Direktlänk till inlägg 7 mars 2016
KAPITEL. 30.
DÄR VI BEHANDLAR DE FORMELLA INRE
ORDEN, SOM UPPSTÅR I ANDNE PÅ
ÖVERNATURLIGT SÄTT.
VI UPPVISAR VILKA SKADOR DE KAN
ÅSTADKOMMA OCH ANGER DE FÖRSIKTIGHETS-
MÅTT MAN NÖDVÄNDIGTVIS MÅSTE VIDTA.
FÖR ATT DE INTE SKALL FÖRA EN VILSE.
1. Den andra kategorin av inre ord omfattar de
formella orden. Dessa uppstår ibland i anden,
den må vara samlad eller ej, och på övernaturligt
sätt utan medverkan av sinnena.
Jag kallar dem "formella", därför att det
verkligen förefaller anden som om en tredje
person formellt, uttryckligen, riktade dem till
den utan att den själv bidrar till detta.
Därför är de mycket olika dem vi just har
behandlat. De skiljer sig från dessa inte bara
därigenom att anden inte själv medverkar,
som den gör vid de första, utan också
därigenom att de kommer till stånd utan att anden
behöver vara samlad, ja utan att den ens har den
ringaste tanke på det som säga till den.
Helt annorlunda förhåller det sig med orden,
ty de hänför sig alltid till det ämne som man
just mediterar över.
2. Dessa formella ord är ibland mycket tydliga,
ibland inte. Ofta är de bara som tankar som anden får motta i form av ett svar eller på annat sätt.
Än är det bara ett enda ord, än är det två
eller flera, än är det många på varandra
följande ord liksom de förgående.
Ibland varar de en längre stund, medan de
undervisar själen eller förhandlar med henne,
menalltid så att anden är overksam.
Ty man har alltid ett intryckav att höra någon tala
med en annan.
Detta liknar vad vi läser hände med Daniel,
han säger att en ängel talade i honom.
Där gällde det ett formellt och successivt talande
i hans ande, som hade formen av ett samtal
och som undervisade Daniel, ty hade också sagt
honom att han "hade kommit för att undervisa
honom" ( Dan. 9:22 ).
3. När dessa ord bara är rent formella efterlämnar de inget djupare intryck i själen.
Ty de syftar i allmänhet endast till att lära själen
något eller att förklara någon viss punkt för
henne. Och för att nå detta resultat behöver de inte
vara verksammare än vad syftet kräver.
Är de från Gud, då uppnår de alltid sitt mål,
ty de gör själen mottaglig och läraktig för de
föreskrifter eller läror hon får motta.
Ibland kan det visserligen förekomma att själen
ändå har att kämpa mot en viss motvilja eller
andra svårigheter, ja rentav att dessa svårigheter
ökar.
Men detta tillåter Gud för att själen skall
lära sig ännu mera och växa till i ödmjukhet,
med ett ord, han handlar till hennes bästa.
Vanligen låter Gud denna motvilja finnas kvar i själen vid de tillfällen då han ger henne viktiga
handlingar i uppdrag eller handlingar som kanske
kan komma att upphöja henne till en högre
värdighet, under det att han ger henne beredvillighet och en känsla av att det är lätt att utföra, när det rör sig om vanliga och ringa ting.
Så läser vi i Andra Moseboken ( kap. 3-4 ),
att Gud föreskrevMose att gå till Farao och befria sitt folk, men att Mose kände stark motvilja mot detta.
Tre gånger måste Gud upprepa sin befallning
och ge honom tydliga tecken på sin vilja.
Men inte ens detta var tillräckligt för att övertala honom, utan först när Gud hade gett
honom hans bror Aron till följeslagare
och deltagare i det ärofulla uppdraget, gick han
in på det.
4. Helt annorlunda är händelseförloppet när
orden och meddelanden kommer från djävulen.
Han inger iver och en känsla av att det är lätt
att utföra, när det gäller viktiga och betydelsefulla
handlingar, men för de små tingen inger han
bara motvilja.
Gud däremot har så stor avsky för själar som
eftersträvar höga värdigheter att även om han
pålägger dem dessa, så vill han inte att de skall
vara snabba att ta emot dem eller angelägna
att få befalla.
Just den beredvillighet som Gud ofta inger tillsammans med dessa formella ord, skiljer
dem från de successiva orden.
Dessa gör nämligen inte så starkt intryck på anden
som de formella och de inger inte heller så stor beredvillighet.
Ty eftersom de är tydligare utformade,
tillåter de också mindre att förståndet får bidra
med något eget. Trots detta kan det emellertid
hända att vissa successiva ord ibland har en större
verkan, och detta till följd av större inflytande
som Guds Ande har på människoanden.
Men detta meddelelsesätt skiljer sig från
det andra i många avseenden. Då det alltså rör
sig om sådana formella ord, behöver själen
inte först fråga sig om möjligen är hon själv som säger dem, ty hon ser alldeles klart att det
inte förhåller sig så, särskilt om hon inte alls
tänkte på det som sagts henne.
Och även omhon skulle ha haft någon
tanke åt detta håll, har hon dock en tydlig
och klar känsla av att dessa ord kommer
från någon annan.
5. Men själen skall inte tillmäta dessa formella
ord mera betydelse än de successiva.
Det skulle i så fall innebära att anden befattade
sig med något som inte är det rätta och direkta
medlet till föreningen med Gud, vilket
endast är tron, och vidare att själen utsatte sig
för att bli ett lätt offer för djävulen.
Ty i många fall är det svårt att se vilka ord
som kommer från den gode anden och vilka som
kommer från den onde.
Eftersom de formella orden inte åstadkommer
någon större verkan kan man knappast urskilja
dem på grund av deras verkan, och dessutom
händer det ofta att djävulens ord har en starkare
verkan på de ofullkomliga själarna än vad den
gode andens ord har på de andliga själarna.
Men antingen de nu kommer från den gode eller den onde anden, bör man aldrig skynda sig
att utföra det somm sägs i ord, och inte heller
bör man tillmäta dem någon betydelse.
Icke desto mindre bör man tala om dem
för en erfaren biktfader eller någon annan
klok och kunnig person, så att denne kan säga
sin uppfattning och råda själen hur hon bör
förfara i just detta fall.
Därfeter skall själen underrgivet följa
hans råd och helt avstå från sina egna åsikter
och tankar om saken. Om de tär svårt att finna
någon sådan erfaren person, är det bäst att inte
bry sig om dem och inte tala med någon om dem.
Ty man kan så lätt åka ut för människor
som snarare skulle bidra till själens undergång.
Det är ingalunda den förste bäste som är i stånd
till att leda själar, och i en fråga av så stor
betydelse kan det få de allvarligaste
konsekvenser om man bedömer rätt eller fel.
6. Vidare bör själen se till att hon inte efter
eget gottfinnande utför eller godtar något som sådana ord säger till henne, utan först efter
moget övervägande med någon och goda råd.
Ty i en sådan sak är man utsatt för så
subtila och underliga villfarelser att, enligt min
åsikt, en själ som inte direkt fiende till ord
av detta slag inte kan undgå att
ganska ofta råka vilse.
7. I kapitlen 17, 18, 19 och 20 av denna bok
har jag emelelrtid redan talat om sådana villfarelser
och faror, liksom om de försiktighetsmått man
bör vidta för att undvika dem.
Därför hänvisar jag nu läsaren dit och behöver
altså här inte utbreda mig vidare över deta ämne.
Jag vill här endast säga att den grundläggande
läran är att inte tillmäta sådana ord betydelse.