Direktlänk till inlägg 1 mars 2016
KAPITEL. 26. DEL. 1.
DÄR DET TALAS OM FÖRSTÅNDSMÄSSIGA
KUNSKAPER OM RENA SANNINGAR.
DET SÄGS ATT DE ÄR AV TVÅ SLAG OCH HUR
SJÄLEN BÖR FÖRHÅLLA SIG GENTEMOT DEM.
1. För att på rätt sätt kunna tala om dessa
kunskaper om rena sanningar, sådana som
de upptas i förståndet, skulle Gud själv behöva
ta min hand och föra min penna.
Ty käre läsare, du måste betänka att alla ord
är oförmögna att utttrycka vad dessa sanningar
egentligen är i sig själva och i förhållande till
själen.
För övrigt är det inte min avsikt att ge någon
uttömmande behandling av ämnet.
Mitt syfte är bara att visa hur själen bör använda
dessa sanningar och därigenom sträva framåt till
föreningen med Gud.
Och därför får det räcka att tala kortfattat om
saken och i ord säga bara det som gagnar
mitt syfte.
2. Detta slag av visioner eller rättare, av kunskaper
om sanningarna i sig själv, skiljer sig mycket
från dem som vi talade om i kap. 24.
Här rör det sig inte om ett skådande av timliga,
det vill säga materiella föremål med hjälp av
förståndet, utan här har vi att göra med ett
förståndsmässigt begripande och skådande
av sanningar om Gud och tingen,
sanningar om såväl det närvarande som
det förgångna och det tillkommande.
Och detta är nära besläktat med profetians
ande, som vi senare kanske skall tala om.
3. Det är alltså att märka att detta slag av
kunskaper sönderfaller i två kategorier: somliga
har Skaparen till föremål, andra har tingen.
Båda slagen uppfyller själen med en tark glädje,
men den glädje som kommer av dem som har
Gud till föremål är sådan att den inte kan
jämföras med någonting, den låter sig inte beskrivas i ord eller begrepp.
Det är ju Gud själv som är källan till dessa kunskaper och därmed också till denna glädje,
han om vilken David säger:
"Dig är ingenting likt, o Gud" ( Ps. 40:6 ).
Ty dessa kunskaper har Gud som omedelbart
innehåll, de tränger djupt in i den ena eller
andra av hans egenskaper, i hans allmakt eller
hans kraft, hans godhet, hans mildhet
och så vidare.
Och varje gång som Gud låter själen uppleva
honom, präglar han djupt in i henne det som
hon upplever.
Eftersom det här rör sig om ren kontemplation,
ser själen klart att det inte finns något sätt
at uttrycka detta i ord, annat än möjligen i
allmänt hållna begrepp.
Ty den oerhört stora glädje och lycka som hon
känner framkallar omedelbart sådana
uttryck på hennes läppar.
Och ändå är de alldeles otillräckliga för att
någon skall kunna förstå vad det egentligen
är som själen har njutit och erfarit.
4. Efter att ha erfarit något av detta talar David
därför också bara i allmänna ord när han säger:
"Herrens rätter", det vill säga de krafter och egenskaper vi känner i Gud, "är sanning,
allesammans rättfärdiga.
De är dyrbarare än guld och de ädlaste stenar;
de är sötare än den renaste honung"
( Ps. 19:10-11 ).
Också om Mose läser vi att Gud en dag lät
honom skåda sitt väsen i upphöjd insikt,
i det han visade sig ett ögonblick för honom.
Men också han talar bara i helt allmänna ordalag
om detta.
Ty när Herren ett ögonblick visade sig för honom
denna insikt, kastade han sig till marken och sade:
"Häskare, Herre och Gud, barmhärtig och mild
och stor i förbarmande och sannfärdig, du som
bevarar nå mot tusende" ( 2 Mos. 34:6-7b ).
Här ser vi också Mose kände sig ur stånd att i
ett enda uttryck återge vad han sett i Gud.
Och därför säger han så och upprepar det i
alla dessa ord.
Om en själ någon gång blir upplyft till sådana hög
insikter och sedan efteråt försöker säga något
om dem, är hon fullt medveten om att han ändå
ingenting har utsagt om vad hon upplevt.
Ty hon inser att det inte finns några ord som kan uttrycka detta.
Likadant var det för den helige Paulus.
När han en gång fick uppleva en sådan djup
insikt i Gud, benödade han sig inte om att berätta
om det, han sade endast att det inte är tillåtet
för en mäniska att tala om detta ämne
( jfr. 2 Kor. 12:4 ).
5. Dessa gudomliga insikter eller kunskaper
som har Gud till föremål, de gäller aldrig detaljer.
Eftersom de endast befattar sig med den Högsta
Prinicipen, kan de inte gå in på enskildheter,
med udantag för det fall då det samtidigt rör
sig om någon sanning angående något föremål
som står lägre än Gud och som samtidigt får
lära känna.
