Direktlänk till inlägg 2 april 2016
KAPITEL. 13.
ANDRA UNDERBARA VERKNINGAR SOM
KONTEMPLATIONENS DUNKLA NATT
FRAMBRINGAR I SJÄLEN.
1. I detta uppflammande i själen kan vi redan finna
några av de livgivande verkningar som kontemplationens dunkla natt nu börjar skap i själen.
Ty mitti detta mörker upplyses själen ibland
och "ljuset lyser i mörkret" ( Joh. 1:5 ).
Denna mystiska förståelse meddelas till förståndet,
under det att viljan stannar kvar i sin känslotorka,
jag menar att den inte just då frambringar
några akter av kärlek.
Men viljan befinner sig likväl i en så fin och ljuvlig
ro o ch enfald att man inte vet hur man skall
beskriva den, ty man upplever hela tiden en känsla
av Guds närhet, än på det ena sättet,
än på det andra.
2. Som vi har sagt beröres ibland båda själskrafterna samtidigt, och då upptändes kärlekselden plötsligt och brinner innerligt
och starkt.
Dessa båda själskrafter, förståndet och viljan,
förenar sig som vi redan har sagt ibland på ett
sätt som är desto mera fullkomligt och upphöjt
som förståndets rening är mera fullständig.
Men innan man uppnår detta stadium är det vanligare att man får känna inverkan av ett uppflammande i viljan, än att man känner gåvan av en fullkomlig förståelse i förståndet.
3. Här reser sig emellertid ett tvivel.
Eftersom dessa två själskrafter renas på en gång,
varför känner då viljan i början uppflammandet
och den renande kontemplationens kärlek
vanligen oftare än förståndet erfar någon
förståelse därav?
Till detta svaras att den passiva kärleken
inte berör viljan direkt, eftersom viljan är fri;
uppflammandet av kärleken är snarare em
kärlekens passiva lidelse än en fri viljeakt.
Ty denna kärleksglöd sårar själen i hennes
innersta väsen och uppeggar därefter själens
känslor på ett sådant sätt att hon förhåller sig passiv.
Därför kan man snarare kalla detta kärlekens
uppflammande för en passiv kärlek, än för en
fri viljeakt.
Ty det går inte att tala om en viljeakt annat än
i den mån den är fri..
Eftersom dessa l idelser och känslor har sitt säte
i viljan, säger man att om själen låter sig ryckas
med av en lidelse, så gör viljan det likaså.
Och så förhåller det sig verkligen.
Ty det är på det sättet som viljan blir bunden
och ofri, så att lidelsens drivkraft kan överväldiga
den.
Och så kann vi säga att denna kärleksglöd ligger
i viljan och eggar viljan till begär.
Därför kallar man denna process snarare en kärlekslidelse, en passiv kärlek, än en fri viljeakt.
Men eftersom förståndets mottaglighet inte
kan uppta en ren kunskap annat än när förståndet
är utblottat och förhåller sig passivt ------ och detta sker bara när det har renats ------ så erfar själen dessförinnan mindre ofta någon inverkan
av förståelse än av kärlekslidelse.
Det är för övrigt inte nödvändigt att viljan är lika
renad som förståndet, ty viljans lidelser hälper
själen att känna kärlekens häftiga längtan.
4. Den kärleksglöd och kärlekstörst som här
framkallas av den Helige Ande är alldeles olik den som vi talade om när vi behandlade den sinnliga
människan i Sinnenas natt.
Även om sinnena naturligtvis tar någon del i
denna kärleksglöd, eftersom också de dras in i
andnes vedermödor, så upplever man dock denna
kärlekstörst väsentligen i den högre delen av
själen, det vill säga i anden.
Anden känner och förstår så väl vad den
upplever, såväl som avsaknaden av det goda den begär, att sinnenas alla plågor tyckes den vara ett
intet, trots att plågorna nu är ojämnförligt mycket större än under den första natten, Sinnenas natt.
Ty anden känner i sitt innersta väsen frånvaron
avv ett mycket stort gott, som ingenting
fförmår ersätta.
5. Det är lämpligt att på detta ställe påpeka att
om man så här i början av Andens natt inte
får uppleva detta kärlekens uppflammande,
därför att kärlekens eld ännu inte har börjat verka,
så ger Gud genast i dess ställe en så innerlig
uppskattande kärlek, att den värsta av alla
prövningar som själen i denna natt måste undergå och lida, det blir då den förlamande tanken att
hon har förlorat Gud och har förkastats av honom.
