Direktlänk till inlägg 15 mars 2016
KAPITEL. 2.
OM NÅGRA ANDLIGA OFULLKOMLIGHETER
IFRÅGA OM HÖGMOD SOM NYBÖRJARNA BEGÅR.
1. Dessa nybörjare ser sig själv vara uppfyllda
av iver och entusiasm för de andliga tingen
och andaktutövningarna.
Och även om det är sant att sådana upphöjda
ting i sig själva leder till ödmjukhet,
så framkallar dock denna lyckliga sinnesstämning
hos dem i följd av deras ofullkomlighet
rätt ofta ett visst hemligt högmod, som kommer
dem att känna sig ganska belåtna med sig
själva och med sina handlingar.
Därav uppstår en viss fåfänga, ibland mycket
stor, och en önskan att få tala om andliga ting
inför andra, ochatt ibland t.o.m vilja undervisa
andra i allt detta i stället för att själva vilja lära sig.
Och därför fördömer de inom sig andra människor som de märker inte uppfattar
andakten på samma sätt som de själva.
Det händer rentav att de öppet klandrar dem,
på samma sätt som fariseen, som samtidigt
som han prisade Gud berömde sig av sina verk
och föraktade publikanen ( Luk. 18:11-12 ).
2. Men rätt ofta är det djävulen som ingjuter denna iver och önskan att företa oss dessa och andra
handlingar, i avsikt att öka vårt högmod och vår
inbilskhet.
Ty djävulen vet mycket väl att alla dessa verk,
alla dessa verk, alla dessa moraliska handlingar
som nybörjarna då företar, de utgör inte någon
förtjänst hos dem, utan förvandling tvärtom'
till stora fel.
Somliga ger rentav så långt att de inte l
att någon skall verka god och värdefull mer än
de själva, och därför tar de varje tillfälle i akt
att fördöma och undervärdera andra männikskor,
både i ord och handling.
De ser grandet i sin broders öga men inte
bjälken i sitt eget ( Matt. 7:3 ); de silar mygg hos
andra och svljer själva kameler ( Matt. 23:24 ).
3. Ibland när deras andliga ledare, dvs. biktfadern
eler superiorn, inte gillar deras anda och åsikter,
så förklarar de att de är oförstådda, ty de vill
att man skall uppskatta dem och berömma
deras handlingar.
De säger att biktfadern i fråga inte är andlig,
eftersom han inte gillar deras beteende
och inte går med på deras åsikter.
Och så fattar de snart en önskan att få en annan
ledare och försöker finna någon som anpassar
sig efter deras smak, ty vanligtvis söker de ut
den som de tror är mest hågad att uppskatta
och berömma allt vad e tänker och gör.
De flyr som pesten de biktfäder som vill få dem bort från deras vrångheter och led dem
in på den rätta vägen, ja ibland rentav hatar
d dem. Eftersom de har en så hög tanke om
sig själva påbörjar de mycket och uträttar föga.
Ibland önskar de att andra skall lägga märke till dera stora andlighet, och då väcker de
uppmärksamhet genom rörleser, suckar
och andra påfallande beteenden.
Allt emellanåt brukar de falla i extas, men alltid
offentligt och aldrig i det fördolda, ty det
är djävulen som förhjälper dem därtill.
De finner stort behag i att bli sedda i ett sådant tillstånd som de mycket längtar efter.
4. Många vill stå i särskild gunst och nåd hos
biktfadern, och därur uppstår stor avundsjuka
och rastlöshet.
De känner också motvilja mot att klart bekänna
sina synder av fruktan för att bli mindre uppskattade av biktfadern, och i sället förskönar
de dem för attföringa det onda och gör sitt bästa
att urskulda sig när de borde anklga sig.
De kan också förekmma att de söker upp en
annan biktfdaer för att för honom bekänna
de verkligt allvarliga synderna, så att den
ordinarie biktfadern inte skall finna något ont
i dem utan bara gott.
Och de tycker mycket om att ofta underhålla honom med allt det goda de uträttar, och detta i starka
ordalag eller åtminstone så, att deras handlingar skall se riktigt goda ut.
I varje fall skulle det vittna om mera ödmjukhet,
vilket vi srax skall visa, att förbigå alla goda verkmed tystnad och att önska att varken
biktfader eller någon annan skall bry sig om dem.
5. En del nybörjare betraktar sina fel som
småsaker, men emellan blir de omåttligt ledsna
övr att behöva se sina egna misslyckanden.
De föreställer sig att de redan borde vara helgon,
och därför blir de onda på sig själva och otåliga,
vilket är ytterligare en ofullkomlighet.
