Direktlänk till inlägg 28 mars 2016
KAPITEL. 8.
ANDRA LIDANDEN FÖR SJÄLEN I DETTA STADIUM.
1. Det finns ännu en sak som plågar själen
och gör henne tröstlös.
Eftersom hennes själskrafter och känslor under
denna natt i så hög grad är bundna, så kan
hon inte såsom tidigare lyfta sitt hjärta och sitt
sinne till Gud.
Likaså ärdet omöjligt för henne att bedja,
utan hon känner det, liksom en gång i tiden
Jeremia, som om Gud hade satt ett moln framför henne, för att hennes bön inte skulle nå fram
till honom ( Klag. 3:44 ).
Jeremia vill därmed säga detsama som han
på följande ställe uttrycker med orden:
"Med huggen sten har han murat för mina vägar"
( Klag. 3:9 ).
Och när själen någon gång ber, så blir hennes
bön så torr och känslolös, att hon omöjligen
kan tro annat än att Gud inte lyssnar till henne
och inte bryr sig om hennes bön, såsom
samme profet låter förstå med följande ord:
"Men om jag också klagar och ropar, så
avvisar han min bön" ( Klag. 3:8 ).
Sannerligen, detta är inte rätta stunden
att samtala med Gud, utan att "sänka sin mun
i stoftet" som Jeremia säger, och vänta och se om det "kanhända ännu finnes något hopp"
( Klag. 3:29 )
och att med tålamod uthärda denna rening.
Det är Gud som är tillstädes och som utför
sitt verk i själen, och det är därför som själen
ingenting förmår.
Därför är hon helt oförmögen att bedja och
att med någon uppmärksamhet deltaga i gudtänster.
Ännu mindre kan hon syssla med andra ting
och timliga angelägenheter.
Ja, hon ibland så förskjunken i sig själv
och hennes minne sviker henne så till den grad,
att långa stunder kan gå då hon inte vet vad hon
gjort eller tänkt, eller vad hon nu gör eller
tänker göra. Om hon också ville är hon inte'
i stånd att fästa sin uppmärksamhet på
någonting av det hon sysslar med.
2. När själen befinner sig i detta tillstånd är det
inte bara förståndet som renas från sitt eget
ljus och viljan från sina böjelser, utan också
minnet renas från sina resonemang och kunskaper.
Själen måste bli liksom förintad vad dessa
själskrafter angår, för att det skall gå i uppfyllelse
som David sade om sig själv i denna rening:
"Och jag förintades och viste det icke"
( Ps. 73:22 ).
Det icke vetandet betyder den där ovetenheten
och glömskan hos minnet som kommer av den
inre samling vari själen är försänkt under
denna kontemplation.
Ty för att själen skall bli väl förberedd för den
gudomliga kärleksföreningen och stålsatt med
alla sina krafter på ett gudomligt sätt, så måste
hon först med alla sina krafter försjunka
i kontemplationens himmelska och dunkla ljus,
och sålunda frigöras från alla sina böjelser
och föreställningar beträffande skapade ting.
Detta tar mer eller mindre lång tid, beroende
på kontemplationens intensitet.
Ju enklare och renare detta gudomliga ljus
faller in i själen, desto mera fördunklar, uttömmer
och förintar det hos henne alla särskilda
föreställningar och böjelser av både högre
och lägre slag.
Och likaså, ju mindre utblottar och fördunklar det
henne.
Det låter otroligt när man säger att detta
övernaturliga och gudomliga ljus fördunklar själen
mera ju klarae och renare det är, och att ju mindre
klart och rent det är desto mindre dunkelt verkar
det för själen.
Detta kan vi emellertid först om vi erinar oss
den grundsats uttalad av Filosofen som vi
redan har bevisat och enligt vilken de övernaturliga
tingen är desto dunklare för vårt förstånd,
ju klarae och uppenbarare de är i sig själva.
3. För att förstå detta ännu bättre gör vi här
en jämförelse med det vanliga naturliga dagsljuset.
