Direktlänk till inlägg 26 mars 2016
KAPITEL. 6.
ANDRA LIDANDEN SOM SJÄLEN UTSTÅR
I DENNA NATT.
1. Det tredje slaget av lidande och plågor som själen i denna natt får utstå har sin orsak i förbindelsen mellan två andra ytterligheter:
det gudomliga och det mänskliga.
Det gudomliga är den renande kontemplationen,
och det mänskliga är själen själv.
Det gudomliga inströmmar i själen för att
fullkomna och förnya henen så att hon blir gudomlig.
Det befriar henen från alla de vanemässiga böjelser och egenheter som finns hos den gamla
människan och med vilka hon är helt förenad
och sammansmält.
På ett sådant sätt förkrossar och nedriver Gud
själens andliga substans och inhöljer henne i
ett så djupt och svart mörker, att själen vid
anblicken av sitt elände känner sig förintad
och utslocknad och tror sig prisgiven åt en
fasansfull andlig död.
Hon känner det som om hon hade uppslukats
av ett stort vidunder och nu ligger i dess dunkla
buk och håller på att smältas, och hon upplever
sådana ångestkval som Jonas i valfiskens buk
( Jon. 2:1 ).
I denna grav måste hon emellertid stanna,
ända fram till den andliga uppståndelse som
hon hoppas på.
2. Detta slags plågar, som verkligen överträffar
alla andra, beskrives av David med orden:
"Dödens smärta omvärvde mig ........ dödsrikets
kval omslöto mig ....... I min nöd åkallade jag
Herren och ropade till min Gud" ( Ps. 18:5-7 ).
Men vad den ångestfyllda själ lider mest under,
det är tanken att Gud av allt attdöma har förskjutit henne och störtat henne ut i mörkret som en
avskyvärd varelse.
Denna inre övertygelse att Gud för alltid
har lämnat henne är för henne den största pinan
och den förtjänar all medkänsla.
Detta har också David starkt upplevat när han säger: "Jag är övergiven bland de döda, lik de
slagna som ligga i graven, dem på vilka du icke
mer tänker, och som äro av skilda från din hand.
Ja du har sänkt mig med underst i graven,
ned i mörkret, ned i djupet.
Din vrede vilar tungt på mig, och alla dina böljors svall låter du gå över mig" ( Ps. 88:6-8 ).
Ty sannerligen, när själen befinner sig under
gastkramningen av denna renande kontemplation,
då upplever hon på ett mycket levande sätt
dödsskuggor, dödsstönanden och helveteskval.
Detta tillstånd består i att känna sig leva
utan Gud, att känna sig straffad och förkastad
av honom som ett offer för hans ovilja och vrde.
Alt detta upplever själen, och därtill kommer
den fruktansvärda ångesten att detta tillstånd
skall vara för evigt.
3. Hon tror sig dessutom vara lika övergiven
och föraktad av alla människor, men särskilt
av sina vänner.
Därför fortsätter David genast med orden:
"Du har drivit mina förtrogna långt bort ifrån
mig, du har gjort mig till en styggelse för dem"
( Ps. 88:9 ).
Jona kunde ge ett gott vittnesbörd om alla dessa
plågor, han som både kroppsligen och andligen
hade erfarit dem i valfiskens buk.
Och han sade: "Du kastade mig i djupet, mitt
i havet, och strömmen omslöt mig, alla dina
svallande böljor gingo över mig.
Jag tänkte då: "Jag är bortdriven ifrån dina ögon.
Men jag skall åter få skåda upp mot ditt heliga
tempel.
( Detta säger han därför att Gud då renar själen
för att hon skall kunn se. )
Vatten omvärvde mig in på livet, djupet omslöt
mig, sjögräs snärjde mitt huvud.
Till bergens grund sjönk jag ned, jordens bommar
slöto sig bakom mig för evigt" ( 2:4-7 ).
Med bommar menas här själens ofullkomligheter,
som hindrar henne från att njuta denna glädjerika
kontemplation.
4. Det fjärde slaget av plågor framkallas i själen
av en annan gullkomlighet hos denna dunkla
kontemplation, nämligen av dess höghet och storhet.
Däri ligger orsaken till att själen börjar upptäcka inom sig själv den motsatta ytterligheten,
hennes eget djupa armod och misär.
Detta är en av de största plågorna som själen
utstår i denna rening.
