Direktlänk till inlägg 15 mars 2016
KAPITEL. 3.
ANDLIGA FULLKOMLIGHETER SOM EN DEL
NYBÖRJARE VANLIGEN GÖR SIG SKYLDIGA
TILL IFRÅGA OM ANDLIG GIRIGHET,
SOM ÄR DEN ANDRA AV KARDINALSYNDERNA.
1. Många av dessa nybörjare hänger sig också åt
stor andlig girighet. Man se rdem nästan
belåtna med det andliga liv som Gud ger dem,
utan de är sorgsna och missnöjda över att de
inte finner den tröst de söker i sina böner
och fromma andaktsövningar.
De begär oupphörligen andliga råd och regler
för andligt liv, skaffat sig massor av böcker om dessa ting och tillbringar mera tid med dem
än med att praktisera självförnekelse
och fattigdom i anden.
De överlastar sig me dbilder, rosenkransar
och krucifix av många egendomliga och dyrbara
slag, och använder än de ena än de andra,
byter och byter på nytt, vill absolut ha dem
på ett sätt och därför annorlunda, älskar än
den ena sorten än den andra, därför att den
är ovanligast och dyrast.
Andra ser man behängda med "Agnus Dei",
reliker eller helgonmedaljonger, liksom
barn med sina leksaker.
I allt detta fördömer jag hjärtats bundenhet
och det överdrivna intresset för formen,
mångfalden och skönheten hos dessa förmål,
emedan detta handlingssätt står i rak motsats
till den fattigdom i anden, som endast ser till
andaktens väsen och som använder tingen
bara därför och inte alls bryr sig om denna
mångfald och rikedom.
Den verkliga andakten kommer från hjärtat
och ser bara till den sanning och det inre
väsen somandaktsförmålen vill framställa,
allt övrig är bara bundenhet, habegär och tecken
på ofullkomlighet.
Och den som vill nå fram till fullkomlighetens
tillsånd, han måste definitivt göra sig fri
från denna böjelse.
2. Jag känner en perosn som i över tio år
använde ett kord som var grovt tiilyxat av en
välsignad trädgren och sammanfogat med
en bit ståltråd runt omkring.
Han lade aldrig av det, utan bar det ständigt
med sig, intill den dag då jag tog det ifrån honom;
och detta var en person som dock ägde ett icke
ringa mått av insikt och omdöme.
Jag har träffat en annan som använde en
rosenkrans gjord av fiskbensknotor,
och alldeles säkert hade hans andakt därför
inte mindre värde inför Gud.
Och en sak är säker, dessa två människor lät
sig inte hejdas i sin andakt av föremålens
form och värde.
De som från början vandrar den rätta vägen
fäster sig inte vid synliga hjälpmedel och överlastar sig inte med dem; de bryr sig inte om att veta
mera än vad som behövs för att kunna
handla rätt, och tänker bara på att leva i Guds
vänskap och att vara honom till behag.
Detta är deras enda traktan.
Allt vad de äger ger de bort med varm hand,
det är dem en glädje att avstå från det av kärlek
till Gud och av hjälpsamhet mot nästan,
vare sig det gäller andliga eller timliga ting.
Och jag upprepar det, dessa människor
har verkligheten inte något annat i tankarna
än själens fullkomning, som består i att behaga
Gud i allt och sig själv i ingenting.
3. Själen kan emellertid inte rena sig fullständigt
från en ofullkomligheter vi talar om och inte
från andra heller, förrän Gud försätter henne
i den dunkla nattens passiva rening, somm vi
inom kort skall avhandla.
Men det är rätt och riktigt att själen å sin
sida först gör allt hon förmår för att rena
och fullkomna sig, så att hon förtjänar att tagas
under denna Guds speciella vård, som botar själen
från allt det elände som hon inte själv kan råda
bot på.
Trots alla ansträngningar kan hon nämligen
inte av egna krafter uppnå den renhet,
som i någon mån skall förbereda henne till
föreningen med Gud i kärlekens fullkomnande.
et behövs att Gud själv lägger hand vid verket
och renar henne i den dunkla elden,
så som vi längre fram skall förklara.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|