Direktlänk till inlägg 15 mars 2016
KAPITEL. 4.
ANDRA OFULLKOMLIGHETER SOM NYBÖRJARE
VANLIGEN GÖR SIG SKYLDIGA TILL IFRÅGA OM
OKYSKHET, DEN TREDJE KARDINALSYNDEN.
1. Utom de ofullkomligheter som härrör från
var och en av de kardinalsynder jag talar om,
har många nybörjare åtskilliga andra, men dem
utlämnar jag för att inte bli alltför långrandig.
Jag får nöja mig med att beröra några av de mest
betydande, sådana som liksom är orsaken
och upprinnelsen till de övriga.
Beträffande okyskheten är det inte min avsikt
att tala om vilka synder som andliga människor
kan begå på denna punkt, utan bara att syssla
med de ofullkomligheter på området som
bör försvinna i den dunkla natten.
Där finns det många ofullkomligheter som kunde
kallas andlig orenhet, inte därför att det verkligen
rör sig om orenhet, utan därför att andliga
ting framkallar dem.
Ty det händer ofta till och med vid andaktsstunder
att sensuella impulser och reaktioner uppstår
och inträffar utanatt man kanhindra det.
Detta inträffar ibland rentav medan anden är
försjunken i djup bön, eller medan man mottar
Botens och Altarets sakrament.
Dessa känslor beror inte på oss själva, utan de
kommer av någon av följande orsaker.
2. Först och främst beror de ofta på den lustkänsla
som vår mänskliga natur erfar vid andliga ting.
Då anden och sinnena erfar den, så får båda
dessa delar av själen just den tillfredsställelse
som är karakteristisk för var och en av dem.
Anden som den högre delen stimuleras av glädjen
och lustkänslan i Gud, och sinnligheten som den
lägre delen stimuleras av sinnligt välbehag
och nöje, ty den är ur stånd att fatta och njuta
på något annat sätt.
Sinnligheten finner helt enkelt de nöje som är avpassat för just den, alltså sinnenas oordnade
välbehag. Och därför kan själen vad anden
beträffar vara försjunken i djup bön inför Gud,
och å andra sidan samtidigt i sin sinnliga del
känna upproriskhet och erfara känslor av vällust,
och detta passivt och helt mot sin egen vilja.
Detta kan inträffa t.ex när hon mottar kommunionen. Ty när hon känner glädje
och tillfredsställelse vid denna handling av kärlek,
därför att det är Herren som ger sig åt oss,
då känner också den sinnliga delen glädje,
men på sitt eget sätt.
Och eftersom båda delarna i grund och botten
bara är ett enda väsen, så deltar vanligen båda
i vad den ena upplever, men varje del på sitt eget sätt. Ty, säger Filosofen, allt som mottas,
mottas på den mottagandes sätt.
Och därför är det så, särskilt i detta begynnelse-
stadium men också senare när själen har hunnit
längre på väg, att sinnerligheten somju är
fullkomlig ofta mottar den gudomlige Anden på
ett lika ofullkomligt sätt.
Men när den sinnerliga delen en gång väl har
blivit omgestaltad genom den dunkla nattens
rening, då har den inte längre dessa svagheter.
Ty då är det inte längre den, som mottar den
gudomlige Anden, utan Anden drar den snarare
in i sig, så att den själv mottar allting på
andligt sätt.
3. Den andra orsaken till sådana uppror är
djävulen. Han försöker oroa och förvirra själen
när hon ber eller just börjar att be, och då uppväcker han dessa oordnade impulser i naturen.
Om själen på något sätt överlämnar sig åt dem lider
hon stor skada. Ty av fruktan för dem och i sin
iver att bekämpa dem kan hon slappas något
litet i sin bön, och det är just vad han vill.
Men han kan också få somliga människor att helt
avstå från bönen. De tror att denna upproriskhet
inträffar oftare under bönen än eljest, och så
förhåller det sig i viss mån också, ty djävulen
framkallar den hellre då än annars, just för
att få dem att avstå från denna andaktsövning.
Men det är inte allt. Mycket levande framställer
han för dem de grövsta och skamligaste bilder,
och ofta i nära förbindelse med andliga ting
och personer som gör dem gott, allt för
att terrorisera dem och göra dem modlösa.
Därför vågar de människor som låter sig påverkas
av detta aldrig betrakta eller ens tänka på
någonting vad det än må vara, ty då stöter de
genast på frestelser.