Hon känner nämligen inom sig en stor tomhet
och fattigdom på tre slags goda ting somm passar
hennes smak, och det är timliga, naturliga
och andliga goda ting.
I stället ser hon sig försatt djupt in i de
rakt motsatta onda tingen, i sin ofullkomlighets
elände, i känslotorka och fullständig oförmåga
att med sina själskrafter föreställa sig något och
i den svartaste andliga övergivenhet.
Ty eftersom Gud här renar själens sinnliga
och andliga substans och hennes inre och yttre
själsförmögenheter, såmåste hon också känna
sig tom, fattig och övergiven i alla dessa delar.
Och Gud låter henne sedan stanna kvar i denna
tomhet och torka och detta ogenomträngliga mörker.
Ty denna sinnliga delen renas genom torka, själskrafterna genom oförmågan att föreställa
sig någontig och anden genom det djupa mörkret.
5. Allt detta verkar Gud genom denna dunkla
kontemplationen, i vilken själen drabbas inte
bara av den smärtsamma tomheten och frånvaron av vanliga naturliga stöd och föreställnngar,
vilket i och för sig dock är tillräckligt för att inge
henne en ångest lik den en människa har som
man har hängt upp och sedan håller hängande
i luften, så atthon kan andas, utan Gud renar
henne också därigenom att på samma sätt som
elden förtär rost och slagg hos metaller,
så tillintetgör, upphäver och förstör han inom
henne alla de böjelser och ofullkomliga ovanor
som hon har skaffat sig under loppet av sitt liv.
Men eftersom dessa böjelse och ovanor har slagit
rot djupt inne i själens väsen, så brukar utom den
naturliga och andliga fattigdomen och utblottningen
också svåra kroppsliga och själsliga lidanden tillkomma, för att profeten Hesekiels ord skall
uppfyllas som säger:
"Tänd upp eld, låt köttet bliva förstört och spadet
koka in och benen bliva förbrända" ( 24:10 ).
Detta låter oss förstå vilken pina själen egentligen
lider i tomheten och armodet i sin sinnliga
och andliga substans.
Därtill anmärker profeten vidare:
"Och låt den sedan stå tom på eldsglöden, till
dess att den bliver så upphettad att dess koppar
glödgas och orenligheten smältes bort därur
och rosten försvinner" ( 24:11 ).
Han förklarar därvilken outsäglig plåga själen lider när hon renas kontemplationens eld.
Ty profeten säger att för att renas och berfias från det slagg och de böjelser som hon bär inom sig
måste själen på något sätt förintas och förstöras,
till den grad har dessa lidelser och ofullkomligheter
blivit en andra natur hos henne.
6. Därför tjänar denna smältugn till att rena
själen som guld renas i degeln, såsom den
Vise säger: "Såsom guld i degeln prövade han
dem" ( Vish. 3:6 ).
Själen känner denna våldsamma destruktion
ända in i sitt innersta väsen, och detta på ett
sådant sätt att hon samtidigt nåstan förgås
av inre armod.
Vi kan läsa om detta hos David, i den psalm
där han i just detta tillstånd ropar till Gud:
"Fräls mig, Gud, ty vattnen tränga mig inpå livet.
Jag har sjunkit ned i djup dy, där ingen botten är;
jag har kommit i djupa vatten, och svallet vill
fördränka mig. Jag har ropat mig trött, min strupe
är förtorkad; mina ögon försmäkta av förbidan
eftr min Gud" ( Ps. 69:2-4 ).
Det är ett tillstånd där Gud djupt förödmjukar
själen för att sedan upphöja henne desto högre.
Men om han inte själv vakade över de känslor som framkallas genast dövas, så skulle själen
inom kort komma att lämna kroppen.
Lyckligtvis stiger dessa känslor bara med
långa mellanrum upp i all sin styrka.
Men ibland är själens plåga sådan att hon
tycker att helvetet öppnar sig framför henne
och att hennes undergång är säker.
Dessa själar tillhör dem som verkligen stiger
ned i underjorden levande ( Ps. 55:16 ),
därför att de här renas lika mycket som där,
ty den rening de undergår är detsamma som de
där skulle fullgöra.
Och det är därför som den själ som här genomgår
allt detta antingen inte alls beträder försoningens
ställe, eller också bara mycket kort tid,
eftersom hon här på jorden fullgör mera på
en timme än där på många.