgivandena
inte strömmar särskilt djupt in anden utan
också brör sinnena, så lyckas djävulen bättre
att förvirra och störa anden genom sinnenas
förmedling.
Ibland är dessa plågor ochkval stora, ja outsägliga.
Eftersom det här rör sig om en konfrontation
av ande mot ande, så kan den fasa som den onde
anden förorsakar i den goda anden, dvs.
själen, bli alldeles outhärdlig om han lyckas
med att skapa förvirring i henne.
Också detta låter oss Bruden i Höga Visan förstå,
när hon berättar atthon hade mött något liknande
vid en tidpunkt då hon ville hänge sig åt inre
samling för at njuta en sådan nådegåva:
"Till valnötslunden gick jag ned,
för attglädja mig åt grönskan i delen, för att se
om vinträden hade slagit ut .....
Jag visste om intet, då råkade min själ i förvirring
på grund av Aminadabs vagnar", dvs.
djävulens ( 6:10-11 ).
6. Vid andra tillfällen, när Gud verkar genom
en god ängels förmedling, förkommer det att
djävulen varseblir vissa nådegåvor; ty dem
som Gud ger genom en god ängels förmedling,
dem tillåter Gud ofta att djävulen får kännedom
om.
Detta sker framför allt för at han skall kunna motarbeta dem av alla sina krafter, så som
det i rättvisans namn tillkommer honom
och så att han inte skall kunna åberopa sig på
sin rätt och säga, att han inte fått tillfälle
att försöka besegra själen, såsom han sade om
Job ( Job. 2:4-6 ).
Om det skulle bli så, om Gud inte gav en viss
möjlighet till framgång åt de båda motståndarna,
åt både den goda och den onda ängeln.
Men så blir segern också desto ärofullare,
och den själ som segrar och förblir trogen
i frestelsen får en desto härligare belöning.
7. Vi måste här alltså påpeka att detta är orsaken
till att Gud tillåter djävulen att inverka på själen
i samma mån och och på samma sätt som
han själv handlar och förfar med henne.
Om hon t.ex får verkliga visioner genom
en god ängel ------ som är den som vanligen
förmedlar dem, även om man skulle få se Kristus,
efter som Kristus nästan aldrig visar sig personligen
------ så tillåter Gud likaledes den onda ängeln
att framställa falska visioner, och dessa kan
vara så bedrägligt lika de sanna att själen
lätt blir bedragen om hon inte är försktig;
det är har hänt många människor.
Vi har ett exempel i Andra Moseboken.
Det berättas där att alla sanna underverk som Mose
gjorde, skenbart också utfördes av Faraos
trollkarlar.
När Mose lät grodor komma fram så gjorde de
det också, när han förvandlade vatten till blod
så gjorde de likadant ( 7:11-12; 8:7 ).
8. Men det är inte bara detta slags kroppsliga
visioner som djävulen gör efter, utan han
blandar sig också i de andliga nådebevis,
som ges av den goda ängeln, när han får kännedom
om dem, såsom vi har sagt.
Ty somJob säger om honom:
"Allt vad högt är ser han" ( Job. 41:25 ),
gör efter och blandar sig i.
Eftersom emellertid dessa andliga delgivanden
i sig själva varken har form eller gestalt,
kan han inter efterbilda dem på samma sätt
som dem som framställes för oss i någon bild
eller figur.
För att därför anfalla själen på samma sätt som
den goda ängeln använder, träder han fram
för henne med sin skräckinjagande ande,
för att bekämpa och förstöra det andliga
med något andligt.
Sker detta vid en tidpunkt när den goda ängeln
just lyfter själen til kontemplationens tillstånd,
så kan själen inte så snabbt fly in i kontemplationens avskildhet och hemliga gömställe
att inte djävulen lägger märke till hene och får henne in i sin cirkel, ochgenom sin närvaro
inger han henne då en bestörtning och en andlig
förvirring som ibland kann vara mycket besvärande
för själen.
Men andra gånger kan hon ögonblickligen tillbakavisa den onde fienden, så att han inte får tid
attinge henne några skräckintryck.
Hon flyr då in i sig själv, stärkt av den goda
ängels verksamma nåd.
9. Ibland får emellertid djävulen övertaget
och skapar då förvirring och skräck i själen.
Detta är för henne en plåga som övergår alla andra i detta livet.
Ty eftersom denna kärlek förmedlas från ande
till ande, öppet och ganska frigjort från allt
kroppsligt, är den mera uppskakande än alla
sinnliga smärtor.
Det räcker emellertid inte länge, ty om den gjorde
det och blev långvarig så skulle anden lämna
kroppen, såohyggliga är den plåga som
den onde anden framkallar.
När allt är över har det kvarlämnat ett minne
som i sig självt är t illräckligt för att orsaka
svår pina.
10. Allt som vi nu har talat om utspelar sig
passivt i själen, utan att hon själv kan göra
varken eller emot.
Men det är nödvändigt att veta, att när den goda
ängeln tillter djävulen att få övertag över själen
och inge hene sådana känslor av andlig skräck,
så har ängeln för avsikt attrena henne.
