Direktlänk till inlägg 28 mars 2016
KAPITEL. 9.
PÅ VILKET SÄTT DENNA NATT, ALLT UNDER
DET ATT DEN SKAPAR MÖRKER I ANDEN,
DOCK ÄR ÄGNAD ATT UPPLYSA DEN
OCH GE DEN KLARHET.
1. Det återstår oss nu alltså att visa huruledes
denna kontemplations saliggörande natt skapar
mörker i anden endast i avsikt att upplysa
den om allt.
När denna kontemplation nedtrycker anden
och utblottar den på allt, så är det endast för
att lyfta den och upprätta den, och när kontemplationen gör anden fattig och fråntar
den allt ägande och alla naturliga böjelser
och känslor, så att det endast för att anden skall
på Guds sätt förberedas till att kunna njuta
och avsmaka alla naturliga och övernaturliga
ting.
Ty anden äger då en frihet som gäller generellt
för allting.
Se tex. på elementen.
För att dessa skall kunna uppnå förbindelse
med alla sammansatta och enkla naturliga ting,
får de inte ha någon speciell färg, lukt eller
smak, ty bara i så fall kan de anpassa sig till
alla olika smaker, lukter och färger.
Likadant är det med anden.
Den måste vara enkel och ren och tom på alla
naturliga böjelser, både övergående och
vanemmässiga, så att den fritt och i hela sitt djup
kan uppnå förbindelse med den gudomliga Visheten.
Först medelst denna renhet förmår anden
i en viss, mycket hög grad av fullkomning känna
den allsidiga smaken hos alla ting.
Utan denna rening kan anden alls inte
förnimma och smaka den fulla tillfredsställelsen,
hela rikedomen av andliga ljuvligheter.
Ty en enda kvarblivande böjelse, en enda
öm känsla hos anden för något särskilt,
den måvara övergående eller vansmässig,
räcker för att hindra anden från att förnimma
ljuvligheterna och den innerliga glädjen
hos kärlekens ande, som innehåller all ljuvlighet.
3. Och det är därför som ett förstånd som skall
förenas med det gudomliga ljuset och i
fullkomlighetens tillstånd självt bli gudomligt
allra först måste få sitt naturliga ljus renat
och tillintetgjort, vilket sker därigenom
att förståndet träder in i mörkret medelst den
dunkla kontemplationnen.
I detta mörker måste förståndet stanna hela
den tid som behövs för att jaga bort och förinta
den sedan länge förvärvade kunskapsförmågan
hos själen.
I dess ställe inträder då den gudomliga
upplysningen, det gudomliga ljuset.
Eftersom nu den tidigare kunskapsförmågan
var naturlig, så måste det mörker som förståndet
här uthärdar vara ett djupt mörker, fruktansvärt
och oerhört smärtsamt; då det känns i andens
innersta väsen upplevs det som ett substantiellt
mörker.
Den kärlek som själen i den gudomliga föreningen
skall få motta är gudomlig, och den är följaktligen
mycket andlig, subtil, upphöjd och fint kännnade.
Den övergår vida alla naturliga och ofullkomliga känslor och böjelser hos viljan,
såväl som alla dess begär.
För att viljan genom kärleksföreningen skall
komma fram till att kunna känna och smaka
denna gudomliga kärlek och glädje som den
på naturlig väg inte är mäktig, erfodras därför
först av allt att den blir renad och fullständigt
utblotad på alla sina böjelser och känslor.
Viljan måste stanna kvar i all torka och ångest
hela den tid som behövs för att dess naturliga
känslor för både gudomliga och mänskliga ting
skall försvinna.
Så måste viljan i den dunkla kontemplationens
eld renas, utblottas och befrias från alla slags
onda inflytanden, på samma sätt som det
fiskhjärta som Tobias lade på kolelden.
Och när detta väl har skett, då har viljan uppnått
en ren och enkel mottaglighet och hela dess smak är renad och öppen fr att mottaga en höga
och sällsamma beröringen av den gudomliga
kärleken, i vilken den kommer att se sig
omformad till en gudomlig vilja.
Ty då har alla de övergående och vanemässiga
hinder försvunnit som fanns inom den och som vi har talat om.
4. Vad behöver själen vidare för att bli skickad
för den gudomliga kärleksföreningen, vartill
hon förbereds genom den dunkla natten?
Hon måste uppfyllas och utrustas med en
viss förklarad härlighet för att kunna träda
i förbindelse med Gud.
Denna härlighet innesluter i sig otaliga andliga
skatter och ljuvligheter, som på ett övernaturligt sätt övergår all den rikedom själen rent naturligt kan äga och som inte kan upptas av den svaga
och orena naturen.
Ty så säger Jesaja: "Ty intet öga har sett
och intet öra har hört och intet människohjärta
har anat, vad Gud har förberett åt dem som älska
honom" ( 64:4 ).
Och därför måste själen först bli tom och fattig
i anden, hon måste lösgöra sig från varje
naturligt stöd, från varje tröst och varje
föreställning ifråga om såväl himmelska som
jordiska ting, så att hon, alldeles tom och fattig
i anden och avklädd den gamla människan,
verkligen blir i stånd att leva detta nya
och saliga liv, som den dunkla natten har
förskaffat henne och som kallas
gudsföreningens tilstånd.
5. Vidare måste själen få en vidsträckt och
livgivande gudskunskap och känsla för gudomliga
och mänskliga ting; alltså inte en alldaglig
känsla och inte en naturlig kunskap.
Ty så högt som anden står över sinnena
och det gudomliga över det mänskliga.
lika högt står nu hennes betraktelsesätt över vad
det förut var.
Och det är därför som anden måste renas
och frigöras från den naturliga och alldagliga
sinnesbeskaffenhet ( sinnetskaraktär ),
därigenom att den medelst en renande kontemplationen försättes i djup ångest
och vånda.
Också minnet måste avskiljas från
allt som tidigare utgjorde ett ämne för förnöjelse
och vila, och känsloförmågan måste bli innerligare
och mera benägen att lämna allt oväsentligt
därhän och glömma det, och då tycker själen
att allt här på jorden verkligen är helt
annorlunda mot vad hon förut tänkte.
Så drar enna natt anden ut ur den vanliga och låga
tänkesättet och fyller den med en gudomlig
insikt, som tycks själen så främmnade och så
olik alla mänskliga betraktelsersätt att hon blir
alldeles utom sig.
Ibland tycker hon atthon är liksom förhäxad
eller bedövad, hon häpnar över allt vad hon ser
och hör, allt tycks hennes sällsamt och ovanligt,
fastän hon inte gör annat än vad hon brukar göra.
Orsaken är den att själen själv avviker och avlägsnar sig allt mer och mer från det vanliga
tänke- och synsätter, så att detta har förintats
och blivit helt gudomligt, och därigenom
tillhör hon nu mera det kommande livet
än det närvarande.
6. Alla dessa bedrövelser och andliga reningsätt
måste själen genomgå för att kunna födas till
andens nya liv medelst detta gudomliga inflytande
Det är i dessa smärtor som hon föder frälsningens ande, enlgt Jesajas ord:
"Så var det med oss inför dit ansikte, o Herre.
Vi voro också havande och våndades, och vi
födde anden" ( 26:17-18 ).
Dessutom är det medelst denna kontemplations
natt som själen förbereder sig till den ro och inre frid, som är så djup och underbar att den enligt den
Heliga Skrift övergår allt förstånd ( Fil. 4:7 ).
Därför måste den tidigare friden helt avlägsnas
ur själen, ty den var invecklad i ofullkomligheter
och var inte en sann frid, även om själen trodde
detta därför att den var i enlighet med hennes smak, som ju rådde i hennes sinnen och ande.
Men jag upprepar att den friden var ofullkomlig.
Själen måste alltså renas , skiljas och avlägsnas
från den, och det var detta som Jeremia upplevde
och begrät i följande ord:
"Ja, du förkastade min själ och tog bort min
frid" ( Klag. 3:17 ).
7. Detta är en oerhört smärtsam rening för själen
på grund av all den fruktan, alla de strider och
vanföreställnngar som hon uplever i sitt inre.
Anblicken och känslan av hennes eget
elände får henne att tro att hon är förlorad
och att hennes lycka för alltid är förbi.
