Direktlänk till inlägg 2 april 2016
KAPITEL. 12.
VI VISAR HUR DENNA FRUKTANSVÄRDA NATT
ÄR EN SKÄRSELD, OCH HUR DEN GUDOMLIGA
VISHETEN UPPLYSER MÄNNISKORNA PÅ
JORDEN MED SAMMA LJUS VARMED DEN RENAR
OCH UPPLYSER ÄNGLARNA I HIMMELEN.
1. Det nu sagda låter oss förstå hur denna
kärlekseldens dunkla natt samtidigt somden renar
själen i mörkret också så småningom upplyser
henne i mörkret.
Likaså inser vi därigenom att såväl som det
i det andra livet finns en mörk och matriell eld
som renar andarna, så finns det i detta livet en kärleksfull, mörk och andlig eld som renar och luttrar dem.
Skillnaden består bara däri att i skärselden
är det elden som renar, under det at på jorden
är det kärleken ensam som renar och upplyser.
Detta är den kärlek somDavid bad om när
han sade:
"Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta" ( Ps. 51:12 ).
Ty hjärtats renhet är intet annat än Guds
kärlek och nåd.
Och därför kallas de renhjärtade saliga
av Frälsaren ( Matt. 5:8 ),
vilket betyder att de är uppfyllda av kärlek,
ty salighet ges bara åt kärleken.
2. Men om själen nu renas när hon upplyses
av den gudomliga Vishetens kärleksfulla eld,
så är det därför att Gud aldrig ger den mystiska
visheten utan att också ge kärlek, eftersom det
är kärleken själv som ingjuter den.
Det är detta som Jeremia klart visar oss
när han säger:
"Från höjden sände han en eld i mina ben
och han undervisade mig" ( Klag. 1:13 ).
David säger att Guds Vishet är lik silver
renat i eld ( Ps. 12:7 ), vilket betyder att det
har renats i kärlekens luttrande eld.
Ty denna dunkla kontemplation ingjuter
på en gång kärlek och vishet i själen; den mottas
av varje själ alltefter just hennes förmåga
och behov, och den upplyser och renar henne
från henens okunnighet, såsom den Vise som
hade erfarit det säger:
"Visheten upplyste all min okunnighet"
( Syrak. 51:19-20 ).
3. Därav följer likaså att dessa själar renas
och upplyses av samma Guds Vishet som renar
änglarna från deras okunnighet och som undervisar och upplyser dem om vad de förut inte visste.
Denna Vishet går från Gud ut till de högsta
hierarkierna ändå ned till de lägsta, och därifrån
slutligen till människorna.
Det är därför som den Heliga Skrift i fullständig
sanning och korrekthet i uttrycken säger att
änglarnas alla verk och alla ingivelser till
människorna kommer från dem och från Gud
på samma gång.
Ty Gud leder vanligen sin vilja genom änglarna,
och dessa meddelar den i sin tur från den ene
till den andre utan dröjsmål, liksom solstrålen
tränger tvärs igenom en mängd glasfönster
som står i rad efter varandra.
Om också solstrålen i verkligheten av sig själv
tränger igenom alla fönstren, så överför
och meddelar dock varje enskilt fönster ljuset
i en mildare form åt nästa fönster, alltefter
fönsters art, och mera inskränkt och försvagat,
alltefter som fönstret står närmare eller längre
bort från solen.
4. Därav följer att ju närmare de högre och de lägre hierarkierna står Gud, desto mera renas och upplyses de och mottar en allmän klar insikt;
men det följer också att de lägre hierarkierna mottar denna insikt bara så mycket svagare
och avlägsnare.
Därav följer också att människan, som är
den sista som denna kärleksfulla kontemplation
når fram till när det behagar Gud att ge henne den,
kommer att motta den på sitt eget ofullkomliga
sätt, mycket begränsat och smärtsamt.
Ty det Guds ljus som ängeln får uppfyller honom
med kärleks klarhet och ljuvlighet, såsom det
passar en ren ande som är förberedd att ta emot
en sådan nåd.
När det emellertid gäller människan som är oren
och svag, är det naturligt att Gud upplyser henne
så som vi har sagt genom att försätta henne
i mörker, plåga och ängslan, just så som solen
gör med det sjuka ögat.
Han uppfyller henne med en passionerad
och smärtfylld kärlek, och detta varav ända till
dessa att kärlekens eld genom sitt renande verkan
har förandligat och fullkomnat henne, så att hon,
liksom änglarna, till slut blir i stånd till en ljuv
förening med detta kärleksfulla nådeinflytande.
Härom skall vi med Guds hjälp senare tala.
Men i väntan på detta är det i sorger och bedrövelser som hon mottar denna kontemplation
och denna kärleksfulla insikt som vi talar om.
5. Vad detta uppflammande och dessa kärleksval
beträffar, känner själen dem dock inte alltid.
Ty i börja av den andliga reningen ägnar sig
denna gudomliga eld mera åt att torka ut
och förbereda själens trä än åt att upptända det.
Men med tiden, när elden så småningom har
värmt upp själen, känner hon rätt ofta detta
uppflammande och denna kärleksglöd.
Då nu förståndet här medelst detta mörker
blir alltmer renat, så händer det ibland att den
mystiska och älskande Gudsvisheten samtidigt
som den upptänder viljan också upplyser
och berör den andra själsförmögenheten,
förståndet, och ger detta någon kunskap eller
klarhet om Gud som är så härlig och himmelsk,
att viljan genom denna klarhet flammar upp ien
underbar hänförelse.
Utan att viljan själv gör något slår då den
gudomliga kärlekens eld ut i full låga, så att själen,
tack vare den klara förståelse därav som hon får,
tycker sig förvandlad till en levande eld.
Därför säger David i en psalm:
"Mitt hjärta blev brinnande i mitt bröst; när jag
begrundade, upptändes en eld i mig"
( Ps. 39:4 ).
6. Den gemensama kärleksbrand hos de två
själsförmögenheterna, förståndet och viljan,
som här försiggår är en källa till rikedom
och glädje för själen.
Hon har utan tvivel kommit i beröring med Gudomen
och redan uppnått begynnelsen av den fullkomliga
kärleksföreningen som hon eftersträvar.
Och därför kan man inte vänta sig en beröring
av denna upphöjda känsla och gudomliga kärlek
förrän man har genomgått många lidanden
och fullgjort största delen av reningen.
För de lägre graderna däremot, dem som vanligen förekommer, är en sådan rening
inte nödvändig.
7. Av denna framställning följer, att samtidigt
som viljan av Gud passivt mottar detta andliga
goda kan den mycket väl älska utan att förståndet
begriper det, liksom att förståndet kan begripa
utan att viljan älskar.
Och då nämligen denna kontemplationens
dunkla natt innefattar både gudomligt ljus
och gudomlig kärlek, så som elden ju innefattar
både ljus och värme, så ligger det ingen
motsägelse i att detta kärleksfulla ljus vid sitt
tillströmmande ibland mera träffar viljan och
upptänder den med kärlek, under det att det
lämnar förståndet i mörker; och vidare att det
ibland uppfyller förståndet med ljus och kunskap,
under detat det lämnar viljan i känslotorka.
Det är likadant med elden.
Den kan ge värmeutan att ge sitt ljus, och likaså
kan den ge ljus utan att ge sin värme.
Det är alltsammmans Guds verk.
Han ingjuter sina nådegåvor så som det
behagar honom.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
|||||||
4 | 5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||
11 | 12 | 13 |
14 | 15 |
16 |
17 | |||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 | |||
25 |
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
||||
|