Direktlänk till inlägg 1 mars 2016
KAPITEL. 24.
DÄR TVÅ SLAGS ANDLIGA VISIONER
BEHANDLAS, VILKA KOMMER PÅ
ÖVERNATURLIG VÄG.
1. Nu skulle jag vilja tala om andliga visioner
i egentlig mening, det vill säga de som framträder
för det andliga ögat utan förmedling av något
som helst kroppsligt sinne.
Dessa visioner är av två slag: det finns visioner
av kroppsliga väsen eller väsen som är
skilda från materien.
Visioner av kroppsliga väsen avser alla
matriella ting som finns i himlen och på jorden.
Själen kan se dem medan hon ännu lever i kroppen,
med hjälp av ett visst övernaturligt ljus som
kommer från Gud.
Och i detta ljus kan hon skåda alla ting som finns
i himlen och på jorden, även om de är avlägsna
från henne själv.
Så läser vi till exempel i kapitel 21 i Uppenbarelseboken om en sådan vision som
den helige Johannes fick, där han berättar för
oss om den himmelska staden Jerusalems
härlighet som han såg.
Likaså läser vi om den helige Benedictus,
hur han i en andlig vision såg hela världen.
Denna vision, säger den helige Thomas
i sin QUODLIBETA, försiggick i ett ljus från himlen.
2. De andra visionerna, de somm har okroppsliga väsen till föremål, kan inte äga rum ens med hjälp av detta ljus från Gud som vi talar om, utan där
erfordras ett ännu högre ljus, det så kallade
salighetens ljus.
Därför är dessa visioner av okroppsliga väsen,
såsom änglar och själar, inte möjliga i för detta
livet och kan inte äga rum så länge vi lever i
en förgänglig kropp.
Ty om Gud ville meddela dem till själen i deras
verklighet, så som de verklighen är, då skulle
själen genast lämna kroppen och sluta
sitt dödliga liv här på jorden.
Därför sade Gud till Mose, när denne bad att
få skåda Gud: "ingen människa kan se mig
och leva" ( 2 Mos. 33:20 ).
Så snart därför Israels barn trodde att de skulle
få se Gud, eller att de hade sett Gud eller
en ängel, fruktade de att de skulle dö, så som
det står skrivet i Andra Mosebok, där de
uppfyllda av skkräck säger till Mose:
"Herreen får inte tala med oss, ty då måste
vi dö" ( 20:19 ).
Det var som om de menat: Måtte Gud inte
meddela sigmed oss klart och öppet!
Likaså läser vi Domarboken att Manoach,
Simsons far, som hade sett en ängel i gestalt
av en vacker ung man, sade till sin hustru
som haft samma vision:
"Vi skall dö, ty vi har sett Gud" ( 13:22 ).
3. Därför är sådana visioner inte förenliga med
vårt liv här på jorden annat än undantagsvis
och tillfälligt, och i så fall bara om Gud då antingen
sätter de naturliga livsvillkoren ur kraft eller
själv upprätthåller dem, mensamtidigt lösgör
anden fullständigt från naturen, så att det
naturliga förhållandet mellan själ
och kropp ersätts.
När den helige Paulus hade haft visioner av
detta slag och i tredje himlen hade sett
okroppsliga väsen, uttryckte han sig därför i
dessa ord: "Huruvida det var i kroppen eller
utanför kroppen, det vet jag inte, Gud vet det"
( 2 Kor. 12:2 ).
Han blev hänryckt till att se dessa ting
och han såg dem, men han sade själv att han
inte visste "om han såg dem i kroppen eller
skild från kroppen, endast Gud visste det".
Detta visar oss emellertid klart att han blev bortryckt från det naturliga livet och att detta
var Guds verk.
Samma orsak ligger också bakom följande
tilldragelse som den Heliga Skrift skildrar
( 2 Mos. 33:22 ).
När Gud, efter vad man tror, uppenbarade sitt
verkliga väsen för Mose, sade han till honom
att han skulle ställa honom i en klippgrota
och skydda honom, han skulle betäcka honom
med sin högra hand och bevara honom,
så att han inte skulle dö när Guds härlighet
strålade fram.
Detta framstrålade eller förbigående var endast
en övergående uppenbarelse av Gud som
han själv gav Mose, under det att han med
sin högra hand skyddade Moses naturliga liv.
Men sådana verkliga visioner av Guds väsen,
som gavs åt denhelige Paulus och Mose
och vår fader Elia, han som dolde sitt ansikte
Vid Guds stilla susning, är mycket sällsynta.
