Direktlänk till inlägg 24 mars 2016
KAPITEL. 12.
OM FÖRDELAR SOM DENNA SINNENAS NATT
FRAMKALLAR I SJÄLEN.
1. Denna natt eller rening av sinnena är till
stor fördel för själen på grund av de andliga tillgångar
och de vinster hon där skördar, fastän det närmast
tycks henne att allt gott tas ifrån henne.
Liksom Abraham firade en stor fest när hans
son Isak blev avvänjd ( 1 Mos. 21:8 ),
så råder det också i himmelen glädje över att Gud
lyfter denna själ ut ur småbarnsstadiet lindor,
sätter ned henne på marken och tillsäger
henne att gå på egna ben, att han avvänjer henne
från modersmjölken och den fina, milda barnmaten
för att i stället ge henne bröd med kanter
på att äta.
Det råder glädje i himmelen över att hon så
småningom finner smak i de starkas bröd, som
nu börjar räckas henne i den långvariga
torka och det sinnenas mörker,
som den från sinnliga njutningar kontemplaton
som vi har talat om.
2. Detta är den första och den största fördelen
som själen vinner i denna torra och dunkla kontemplationens natt: kännedom om sig själv och sitt eget elände.
Helt visst ligger all den nåd som Gud ger
själen innesluten i denna självkännedom;
men den torka och tomhet som själskrafterna
befinner sig i, jämfört med den överflödande
rikedom de förut åtnjöt, såväl som den svårighet
som själen erfar att göra det goda,
kommer henne att upptäcka inom sig själv
en låghet och ett elände som hon inte
varseblev under sin lyckas dagar.
Vi har en slående bild av detta i Andra Moseboken.
Gud ville göar Israels barn ödmjuka och lära dem
att känna sig själva, och därför befallde han dem
att lägga av sina smycken och festdräkter som
de brukade bära i öknen, och han sade till dem:
"Lägg nu av dig dina smycken" ( 33:5 ).
Hädanefter skall ni inte längre bära dessa festdräkter, utan ni skall bära vanliga arbetskläder,
så att ni vet vilken behandling ni förtjänar.
Det är som om han ville säga:
Den dräkt som ni bär är en dräkt för fest och glädje,
den kommer er att känna en självsäkerhet
som inte passar er låghet.
Lägg av den, så att ni hädanefter när ni ser
er klädda i en dålig dräkt skall förstå att ni inte
är värda bättre och att ni sålunda vet vilka ni är.
Detta exempel visar själen hur verkligt och allvarligt hennes elände är, vilket hon förut inte visste.
Vid den tiden då hon ännu gick klädd i festdräkt
och fann stor tröst och glädje och stöd i Gud,
var hon mera glad och nöjd och ansåg att hon
bidrog en smula till Guds ära.
Naturligtvis uttryckte hon inte direkt sådana
känslor, men hon var åtminstone ganska böjd
för det genom den tilfresställelse hon fann i
njutningen.
Men nu när hon har tagit på sig arbetskläder,
när hon befinner sig i torka och övergivenhet,
när henne första inre ljus har slocknat,
nu har och äger hon verkligen den utsökta
och nödvändiga dygd som självkännedom är.
Nu är hon inte längre självuppskattande och
självbelåten, ty hon ser att hon av sig själv
ingenting förmår och ingenting uträttar.
Men Gud uppskattar mera hennes brist på
självförtroende och hennes sorg över att inte
kunna tjäna honom, än alla hennes verk
och tidigare glädjeämnen, hur upphöjda dessa
än var.
Ty i dem lågi själva verket orsaken till många
ofullkomligheter och mycket okunnighet.
Men nu är det ur torkan, vilken betäcker själen
som en klädnad, som detta goda ting som vi
har talat om väller fram, men dessutom också
andra goda ting som vi nu komme ratt behandla,
för att inte tala om mycket annat gott som vi
förbigår med tystnad.
Alla dessa goda ting framspringer ur
självkännedomen som ur sitt ursprung
och sin källa.
3. Det första av dessa goda ting, ddet är en
smula mera respekt och blygsamhet i själens
förhållande till Gud, vilket allatid erfordras
när man närmar sig den Högste.
