Direktlänk till inlägg 7 mars 2016
KAPITEL. 29.
DÄR DEN FÖRSTA KATEGORIN AV INRE ORD
BEHANDLAS, SÅDANA SOM ANDEN IBLAND
BILDAR INOM SIG SJÄLV NÄR DEN ÄR SAMLAD
OCH INÅTVÄND. ORSAKEN TILL DESSA
KLARLÄGGS, OCH LIKASÅ DRAS FÖRDELAR
OCH NACKDELAR.
1. Dessa successiva ord inträder alltid bara när
anden är inåtvänd och helt går upp i någon
betraktelse.
I det ämne som fångar dess intresse ilar anden från tanke till tanke och formar ord och slutsatser
som är helt riktiga, och detta med sådan lätthet
och precision att den upptäcker saker som tidigare
var okända för den.
Då känns det som om inte anden själv var
upphovsman till detta nya, utan som om någon
annan gjorde dessa slutsatser i dess eget inre,
svarade eller undervisade.
Och i sanning har anden rätt att att känna
det så, ty den resonerar med sig själv och svarar
sig själv precis som om två personer talade med
varandra, och på sätt och vis förhåller det sig
just så.
Ty fastän det är en och samme ande som är
verksam hela tiden, är den i detta sammanhang
ett verktyg för den Helige Ande, som mycket
ofta hjälper den att bilda dessa tankar och ord
och riktiga slutsatser.
Och så talar anden med sig själv liksom om
den befann sig i sällskap med en tredje person.
Förståndet är då förskjunket i de sanningar
det betraktar och helt förenat med dem.
Men genom dessa sanningar är också den
Helige Ande förenad med förståndet, eftersom
han ju alltid är förenad med all sanning.
Ålltså är förståndet förenat med den
Helige Ande, och sanningarna är förbindelselänken.
Och förståndet bildar så efterhand nya
sanningar som hänger ihop med de första,
men det är den Helige Ande själv som i sin
gemenskap av sanningslärare slår upp dörren
och låter ljuset strömma in.
Detta är ett av de sätt som den Helige Ande
begagnar för att undervisa själen.
2. När förståndet sålunda är upplyst och undervisat av denne lärare och förstår, går det vidare och bildar självt slutsatser av nya sanningar somkommer från annat håll.
Också här kan man väl säga "Rösten är Jakobs,
men händerna är Esaus" ( 1 Mos. 27:22 ).
Den som emellertid själv får erfara detta, han kan
nog knappast övertygas om att dessa ord
och slutsatser inte kommer från en tredje person,
ty han vet inte att förståndet kan resonera
med sig självt lika lätt som med en tredje person,
även om tankar och begrepp kommer
från annat håll.
3. Det är riktigt att det inte kan förekomma något
misstag i det meddelande eller den upplysning
som förståndet får motta.
Men ändå kan där finnas misstag, och dessa
finns också ofta i de formella ord och förnuftiga
slutsatser som förståndet bildar.
Ty det ljus som förståndet ibland får är mycket
fint och andligt, så att förståndet inte finner sig
alldeles tillrätta i det, och det är ju förståndet
självt som drar sina förnuftiga slutsatser, som
vi har sagt.
Av detta följer att det ofta drar felaktiga slutsatser, och andra blir endast sannolika eller
bristfälliga. I början har förståndet nämligen
så att säga sanningens tråd i sin hand, därpå
tillägger det emellertid något av sin egen
urskillning, eller rättare, sin egen grovhet
i uppfattningen, alltefter ringa förmåga.
Och så händer det lätt att det uppfattar saken
annorlunda. i enlighet med sina fattningsgåvor,
just så som kan ske när man talar med en
tredje person.
4. Jag känner en person som bildade dessa
successiva ord.
Men mitt ibland några mycket riktiga och väsentliga
ord, som rörde Eukaristins heliga Sakrament,
fanns det också andra som var alldeles heretiska.
Jag kan inte nog förundra mig över vad som
i detta hänseende förekommer just i våra dagar.
Om en själ, vars meditation inte är värd tjugofem
öre, tror sig höra några inre ord när hon sitter
samlad, anser hon genast att detta kommer
från Gud, och eftersom hon är övertygad heter det:
"Gud har sagt detta till mig".
Men så är det inte alls, utan som vi sagt,
oftast intalar de sig själva detta.
5. Vidare, det intresse och den längtan efter sådana ord som de har i anden, får dem att ge sig
själv dessa svar, och så inbillar de sig att det
är Gud som talar och svarar dem.
Därför råkar de lätt in i en massa dårskaper,
om de inte på allvar tyglar dessa böjelser och om
inte deras biktfader pålägger dem ett absolut
förbud mot sådant tal. Ty annars kommer de
snarare att hamna i pladderaktighet och själslig
orenhet än i ödmjukhet och andens självförsakelse.
De kommer att tro att detta har varit en stor nåd
och att Gud har talat, och ändå har nästan ingenting
skett, eller ingenting alls, eller rentav mindre
än ingenting.
