Alla inlägg den 2 maj 2015

Av Jan-Owe Ahlstrand - 2 maj 2015 09:00

VISHETEN TALAR OM SIG SJÄLV.  DEL.  1.

Ordspråksboken.  8:1-3.

Hör visheten ropar, insikten låter höra sin röst".

2.  "Hon står uppe på höjderna, vid alla vägar och vägskäl".

3.  "I portarna ljuder hennes rop, ingången till staden:"

Visheten är till tillgänglig för mänsklighetens hörsamhet.

Lydnaden och hörsamheten; lyssnar på hennes inbjudande röst.

Uppe på bergens höjder; ropar hon; Vid alla vägar och vägskäl; ingen kan undgå hennes röst.

Vid staden portars ingång och utgång; där folket finns; är hon.

Ordspråksboken. 8:4-9.

4.  "Människor, jag ropar till er, jag vänder mig till

alla och envar".

5.  "Ni oerfarna, förvärva klokhet! 

Ni dåraktiga, förvärva förstånd! 

Ni o-erfarna människobarn; hur länge skall ni fortsätta leva i er andliga o-kunnighet.

Förblindade och förmörkade av denna tidsålderns Gud.

( 2 Kor. 4:4 ). 

Ni dårar, sök och längta i ert hjärta efter gudomens klokhet

och förstånd; i visheten och insikten bor Hans Majestäts fullkomlighet.

6.  "Lyssna, ty det jag säger är rätt, sanna ord kommer över mina läppar".

Sanna ord finns på Vishetens läppar.

Lyssna, säger visheten; mina ord är sanna.

Mina ord kan öppna era förblindade och förmörkade hjärtan och sinnen.

7.  "Min mun säger sanningen, mina läppar skyr det onda".

8.  "Alla mina ord är rättfärdiga, i dem finns inget falskt

eller förvänt".

Min mun och mina läppar avskyr ondskefullheten.

De talar utifrån sanningens fullhet.

Skriften säger vad har ljuset med mörkret att göra.

I mina ord finns ingen falskhet.

9.  "De övertygar den insiktsfulle, den som nått kunskap

vet att de är riktiga".

I den insiktsfulles hjärta och sinne finns Vishetens ord.

Vishetens kunskap har övertygat hans hjärta och sinne;

i att urskilja mellan det goda och onda.   

Ordspråksboken.  8:10-11.

10.  "Ta emot min fostran hellre än silver, kunskap hellre

än rent guld".

Andlig fostran och kunskap har ett evigt värde; i jämförelse med skapade tingen.

11.  "Ty visheten är mer värd än pärlor, inga skatter går upp emot henne".

Hon är dyrbarare än pärlor och skatter.  ( Ord. 3:15 ).

Ordspråksboken. 8:12-13.

12.  "Jag, visheten, är granne med klokheten, hos mig finns kunskap och omdöme".

13.  "Att frukta Herren är att hata det onda.

Jag hatar högfärd och övermod, onda handlingar och

falska ord".

Visheten och klokheten är två samarbets-partner.

Till uppmuntran och uppbyggelse för varandra.

Frukta Herren är lydnaden inför hans budord.

Budordens kunskap belyser den inre människans andliga ögon; att förstå och lära känna hans fullkomliga vilja. 

Hans Majestät hatar högfärden och övermodet.

Dess frukt; ger onda handlingar och talar falskhetens ord.

Ordspråksboken.  11:2.

2.  "Övermod har skam i släptåg, vishet finns hos de saktmodiga".

Ordspråksboken.  16:6.

6.  "Trofast kärlek sonar skuld, genom gudsfruktan

undviks det onda".

Kristi kärleksfulla försoningsverk;

Hans kropps offrande på korsets hårda trädslag; igenomträngande stålspikarna i hans händer och fötter; bevittnar hans trofasta kärlek mot mänskligheten.

Hans felfria utgjutande blod över de vassa stålspikarna.

Mänsklighetens gudsfruktan bevarar och beskyddar den från all ondska.

Ordspråksboken.  8.14

14.  "Jag ger råd och skänker framgång, hos mig finns insikt, hos mig finns kraft".

Jesaja Bok.  11:2.

DEN RÄTTRÅDIGE HÄSKAREN.

2.  "Han fylld av Herrens ande, vishetens och insiktens ande, klokhetens och kraftens ande, kunskapens och gudsfruktans ande".  

Beskrivning av treenighetens inre liv.

Vishetens bok.  8:5-6.

5.  "Om rikedom är något att sträva efter i livet, vad är du värdefullareän visheten som frambringar allt"?

6.  "Om klokheten kan uträtta något, vem i världen är då en större konstnär än hon?"

Ordspråksboken.  8:15-16.

15.  "Genom mig regerar kungar och skipar härskare rätt".

16.  "Genom mig härskar furstar och stormän, alla som styr rättfärdigt".

Ordspråksboken.  8:17-18.

17.   "Jag älskar dem som älskar mig, och de som söker mig skall finna mig".

18.  "Hos mig finns rikedom och ära, varaktigt välstånd och framgång".

Löften ges till dem som söker vishetens närvaro.

Vishetens bok. 6:12.

12.  "Strålande och oförgänglig är visheten.

Hon är lätt att se för dem som älskar henne, man finner henne om man bara vill söka".

Ordspråksboken. 8:19-.

19.  "Mina gåvor är bättre än finaste guld, mina frukter förmer än rent silver".

Vishetens gåvor och frukter bättre än de skapade tingen.

20.  "Jag går de rättas väg, rättfärdighetens stigar".

21.  "Jag lönar rikt med dem som älskar mig och fyller

deras förråd".

Visheten vandrar på de fullkomligas vägar och stigar.

Belönas med att deras förrådshus skall fylla de vardagliga behoven.



  






  


   



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards