Direktlänk till inlägg 2 april 2016
KAPITEL. 11.
VI BÖRJAR ATT FÖRKLARA ANDRA VERSEN
AV DEN FÖRSTA STROFEN.
OCH VI VISAR HUR VINSTEN AV DESSA
SVÅRA PRÖVNINGAR ÄR EN HÄFTIG
KÄRLEK TILL GUD.
1. Själen ger i dnna vers en förklaring av den
kärlekseld vi talat om, som griper tag i henne
på samma sätt som den materiella elden griper
tag i träet.
Den upptändes i själen tack vare eden smärtsammakontemplationens natt.
Denna eld liknar en viss mån den eld som inverkar på den sinnliga delen som vi har talat
om. Men i annat avseende är den helt olik
denna, lika mycket som själen är olik kroppen
och som den andliga delen av själen är olik
den sinnliga.
Denna kärlekseld upptändes i anden;
det är som själen mitt uppe i sina mörka ångestkval
känner sig träffad av en levande, häftig kärlek
till Gud.
Samtidigt har hon en vag känsla av att Gud är där,
Utan att hon likväl fattar något särskilt,
ty förståndet ligger som sagt i mörker.
2. Han bara känner att hennes ande älskar Gud
djupt och lidelsefullt, ty detta andliga uppflammande skapar en passionerad kärlek.
Eftersom denna kärlek är ingjuten av Gud är den mera passiv än aktiv, och därför föder
den i själen kärlekens starka passion.
Denna kärlek äger redan i dag något av förening
med Gud, och följaktligen har den i viss mån
också del i föreningens egenskaper; dessa
yttrar sig mera som Guds handlingar än som
själens, de finns på ett passivt sätt inom
henne och hon bara ger sitt samtycke till dem.
Men värmen, kraften, egenarten och lidelsen
i kärleken eller i flammandet framkallas
utslutande avGuds kärlek, och Gud drar själen
allt mera till sig för att förena henne med sig.
Denna Guds kärlek finner emellertid själen
så mycket mera förberedd och mottaglig för
möte och förening, som hon har lyckats förkväva,
underkuva och betvinga alla sina böjelser
och frånta dem all njutning av både det
himmelska och det jordiska.
3. Det är detta som på ett underbart sätt sker
i denna rening så fylld av mörker.
Ty Gud har försatt jälens alla krafter i ett sådant
tillstånd av avvärjning och samling, att de inte
längre kan finna njutning i någonting, även om
de ville.
Allt detta gör Gud för att lösgöra själens krfater från allting och dra dem till sig, så att hon
får mera kraft och förmåga at ta del i denna
starka kärleksförening med Gud, som han medelst
denna rening redan börjar ge åt henne.
I detta tillstånd måste själen älska Gud med
alla sina krafter och andliga och sinnliga känslor.
Men detta skulle inte ha kunnat komma
till stånd om hennes känslor och böjelser hade vänt
sig också till andra föremål.
Det var därför som David för att få kraft till
denna kärleksförening till Gud sade till honom:
"Min kraft vill jag bevara för dig"
( Ps. 59:10 ), det vill säga all min förmåga, alla
mina böjelser och alla förmögenheter, och jag
vill inte ge dem varken sysselsättning eller
tillfresställe utanför dig.
4. Av denna framställning kan man kanske göra
sig en svag ide om intensiteten och kraften hos
denna kärleksglöd i anden, när Gud till denna
koncentrerar själens alla krafter, förmögenheter
och böjelser, både de andliga och de sinnliga.
Han vill att hon skall bruka alla krafter och
böjelser i fullständig harmoni uteslutande till
denna kärlek och på så sätt i ordets fulla
betydelse hålla det första budet, enligt vilket
allt som människan har och är skall vändas
till denna kärlek och ingenting får uteslutas.
"Du skall älska Herren din Gud av allt ditt hjärta
och av all din själ och av all din kraft"
( 5 Mos. 6:5 ).