Vi ser en solstråle som faller in genom
fönstret. Ju renare och dammfriare det är, desto
mindre syns den; men ju flera dammpartiklar
det finns i luften, detso synligare blir den för
ögat.
Orsaken till detta fenomen är att det inte är ljuset
självt som vi ser, ty ljuset är bara det medel
varmed vi kan se det som det upplyser.
Vi ser ljuset bara genom det återsken som
det skapar omkring sig, och utan detta återsken
skulle vi inte kunna se det.
Om därför solstrålen gick in genom ett fönster
i ett rum och gick ut genom ett fönster mittemot
utan att den mötte något föremål eller något
dammkorn i luften som kunde återkasta den,
så skulle rummet inte vara ljusare än förut
och inte heller skulle man se solstrålen.
Tvärtom, om vi ser noga efter så är det mörkare
där solstrålen är, därför att den företar något
av det andra ljuset och för att den som sagt inte
kan ses i sig själv, eftersom det inte finns
några synliga föremål som kan återkasta den.
4. Detta är varken mer eller mindre än vad som
sker när kontemplationens gudomliga stråle faller
in i själen. Den övergår själens naturliga
fattningsförmåga och lägger henne i mörkret,
och den fråntar henne alla de naturliga föreställningar och böjelser som hon förut hade genom sitt naturliga förstånds ljus.
Och på det sättet lägger den henne inte bara
i mörker, utan den gör henne också tom på alla
hennes andliga och naturliga krafter och begär.
Och när hon på det sättet har blivit alldeles
tom och mörk,
då renar och upplyser henne denna stråle med
det gudomliga andliga ljuset, och detta utan
att själen alls märker att hon mottar det.
I stället förblir hon i mörker, såsom vi sade
om solstrålen, som förblir osynlig när den är
ren och inte möter något föremål, okså när den
kastar sitt ljus rakt in i rummet.
Men när detta andliga ljus som strömmar in i själen
träffar något föremål, hur litet det än är, som
återkastar det, det vill säga någon fråga angående
andlig fullkomlighet eller ofullkomlghet som
det rör sig om att begripa, elle ren bedömning
som måste göras i frågaom falskt eller sant,
strax ser hon det hela och förstår det mycket
klarare än innan hon trädde in i detta mörker.
På samma sätt hjälper henne det andliga ljus
hon äger att med lätthet märka en ofullkomlighet
som inställer sig.
Det är som med strålen som vi har talat om,
man märker inte att den går tvärs igenom
rummet, men fastän man inte ser själva ljusstrålen,
så kan man sträcka fram handen elle rnågot
annat föremål, och strax ser man handen eller
förmålet och märker att där finns det solljus.
5. Det andliga ljuset är mycket enkelt och mycket
rent, och det äger en generell karaktär som gör
att det inte sträcker sig till några särskilda
föreställningar av varken naturlig eller gudomliga
art och det binder sig inte vid sådana, ty detta ljus
har ju tömt själskrafterna på och förintat alla dessa
bedrepp.
Och det är därför som det med en helt generell
och lätt kunskapsakt genomtränger alla högre
och lägre ting som erbjuder sig.
Därför säger Aposteln:
"Anden utrannsakar ju allt,ja ock Guds djuphet"
( 1 Kor. 2:10 ).
Det är om denna generella och enkla vishet
som den Helige Ande genom den Vise säger:
"Visheten tränger igenom och går in i allt, till
följd av sin renhet" ( Visheten. 7:24 ).
dvs. emellertid hon inte är bunden till någon
särskild föreställning eller särskild böjelse.
Dtta är en karateristisk egenskap hos den ande
som har renats från alla böjelser och särskilda
föreställningar.
Det är just därför att den inte njuter av och inte
omfattar någonting särskilt, utan förblir tom,
dunkel och mörk, som den är så helt inställd
på att genomtränga allt.
På det sättet besannas i mystisk mening hos
denna ande det ord av den helige Paulus som
säger: "Utblottade på allt, men likväl ägande allt"
( 2 Kor. 6:10 ).
Sådan är den lycksalighet som är reserverad
för en sådan fattigdom i anden.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|