Men det vara detta som själen inte hade
när hon upplevde rikliga andliga njutningar
och fröjder.
Ty dessa nådebevis uppväckte inom henne
stor djärvhet, och hon visade sigmindre blygsam
och taktfull ännvad som var lämpligt.
Detta hände t.o.m Mose när han förstod att Gud
talade till honom från den brinnande busken.
Sporrad av lockelsen och glädjen tänkte
han inte på annat än att närma sig Gud,
förrän Gud hejdade honom och befallde honom
att ta av sina skor ( 2 Mos. 3:5 ).
Därigenom kann vi förstå med vilken vördnad
och taktfulhet och andlig utblottning man måste
umgås med Gud.
Och genom denna akt av lydnad blev Mose
också så klok och försiktig att han inte bara,
fruktade att närma sig Gud, utan rentav undvek
att betrakta honom ( 2 Mos. 3:6 ).
Sedan han hade tagit av sig skorna, varmed menas att förkväva sina böjelser och begär,
vann han en så stor insikt om sitt eget elände
inför Gud, att han ansågs vara värd att få
åhöra Guds ord.
På liknande sätt förberedde Gud Job, när han
ville tala med honom.
Ty det var inte när Job stod på höjden av den ära
och glädje som han själv berättar att han
förut hade åtnjutit i sitt umgänge med Gud,
utan det var när han alldeles naken, övergiven
och t.o.m förföljd av sina vänner, fylld av ångest
och bitterhet, sattes på en gödselhög översållad
av maskar, det var då som Gud den högste
behagade sänka sig ned och tala med honom
ansikte mot ansikte, och öppna för honom
sin vishets djupa brunnar,
så som han aldrig hade gjort under hans välgångs
dagar.
4. Just här på dnna punkt är det lämpligt att erina
om en värdefull fördel som kommer av denna
natt eller torka för den sinnliga delen av själen,
eftersom vi redan har kommit in på att tala m den.
Det är denna dunkla sinnenas natt som som
följande ord av profeten besannar sig:
"I mörkret skall ditt ljus lysa" ( Jes. 58:10 ).
Gud uplyste själen, och då lär hon känna
inte bara sitt elände och sin låghet, utan hon
upptäcker Guds storhet och upphöjdhet.
Sedan de sinnliga böjelserna, njutningarna
och stöden väl har tagits bort, blir förståndet
fritt och rent nog för att fatta sanningen.
Ty böjelserna och den sinnliga njutningen
förmörkar och förvirrar anden, också beträffande
andliga ting, under de att sinneskunskapernas trångmål och torka upplyser och ger liv åt
förståndet, efter Jesaja ord:
"Trångmålet skall giva förståelse därför"
( 28:19 ).
Detta betyder att trångmålet leder oss till kunskap
om Gud.
När själen väl har blivit frigjord och avskild från
världen, vilket är nödvändigt för att kunna ta
emot inflytande från ovan, så genomgår
hon kontemplationens dunkla och torra natt,
och därvid meddelar Gud henne efter hand
på ett övernaturligt sätt sinn gudomliga vishet.
Detta gjorde han inte tidigare, när själen
upplevde njutningar och glädjeämnen.
5. Det är detta som samme profet mycket bra
låter oss förstå när han säger:
"Vem är det då som Gud vill lära förstånd?
Och vem skall han lära att förstå hans ord?
Den som avvants från från modersmjölken
och somm tagits bort från modersbröstet"
( Jes. 28:9 ).
Dessa ord låter oss förstå att de rätta och nödvändiga själsförfattningen för att kunna uppta
detta gudomliga inflytande varken är njutandet
av den andliga sötmas första mjölk eller
stödet av sinnesförmögenheternas behagliga
meditaton som också hugnar själen,
utan tvärtom avståendet från det ena och
berövandet av det andra.
För att kunna lyssna till Gud måste själen helt
stå på egna ben och inte stödja sig på någonting ifråga om sina böjelser och sinneskunskaper.
Det är detta som profeten Habackuk säger
om sig själv:
"Jag vill stiga upp på min vaktpost ( dvs. hålla
mig avskild från sinnliga begär ); och ställa mig
på muren ( dvs, meditera med mina sinnen ):
jag vill speja för att se vad som skall sägas till
mig ( dvs. för att förstå vad Gud säger till mig )"
( 2:1 ).