Ty något som inte föder ödmjukhet, kärlek,
självförsakelse, helig enkelhet, tystnad
och så vidare, vad kan det vara?
Jag säger alltså att dessa ord kan i hög grad
hindra själen på hennes vandring till föreningen
med Gud. Ty om hon lägger vikt vi dem,
avlägsnar de henne långt bort från den trons
avgrund där förståndet skall vila i mörkret.
I mörker måste det gå framåt genom kärlek
i tron och inte genom mycket resonerande.
6. Nu kanske någon säger till mig:
Varför måste förståndet avstå från dessa
sanningar, när Guds Ande, som vi har sagt,
ger dem för att upplysa förståndet och det alltså
inte kan vara fel att syssla med dem?
På det svarar jag att den Helige Ande upplyser
ett förstånd som är samlat, och han upplyser
det i den mån det är samlat, men eftersom
förståndet inte kan finna en mera fullkomlig
samling än det finner i tron, upplyser
den Helige Ande oss aldrig så bra som på
trons väg.
Ju renare och klarare en själ är i tron, desto
mera får hon ta emot av kärlek ingjuten av
Gud. Men nu är det så att ju mera hon äger av
kärlek desto mera upplyser den Helige Ande
henne och ger henne sina gåvor.
På så sätt är kärlek både orsaken till hans gåvor
och medlet varigenom han ger dem.
Visst är det sant att den Helige Ande verkligen
ger litet ljus i de upplysningar som han ger själen
ifråga om vissa sanningar, men kvaliteten av
det ljus som meddelas henne i tron skiljer sig som det finaste guld jämfört med någon dålig metall,
och beträffande kvantiteten flödar det över som
havet jämfört med en vattendroppe.
I det första fallet får själen veta en eller två
eller tre sanningar, och så vidare.
I det andra fallet ges henne hela Guds Vishet
i allmänhet, nämligen Guds Son, som meddelar
sig åt själen i tro.
7. Ni kanske svarar att alla dessa olika kunskaper
är bra var och en på sitt sätt, och att det ena inte
utsluter det andra.
Jag svarar att de är mycket skadliga för
själen om hon lägger någon vikt vid sin egen
förståndsverksamhet.
Ty det betyder att syssla med klara och obetydliga
ting, vilket räcker för att hindra de meddelanden
och gåvor som ges i trons avgrund, där Gud stilla
och övernaturligt undervisar själen och berikar
henne med kraft och med gåvor,
utan att hon ens vet det.
Den vinst som dessa successiva meddelanden
skall ge, kommer emellertid inte av att man avsiktligt ställer in förståndet för dem.
Det skulle tvärtom ha motsatt effekt, det skulle
avlägsna dessa erfarenheter, enligt dessa
Visdomens ord ur Höga Visan:
"Vänd bort ifrån mig dina ögon, ty de kommer att
flyga bort" ( 6:5 ), det vill säga att flyga långt
bort från dig, upp till höjderna.
Själen får alltså inte tvinga in sitt förstånd
på det som meddelas henne övernaturligt,
utani stället bör hon handla enkelt och rent,
och med kärlek ställa in sin vilja på Gud,
ty det är i kärlek som dessa gåvor meddelas.
och härigenom kommer dessa gåvor att
meddelas i än rikligare mått än tidigare.
Men om själen låter den naturliga dugligheten hos förståndet eller någon annan själsförmögenhet träda fram aktivt i dessa övernaturliga ting
som själen får motta passivt, visar hon bara
oduglighet och hjälplöshet, ty hon blir ju
tvungen att anpassa dess erfarenheter efter sina
fattningsgåvor, och alltså återge dem
annorlunda än de är i sig själva.
Resultatet blir att själen tar grundligt fel
och att hon drar personliga slutsatser som
varken innebär något övernaturligt eller ens
har ett sken av det, utan som bara är högst
naturliga, högst felaktiga och högst banala.
8. Det finns emellertid vissa människor som
har ett mycket skarpt och livligt intellekt.
Knappt har de samlat sig till en betraktelse
så glider de lätt och naturligt in i tankar,
klär dessa i ord och kloka slutledningar
och tror sedan, varken mer eller mindre, att allt
detta har kommit från Gud.
Men så är det inte alls, det är bara deras
förstånd, vars naturliga ljus inte hindras av
sinnenas verksamhet och som därför kan
åstadkomma både detta och mycket mera,
utan någon som helst övernaturlig medverkan.
Detta är ett mycket ofta förekommande fall.
Många människor bedrar sig på denna punkt
och tror att de befinner sig i ett stadium
av mycket upphöjd bön och i nära förbindelse
med Gud.
De till och med skriver ned eller låter nedskriva
allt som försiggår inom dem.
Och så händer det att allt detta är ingenting
och inte innehåller en skymt av dygd och inte
tjänar till något annat än att de själva blir uppblåsta.
