Direktlänk till inlägg 3 maj 2015

ORDSPRÅKSBOKEN. 8. DEL. 2.

Av Jan-Owe Ahlstrand - 3 maj 2015 18:12

VISHETEN TALAR OM SIG SJÄLV.  DEL.  2.

ORDSPRÅKSBOKEN.  8:22-23.

22.  "Herren skapade mig som det första, som begynnelsen

av sitt verk, för länge sedan".

23.  "I urtiden formades jag, i begynnelsen, innan jorden

fanns".

1 Moseboken. 1:1.

1.  "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord".

Joh. 1:1-2.

Kärlekens apostel skriver i sitt evangelium; i begynnelsen

fanns ordet.

1.  "I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet hos Gud, och Ordet var Gud".

2.  "Det fanns i begynnelsen hos Gud".

Jobs bok.  28:20-23.

20.  "Visheten varifrån kommer den?

Var är den plats där insikten finns?

21.  "Den är dold för alla levande varelser, inte ens himlens fåglar kan se den".

22.  "Avgrunden och Döden säger:  "Vi har bara hört talas om den".

23.  "Men Gud känner vägen till den, han vet var visheten bor". 

Vishetens ursprungliga existens är fördold för sinnerligheten i alla levande skapelser.

Hans Majestäts allvetande känner vägen in i den; har en fullkomlig kännedom; i vad den bor.

Visheten säger; jag fanns alltid vid Hans Majestäts sida. 
Avgrunden och Döden säger; Vi har ingen gemenskap med visheten; vi har bara hört talas om den.

Ingen Död eller förgängelse existerar i Vishetens närvaro.

Ordspråksboken. 8:24-25.

24.  "Innan djupen blev till föddes jag, när det ännu inte fanns källor med vatten.

25.  "Innan bergen fått sin grund, innan höjderna fanns föddes jag".

Jag, visheten var född innan vattnets djupa källor.

Jag, visheten var född innan bergens grundvalar skapats.  

Psalm.  90:2.

2.  "Du fanns innan bergen föddes, innan jorden och världen blev till.  Du är Gud från evighet till evighet".

En bön av gudsmannen Mose.

Treenighetens närvaro; existerade innan bergen formades.

Innan jordens och världens existerande närvaro.

Ordspråksboken.  8:26-27.

26.  "När han ännu inte gjort land och fält eller mullen som täcker jorden".

27.  "När han spände upp himlen var jag där, när han välvde dess kupa över djupet".

Salomos vishet. 9:9.

9.  "Hos dig finns visheten som känner dina verk, som var med när du skapade världen och som vet vad dina ögon finner glädje i och vad som är rätt enligt dina bud".

Vishetens kännedom om treenigheten.

Ordspråksboken.  8:28-29.

28.  "När han fyllde molnen däruppe med kraft och lät djupets källor bryta fram".

29.  "När han satte en gräns för havet och vattnet stannade där han befallt, när han lade jordens grundvalar".

Vishetens närvaro i Hans Majestäts skapelse-ordning.

Molnen fylldes av hans allmakts kraft.

Hans tillåtelse gavs till djupets vatten källor att bryta fram.

Den allsmäktiges vilja gav havet de gränser; där de skulle existera. Jordens fasta grundvalar; placerades intill vattnets djupa källor.

Ordspråksboken.  8:30-31.

30.  "Då var jag som ett barn hos honom".

Jag var hans glädje dag efter dag och lekte ständigt inför honom".

31.  "Jag lekte i hans värld och gladde mig med människorna".

Jag var i hans närvaro; vi hade ett hade kärleksförhållande; liksom Bruden och Brudgummen i Höga Visan.

Ordspråksboken.  8:32.

32.  "Hör nu på mig, mina barn.

Lyckliga de som följer min väg".

Jesus Syraks bok.  14:20-21.

20.  "Lycklig den som fördjupar sig i visheten, som övar sitt förstånd när han talar".

21.  "Som i sitt hjärta begrundar vishetens vägar och tänker på hennes hemligheter".

Lyckosamma ska alla dina vägar vara; löftet ges åt dem som söker henne. Förena sig med henne av hela sin själ, sitt förstånd och sin kraft.  Bli ett med hennes närvaro.

Männskans livsstil, livskvalite och livsföring; förändras i hjärtan som följer hennes vägar och dagligen begrundar hennes djupa hemligheter.

Ordspråksbken.  8:33-36.

33.  "Lyssna till mina förmaningar och bli visa, förkasta dem inte".

34.  "Lycklig den människa som hör på mig, som vakar vid min dörr dag efter dag och väntar vid min tröskel".

Vishetens omsorgsfullhet och barmhärtighet; säger till mänskligheten; ha lyssnades öron och bli visa i ert liv.

Låt inte förmaningens röst förkastas.

Var andligt vaksam vid vishetens dörr; i uthållighet och väntan vid min tröskeln in i vishetens djupa förrådshus.

35.  "Ty den som finner mig finner livet och vinner Herrens välbehag".

36.  "Men den som försmår mig skadar sig själv, de som hatar mig älskar döden".



 









 

 

 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Av Jan-Owe Ahlstrand - Fredag 15 mars 12:31

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards