Direktlänk till inlägg 1 mars 2016
KAPITEL. 23.
DÄR VI BÖRJAR ATT TALA OM FÖRSTÅNDETS
FÖRNIMMELSER, SOM ÄR RENT ANDLIGA.
VI BESKRIVER DERAS VÄSEN.
1. Den lära vi har framställt om förståndets
förnimmelser, som vi får genom sinnena,
är något kortfattad i förhållande till vad som
skulle kunna sägas.
Ändå har jag inte velat utbreda mig mera detta
ämne, ty för att nådet mål jag föresatt mig,
vilket är att frigöra förståndet från dessa
förnimmelsers bojor och införa det i trons
mörka natt, förstår jag att jag redan har varit
alltför mångordig.
Nu skall vi alltså börja tala om förståndets
fyra slag av förnimmelser, vilka som vi har sagt
i kapitel 10 är visioner, uppenbarelser,
ord och andliga känslor.
Vi kallar dem rent andliga, därför att de inte
som de kroppsliga elle rde genom inbillningskraften
förmedlade förnimmelserna meddelas till förståndet
genom de kroppsliga sinnena.
Nej, utan förmedling av något kroppligt sinne,
varken utifrån eller inifrån, erbjuder de sig
klart och bestämt på övernaturlig väg åt
förståndet, utan dess medverkan.
De vill säga at själen inte företar sig någonting
och från sin sida på inget sätt bidrar,
åtminstone inte av fri vilja eller liksom
av egen aktivitet.
2. Det bör emellertid beaktas att, för att nu tala
i vidare ochmera allmän mening, dessa fyra
förnimmelser tillsammans kan kallas själsvisioner,
ty när man talar om själen, så är att förstå
och att se samma sak.
Eftersom dessa fyra förnimmelser ju är fattbara
för förståndet, är de också andligen synliga.
Den insikt som av dem bildas i förståndet kan
kallas en intellektuell vision.
Alla föremål för de övriga sinnena som kan
uppfattas med synen, hörseln, lukten, smaken
och känseln tillhör förståndets område
i den mån de falle runder begreppen sanna
eller falska.
Och liksom allt som kroppens ögon ser resulterar
i ett kroppsligt skådande, resulterar också allt
som är fattbart för själens andliga ögon,
som är förståndet, i ett andligt skådande.
Ty vi upprepar det, för förståndet är att förstå
och att se samma sak.
Vi kan följaktligen allmänt talat kalla dessa fyra
förnimmelser också för visioner, under det att vi
inte kan uttrycka oss så när det rör sig om de
andra sinnena, ty det ena sinnets föremål
är inte samma som det andras.
3. Men eftersom dessa förnimmelser inpräglas
i själen under lknande former som den övriga
sinnesverksamheten, så kan vi i egentlig
och speciell mening, beteckna som "vision"
det som förståndet uppfattar under formen
av ett seende.
Förståndet kan nämligen se tingen precis lika
andligt som ögat ser dem kroppsligt.
Likaså kan vi beteckna som "uppenbarelse"
det som förståndet uppfattar genom varseblivande
och kännedom om nya föremål ----- liksom också
örat uppfattar ljud som det dittills aldrig hört.
Och vad förståndet uppfatar som om det hörde,
det kan vi kalla för "ord".
Och vad förståndet lär känna under en form som
liknar de övriga sinnenas former, som till
exempel en ljuvlig andlig doft, en andlig smak,
ett andligt nöje som själen övernaturligt kan erfara,
det kallar vi "andliga känslor".
Av allt detta skpar nu förståndet en insikt eller
ett andligt skådandem som vi har kallat det,
och detta utan hjälp av någon form, bild eller
gestaltning av inbillningskraften eller av den
naturiga fantasin.
Nej, omedelbart, genom övernaturligt ingripande
och genom överneturlig förmedling meddelas
dessa ting till själen.
4. Likväl måste man behandla detta slaga
förnimmelser på samma sätt som vi sagt att man
måste behandla kroppsligt-sinnliga förnimmelser
och inbillningskraftens förnimmelser:
man måste frigöra förståndet från dem,
och med hjälp av dem styra och leda förståndet
från dem, ohmed hjälp av dem styra och leda förståndet fram igenom trons andliga natt,
ända fram till den gudomliga och verkliga
föreningen med Gud.
Ty så snart man sysselsätter sig med dylika ting
förlorar förståndet i skärpa och spärrar
därigenom vägen för sig till den ensamhet och den
utblottning på allting som är nödvändiga för själen.
Naturligtvis är dessa förnimmelser av en högre art
och nyttigare och mycket säkrare än de som
förmedlas av de kroppsliga sinnena
och inbillningskraften, eftersom de ju redan
är djupare belägna, rent andliga och därför
mindre åtkomliga för djävulen.
De förmedlas renare och finare till själen och utan
den minsta medverkan från henne själv eller
från fantasin, åtminstone utan aktiv samverkan.
Om emellertid förståndet inte är tilräckligt
vaksamt, kan det fortfarande hända att det möter
hinder på denna väg och råkar vilse.
5. Vi skulle nu visserligen kunna behandla alla
dessa fyra sorters förnimmelser gemensamt
och ge för dem alla på en gång samma råd
som vi ger för de andra förnimmelserna,
nämligen att man inte skall vara förmäten nog
att begära eller önska dem.
Men då hela saken blir klarare belyst om men betraktar den från olika sidor, och då det finns
speciella saker att säga om var och en av dem,
är det bäst att tala om dem var för sig.
Därför skall vi börja med de första, alltså de
andliga eller intellektuella visionerna.