Direktlänk till inlägg 1 mars 2016
KAPITEL. 25.
DÄR UPPBARELSER BEHANDLAS.
DET SÄGS VAD DESSA ÄR
OCH EN VISS SKILLNAD FASTSTÄLLS.
1. Den plan vi följer leder oss nu till att tala
om det andra slag av andliga förnimmelser
som vi har kallat uppenbarelser.
Egentligen hör de till den profetiska
andens kategori.
Och allra först vill vi anmärka att en
uppenbarelse inte är annat än avslöjandet
av någon dold sanning, eller också tillkännagivandet av någon hemlighet eller
något mysterium.
Så låter Gud till exempel själen förstå en sak,
han visar henne en sanning, han yppar för henne
vissa av sina verk, förgångna,
närvarande eller tillkommande.
2. I enlighet med detta kan vi urskilja två slag
av uppenbarelser: sådana som innebär ett
avslöjande av vissa sanningar för förståndet,
och demm kan vi i egentlig mening kalla
intellektuella kunskaper eller insikter;
och sådana som innebär ett tilkännagivande
av hemligheter, och dem kallar vi därför
uppenbarelser i egentlig mening och med större
rätt än de första.
De första kan vi ju srängt taget inte beteckna
somm uppenbarelser, ty de består endast i att
Gud låter själen lära känna obeslöjade
sanningar rörande världsliga eller andliga ting,
genom att han klart och otvetydigt håller
fram dem för hennes blick.
Jag har velat behandla dem båda under
benämningen upenbarelser, för det första
eftersom de är nära besläktade,
för det andra i avsikt att inte ytterligare
utöka det redan stora antalet uppdelningar.
3. När detta väl är sagt kan vi mycket väl indela
uppenbarelserna i två slag av förnimmelser,
det ena kallar vi intellektuella kunskaper och det andra uppenbarelser av Gus hemligheter
och mysterier.
Vi skall tala om detta i två kapitel så kortfattat
som möjligt och vi börjar med de
intellektuella kunskaperna.