5. Själens alla förmögenheter och krafter har
koncenterats i denna kärleksglöd och själen själv
har upphunnits och träffats i var och en av dessa
förmögenheter och gripits av kärlek.
Hur kommer då ------ kan vi förstå det? -------
dessa krafters rörelser och hela verksamhet att
gestalta sig, när de är träffade och upptända
av denna mäktiga kärlek och när de utan att äga
den och mättas av den i stället ser sig själva
i mörker och tvivel?
Naturligtvis blir deras hunger bara större därvid.
Och liksom de hundar som David talar om,
stryker de omkring i staden, och när de inte kan
mätta en sådan kärlek börjar de tjuta och jämra
sig ( Ps. 59:15-16 ).
Ty beröringen av denna kärlek och gudomliga
eld uttorkar andne så, och upptänder så dess begär
att få stilla sin törst, att själen på tusen sätt
gör sig aktiv för att försöka visa för Gud alla sina
önskningar och förhoppningar.
Det är detta som David så bra uttrycker
i psalmen när han säger:
"Min själ törstar efter dig, men på hur många
sätt längtar inte min kropp efter dig" ( Ps. 63:2 ).
Detta betyder genom sina önskningar.
Enligt en annan översättning skulle han ha sagt:
"Min själ törstar efter dig, min själ förgås
för din skull".
6. Detta är orsaken till att själen i denna vers
säger: "Av kärleksdrömmar och ångest driven",
hon säger inte:
Av kärleksdröm och ångest driven.
Ty själen älskar i själva verket på tusen sätt,
i sina tankar, i handlingar och i de händelser som
inträffar.
Hennes kärlekslängtan plågar henne ständigt,
vid alla tillfällen och på alla platser; aldrig är hon
riktigt fridfull, utan ständigt upptänd och gripen
av kärlek, såsom den helige Job förklarar
när han säger:
"Liksom hjorten som flämtar efter skugga,
och liksom en dagakarl som får bida efter sin lön,
så har jag fått till arvedel månader av elände,
och nätter av vedermöda ha blivit min lott.
Så snart jag har lagt mig är min fråga:
"När skall jag då få stå upp? Och på nytt inväntar
jag aftonen, och jag genomtränges av smärta
ända till mörker" ( 7:2-4 ).
Allt blir för trångt och för smått för denna själ;
hon ryms inte inom sig själv, varken himmel
eller jord räcker till för henne längre och hon
genomtränges av smärta ända till mörker,
såsom Job uttrycker sig.
Andligen och för vårt syfte uppfattat beyder
detta att själen plågas och lider utan trösten
av ett hopp om något ljus eller andligt gott.
Själens längtan och kärleksplåga är så stor
därför att den har två orsaker.
För det första det mörker hon befinner sig'
i,, som marterar henne med tvivel och fruktan,
och för det andra den kärlek till Gud som
brinner inom henne, eggar henne genom
sitt kärlessår och strömmar över henne
på ett underbart sätt.
7. Dessa två sätt att lida under detta tillstånd
skildrar Jesaja mycket fint för oss i orden:
"Min själ trängtar efter dig om natten" ( 26:9 ),
det vill säga mitt i sitt elände.
Detta ärdet ena sättet att lida som kommer
av den dunkla natten.
Men profeten tillägger:
"Anden i mig söker dig bittida".
Detta är det andra sättet att lida, och det
kmmer av de begär och den kärlekslängtan som
plågar ande och hjärta.
Men mitt i dessa lidanden som beror på mörker
och kärlek känner själen i sitt inre en viss vänlig närvaro och kraft, som alltid följer henne och som
stärker henne.
Och när sedan tyngden av det plågsamma mökret
åter fösvinner, så känner sig själen ofta ensam,
tom och svag.
Och orsaken är att själens energi och kraft blev
henne given utan hennes medverkan av den
dunkla, genomträngande kärlekselden; men när
nu denna kärlekseld upphör, så försvinner
smatidigt me dmörkret också kärlekens kraft
och glöd ur själen.