Direktlänk till inlägg 12 april 2016
KAPITEL. 21.
ORDET "FÖRKLÄDD" FÖRKLARAS, OCH DÄRPÅ
BERÄTTAS DET OM FÖRKLÄDNADENS
OLIKA FÄRGER I DENNA NATT.
1. Efter att framställt orsakerna till att själen
kallar denna kontemplation en hemlig stege,
återstår det oss nu att förklara ordet FÖRKLÄDD
och att ange skälet till att hon har gått ut
FÖRKLÄDD på denna hemliga stege.
2. För att förstå det hela måste man först betänka
att ordet FÖRKLÄDA SIG inte betyder annat än
att uppträda i en annan skepnad och dölja sin
egen klädnad och gestalt under någonting annat,
för att därigenom utåt visa den önskan
man i sitt hjärta har att vinna den personens gunst som man älskar, eller också för att dölja sig för fienders blickar och bättre kunna förverkliga
en plan.
Och därvid väljer man alltid den form och färg
på klädnaden som bäst ger uttryck åt hjärtats
känslor eller som bäst döljer oss för våra fiender.
3. När själen nu en gång har träffats av kärleken
till Kristus, sin Brudgum, så är det hennes önskan
att behaga honom och att tillvinna sig hans ynnest.
Och därför går hon ut förklädd i den klädnad som
allra tydligast ger uttryck åt hennes andes
känslor och som allra bäst skyddar henne mot hennes motståndare och fiender, nämligen
djävulen, världen och hennes eget kött.
Den dräkt hon bär har tre huvudfärger: vitt,
grönt och rött.
Dessa färger betecknar de tre teologiska dygderna:
tron, hoppet och kärleken.
Det är med dem som hon dels skall tillvinna
sig sin Älskades gunst och ynnest, och dels finna
skydd och fullständig trygghet för sina fiender.
Ty tron är en underklädnad av så lysande
vithet att den bländar varje förstånds blickar.
När själen stiger fram iklädd tron, så kan djävulen
inte se och inte skada henne, och hon vandrar
då i fullständig trygghet; denna dygd beskyddar
henne mycket mer än alla andra mot djävulen,
som är hennes mest fruktansvärda
och listiga fiende.
4. Och den helige Petrus som inte kunde finna
någon bättre sköld mot honom, hann säger därför:
"Stå honom emot, fasta i tron" ( 1 Petr. 5:9 ).
För att tillvinna sig både den Älskades gunst och föreningen med honom kan själen inte ikläda
sig något bättre än trons vita klädnad, ty den är
begynnelsen och grundvalen varpå alla
andra dygders klädnader vilar,
Ty, som Aposteln säger,
"Utan tro är det omöjligt att täckas Gud"
( Hebr. 11:6 ).
Men med tron,, ifall en är levande, är det omöjligt
at inte täckas Gud.
Han säger oss själv genom en profets röst:
"I tron skall jag trolova mig med dig" ( Hos. 2:20 ).
Det är som om han sade: Om du, o själ,
vill förena dig med mig och ta mig till Brudgum,
då måste du komma till mig iförd trons inre klädnad.
5. Själen är iförd denna trons vita klädnad när hon flyr ut i kontemplationens mörka natt och när hon
som vi förut talat om tränger fram igenom
mörker och inre ångest.
Förståndet ger henne inte längre någon ljus
vederkvickelse, varken genom övernaturlig upplysning eftersom himmelen tycks henne stängd
och Gud försvunnen, eller genom naturlig
upplysning eftersom de som undervisar henne
inte längre tillfredsställer henne.
Icke desto mindre utstår hon tålmodigt allting
och fortsätter sin vandring fram genom alla
prövningar utan att förtröttas och utan att
förlora tilliten till denn Älskade.
Och han prövar sin Bruds tro i dessa lidanden
och sorger, så att hon sedan i sanning skall
kunna göra detta ord av David till sitt:
"Efter dina läppars ord höll jag ståndaktigt ut på svåra vägar" ( Ps. 17:4 ).
6. Direkt ovanpå denna trns vita klädnad drar
själen på en andra klädnad som är grön, varigenom
som vi redan sagt hoppets dygd betecknas.
Genom den bevarar och skyddar själen sig för sin
andra fiende, världen.
Ty detta fasta hopp till Gud ger själen så stor
styrka och djärvhet och hon lyftes med en sådan
kraft upp till det eviga livets rikedomar, att denna
världens alla ting i förhållande till det som hon hoppas på tyckes henne fadda, öde, livlösa
och värdelösa, så som de ju i själva verket också är.
Här utblottar och frigör sig själen från alla världsliga klädnader och höljen, hon fäster inte längre sitt hjärta vid någonting, hon hoppas
inte på någonting av det som finns eller kommer
att finnas i världen, utan hon lever endast iförd
hoppet på det eviga livet.
Därvid blir hennes hjärta så upphöjt över världen
att världen inte kan nå henne och fasthålla henne,
ja inte ens nå henne med blickarna.
7. Och så vandrar själen iförd denna gröna
dräkt och klädnad, väl skyddad mot sin andra
fiende, världen.
Ty den helige Paulus kallar hoppet "frälsningens
hjälm" ( 1 Tess. 5:8 ), och hjälmen är ett vapen
som skyddar hela huvudet och döljer det så väl,
attallt är betäckt med undantag för den springa
som kallas visiret och som man själv behöver
för att kunna se.
Detta är också umärkande för hoppet,
som döljer själens huvud och alla dess sinnen
på ett sådant sätt, att de inte kan fördjupa
sig i något jordiskt och att de skyddas mot
världens alla pilar.