De bönfaller Gud om att bli befriade från sina
fel och ofullkomligheter, men inte så mycket av kärlek till Gud, utan fastmer för att slippa ifrån
alla tråkigheter och få leva i fred.
De inser inte att de kanske skulle bli ännu
högmodigare om han verkligen befriade dem
från deras fel.
De aktar sig noga för att berömma de andra,
under det at de älskar att själva få beröm
och ibland rentav fordrar det.
Och däri liknar de de oförståndiga jungfruarna,
som höll sina släcka lampor i händerna
och bad de andra om olja ( Matt. 25:8 ).
6. Somliga faller i många och allvarliga ofullkomligheter och därför in i mycket ont.
Några begår ringare fel, andra låter större.
Många erfer bara de första impulserna
eller något mera, men det torde knappast finnas någon som i denna första iver går helt fri därifrån.
De som vid denna tid verkligen vandrar fullkomningens väg handlar däremot på ett helt
annat sätt och i en helt annan sinnesförfattning.
De gör framsteg i ödmjukhet och ger ett gott
exempel.
Sina egna verk aktar de för intet och är inte
vidare belåtna med sig själva. De anser alla andra
vara mycket bättre, och ofta känner de en helig
avund och längtar efter at kunna tjäna Gud lika
bra som de andra.
Ju större iver de har, desto flera verk utför
de och gläder sig åt, och eftersom de är ödmjuka
så står det alldeles klart för dem hur mycket
de är skyldiga Gud och hur litet de gör för honom.
Därför kan de arbeta hur mycket som helst
för Guds ära, det blir ändå aldrig tillräckligt för dem. De har en så hög tanke om vad de i kärlek
och hängivelse skulle vilja göra för honom,
att de tycker att alla deras verk är intet.
Denna kärlek driver dem, sysselsätter
och fångar dem så, att de inte alls märker om
andra gör något eller inte, eller om de märker
det så tror de alltid att hålla andra är så mycket
bättre än de.
Eftersom de har en så lång tanke om sig själva,
så önskar de att också andra skall ringakta dem,
och rentav klandra dem och förakta dem.
Ja än mer, kommer någon och berömmer dem och hedrar dem för deras handlingar, så kan de inte
på det, utan tycker att det är konstigt att man
talar väl om dem.
7. Dessa själar lever i stor frid och djup
ödmjukhet. De har en varm längtan efter att få
lära sig allt som kan vara nyttigt för dem.
Och detta är verkligheten en helt annan
sinnesförfattning än de andra nybörjare hade
som vi har tala tom.
Ty dessa vill alltid lära andra, och om de märker
att man lär dem någonting, så avbryter de alltid
och och tar ordet, somom de redan visste
vad man ville säga.
De ödmjuka önskar däremot inte ett ögonblick
att få lära andra.
De är helt beredda att gå sin egen väg eller
att eventuellt slå in på en annan, om någon skulle råda em därtill, ty de är aldrig övertygade
om att det de är som har rätt.
De gläder sig när man berömmer andra,
och deras enda plåga är att inte kunna tjäna
Gud lika bra som de.
De vill aldrig utbreda sig över sina egna verk,
därför att de aktar dem så ringa att de rentav
är generade öve ratt framlägga dem för sina andliga ledare, de tycker inte att detta är mödan värt.
Mycket hellre vill de tala om sina fel
och synder än o m sina dygder.
Därför är de snarast böjda för att söka sig till
den biktfader som minst uppskattar deras arbete
och handlingssätt.
Detta är utmärkande för en ande som är enkel,
ren, rättfram och mycket behaglig för Gud.
Ty de gudomliga vishetens ande som bor
i ödmjuka själar leder dem till att bevara sina
skatter i sitt innersta och att utåt kungöra
sina dåliga egenskaper.
Åt de ödmjuka ger Gud denna nåd, tillsammans
med andra dygder, men han undanhåller
den de högmodiga.
8. De ödmjuka av detta slag skulle gärna ge
sitt hjärteblod för var och en som tjänar Gud,
och uppbjuda alla sina krafter för att hjälpa
dem att tjäna honom.
De ofullkomligheter de gör sig skyldiga till
bär de med ödmjukhet och med andens saktmod,
med barnslig gudsfruktan och tillit till honom.
Men de själar som genast från början vandrar
så fullkomligt är efter vad jag vet endast ett
ringa fåtal, och vi skall också vara fult nöjda
att det finns några som inte råkar in i de rakt
motsatta felen.
Och det är därför som Gud, som vi senare
skall visa, leder in i den dunkla natten dem som
han vill rena från alla dessa ofullkomligheter
och sedan låta stiga uppåt.