Och d ärför kan vi alltid säga att själen redan
från början av denna dunkla natt upplever
en stark kärleksvånda, och att denna kärlek
än är en uppskattande kärlek, än en
uppflammande kärlek.
Därav förstår man att det allra värsta lidande
för henne i dessa prövningar, det är denna fruktan
som vi talar om.
Om hon i detta läge bara kunde vara säker på
att inte allt är förlorat och slut, utan at allt
som händer henne är det bästa som kan ske,
vilket det verkligen är, och att Gud inte är ond på
henne, så skulle hon inte längre bry sig om alla
dessa lidanden.
Tvärtom skulle hon gjädja sig åt tanken att de hjälper henne att leva till Guds ära.
Hon har en så djup uppskattande kärlek till
Gud, fastän hon inte märker det och inte känner den, att hon inte bara är beredd att uthärda
dessa lidanden, utan att hennes högsta glädje
skulle vara att många gånger om få lida döden
för att behaga honom.
Men när då till denna uppskattande kärlek som
hon redan har ytterligare tillkommer den
kärlekslåga som förtär henne, då blir hon vanligen
som förvandlad genom den kraft, det mod
och den häftiga längtan efter Gud som uppfyller
henne.
Kärlekens stora djärvhet ges henne, hon blir orädd,
inga hinder avskräcker henne, inga mänskliga hänsyn.
Hon hänföres ochberusas av kärlek och brinner
av iver och hejdar sig knappt för att besinna vad
hon gör, och hon skulle kunna utföra de
egendomligaste och ovanligaste saker för att
finna honom som hon älskar.
6. Det är därför som Maria Magdalena trots att hon är av god familj inte alls bekymrar sig om de många
förnäma personer som är församlade vid
fariseens middagsbord.
Inte heller tänker hon på att tillfället inte verkar
och inte är lämpligt valt för att sätta sig och gråta
och utbrist ai höga snyftningar mitt ibland
bordsgästerna.
Hon drömmer inte ens om att skjuta upp det hela
en timme eller att invänta ett annat tillfälle.
Hennes enda tanke är attkomma fram till Honom
som har sårat och upptänt hennes hjärta
( Joh. 12:3 ).
Vilken berusning och djärvhet i denna kärlek!
Hon vet att hennes Älskades kropp vilar
i en grav och att ingången till graven är stängd
med en tung förseglad sten, hon vet att soldater
går på vakt för att inte kroppen skall föras
bort av lärljungarna.
Men intet av allt detta hindrar henne från att före
morgongryningen bege sig till denna grav med
välluktande salvor för att balsamera denna kropp
( Joh. 20:1 ).
7. I kärlekens berusning och ångest frågar hon
den som tar trädgårdsmästaren på platsen,
omhan har tagit bort kroppen och var han har lagt
den, så att hon kan få bära bort den
( Joh. 20:15 ).
Hon besinnar inte hur oförnuftig dena fråga är
och oklok.
Ty det är klart att om trädgårdsmästaren hade
tagit bort kroppen så skulle han inte tala om
det för henne, och ännu mindre låta henne
bära bort den.
Men när kärleken är stark och häftig, så har den
det särdraget att den tror allt vara möjligt och tror
att alla andra tänker och handalr på samma sätt.
Kärlekn tror inte att någon kan sysselsätta
sig med annat eller söka något annat än det som
dn själv söker och älskar, och att alla andra
är gripna av samma tanke.
Därför gick också Bruden i Höga Visan ut
och sökte efter sin Älskade på gator och torg,
och i den tron att alla de andra också sökte efter
honom besvor hon dem att om de fann honom
säga til honnom att hon var sjuk av kärlek
( 5:8 ).
Lika stark var Maria Magdalenas kärlek.
Hon tänkte att omm trädgårdsmästaren bara
sade var han hade lagt kroppen, så skulle
hon gå och hämta den trots alla förbud.
8. Av samma slag är ångesten och längtan
hos den kärlek som själen alltmer börjar känna
när hon har kommit ett stycke på väg in i den andliga reningen.
Honn stiger upp mitt i natten, det vill säga i det
renande mörkret, och handlar enligt viljans
känslor.
Som en lejoninna eller en björnhona häftigt
och ängsligt söker efter sina ungar som någon
hartagit ifrån dem och som de inte kan finna,
så söker dena av kärlek sårade själ sin Gud.
Eftersom hon befinner sig i mörker känner hon sig
skild från honom, och ändå är hon nära att förgås
av kärlek till honom.
Detta är den våkdsamma kärleken, och i den
kan människan inte leva under någon längre tid.
Ty antingen uppnår hon vad hon längtar
efter, eller också dör hon.