Och hos melankoliskt lagda människor uppstår
dessa impulser så häftigt och våldsamt, att man
måste känna medlidande med dem, deras liv
är verkligen sorgligt. Detta onda kan hos
människor som är obalanserade nå en så hög grad,
att de själva tycks ha ett intryck av att verkligen
vara besatta av djävulen utan att vara i stånd
att förhindra det.
Några av dem kan likväl driva tillbaka ett sådant
anfall genom att beväpna sig med mod och energi.
När sådan prövningar drabbar människor tll
följd av deras melankoli, så befrias de vanligen
inte därifrån förrän de tillfrisknar från detta
sinnestillstånd, eller förrän de inträder i den
dunkla natten, som steg för steg botar dem
från allt ont.
4. Den tredje källan till sådana oordnade impulser
och den kamp som därvid uppstår, är i allmänhet
själva den fruktan som människor med dessa
impulser och förställningar redan på för hand bär
inom sig.
Och denna fruktan som drabbar dem vid den
plötsliga erinringen av vad de ser, gör eller
tänker, den åstadkommer att de helt utan egen
skuld lider av sina impulser.
5. Det finns också själar av känslig och lättrörd
natur, som knappt har upplevat en liten lustkänsla
i fromhet eller bön förrän de ser sig översvämmade
av okyskhetens anda, som så river dem med sig
och så berusar deras sinnlighet, att de känner
sig liksom dränkta i all smuts och all lockelse
i denna last.
Dessa båda intryck håller sig kvar samtidigt
på ett passivt sätt, och ibland kan man konstatera
att det rentav har förekommit skamliga verkningar
och förödmjukande handlingar.
Orsaken därtill är som sagt deras känsliga
och lättrörda natur, ty vid minsta sinnesrörelse
uppröres även deras blod och övriga kroppsvätskor
och framkallar dessa störningar.
För övrigt möter dem samma sak när de
råkar ut i vred, sorg eller i smärta.
6. Ibland händer det också hos dessa andliga
människor att när de talar om eller övar sig
i andliga ting, så uppstår en sprudlande och livfull
glädje.
Detta inträffar när de i minnet sysselsätter sig
med de personer som är tillstädes.
De gör så med en fåfänglig lustkänsla.
Allt detta har sin upprinnelse i den andliga
okyskheten såsom vi här uppfattar den.
Vanligtvis erfar viljan härvid en känsla av välbehag.
7. Några av dessa personer underhåller gärna
en självisk och bunden vänskap med andra,
under förebärande av andlighet.
Men rätt ofta härrör dessa vänskapsband
mer ur sinnlighet än ur trons anda.
Detta kan man se därav att vid minet av denna
vänskap är det inte tanken på Gud och kärleken
till honom som ökas, utan samvetskvalen.
Ty om denna vänskap är rent andlig, då växer
också kärleken till Gud med den.
Ju oftare man erinrar sig denna vänskap,
desto oftare erinrar man sig också med vänskapen
med Gud och finner glädje däri.
Alltefter som den ena växer, växer också den
andra.
Guds Ande har nämligen den egenskapen att han
ökar det ena goda samtidigt med det andra,
för så vitt de har likhet och överensstämmelse
sinsemellan.
När däremot en sådan kärlek kommer av den
nämnda felaktiga sinnligheten, så har den helt
motsatta verkningar: ty ju mera den ena kärleken då växer, desto mera förminskas en andra,
och också minnet av den försvinner.
Om den sinnliga kärleken växer, ser man genast
att själen kallnar i kärleken till Gud, glömmer
honom mer och mer och känner samvetskval.
Om däremot kärleken till Gud växer i en själ,
så kallnar hon i den sinnliga kärleken
och glömmer den, därför att detta är två helt
motsatta slag av kärlek.
Ingen av dem kan få den andra att växa,
utan den dominerande utsläcker den andra
och förstör den och vinner därigenom själv
i styrka, som filosoferna säger.
Därför säger vår Herre i Evangeliet:
"Det som är fött av kött, det är kött; och det som
är fött av Anden, det är ande" ( Joh. 3:6 ).
Det betyder att den kärlek som födes av
sinnerligheten är inställd på Guds Ande
och kommer honom att växa inom oss.
Datta är den skillnad som finns mellan
dessa två slag av kärlek och som hjälper oss
att hålla dem isär och förstå dem.
8. När själen går in i den dunkla natten,
blir alla slag av kärlek underkastade förnuftet.
Kärleken tillGud växer och renas, den andra
kärleken tynar av, förstöres och förintas.
Men i början åstadkommer denna natt
att själen förlorar dem båda ur sikte,
såsom jag senare skall visa.
| Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
| 1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
| 7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
| 28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
| |||||||||