Det återstår bara ett visir genom vilket blicken
kan riktas uppåt och ingen annanstans.
Och däri består hoppets egentliga uppgift att rikta
själens ögon enbart mot Gud, såsom David gjorde
när han sade: "Mina ögn se alltid till Herren"
( Ps. 25:15 ).
Han hoppas nämligen inte på frälsning från något
annat håll, såsom han säger i en annan psalm:
"Såsom en tjänarinnas ögon skåda på hennes
härskarinnas hand, så skåda våra ögon upp
till Herren, vår Gud, till dess han varder oss nådig"
( Ps. 123:2 ), oss som ha satt vårt hopp till honom.
8. Själen är alltså iförd denna gröna dräkt vari henens ögon alltid är vända mot Gud och ingenting
annat, och hon finner inte behag i någonting
utom i honom.
Därför är hon så välbehaglig för den Älskade
att man i sanning kan säga atthon av honom
uppnår allt vad honn hoppas.
Och det är därför som Brudgummen säger till
henne i Höga Visan att hon har tagit hans hjärta
med enenda blick ( 4:9 ).
Utan denna gröna dräkt, somm är hoppet till
Gud allena, kan själen inte våga eftersträva en sådan kärlek; hon skulle inte uppnå någonting,
ty det är bara det fasta hoppet som bevekar
Guds hjärta och besegrar det.
9. Förklädd i denna hoppets dräkt vandrar själen
som sagt sin väg genom denna hemliga
och mörka natt som vi har talat om.
Hon är så utblttad på allt ägande och allt stöd,
att hon riktar alla sina blickar och känslor
till Gud och sänker sin mun i stoftet, för att
kanhända där finna något hopp , såsom
Jeremia säger ( Klag. 3:29 ).
10. Över denna vita och gröna dräkt drar nu själen
en annan, en röd, för att fullständiga och fullända
hela förklädnaden och skruden, hon ikläder sig nämligen nu en praktfull högröd toga, som
symboliserar kärleken, den tredje teologiska
dygden.
Denna står inte bara vackert emot de två andra
dygderna, utan den lyfter också själen till en
sådan fullkomning och gör henne så vacker
och ljuvlig inför Gud, att hon rentav vågar säga:
"Svart är jag, dock är jag täck, I Jerusalems
döttrar. Därför älskade mig konungen och förde
mig in i sina gemak" ( Höga V. 1:4-5 ).
I denna den utgivande kärlekens klädnad
beskyddas själen och döljes för sin tredje fiende,
köttet.
Ty där den verkliga kärleken till Gud härskar,
där har inte längre kärleken till jaget och de
egna intressena något tillträde.
Denna kärlek stärker dessutom de andra dygderna och ger dem liv och kraft för att skydda själen,
och behag och ljuskraft för att glädja den Älskade.
Ty utanden heliga kärleken är ingen dygd vacker inför Gud.
Denna kärlekär den purpurbärstol som Höga Visan
talar om och som själen begagnar för att komma fram till den gyllene bädd där Gud vilar ( 3:10 ).
Klädd i denna purpurklädnad vandar själen när
hon, som vi i den första strofen beskrev,
går ut i den mörka natten, ut ur sig själv och bort
från allt skapat, och upptänd av längtan och kärlek
stiger uppför kontemplationens hemliga stege,
upp till den fullkomliga föreningen med Gud,
hennes längtans mål.
11. Detta är alltså själens förklädnad när hon,
som hon säger, i trons natt stiger uppför den
hemliga stegen.
Och detta är förklädnadens tre färger, och de utgör
den underbara förberedelsen till själens förening
med Gud genom hennes tre själskrafter:
förståndet, minnet ochviljan.
Tron gör förståndet tmt och blint ifråga om all
naturlig kunskap och bereder det därör till
föreningen med den gudomliga Visheten.
Hoppet gör minnet tomt och skiljer det från allt ägande av skapade ting, ty som den helige
Paulus säger, hoppet sträcker sig efter vad man
inte har ( Rom. 8:24 ).
Så avlägsnar hoppet minnet från sådant som det
i detta livet kann äga, och sätter det i besittning
av det som det hoppas på.
Därför förbereder hoppet på Gud minnet till förening
med Gud på ett desto renare sätt, ju djupare
tomhet det lyckas skapa i minnet.
Det förhåller sig på precis samma sätt med kärleken.
Den renar viljan från alla dessa böjelser och begär
efter vad somm inte ärGud och riktar dem
allesamman hän mot Gud allena.
Så förbereder den denna själskraft och förenar
den med Gud i kärlek.
Med ett ord, förutom att dessa tre dygder har till uppgift att skilja själen från allt som står lägre
än Gud, så har de just därigenom uppgiften
att förena med Gud.
12. Därför är det så att om själen inte verkligen
har iklätt sig dessa tre dygder, så kan hon omöjligen nå fram till fullkomliga kärleken
till Gud.
För att nå sin längtans mål, dvs. den lyckliga
och glädjerika föreningen med sin Älskade,
måste själen följaktligen nödvändigtvis iföra sig
denna dräkt och förkldnad.
Därför är det nu en stor lycka för henne att ha lyckats ikläda sig denna dräkt och att ha burit
den trofast ända fram till den dag då hon äntligen
har uppnått sitt eftersträvade och efterlängtade
mål, kärleksföreningen.
Och därför tillägger hon genast denna vers:
O LYCKLIGA LOTT!