Vi har ett exempel härpå i Rakel, som i sin
längtan efter att få barn sade till Jakob:
"Skaffa mig barn, eljest dör jag " ( 1 Mos. 30:1 ).
9. Här måste man förundra sig över att själen,
som ju känner sig så eländig och ovärdig Gud
i detta renande mörker, ändå har så mycket mod och kraft att hon vågar sträva efter förening
med Gud.
Skälet är att kärleken så småningom ger henne
nya krafter till att verkligen älska, och en
utmärkande egenskap för kärleken är dess
strävan efter förening och förbindelse, efter
likställdhet och likhet med det älskade förmålet
för att fullkomna sig i själva kärlekens goda.
Och emedan denna själ ännu inte har nått fram
till förening, så känner hon hunger och törst
efter vad som fattas henne, nämligen efter föreningen.
De krafter som kärleken redan har givit åt viljan
och som har upptänt den, de gör därför denna
vilja djärv och stark, fastän förståndet som
befinner sig i mörkret och utan ljus känner sig
oärdigt och eländigt.
10. Jag vill inte underlåta att här uppmärksamma
orsaken till detta gudomliga ljus, somju alltid
är ett ljus för själen, inte upplyser henne genast
när det strömmar in såsom det senare gör,
utan i stället som sagt skapar mörker och sorg
inom henne.
Vi har redan delvis talat om detta.
Men jag måste här särskilt framhäva följande punkt.
Det mörker och de andra lidanden som drabbar
själen när det gudomliga ljuset tränger in i henne
kommer inte från ljuset utan från själen själv,
och det är ljuset som avslöjar det.
Själen upplysesalltså genast av det
gudomliga ljuset.
Men först i början kan hon med ljusets hjälp inte se
något annat än vad som närmast berör henne,
eller rättare, vad somfinns inom henne själv,
och det är just hennes eget mörker och elände som
hon genom Guds förbarmande upptäcker.
Ty tidigare kunde honn inte se detta, eftersom
det gudomliga ljuset inte fanns inom henne.
Detta är orsaken till att honn i början bara
känner mörker och sorg.
Men när hon väl en gång har renats genom
kunskapen om och kkänslan av sitt eget elände,
då får hon upp ögonen för fördelarna med det
gudomliga ljuset.
Ty när allt mörker och alla ofullkomligheter väl
har jagats ut och försvinnit ur själen, då börjar
hon märka den nytta och de stora fördelar
som kommer henne till del i denna
kontemplationens lycksaliga natt.
11. Av vad vi har sagt framgår vilken stor nåd
Gud här bevisar själen, när han renar henne i
dessa svåra prövningar och botar henne med dessa
bittra bedrövelser.
Han renar både den sinnliga och den andliga delen
från alla de böjelser och ofullkomliga vanor som
själen dittills haft, både ifråga om det timliga och det naturliga, det sinnliga och det andliga.
Detta sker därigenom att Gud leder de inre
själskrafterna in i mörker och utblottar själen
på allt; han låter hennes sinnliga och andliga
känslor genomgå ångest och känslotorka;
och dessa resultat skulle själen själv aldrig ha
kunnat åstadkomma, såsom vi snart skall se.
Med ett ord, Gud lösgör henne allt mer och mer
i naturligt hänseende från allt som inte är han själv,
så att hon utblottad och avklädd sin gamla
människa skall kunna iklädas en ny.
Det är så som själens ungdom förnyas liksom örnens
( Ps. 103:5 ), och därefter är hon till lkihet med Gud
( Ef. 4:24 ).
Denna förvandling är ingenting annat än en upplysning av förståndet med övernaturligt ljus,
så att det mänskliga förståndet förenas med Gud
och blir ett gudomligt förstånd.
På samma sätt upptändes också viljan av gudomlig
kärlek och blir gudomlig, den älskar bara på
ett gudomlgt sätt och är ett med en gudomliga
viljan och den gudomliga kärleken.
Det är på samma sätt med minnet, känslorna
och böjelserna, de ändras och förvandlas
i enlighet me dGud och värdigt Gud.
Och därför har denna sjääl redan nu blivit en
himmelssjäl, himmelsk ochmer gudomlig
än mänsklig.
Alla dessa förvandlingar som vi har berättat om,
dem utför Gud och förverkligar medelst denna
natt i själen, därigenom att han upplyser henne
på et gudomligt sätt och upptänder i henne
en längtan efter att få äga Gud allena och ingenting
annat.
Det är sålunda med all rätt som själen genast
tillägger den tredje versen av strofen:
O LYCKLIGA LOTT!