Men om de trör sig om de gudomliga insikterna
själva, då är detta alldeles omöjligt.
Dessa höga insikter kan emellertid endast
beviljas en själ som når fram til förening
med Gud, ty de utgör just själva denna förening.
Föreningen med Gud består just i att själen
får ta emot dessa insikter under en alldeles
speciell kontakt eller beröring, som äger rum
mellan själen och Gudomen.
Sålunda är det Gud själv som man då känner
och uplever. Och fastän föreningen inte är lika
uppenbar och tydlig som i den eviga härligheten,
är denna kontakt med all insikt och hänryckning
dock så sublim och så pefekt att den
genomtränger själens själva substans.
Djävulen är helt oförmögen att blanda sig i detta
skeende eller att åstadkomma något liknande,
ty det existerar ingenting som ens tillnärmelsevis
kan jämföras med detta eller som kan ge
en sådan njutning och salighet.
Dessa insikter är ju ett njutande av Guds väsen
och det eviga livet, och något så
högt kan djävulen inte uppdikta.
6. Väl kan han ge ett visst sken av detta genom
att framställa något stort och pompöst som kan
imponera på själen, och försöka få henne att tro
att detta är Gud.
Men dessa bilder kan inte tränga in i själens substans och inte förnya henne och plötsligt
upptända hennes kärlek, så som insikterna
från Gud gör.
Ty det finns vissa av dessa insikter och kontakter
som Gud skapar i själens själva substans,
och dessa berikar henne till den grad att en enda
av dem är tillräcklig både för att på en gång
befria henne från alla de ofullkomligheter
som hon under hela sitt liv dittills inte har
lyckats lägga bort, och för att överhopa
henne med andliga skatter och himmelska dygder.
7. Dessa kontakter med Gud är så ljuvliga
för själen och fyllda av den innerligaste glädje
att hon genom en enda sådan kontakt känner
sig fullständigt gottgjord för livets alla lidanden,
hur många dessa än varit.
Dessutom uppfylls hon av ett sådant mod
och en sådan lust att få lida för Guds skull
att hon känner det som en särskild plåga
att se hur hon i själa verket lider.
8. Så höga insikter kan inte komma till själen
genom någon jämförelse eller någon inbllning
från hennes sida, då de ju är upphöjda över allt
sådant.
Det är Gud själv som frambringar dem i själen
utan hennes egen medverkan.
Och ofta är det just när hon minst tänker
på det och minst av allt eftersträvar det, som
hon brukar få dessa himmelska kontakter,
och de lämnar kvar i henne vissa outplånliga
minnen av Gud.
Ibland väcks de helt plötsligt inom henne
endast genom att hon kommer att tänka på
vissa ting, ofta helt betydelselösa.
Men så kännbara och starka är de,
att inte bara själen, utan ibland också kroppen
skälver av glädje.
Emellanåt kommer de när själen befinner sig
i djup stillhet, och då känner hon inte någon
skälvning utan bara en upphöjd glädje
och andlig vederkvickelse.
9. Andra gånger kommer de med anledning av
något ord som man säger eller hör, hämtat ur
den Heliga Skrift eller från annat håll.
Ändå är deras verkan och känslostyrka inte
alltid av samma grad, ofta är de nämligen
mycket svaga.
Men hur svaga de än må vara, är en enda av dessa
gudomliga kontakter eller dessa minnen
värdefullare för själen än aldrig så många
kunskaper och meditationer över de skapade
tingen och över Guds verk.
Men eftersom dessa insikter kommer så plötsligt
över själen och som sagt utan hennes egen, medverkan finns det ingenting som själen
kan göra, varken för att söka dem eller för
att avvisa dem.
Hon skall bara ödmjukt och undergivet ta emot
dem, så att Gud får utföra sitt verk när
han vill och så som han vill.
10. Jag säger därmed inte att själen skall förhålla
sig negativ till dessa insikter, liksom till de
andra slagen av kunskap.
Ty som vi har sagt, de utgör en del av föreningen
med Gud, till vilken vi ju försöker leda själen.
Det är ju därför som vi lär henne att avlägga
och helt befria sig från alla de andra slagen
av kunskap. Och det medel som vi måste använda
för att nå de höga insikterna i Gud, det är att
vara ödmjuka, att tålmodigt lida av kärlek till
Gud och att vara oegennyttiga i fråga om all
belöning.
Ty dessa nådebevis kommer inte själen till del
om hon gör anspråk på dem, nej de är bara ett
bevis på en alldeles särskilt stor kärlek från
Gud, därför att själen förhåller sig fullständigt
oegennyttig i förhållande till honom.
Det är detta som Guds Son menar, när han hos
Johannes säger: "Den som älskar mig,
han skall bli älskad av min Fader, och jag skall
älska honom och skall uppenbara mig för honom"
( Joh. 14:21 ).
Dessa ord innefattar de insikter och kontakter
som vi talar om, genom vilka Gud uppenbarar
sig för den själ som verkligen älskar honom.