Direktlänk till inlägg 7 mars 2016

BESTIGNINGEN AV BERGET KARMEL. BOK. 2. Ö. Kapitel. 28.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 mars 2016 21:15

KAPITEL.  28.


     DÄR DE INRE ORD BEHANDLAS SOM PÅ

   ÖVERATURLIGT SÄTT MEDDELAS ANDEN.

  DET VISAS HUR MÅNGA OLIKA SLAG AV INRE

                            ORD SOM FINNS.


1.  Läsaren bör aldrig släppa ur sikte den mening

och det mål som jag har uppställt för mig,

när jag skriver denna bok.

Mitt mål är att leda själen rätt, mitt ibland alla

naturliga och övernaturliga förnimmelser,

och att skydda henne för illusioner och svårigheter,

så att hon i ren tro skall kunna nå fram till

förening med Gud.


Då kommer läsaren att förstå varför jag inte

talar mera utförligt om själens förnimmelser

och om förklaringen till dem och inte heller

går in i sådana detaljer och uppdelningar som

förståndet kanske skulle vilja ha.

    Det blir ändå inte ofullständigt.

Ty jag tror att jag har get tillräckligt med råd

och förklaringar och bevis i detta ämne, för att

själen på ett klokt sätt skall kunna ta sig fram

genom alla inre och yttre förhållanden,

och så fortsätta sin vandring.


     Detta är också orsaken till att jag har

behandlat de profetiska förnimmelserna så kort,

liksom jag också har gjort med de övriga.

De skulle ju finnas mycket mera att säga om var och en av dem.

     Men även om man skulle behandla alla

olikheterna dem emellan, och de sätt och former

i vilka de kan uppträda, tror jag likväl att man

till slut ändå inte skulle förstå dem fullständigt.


Därför har jag nöjt mig med att framställa bara det

som enligt min åsikt utgör deras egentliga väsen,

ochatt undervisa själen omhur hon bör förhålla

sig gentemot dem i alla liknande situationer

som kan inträffa.


2.  Jag kommer att göra på samma sätt när jag behandlar den  tredje kategorin av förnimmelser,

som jag har kallat övernaturliga ord och som

utan förmedling av något kroppsligt sinne

verkar på förståndet hos kontemplativa själar.

     Fastän dessa ord är av mångahanda slag,

finner jag att de alla kan sammanföras i tre

huvudgrupper, nämligen i successiva,

formella och substantiella ord.


     Med succesiva ord menar vi vissa ord

och slutledningar, somanden brukar bilda

och uppställa inom sig själv, när den är samlad

och inåtvänd.

     Formella  ord är vissa tydliga och bestämda

ord, som anden inte själv skapar utan får av

någon tredje person, antingen den är samlad

och inåtvänd eller ej.

     Substantiella ord slutligen är andra ord,

som på ett tydligt sätt uppstår i anden,

antingen den är samlad och inåtvänd eler ej,

och som intränger i det innersta av själen

och där skapar den verklighet och den kraft

som dessa ord är ett uttryck för.

      Vi skall nu i tur och ordning tala om dessa

tre grupper av ord.  

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards