Direktlänk till inlägg 7 november 2015

JESUS SYRAKS BOK. 25 A.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 7 november 2015 08:44

LIVETS BÄSTA GLÄDJEÄMNEN.

Jesus Syraks bok. 25:1.

1.  #Tre ting fyller mig med välbehag, att se dem

gläder både Herren och människorna:

sämja mellan bröder, vänskap mellan grannar

och att man och kvinna lever väl tillsammans#.


Psalm. 133:1.

1.  #Vad det är gott och ljuvligt att bröder

är tillsammans!#.

Broder-gemenskap; liv utan kivet, knotigheten,

gnällheten och ordstrider är Herrens hjärta

till välbehag.

Bröders enhet; ger en vällukt av godhet

och ljuvlighet. 

Grannars vänskap; gott vittnesbörd inför omgivningen.

Mannens och kvinnas ett heligt sakrament;

Hans Majestäts fullkomliga glädje.

Man och kvinna ett kött; skapad till Guds avbild.


Jesus Syraks bok.  25:2-6.

2.  #Tre slags människor fyller mig med avsky,

och jag vämjes vid deras levnadssätt:

en fattig som är högmodig,

en rik som ljuger och en svagsint gubbe

som begår äktenskapsbrott#. 

1.  Herrens avskyr den fattiges högmod.

2.  Ljugande rik människa.

3.  Svagsinte gubbes äktenskapsbrott.

Högmodet säger i sitt hjärta; jag klara mig själv.

Förljuger om sin rikedom; min rikedom är min trygghet och förtröstan.

Äktenskapsbrytaren i sin sinnerliga svaghet;

säger ingen ser mig.  

  

3.  #Om du inte har sparat i ungdomen,

hur skall du få något när du blir gammal?#.

Ung människan har framtiden för sig.

Äldre människan; på ålderns höst

har förbrukat sitt jordeliv.

Sparsamhet kan vara vis och klok.

Girigheten känner ingen mättnad.


Jesus Syraks bok. 6:18.

18.  #Mitt barn, låt dig fostras alltifrån ungdomen,

då finner du visheten ännu på ålderns höst#.

Låt dig fostras av visheten i unga år på ålderns höst kan den vara till nytta.


4.  #Omdöme passar till gråa hår, förstånd

och klokhet anstår gamla män#.

Omdömes rikt liv; vittnar om gråa hårstrån.

Visa omdöme och respekt mot sina med-människor;

ger tacksamma hjärtan.

Gamla mäns lärdom och livs-erfarenheter;

tillhör en förståndig och människas

livsstil och livsföring.


Ordspråksboken. 16:31.

31.  #Vitt hår är en ärekrans, men vinner

den med rättfärdigt liv#.

Vita hårstrån en prydsam ärekrona.

Rättfärdigt liv ==== lydnadens liv i budorden.

Budorden en fostran i de ndliga dygdernas inre liv. 


Salomos vishet.  4:8-9.

8.  #Vörnadsvärd ålder beror inte av livets längd,

det är inte årens antal som räknas.


9.  #Det är klokheten som är en människas vita

hår och ett förvitligt liv som är hög ålder#.

Klokhetens värde större än vörnadsvärd ålder.

Människans gråa hår; vittnar om hennes klokhet.


5.  #Vishet är en prydnad för åldringar,

eftertanke och klokhet för ansedda personer#.


6.  #Erfarenhet är åldringars ärekrans,

gudsfruktan är deras stolthet#.

Åldringars livs-erfarenhet huvudets ärekrans.

Lydnadens liv i budorden; deras stolthet.


Jesus Syraks bok. 25:7-.

7.  #Det finns nio som jag prisar lyckliga i min tanke, men om de tionde skall jag låta min tunga

tala:  en man som får glädje av sina barn,

en som får uppleva sina fienders fall#.

Det finns nio glädjeämnen; uppskattas och

blir prisade i min tankevärld.

Tionde glädjeämnet; talar min tunga.

Manlighetens stora glädje av sina barn.

Erfara sina fienders förfall.


8.  #Lycklig den som lever samman med en klok hustru, den som aldrig slinter med sin tunga,

den som slipper tjäna underlägsen herre#.

Manlighetens inre lycka; dela livet med en klok

hustrus närvaro.

Behärskad tunga; ger ett rikt och innehållsrikt liv. 

 

9.  #Lycklig den som funnit insikt och den som talar för uppmärksamma lyssnare#.

Den som sökt och funnit insikten och med behärskad tunga; lyssnas av uppmärksamma lyssnare; känner en inre lycka. 


Jesus Syraks bok. 14:1.

1.  #Lycklig den som håller sin tunga i styr

och inte behöver känna syndernas sting#.

O-behärskad tunga ger kännbara sting av

syndens smärta i själslivet.

Behärskad tunga; beskyddet för själslivet.   


10.  #Stor är den som funnit visheten ------- men han

är inte förmer än den som fruktar Herren#.

Den som sökt och funnit vishetens outsinliga källa;

är inte förmer än den som lydigt håller

Hans Majestäts budord.


11.  #Gudsfruktan överträffar allt annat.

Den som äger den kan inte jämföras med någon#.


Jesus Syraks bok.  23:27.

27.  #Och de som lever kvar på jorden skall inse

att ingenting är bättre än att frukta Herren

och ingenting ljuvligare än att följa hans bud#.


 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards