Alla inlägg den 23 augusti 2015

Av Jan-Owe Ahlstrand - 23 augusti 2015 18:27

GUDS STORHET OCH BARMHÄRTIGHET.

Jesus Syraks bok. 18:1-2.

1.  #Han som lever i evighet har skapat allt i

världen#.

Guds storhet, allvetande, allmakt, allestädes närvaro; känner till hela sin skapelse och dess

fullkomliga ordningar.

2.  #Herren ensam har rätten på sin sida#.

Hans Majestät, himmelens och jordens skapare;

har ensam rätten på allt som sker i hela skapelsen.

Jesus Syraks bok.  18:4-5.

4.  #Det tillkommer ingen att skildra hans verk ---

vem kan utforska hans väldiga gärningar#?

Finns ingen mänsklig förmåga att utforska hans skapelse-verk.

Salomos Vishet. 9:13-15.

13.  #Vilken människa har kunskap om Guds vilja?

Vem kan tänka ut vad Herren vill#?

14.  #De dödligas tankar är otillräckliga, våra

beräkningar är inte att lita på#.

Människor som följer sin sinnerliga kunskap kan inte förstå; kunskapen om Guds fullkomliga vilja.

Dödliga människors tankar är otillräckliga.

15.  #Den förgängliga kroppen är en börda för

själen, det jordiska höljet tynget sinnet med

alla dess tankar#.

Syndiga+förgängliga kroppen; ger ett lidande;

för själs-livet.

Den jordiska kroppshyddan; med dess brister och svagheter; ger sinnet och tankar; bekymmer och oro.

5.  #Vem kan mäta hans väldiga kraft och därtill beskriva hur han förbarmar sig#?

Herrens förbarmande och barmhärtighet över sin skapelses lidande av ångest, oro, bekymmer;

kan inte en mänsklig varelse; förstå eftersom hennes tankar är dödliga och otillräckliga.

Psalm. 40:6.

För körledaren. Av David, en psalm.

6.  #Stora är de ting du har gjort, dina under, Herre, min Gud, och dina planer med oss.

Ingen kan mäta sig med dig.

Jag vill tala och berätta om dem, men de är 

fler än jag kan räkna#.

Jesus Syraks bok.  18:6-7.

6.  #Inget kan dras ifrån, inget kan läggas till,

ingen kan utforska Herrens underbara gärningar.

Ingen mänsklig tanke kan utforska Herrens underbara gärningar#.

Psalm 139:17-18.

En Psalm av David; där han beskriver om sin lärdom och livs-erfarenhet.

17.  #Dina tankar, o, Gud, är för höga för mig, väldig är deras mångfald#.

18.  #Vill jag räkna dem är de flera än sandkornen,

når jag till slutet är jag ännu hos dig#.

Den högstes tankar; är långt högre än människas sinnerlighet.

Gudomens tankar är till antalet flera än havets sandkorn. All begynnelse har sitt ursprung i treenighetens tankar och vilja.

Predikaren. 3:11.

11.  #Allt vad Gud har gjort är skönt i rätta stunden.

Han låter människor urskilja ett sammanhang, men aldrig kan de fatta Guds verk från början till slut#.

Jesus Syraks bok. 42:21.

21.  #Skönt har han ordnat sin vishets väldiga verk;

han är den ende, för all tid och i evighet.

Inget kan läggas till eller dras ifrån, och han behöver ingen rådgivare#.    

All vishets verk finns i honom den ende Gud; i all tid och evighet.

Det han enligt sitt rådslut beslutat gäller för alltid.

7.   #När människan når målet står hon vid början, när hon är färdig börjar hennes svårigheter#.

Jesus Syraks bok  18:8-10.

8.  #Vad är en människa, vad duger hon till?

Vad betyder det goda och onda hon gör#?

Job 33:6.

6.  #Inför Gud är du och jag lika, jag är formad av en lerklump också jag#.

Elihus tal inför Herrens tjänare Job;

Inför Hans Majestät är vi alla lika.

Av jordens stoft är vi komna; och till jordens stoft får vi jordiska kroppshydda återvända. 

9.  #En människa blir hundra år om hon lever länge#.

10.  #Som en droppe i havet, som ett sandkorn är  dessa år mot evighetens dag#.  

Människans liv av timmar, dagar och år kan räknas vid en droppe i havet.

Hennes liv kan liknas vid ett sandkorn; mot evighetens dag.

Psalm 90:4.

4.  #Tusen år är i dina ögon som den dag som  förgick i går, som en av nattens timmar#.

En bön av gudsmannen Mose.

Beskrivning i jämförelse mellan Hans Majestäts och människans sinnerliga seende när det gäller tiden.  

Jesus Syraks bok. 18:11-14.

11.   #Därför har Herren tålamod med människorna och låter sin barmhärtighet flöda över dem#.

Herren har en förståelse för människans sinnerlighet; hans outsinliga barmhärtighet; vilket kan liknas vid ett friskt vårregn.

Salomos Vishet.  12:18.

18.   #Du förfogar över styrka, men du dömer med mildhet; med stor skonsamhet styr du våra öden, ty det står dig fritt att bruka makt närhelst du vill#.

I sin allmakts styrka; är hans domar milda och kärleksfulla; vill inte skada sin skapelse;

han har all rätt; att bruka sin allmakts vilja.

12.   #Han ser och vet att deras slut är svårt.

Därför visar han stor mildhet#.

13.   #En människas barmhärtighet når hennes nästa, men Herrens barmhärtighet når allt som lever.

Han tillrättavisar, han fostrar, han undervisar, och

som en herde för han hem sin hjord#.

Herrens barmhärtighet är långt större i sitt givande än människans förmåga att ge den.

Han tillrättarvisar, fostrar och undervisar i sin barmhärtighet; till allt som har en livsande i sig.

Psalm. 23:1-5.

En psalm av David.

1.  #Herren är min herde, ingenting skall fattas mig#.

Människans fria vilja gör Hans majestät till sin herde. Löftes ges till dem; min vardagliga behov skall bli fyllda.

2.  #Han för mig i vall på gröna ängar, han låter mig

vila vid lugna vatten#.

Ger mig näringsrik föda; andlig och lekamlig.

Vid det lugna vattnets närvaro; finner jag min vila.

3.  #Han ger mig ny kraft och leder mig på rätta vägar, sitt namn till ära#.

Den trötte finner sin inre styrka i treenighetens närvaro.

Beskyddar mina fotsteg; från all fara.

Hans omsorg, ömhet och kärlek; besvaras av tacksamhet; till hans namns ära.

4.  #Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty du är med mig, din käpp och stav gör mig trygg#.

Treenighetens närvaro; gör människan trygg.

5.  #Du dukar ett bord för mig i mina fienders åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och fyller min bägare till brädden#.

Gudomens närvaro; visar sig inför mina fiender.

Välsigelsens bägare blir uttömd över mitt huvud;

till ett beskydd över min tankevärld, tunga, läppar och hjärta.  

6.  #Din godhet och nåd skall följa mig varje dag i mitt liv, och Herrens hus skall vara mitt hem så länge jag lever#.

Beskrivning på treenighetens godhet och nåd; mot de som lyder hans budord. 

14.  #Han är barmhärtig mot dem som låter sig fostras, mot dem som ivrigt följer hans bud#.

Lydnaden till att följa hans budord;

Tillåta sig fostras av hans budord; vilket ges i löfte till dem; få erfara hans barmhärtighet.    

 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards