Direktlänk till inlägg 26 mars 2016
KAPITEL. 5.
VI BÖRJAR MED DEN FÖRSTA VERSEN DÄR DET
FÖRKLARAS HUR DENNA DUNKLA
KONTEMPLATION INTE BARA ÄR EN NATT FÖR
SJÄLEN UTAN OCKSÅ EN PINA OCHEN PLÅGA.
1. Denna dunkla natt är en inverkan från Gud
på själen som renar henne från okunnighet
och hennes vanemässiga ofullkomligheter,
både de naturliga och de andliga.
De kontemplativa kallar denna inverkan
för ingjuten kontemplation eller mystisk teologi.
I denna undervisar Gud själen och lär henne
kärlekens fulländning, utan att honn själv
samverkar eller ens förstår hur denna ingjutna
kontemplation försiggår.
Det är nämligen Guds älskande Vishet
som frambringar två huvudverkningar i själen,
ty han bereder henne för kärleksföreningen
med sig genom sin Vishets renande och upplysande
verkan.
Samma älskande Vishet är det som genom
sin upplysning renar de saliga andarna och som
här på jorden renar och upplyser själen.
2. Men här uppstår frågan varför detta gudomliga
ljus, som vi säger upplyser själen och renar henne
från hennes okunnighet, av själen kallas
för en dunkel natt?
Svaret är att det finns två skäl till att den
gudomliga Visheten både är en mörk natt för
själen och en pina och plåga.
Det första skälet är själva upphöjdheten hos
den gudomliga Visheten, som övergår själens
fattningsförmåga och som därför blir som ett
mörker för henne.
Det andra skälet är själens ringhet och orenhet,
vilket gör att detta ljus för henne är plågsamt,
smärtfyllt och dunkelt.
3. Till bevis för det första skälet kan vi erinra
om en av Filosofens lärosatser som säger,
att ju klarare och mera uppenbara de gudomliga
tingen i sig själva är, desto dunklare och mera
förborgade är de naturenligt för själen.
Det är på samma sätt med det naturliga
ljuset: ju starkare det är, desto mera bländar
det och fördunklar nattugglans pupill;
ju orubbligare någon stirrar in i solen, desto
mera förmörkas hans synförmåga,
ja han kan rentav bli helt blind, ty detta ljus
övertäffar i styrka det svaga ögat.
På samma sätt förhåller sig när kontemplationens
gudomliga ljus kommer in i en själ som ännu
inte är fullständigt upplyst, då förorsakar det
andligt mörker i henne.
Ty det inte bara överträffar hennes naturliga
kunskapsförmåga, utan det fördunklar också
själva förståndsakten, ja berövar henne den.
Därför kallar den helige Dionysius och andra
mystiska teologer denna ingjutna kontemplation
för en stråle av mörker.
Det gäller för den själ som ännu inte är upplyst
och renad, ty denna kontemplations stora och
övernaturliga ljus överväldigar och utsläcker själens naturliga kunskapsförmåga.
Därför säger också David: "Moln och töcken
omgiva Gud" ( Ps. 97:2 ).
I verkligheten är det inte så, men det verkar
så för vårt svaga förstånd, som bländas och
fördunklas av detta omätliga ljus därför att det
inte kan fatta någonting så upphöjt.
Detta förklarar David med följande ord:
"Av glansen framför hnom veko molnen undan"
( Ps. 18:13 ), de moln som som ligger mellan
Gud och vårt förstånd.
Detta är skälet till att, när Gud ingjuter
något av sig själv i en själ som ännu inte
är förvandlad, denna lysande stråle av hans
hemlighetsfulla vishet förosakar ett djupt
mörker i förståndet.
4. Och att denna dunkla kontemplation i början
också är plågsam för själen, det är också
klart.
Ty eftersom denna gudomliga, ingjutna kontemplation innebär en rikedom av den allra
högsta upphöjdhet, men den mottagande själen,
som ännu inte har renats, innehåller ett helt hav
av det yttersta elände, så följer därav att dessa två motsatser inte kan bestå tillsammans i ett
enda subjekt, vilket här är själen, och därför
måste själen naturnödvändigt plågas och lida.
Ty hon är det slagfält där de två motsatserna
kämpar mot varandra, eftersom kontemplationen
kommer att rena henne från hennes ofullkomligheter.
Detta skall vi bevisa genom slutledning på
följande sätt.
5. Vad det första beräffar, så är det säkert att
kontemplationen genom sitt upphöjda ljus
förorsakar den mottagande själen stor plåga.
Ty denna kontemplations upplysning och vishet
är oerhört klar och ren, men den mottagande
själen mörk och oren.
Ty liksom ögon som till följd av dåliga
vätskor är sjuka och orena känner smärta vid
ett hastigt inströmmande klart ljus, så är själens
plåga till följd av hennes orenhet oerhört svår,
om hon verkligen gripes av detta gudomliga ljus.
Ty när detta rena ljus inströmmar i själen,
så är det för att jaga bort ofullkomligheterna
därifrån.
Och då känner sig själen så oren och eländig,
att hon tycker att Gud uppreser sig emot
henne och hon emot honom.
Eftersom hon då verkligen tror att Gud har
förkastat henne, är hon så sorgsen och olycklig
att hon genomgår en av de mest smärtsamma
prövningar av dem som Job fick utstå.
Ty han sade: "Varför har du sänt mig till
ett mål för dina angrepp och låtit mig bliva en börda för mig själv?" ( 7:20 ).
Ty fastän själen då befinner sig i mörker ser
hon klart sin egen orenhet tack vare detta
strålande rena ljus, och honn inser klart att hon
inte är värdig varken Gud eller någon skapad
varelse.
Men vad som bedrövar henne mest, det är tanken
att hon aldrig kommer att bli värdig Gud och att
det hädanefter är slut med all l ycka för henne.
Ty hennes förstånd ärhelt försänkt i medvetandet och känslan av hennes egna synder
och elände.
Här upptäcker honn det alltsammans i detta
gudomliga och dunkla ljus, och hon förstår
tydligt och klart att hon av sig själv inte kan vänta
annat.
Det är denna betydelse vi kan ge åt följande
ord av David: "Du staffar människan för hennes
missgärning och låter hennes själ förtorka
och försmäkta, liksom spindeln förtorkar
genom att spinna sitt nät" ( Ps. 39:12 ).
6. Den andra plågan för en själ på detta stadium
kommer av hennes naturliga, moraliska och
andliga svaghet.
Ty då den gudomliga kontemplationen griper
själen med en viss styrka för att stärka och
alltmer behärska henne, så lider hon i sin
svaghet så svårt atthon nästan blir förtvivlad.
Detta sker särskilt vid de tillfällen då den
griper henne med stor kraft.
Då är sinnet och andne så att säga pressade
till jorden genom en ofantlig, osynlig tyngd,
och de råkar i sådan ångest att de skulle emotse
döden som en befrielse och nåd.
Profeten Job som av egen erfarenhet kände
till detta tillstånd sade: "Jag skulle vilja att Gud
inte kämpade mot mig i sin fulla kraft,
så att han inte nedtryckte mig med tyngden
av sin storhet" ( 23:6 ).
7. Ty under mäktigheten av detta tryck och denna
tyngd känner sig själen så fullständigt renons på
all nåd, att hon tycker ------- och hon med all rätt
-------- att allt som hon förut fann stöd i nu har
försvunnit med allt annat, och att ingen har
förbarmande med henne.
Här säger Job: "Haven misskund, haven
misskund med mig, I mina vänner, ty Guds hand
har hemsökt mig" ( 19:21 ).
Det är verkligen ett förhållande som är värt
all beundran och allt medlidande, detta att själen
är så svag och oren att hon känner Herrens hand så tung och fientlig, när den ju i själva verket
är så mild och ljuvlig och han inte alls låter den
tynga eller vila på henne; han bara berör henne,
och det gör han av medlidande och för att
bevisa henne nåd, inta alls för att bestraffa henne.