Han förbereder henne därigenom till någon stor fest
eller himmelsk nåd.
Ty Gud tillintetgör endast för att ge liv,
och ödmjukar endast för at upphöja.
Själen behöver inte vänta länge på denna
erfarenhet.
Ju mörkare och hemskare reningen har varit,
desto underbarare och ljuvligare blir den kontemplation hon får, ja ibland så hög,
att själen inte finner ord att beskriva den.
Vad som har gjort mycket till för att förandliga
hennes ande och förbereda den till en så stor
nåd, det är just den skräck som den onde
anden har ingett henne; ty dessa andliga visioner
tillhör mera det himmelska livet än det
jordiska, och när man är en sådan förberedes
man för det kommande livet.
11. Vad vi här har sagt gäller det fall när Gud
besöker själen genom den goda ängeln,
och när själen, som vi har sagt, inte befinner
sig så helt i mörker och trygghet, att inte
fienden möjligen kan angripa henne.
Men när Gud själv besöker henne, de besannas
den versrad som vi har anfört, ty då är det
i fullständigt mörker ochi skydd för fienden
sommhon mottar de andliga nådebevisen
av Gud.
Skälet därtill är att Guds Majestät verkligen
bor i själen, dit varken någon ängel eller djävulen
kan komma för att ta reda på vad som där
försiggår eller lära känna det innerliga
och hemlighetsfulla umgänge som äger rum
mellan Gud och själen.
Ty detta umgänge är, i den mån det utgår från Gud
själv, fullständigt gudomligt och upphöjt,
och det består i substantiella berörringar,
som innebär en gudomlig förening mellan själen
och Gud.
Eftersom det här rör sig om det högsta stadiet
av bön, så överför en enda av dessa beröringar
mera nåd till själen än allt annat.
12. Detta är de beröringar om vilka Bruden ber
i början av Höga Visan när hon säger:
"Kyssar give han mig, kyssar av sin mun!" ( 1:1 ).
Eftersom det rör sig om en så innerlig förbindelse
mellan Gud och själen och om en så stor nåd som själen varmt längtar efter, så önskar hon
och uppskattar denna beröring med Gudomen mer än alla andra nådebevis som Gud kunde ge henne.
Därför kände sig Bruden i Höga Visan inte heller
tillfredställd efter alla de nådebevis hon dittills
hade fått besjungit, utanbad om dessa gudomliga
beröringar med följande ord:
"Ack, att du vore såsom en min broder, ammad
vid min moders bröst!
Om jag då mötte dig ensam därute, så finge
jag kyssa dig, och ingen skulle tänka illa om mig
därför" ( 8:1 ).
Hon låter därmed förstå att hon önskar att Gud
måtte ge henne detta nådebevis ensam därute,
långt borta från alla skapade varelser
och utan deras vetskap.
Ty detta antyder orden "ensam därute"
och "ammad", det vill säga med den sinnliga delens
böjelser och känslor tillfredsställda.
Och detta äger rum när själen redan njuter
andens frihet och när varken den sinnliga delen
själv eller djävulen kan utgöra något hinder
för henne; då får hon uppleva den ljuvlighet
och frid som strömmar ur denna nåd.
Då skulle djävulen inte våga angripa henne,
och han skulle inte lyckas därmed, ty han
skulle vara oförmögen att fatta dessa gudomliga
beröringar, som äger rum mellan själens substans
och Guds kärleksfulla substans.
13. En sådan nådegåva kan ingen uppnå mer
än den själ som har genomgått och fullbordat
en fullständig inre rening och andlig utblottning
och andlig utblottning och frigörelse frånn allt
skapat.
Detta verk sker i hemlighet, som vi redan utförligt
har framställt och som vi ytterligare kommer att framhäva på tal om denna vers.
Som vi har sagt är det alltså i mörker
och avskildhet som själen genom kärleken alltmer
bekräftas i föreningen med Gud, och därför
besjunger hon detta i den nämnda versen med orden: "Jag var i mörker när jag smög ut."
14. När dessa nådebevis meddelas själen i det
fördolda, det vill säga endat i anden, då ser hon,
utn att förstå hur det går till, den högre delen av
sig själv så avlägsen och skild från den lägre och sinnliga delen, att hon inom sig själv varseblir
två delar som är klart åtskilda sinsemellan.
Det tycks henne att de ingenting har att göra
med varandra, så avlägsna och skilda från
varandra är de.
Och isjälva verket förhåller det sig på sätt och vis
just så, ty den verksamhet sm utföres är helt
andlig och har ingenting att göra med
den sinnliga delen.
På detta sätt blir själen så småningom helt
förandligad, och i den förenade kontemplationens
fördoldhet inställer de andliga känslorna
och böjelserna helt sin verksamhet.
Och därför sjunger själen när hon talar om sin högre
del denna sista vers:
OCH HELA MITT HUS LÅG I VILA.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 | 12 | 13 |
14 | 15 |
16 |
17 | |||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 | |||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|