Sålunda står det fast, at ur denna torra natt
framspringer först självkännedom,
och att dena i sin tur orsakar kunskap om
Gud. Därför säger den helige Augustinus till
Gud: "Herre, må jag lära känna mig själv,
så att jag också får kunskap om dig."
Ty som filosoferna säger, en ytterlighet lär man
bäst känna genom den motsatta ytterligheten.
6. För att bättre framhäva hur verkningsfull
denna sinnenas natt genom känslotorkan
och frigörelsen från världen är, och visa hur
den verkligen drar in rikligt med gudomligt ljus
över själen som vi har sagt, skall vi använda
Davids auktoritet.
Denne låter oss i följande ord mycket bra
förstå vilken makt denna natt har att meddela
en djup kunskap om Gud:
"I ett torrt och tillgängligt land, som försmäktar utan vatten, så framträdde jag inför dig i
helgedomen, för att skåda din makt och din ära"
( Ps. 63:3 ).
Vad som förvånar, det är att David inte säger
att den andliga glädje och de många njutningar
han ofta fick uppleva hade varit förutsättning
och medel att lära känna Guds härlighet,
utan tvärtom torkan och övergivenheten hos
den sinnliga delen av själen, vilket här betecknas
som "ett torrt land" .
Han säger inte heller att de tankar om Gud
och de meditationer över honom som han
så ofta ägnade sig åt hade varit en väg för honom
till att lära känna och skåda Guds makt,
utan tvärtom hans fullständiga oförmåga att göra
sig ett begrepp om Gud och att överhuvud tränga
framåt genom resonerande meditation medelst
inbillningkraften, vilket han här uttrycket med
ordet "otillgängligt land".
Sålunda är denna dunkla natt med sin torka
och tomhet det medel vi har för att lära känna
Gud och oss själva. Men det är här inte fråga om
en så fulländad och överflödande kunskap
är bara början på den andra.
7. I torkan och tomheten under denna sinnens
natt ökas också själens ödmjukhet.
Denna dygd är motsatsen till den första
kardinalsynden, det andliga högmodet som vi har
talat om.
Denna ödmjukhet kommer av självkännedomen, och den renar själen från alla de fullkomligheter
ifråga om högmodet som hon brukade råka in i under sin lyckas dagar.
Ty när hon ser sig själv vara så torr och eländig,
så stiger inte ens som en som en första impuls
upp inom henne den tanken att hon skulle vara
bättre än andra eller överträffa dem,
såsom tidigare var fallet.
Tvärtom ser hon att andra människor är
henne överlägsna.
8. Därav uppstår dåockså kärlek till nästan;
hon uppskatar andra, hom dömer dem inte såsom
tidigare när hon såg sig själv uppfylld av iver
och inte de andra.
Hon beraktar nu bara sitt eget elände,
och det står så levande inför hennes blick
att hon inte har tid att rikta den på någon
annan.
Det är detta som David när han befann sig i denna dunkla natt så underbart vackert uttrycker
med dessa ord:
"Jag blev stum och tyst, jag teg i min sorg,
och min smärta förnyades"
( Ps. 39:3 ).
Han uttrycker sig sig så, därför att nådegåvorna
i hans själ är till den grad uttorkade, att han
inte har ord för det och inte har lust att tala om det,
och dessutom gör honom gör honom medvetandet
om hans eget elände vid sidan av de andras
nåd stum av smärta.
9. I detta stadium av det andliga livet blir
själen också underdånig och lydig.
Ty när hon ser sig så fattig och eländig lyssnar
hon inte bara gärna till andras undervisning,
utan hon rentav önskar att varenda människa skall
ge henne råd och vägledning om vad hon skall
göra.
Den känslomässiga inbilskhet som hon ibland
visade under sin lyckas dagar försvinner.
Slutligen avlägsnas så småningom med
roten alla de ofulkomligheter som vi berörde
när vi talade om den första kardinalsynden,
det andliga högmodet.
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
| 1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
| 7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
| 28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
| |||||||||