Direktlänk till inlägg 7 mars 2016
KAPITEL. 28.
DÄR DE INRE ORD BEHANDLAS SOM PÅ
ÖVERATURLIGT SÄTT MEDDELAS ANDEN.
DET VISAS HUR MÅNGA OLIKA SLAG AV INRE
ORD SOM FINNS.
1. Läsaren bör aldrig släppa ur sikte den mening
och det mål som jag har uppställt för mig,
när jag skriver denna bok.
Mitt mål är att leda själen rätt, mitt ibland alla
naturliga och övernaturliga förnimmelser,
och att skydda henne för illusioner och svårigheter,
så att hon i ren tro skall kunna nå fram till
förening med Gud.
Då kommer läsaren att förstå varför jag inte
talar mera utförligt om själens förnimmelser
och om förklaringen till dem och inte heller
går in i sådana detaljer och uppdelningar som
förståndet kanske skulle vilja ha.
Det blir ändå inte ofullständigt.
Ty jag tror att jag har get tillräckligt med råd
och förklaringar och bevis i detta ämne, för att
själen på ett klokt sätt skall kunna ta sig fram
genom alla inre och yttre förhållanden,
och så fortsätta sin vandring.
Detta är också orsaken till att jag har
behandlat de profetiska förnimmelserna så kort,
liksom jag också har gjort med de övriga.
De skulle ju finnas mycket mera att säga om var och en av dem.
Men även om man skulle behandla alla
olikheterna dem emellan, och de sätt och former
i vilka de kan uppträda, tror jag likväl att man
till slut ändå inte skulle förstå dem fullständigt.
Därför har jag nöjt mig med att framställa bara det
som enligt min åsikt utgör deras egentliga väsen,
ochatt undervisa själen omhur hon bör förhålla
sig gentemot dem i alla liknande situationer
som kan inträffa.
2. Jag kommer att göra på samma sätt när jag behandlar den tredje kategorin av förnimmelser,
som jag har kallat övernaturliga ord och som
utan förmedling av något kroppsligt sinne
verkar på förståndet hos kontemplativa själar.
Fastän dessa ord är av mångahanda slag,
finner jag att de alla kan sammanföras i tre
huvudgrupper, nämligen i successiva,
formella och substantiella ord.
Med succesiva ord menar vi vissa ord
och slutledningar, somanden brukar bilda
och uppställa inom sig själv, när den är samlad
och inåtvänd.
Formella ord är vissa tydliga och bestämda
ord, som anden inte själv skapar utan får av
någon tredje person, antingen den är samlad
och inåtvänd eller ej.
Substantiella ord slutligen är andra ord,
som på ett tydligt sätt uppstår i anden,
antingen den är samlad och inåtvänd eler ej,
och som intränger i det innersta av själen
och där skapar den verklighet och den kraft
som dessa ord är ett uttryck för.
Vi skall nu i tur och ordning tala om dessa
tre grupper av ord.