De förekommer nästan aldrig och ges endast
åt ett fåtal.
Gud ger dem bara åt sådana som är mycket
starka i Kyrkans ande och upptända av nitälskan
för hans lag, så som de tre män var som vi
just hart alat om.
4. Sådana visioner av andliga väsen kan visserligen
inte få skådas ohöljt och klart med förståndet
här på jorden, men i det innersta av själen kan
de kännas, och de upplevs då som ett kärleksfullt
igenkännande, med gudomlig beröring och en
outsäglig förening. Men detta illhör de andliga
känslornas område, som vi med Guds hjälp
senare skall tala om.
Vårt mål är att föra själen till gudomlig förening,
till en förening med Guds väsen.
Vi skall tala om detta när vi behandlar den mystiska
förståelsen, dunkla och oklara kunskapen om Gud,
som vi ännu har att tala om.
Då får vi se hur själen me dhjälp av denna kärleksfulla och dunkla kunskap på ett sublimt
och verkligt gudomligt sätt sig med Gud.
Ty denna dunkla och kärleksfulla kunskap,
tron, står på sätt och vis här i jorden i samma
förhållande till föreningen med Gud som salighetens ljus i det kommande livet står till det klara skådandet av Gud.
5. Men nu skall vi alltså tala om visioner av
kroppsliga väsen, somm andligen meddelas till
själen och som liknar kroppsliga visoner.
Ty liksom ögonen med hjälp av det naturliga ljuset varseblir kroppsliga föremål, så ser förståndet
i det inre, upplyst av det övernaturliga ljus vi har
talat om, dessa samma naturliga föremål
och andra ting också, om Gud så vill.
Den enda skillnaden ligger i arten och formen
för visionen.
De andliga och intellektuella visionerna är klarare och finare än de kroppsliga.
När Gud vill ge själen en nådegåva av detta slag,
ger han henne det övernaturliga vi talar om,
med vars hjälp hon ser de ting som Gud vill
visa henne, alldeles lätt och klart, antingen
de är av himmelskt eller jordiskt ursprung.
Det är då alldeles betydelselöst och ingalunda något hinder för henne om dessa ting befinner
sig nära eller fjärran.
Ibland är det som om en ljusport öppnades
och genom den ser man ett ljus ksom en blixt
för ett ögonblick lysa upp nattens mörker.
Man ser då tingen klart och tydligt, men strax
sjunker de tillbaka in i mörkret
och former och intryck av föremålen blir kvar
i fantasin.
Likadant är det fenomen som försiggår i själen,
bara så mycket fullkomligare.
Ty de ting som själen ser andligen under inverkan
av det där ljuset, de inpräglas så djupt att varje
gång hon tänker på dem se rhon dem för sig,
precis så som hon första gången såg dem.
De syns så klart som i en spegel, som återspeglar
föremålen framför den, så ofta man ser i den.
Och intrycket av denna bild i själen är så starkt
att det aldrig helt försvinner ur minnet,
även om det emellanåt kan bli något bortträngt.
6. Den verkan som dessa visioner frambringar
i själen är ro och klarhet, en glädje som himlens
slighet, ljuvlighet, renhet och kärlek, ödmjukhet
och gudshängivelse, andens upplyftande i Gud.
Dessa verkningar är mer eller mindre djupgående,
bland är verkan mera kännbar i den ena känslan,
ibland i den andra, alltefter det själsliga
tillståndet och efter Guds vilja.
7. Men också djävulen kan framkalla sådana
visioner i själen eller efterapa dem.
Då använder han sig av ett naturligt ljus
och påverkar fantasin.
Genom en andlig suggestion belyser han tingen
i anden, de må vara nära eller fjärran.
För att förklara den passus i Matteusevangeliet
där det berättas att djävulen visade Kristus
"alla världens riken och deras härlighet"
( 4:8 ), hävdar flera lärda män att han gjorde det
genom andlig suggestion.
Ty det var inte möjligt att han skulle ha gett
de kroppsliga ögonen en så vid utblick
och visat alla världens riken och deras härlighet.
Emellerid finns det en mycket stor skillnad mellan de visioner som kommer från djävulen
och dem som kommer från Gud.
Ty de verkningar som de djävuliska visionerna
framkallar i själen liknar på inget sätt dem som
de gudomliga framkallar.
De förstnämnda förorsakar andlig torka i
umgänget med Gud, en viss böjelse för
självuppskattning och fö att tillåta och fästa
stort avseende vid dessa visioner.
De skapar ingalunda ödmjukhet, mildhet
och kärlek till Gud.
Vidare inpräglas inte föremålen i dessa onda
visioner med den ljuvliga klarhet i själen som
fallet är i det äkta, inte heller stannar de kvar
i själen utan utplånas igen ganska snart,
utom kanske i det fall då själen sätter stort värde
på dem.
Men då är det återigen bara egenkärleken som
på naturligt sätt väcker minnet av dem i själen.
Och det är ett mycket sterilt minne,
som alls inte uppväcker den kärlek
och ödmjukhet som de goda visionerna gör
när man tänker på dem.
8. Då dessa visioner har de skapade tingen till
föremål med vilka Gud inte har någon likhet,
någon proportion eller någon förbindelse,
kan de inte heller vara något direkt medel till
förening med Gud.
Därför måste själen inta en nagativ hållning till
dem, liksom till dem vi tidigare har talat om,
ty endast det direkta medlet, vilket är tron,
kan hjälpa henne till framsteg.
Därför bör själen inte heller skapa liksom ett arkiv eller en hemlig skattkammare inom sig för alla
dessa intryck av visioner som har inpräglats
i henne, och inte heller får hon vilja stödja sig
på dem.
Ty skulle hon göra detta, skulle dessa intryck
och bilder och personer som är inristade i hennes
fantasi bara bli till ett hinder för henne på
vägen till Gud, som ju leder genom en fullständig
försakelse av alla skapade ting.
Men om nu tvärtom dessa intryck ständigt är
närvarnde inom henne, kan de ändå inte skada
henne, förutsatt att hon inte fäster någon
vikt vid dem.
Utan tvivel uppväcker minnet av dessa visioner
en viss grad av kärlek till Gud och lust till
kontemplation. Med detta förmår i mycket högre grad den rena tron och försakelsen av alla
visioner, så att själen inte bekymrar sig om hur
eller varifrån hennes framsteg kommer.
Så kan det till exempel hända att själen är
alldeles uppfylld av ren kärlek till Gud, utan
att hon vet om något Varifrån eller Varför.
Men orsaken ligger i att i samma mån som tron
slog rot i henne och utvecklades genom
försakelse och mörker och avsägelse av alla ting
eller genom fattigdom i anden ( vilket allt
betcknar en och samma sak ), slog gudskärleken
rot i henne och utvcklades.
Ju mera alltså själen går in för att leva i natt
och intet beräffande allt yttre och inre som
hon kan få del av, desto mera går hon framåt
i tro, och följaktligen också i hopp och kärlek,
eftersom dessa tre teologala dygder ju
är oskiljaktiga.
9. Ibland förstår inte själen denna kärlek
och känner den inte inom sig.
Den har för övrigt inte sitt säte i sinnena
och framkallar inte någon lyckokänsla, utan den
har sitt säte i själen och uppenbarar sig genom
sin styrka.
Denn uppväcker mera mod och oförfärad kraft
än själen tidigare känt, men ibland strmmar den
också över i sinnena och yttrar sig då i
ljuvliga glädjekänslor.
Omm själen alltså vill uppnå den kärlek,
gjlädje och hänryckning som dessa visioner
framkallar, måste hon uppbringa stor fasthet
och en anda av självförsakelse, därtill måste
hon vara besluten att framhärda i utblottning
och mörker vad alla visioner beträffar.
På så sätt bygger hon denna kärlek och hänryckning på vad hon inte ser och inte känner, vad hon i detta livet inte kan se och inte kan känna,
nämligen Gud, som är ofattbar och står över allt.
Det är därför som vi måste gå till honom till
mötes på den fullständiga frigörelsens väg.
Om man försummar detta, går själen inte framåt,
även om hon är så besinningfull, ödmjuk
och stark att djävulen inte kan bedra henne
med visioner eller lura henne till förmätenhet,
såsom ofta är fallet.
Denna försumlighet är trots allt för själen
ett hinder för andlig utblottning, och fattigdom
och frgörelse i tron.
Och just dessa ting är oundgängligen nödvändiga
om själen skall nå fram till förening med Gud.
10. Men eftersom läran om dessa intellektuella
visioner är densamma som den som gäller
för sinnenas övernaturliga visioner och förnimmelser som vi har talat om i kap. 19
och 20, behöver vi här inte längre uppehålla oss
vid detta ämne.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 | |||
14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
19 |
20 | |||
21 |
22 |
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
|||
28 | 29 |
30 |
31 |
||||||
|