Därvid uppstår inom henne en sådan smärta
och så djup klagan att hon kan utbrista i ett
andligt ångestskri och i stönanden, som ibland
nå ända fram till läpparna och som uttrycker
sig i tårar när hon har kraft till det.
Men denna lättnad får hon bara sällan erfara.
David var förtrogen också med detta,
och han förklarar det myket bra i psalmen när
han säger: "Jag är bedrövad och helt vanmäktig;
jag klagar för mitt hjärtas jämmar skull"
( Ps. 38:9 ).
Detta stönande är uttryck för en djup smärta;
det händer ibland vid en plötslig och intensiv
påminnelse om hennes olycka att själen känner
sig så krossad under tyngden av smärta och sorg,
att jag vet inte hur jag skall beskriva det.
Man kan inte säga det bättre än om man
lånar dessa ord av den helige mannen Job,
som kände till det av erfarenhet:
"Såsom bruset av stor vatten strömma mina klagorop" ( 3:24 ).
På samma sätt som vattnen ibland flödar över
med en sådan kraft att de översvämmar
och uppfyller allting, så överskrider också denna
ångest och smärta i själen alla sina bräddar.
så att själen översvämmas och genomtränges
därav.
Alla hennes känslor och innersta krafter faller
offer för sådana andliga kval och smärtor
att det undandrar sig all beskrivning.
8. Detta är verkningar som denna natt framkallar
i själen genom att dölja för henne hoppet om
att någonsin få återse dagsljuset.
Det är om detta som profeten Job säger:
"På natten genomborras min mun av smärtor,
och de som gnaga mig veta ej av vila" ( 30:17 ).
Med munnen menas här viljan, som
genomborras av dessa smärtor som aldrig upphör
att fräta själen och som aldrig vilar.
Ty de tvivel och farhågor som genomborrar själen
tar aldrig slut.
9. Denna strid och kamp är fruktansvärd,
därför att den väntade friden måste bli stor;
och den andliga smärtan är så djup och
genomträngande och ren, därför att den kärlek
som själen skall få måste bli djup och ren.
Ju djupare och värdefullare ett verk skall bli,
desto mera djupgående och omsorgsfult måste
också arbetet för det vara, ty en byggnad blir solid endast om den vilar på en fast grund.
Därför säger Job:
"Nu vissnar min själ i mig, och mitt innersta
sjuder utan attfå ro" ( 30:16, 27 ).
Orsaken är den att själen är kallad att i det
fullkomlighetens tillstånd, dit denna renande natt
leder henne, äga otaliga skatter av gåvor och
dygder.
Både i fråga om sin substans och sina förmögenheter måste honn börja med att rent
allmänt se och känna sig vara långt från alla
dessa skatter, tom och fattig och utblottad
på dem, ja främmande för dem.
Hon måste anse sig så långt borta ifrån dem
att hon aldrig kommer att kunna nå dem,
och anse att all lycka är förlorad för henne.
Till detta hänvisar också Jeremia när
han säger: "Jag visste ej mer vad lycka var"
( Klag. 3:17 ).
10. Låt oss nu undersöka en svårighet.
Detta kontemplationens ljus är mycket milt
och ljuvligt, själen skulle inte kunna önska sig
något mera lyckbringande.
Som vi har sagt är det med detta ljus som
hon skall finna allt det goda som väntar i det
fullkomningens tillstånd som hon söker.
Men när nu detta ljus strömmar in i själen,
varför börjar det då med attframbringa alla
dessa plågsamma och egendomliga verkningar
som vi har talat om?
11. Det är lätt att svara på denna fråga genom
att upprepa vad vi redan delvis har förklarat.
Orsaken är inte att kontemplationen och
det gudomliga inflytandet självt skulle framkalla
plåga, tvärtom bringar det en rikedom av ljuvlighet
och glädje, som själen senare också verkligen
får njuta av.
Utan orsaken till alla lidanden kommer av
själens svaghet och ofullkomlighet,
liksom också av hennes mottaglighet, som
ställer sig i rak motsats till upptagandet av dessa
nådebevis.
Och det är därför som detta gudomliga ljus
måste förosaka de lidanden som vi har talat om.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|