9. Måtte sådana människor lära sig att inte alls
bry sig om dessa successiva ord, utan bara att
fästa viljan i en stark och ödmjuk kärlek,
och att leva och lida så som Guds Son gjorde
under sitt jordeliv, och att öva självförnekelse
i allt.
Detta är den enda väg som leder till alla
andliga nådegåvor, och ingalunda en mängd
inre ord.
10. Det måste tilläggas att också vid detta
slag av successiva inre ord har djävulen ofta
ett finger med i spelet, särskilt om själen har
en viss böjelse och förkärlek för dem.
I det ögonblick själen börjar samla sig brukar
djävulen erbjuda henne ett lämpligt ämne för
vidlyftiga utsvävningar; genom sina suggestioner
bibringar han förståndet tankar och ord,
förspeglar det sanningar, slug som han är,
och för så själen vilse.
Detta är ett av hans handlingssätt mot dem som,
stillatigande eller uttryckligen, har gjort något
slags pakt med honom.
Så träder han i förbund med vissa irrlärare,
särskilt sektstiftare, och fyller deras förstånd
med subtila tankar och falska slutsatser,
som ser sanna ut men är felaktiga.
11. Av vad vi har sagt följer att dessa successiva
ord som meddelas förståndet kan uppkomma
av tre orsaker, nämligen av Guds Ande som
väcker förståndets naturliga ljus, eller slutligen
av djävulen som genom suggestioner kan
tala till förståndet.
Emellertid skulle vi möta åtskilliga svårigheter
om vi här ville anföra de tecken och kännemärken
av vilka man ser ur vilken orsak de härrör.
Några allmänna regler kan man dock ge.
När till exempel den själ som mottar dessa ord
och tankar samtidigt uppfylls av kärlek till Gud,
en kärlek full av ödmjukhet och vördnad, så är detta
ett tecken på att den Helige Ande är där.
Ty han ger aldrig nådegåvor som inte har
detta grunddrag.
När orden däremot bara härrör från ett livligt
och gott förstånd, då är det också endast
förståndet som utför allt arbetet utan att de
förutnämnda dygderna gör sig gällande,
även om viljan också på ett helt naturligt sätt
kan känna kärleken vid tanken på dessa sanningar
och i deras ljus.
I detta fall glider viljan efter meditationen åter
tillbaka i känslotorka utan att därför vara benägen
för fåfänga eller synd, annat än om djävulen
just då skulle börja fresta henne, vilket däremot
inte händer när orden har kommit från
den Helige Ande.
Ty då är viljan helt uppfylld av kärlek till
Gud och till det goda.
Dock inträffar det någon gång att viljan inte
känner sig stimulerad, trots att meddelandet
kom från Gud, men då var det Guds vilja så,
därför att det på något sätt gagnade själen.
Andra gånger händer det att själen endast svagt känner verkningarna och stimulansen
av de ovan nämnda dygderna, trots att det
meddelande hon fått var gott.
Just av denna orsak är det enligt min åsikt
ibland svårt att bestämma skillnaden mellan
dessa olika ord efter den växlande verkan de
medför. I alla fall är de yttringar vi talat
om de vanligaste, de må uppträda svagare
eller starkare.
Men också de ord som kommer från djävulen
är ibland svåra att bestämma.
Visserligen uppväcker de vanligen ingen gudskärlek
i viljan och lämnar kvar i själen en böjelse för fåfänga, självuppskattning eller självbelåtenhet.
Men ibland tilför de själen en skenbar ödmjukhet och en glödande iver, som emellertid
vilar på egenkärlek och som man bara med svårighet kan förstå, om inte själen är mycket erfaren i andliga ting.
Detta gör djävulen bara för att förställa sig
ännu mera, ja han kan rentav locka till tårar av
rörelse över de känslor som han inger för att
väcka upp de böjelser i själen som han önskar.
Ingenting försummar han för att viljan skall börja uppskatta dessa inre meddelanden,
göra stor affär av dem och riktigt hänge sig
åt dem, så att själen ägnar sig åt sådant som
inte har någonting att göra med dygder utan
tvärtom ger anledning till att hon förlorar
de dygder hon ägde.
12. Det är alltså högst nödvändigt att iaktta
stor försiktighet beträffande alla dessa ord, så
att man inte tar fel och utsätter sig för oro och ängslan.
Och man bör inte tillmäta dem något värde,
utan i stället me dall viljekraft ställa in sig
på Gud och på att noga uppfylla hans bud
och hans heliga beslut.
Detta är helgonens vishet.
Låt oss nöja oss med att käna trons
mysterier och sanningar i den enkelhet
och rättsinnighet med vilken Kyrkan framlägger dem för oss.
Det räcker för att häftigt upptända viljan.
Vi behöver inte ge oss in på djupsinniga
spekulationer och spetsfundigheter, där endast ett mirakel kan rädda oss från faror.
I detta sammanhang säger oss den helige
Paulus: "Ingen må ha högre tankar än tillbörligt
är, utan tänka blygsamt" ( Rom. 12:3 ).
Vad vi här har sagt räcker som förklaring
av vår lära om successiva ord.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|